Keresés

Részletes keresés

[fidelio] Simamura Creative Commons License 2009.12.30 0 0 25
Olyan érdekes, egyszer mikor egy rendszeresen operába járó ismerősömnek adtam elő sajnálkozásomat, hogy a pesti opera mennyire elzárkózik a régi daraboktól és megjegyeztem, hogy a közönség sznob, azt mondta: igazam van, mert ő is elsősorban Verdivel és Puccinivel tudja azonosítani az opera műfaját és Rossini Sevilla borbélyát már meg sem nézi, hiába van benne a bérletébe, mert szerinte nem az az opera amit Rossini művelt, mármint tartalmilag és zeneileg sem. Pedig Rossini nem is olyan távoli idpben. Hát nem tudom. Az opera egy 400 éves műfaj, nem kellene ennyire redukálni. Sőt, szerintem bizonyos tekintetben az operát  nevezhetjük egyfajta műnemnek is, hiszen már a XVII. században több formája fejlődött ki. És azért lényeges különbség van a zenei megformáltásg tekintetében az egyes válfajok között. Én akkor döbbentem rá mennyire nem ismerem ezt a műfajt, amikor elkezdtem a régi darabokkal ismerkedni. Az opera műfaja sokkal összetetebb és gazdagabb, mint Verdi és Puccini, vagy Wagner. Nem tudom, de engem mindig a zene érdekel elsődlegesen. A Varázsfuvola sem lenne nagy szám számomra zene nélkül, ahogy a Tannhauser sem. A régi operákat meg jobban szerettem, ha nem a modern  kor felől nézve értelmezk, hanem a saját korszakuk felől közelítenek hozzájuk. Ez nincs meg a közönség nagy részébe. Handel vagy Rameau operáitól Verdi és Puccini stílus világát kérik számon, ez a mérce. Legalábbis én ezt tapasztaltam a környezetemben.
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.11.13 0 0 24
Giuseppe Maria Orlandini
Ferdinando Paër
Giovanni Paisiello
Carlo Pallavicino
Antonio Gaetano Pampani
Bernardo Pasquini
David Perez
Niccoló Piccinni
Carlo Francesco Pollarolo
Giovanni Porta
Luca Antonio Predieri
Francesco Provanzale
Gaetano Pugnani
Venanzio Rauzzini
Johann Friedrich Reichardt
Vincenzo Righini
Rinaldo di Capua
Giovanni Alberto Ristori
Bernardo Sabatini
Antonio Maria Sacchini
Louis Joseph Saint-Amans 
Domenico Natale Sarri
Giuseppe Sarti
Alessandro Scarlatti
Giuseppe Scarlatti
Georg Kaspar Schürmann
Joseph Schuster
Anton Schweizer
Agostino Steffani
Gottfried Heinrich Stölzel
Alessandro Stradella
Franz Xaver Süssmayr
Georg Philipp Telemann
Domenico Terradellas
Pietro Torri
Tommaso Traetta
Francesco Antonio Baldassare Uttini
Leonardo Vinci
Marc Antonio Ziani
Niccolò Zingarelli
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.11.13 0 0 23
Ezekre rákeresnék Cleo!
Andrea Adolfati 
Johann Friedrich Agricola
Tomaso Albinoni
Giuseppe Aldrovandini 
Felice Alessandri 
Francesco Araia
Attilio Ariosti
Ferdinando Bertoni
Antonio Maria Bononcini -
Antonio Caldara
André Campra 
Domenico Cimarosa
Nicola Conforto
Henri Desmarest
André-Cardinal Destouches
Antonio Draghi
Egidio Romualdo Duni 
John Eccles
Francesco Feo
Valentino Fioravanti :
Ignazio Fiorillo
Johann Joseph Fux
Baldassare Galuppi
Francesco Gasparini
Florian Leopold Gassmann
Giuseppe Gazzaniga
Geminiano Giacomelli
Giuseppe Giordani
Carl Heinrich Graun
André-Erneste-Modeste Grétry
Alessandro Guglielmi 
Johann David Heinichen
Franz Anton Hoffmeister
Ignaz Jakob Holzbauer
Nicolò Isouard
Niccoló Jommelli
Reinhard Keiser
Johann Sigismund Kusser
John Frederick Lampe
Giovanni Battista Lampugnani
Gaetano Latilla
Leonardo Leo
Nicola Bonifacio Logroscino
Louis Lully
Gian Francesco de Majo
Francesco Mancini
Francesco Manelli
Martín Y Soler
Jean-Baptiste Moreau
Jean-Joseph Mouret
Josef Myslivecek
Sebastiano Nasolini [Nazolin]
Johann Gottlieb Naumann
José de Nebra
Giuseppe Niccolini
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.10.14 0 0 22
Azért JOMMELLI : Temistocle és LEO : L'Olimpiade ária szerintem szépen el van énekelve. Őszintén megmondom leginkább ez a kettő érdekelt az egész albumról, ami azért annyira nem rossz!
[fidelio] cleofide Creative Commons License 2007.10.12 0 0 21
Egy baja van, hogy Ernyesztő Palacio énekel rajta.
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.10.11 0 0 20
Carl Heinrich GRAUN : Cleopatra e Cesare

Cesare áriája a harmadik felvonásból

"Voglio strage e sangue voglio"

http://www.youtube.com/watch?v=nlKUEF3vVYc

Valamint ajánlanék egy áriagyűjteményt csak és kizárólag METASTASIO librettoiból.

Re ed Eroi di METASTASIO :

Leonardo VINCI : Catone in Utica - 'Dovea svenarti allora'
Leonardo VINCI : Catone in Utica - 'Va, ritorna al tuo tiranno'
Leonardo VINCI : Siroe ré di Persia - 'Gelida in ogni vena'
Niccoló JOMMELLI : Temistocle - 'Serber fra ceppi ancora'
Giovanni Battista PERGOLESI : L'Olimpiade - 'Non so donde Viene'
Johann Adolf HASSE : Il Ruggiero - 'Di marziali allori'
Johann Adolf HASSE : La clemenza di Tito - 'Se fosse intorno al trono'
Leonardo LEO : L'Olimpiade - 'Non so donde Viene'
Antonio VIVALDI : Siroe ré di Persia - 'Gelida in ogni vena'
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.24 0 0 19
Gassmann : L'opera seria

http://www.youtube.com/watch?v=Wu4EtSFyNYA

Gnecco : La prova di un'opera seria

http://www.youtube.com/watch?v=4My3nwCiCC0
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.23 0 0 18
Az csak hab a tortán ,,, kíváncsi voltam, hogy látszik e ... Látszik ...
[fidelio] Steff Creative Commons License 2007.08.23 0 0 17
Mik ezek a vesszőnyalábok,,,,, Shíla?  
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.23 0 0 16
Érdekes  ,,, egy része meg ott van ... Ki érti ezt ...
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.23 0 0 15
Ezt komolyan nem hiszem el ... ír az ember egy kisebb terjedelmű 'Orlando furioso' méretű írást és ... husss  ,,, elszáll...... Grrrrrrrrrrr ....

Rövedebben.
Gluck reformkodásai előtt maga volt a megtestesült ragyogás és bravúr. Később viszont tökéletesre csiszolta zenedrámai tudását. Ha jól tudom Caffarelli, Gizziello volt az akivel a legtöbb nehézsége támadt a mesternek.
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.23 0 0 14
Gluck reformjai előtt maga volt a ragyogás és bravúr! Utána elmélyült áhítat és valódi zenedrámává fokozta tudását. A kasztáltakhoz fűződő viszonya pedig soha nem volt felhőtlen. Ha jól emlékszem Caffarellivel, Gizzielloval akadt a legtöbb problémája a mesternek.
[fidelio] cleofide Creative Commons License 2007.08.23 0 0 13
A franciák (néhány divathullámnyi pauzától eltekintve) nem szerettek semmit ami olasz (illetve ami nem francia, lehetőleg párizsi), így a kasztráltakat sem.
[fidelio] cleofide Creative Commons License 2007.08.23 0 0 12
A kérdés igen fogós. Gluck írásait olvasva úgy tűnik valójában imádta a zenei csillogást, de bölcs németként, idősödve hajlandó volt kiszolgálni Calzabigi reformtörekvéseit, majd egyre nagyobb hévvel azonosult velük. A morál és a kifejezés őszintesége legyőzte benne a hedonisztikus rajongást az öncélúan szép zene iránt.
[fidelio] moor Creative Commons License 2007.08.22 0 0 11
Olvastam valamit, hogy a franciák nem szerették a kasztráltakat. Így lehet, hogy Gluck ártatlan az ügyben.
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.22 0 0 10
Természetesen kasztráltra! 

Viszont Gluck rövid Londoni tartózkodása alatt egyre nagyobb ellenszenvet táplált eme énekesek iránt. Francia nyelvű operájában el is kerüli a castratóknak írt bravúr képleteket.
[fidelio] cleofide Creative Commons License 2007.08.22 0 0 9
Kedves Shíla,

Nézd meg, Gluck milyen hangra írta az űttörő reformopera az Orfeo címszerepét...
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.21 0 0 8
Borisz Godunov? Hmmm, van ez barokkban is ... Mattheson! Kérdezd meg Cleót milyen!
[fidelio] moor Creative Commons License 2007.08.21 0 0 7
Köszönöm, de a bonmot-imat is nagyon kedvelem! Szerintem például nagyon jó poén volt az Antonio-poén...

De rúghatunk a másik irányba is egyet: a romantikus operaszüzsék az egyediség mellett valamiféle új, csinált, a népi hiedelmekből meg nemzeti történelemből összefabrikált mitológiát igyekeztek létrehozni. Luna grófok, bűvös vadászok, undinék stb. Nem véletlen, hogy a tématörténeti vonulatok hiányában egészen kidolgozatlanok a szüzsék, arról nem is beszélve, hogy mit művelnek, hogyan bagatellizálnak el a romantika librettistái Faust- és más témákat. A XVIII. században még meglévő operai pátosz a romantikában erősen tragikomédiába fordul. Werther, névadó Fideliónk, Rigoletto? Ugyan kérem! Kicsit rosszindulatúan Muszorgszkijon és Wagneren kívül nem is igen vannak a XVIII. századihoz mérhető megoldások. Csajkovszkij Anyeginjét vagy a Pikk dámát nagyon szeretem - zeneileg. De a Puskin-hősökhöz képest az operai szerepek vattával kitömött babák. Bezzeg a Borisz Godunov, az agyonvágja az embert. Tragikus pátosz, igen. A Muszorgszkij-testvérek úgy tűnik, tudták, hogy kell Puskinhoz nyúlni. Ahogy pl Puccini is tudta időnként, hogy kell jól csinálni a hétköznapi hősökkel azt, amit a XIX. század nem csinált jól.
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.21 0 0 6

Moor örülök bejegyzésednek! Rég követtél el ilyet! :)

Amúgy Gluck kifejezetten nem kedvelte a kasztráltak csillogását ,,, A reform műveinél. No de előtte??? ...

[fidelio] cleofide Creative Commons License 2007.08.21 0 0 5
Teljesen korrekt korrajz. Swift és Voltaire utén épelméjű ember nem képes azonosulni a mitologiai érzelemspektrummal.
Egyértelmű engedmény és nem csak a közönségnek, hanem a Gluck opera esetében a kasztrált sztárnak. Abszurd ugye? A reformopera zászlóshajói (Traetta és Jommelli is jócskán hagyatkozott még rájuk) kasztrált énekesekkel. 
[fidelio] moor Creative Commons License 2007.08.21 0 0 4
Ellenkezőleg! Mindig, még a XVIII. században is jó vígjátékot volt nehéz írni! "Poquelin" úr darabjai nem a hírhedt figurái miatt jók, hanem a humora miatt: amit persze a későbbi fordításokból alig lehet érzékelni. A XVIII. század is elsősorban a tragikus témákat tette népszerűvé, ha belegondolunk nagyon bonyolult történeteket lehet írni a balsorsról, a boldogság meg mindig felettébb unalmas. Mitológia témájú színműveknek és a seriának azonban elsősorban azért áldozott le, mert a közönség ízlése megváltozott, elsősorban XVIII. századi angol és francia regények, majd a század végén a szentimentális olvasmányok hatására olyan hősöket kedvelt meg, akik hétköznapi figurák voltak. A cél többé nem a hősök csodálata volt, hanem az, hogy a néző könnyebben azonosulhasson a szereplőkkel. Voltaképpen a műveltség átalakulásáról van szó: egyre több olyan néző jelent meg a színházakban, aki nem részesült rendszeres oktatásban, nem volt birtokában a görög-latin klasszikus műveltségnek. És amikor már mitológiai szótárakkal kell színházba-operába menni, akkor már régen rossz. Ez nyilván valamiféle szabdságot is jelentett az írónak, nem kellett kötnie magát az adott történetekhez. A közönség számára az újdonság, a meglepetés, az ismeretlen sztori vált esztétikai értékké, kevésbé érdekelte, hogy egy már ismert történetnek mennyire érzelemgazdag, (zeneileg, színpadképileg) pazar színrevitelét látja.
Gondoljatok még egy furcsaságra: az általatok ismert Orfeusz-operákban néha rossz, néha jó (Gluck) a történet vége. Vajon miért? Nem sokkolta-e a nézőt egy a mítoszt durván megsértő befejezés? Esztétikai program van ebben? Vagy engedmény a meglepetésre áhítozó közönségnek?
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2007.08.21 0 0 3

Drámaírók! Nem lehet, hogy az akkori költők sem igazán tudtak mit kezdeni a komoly tárgyú dolgokkal?

[fidelio] cleofide Creative Commons License 2006.08.14 0 0 2
Az Idomeneo egy párizsi bemutatóra szánt tragedia lyrique (Campra: Idoménée-jének újragondolása), amit a párizsi lehetőség kútba esésével olaszosítottak. Már a definíció a szakértelem teljes hiányát tükröző elképesztő ostobaságot tartalmaz. A Titust Mozart felesége férje legjobb operájának tartotta. Számomra a sok átvétel és a kissé szentimentális hangvétel miatt kevésbé erőteljes mint a Silla vagy a Mitridate, de sokkal több figyelmet érdemel mint amit manapság kap. A gond az opera seriával ott van, hogy az operát kedvelő mai közönség többsége még mindig azokból a naív érzelmes lekekből verbuválódik, akik számára Dumas vagy Jókai mondanivalót hordoz. Ők igenis a romantikus cselekmény hevületével együtt tudják a művet élvezni. Tisztán zenecentrikus, elvont eszméket költői képekben magasztaló műveket unalmasnak találnak, ha nem rendelkeznek olyan füllel, hogy a barokk és klasszicizmus sokszor összetett zenei világát elsőre meghallják. Nekik a cselekmény segít a romantikus operáknál is (amiket szintén nem mindig látnak át elsőre zeneileg), de a téma révén eljutnak az első 2-3 meghallgatásig, majd a "slágerszámok" támogatásával féltucat előadás után birtokba veszik a művet. Ehhez a sznob többség szellem támogatása is kell. A barokk és klasszicista opera seriához és a tragedie lyrique-hez alapvetően jó fül (ami mellesleg a vurstlizenétől már időben megcsömörlött), s a mindig új és váratlan fordulatokra (ellenpontos furmányok, középbarokk és gáláns diszharmóniák) képes zene szeretete kell. Tény persze, hogy Mozart nem a legjobb bevezető az opera seria terén mert pl. az eklatáns példaként (tévesen) felhozott Idomeneot Pergolesi, JC Bach, Handel, Myslivecek, Jommelli és gyakran Vivaldi opera seriai is lekörözik. A tragedie lyrique-ben szintén óriási a fogyasztható választék. Charpentier, Campra, Marais, Leclair, Rameau, Mondonville, Piccinni és Gluck minden igényt kielégít. Sőt Rousset révén ma már egy dinamikus élvezhető Lully is idetartozik, de ehhez is fül kell.
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2006.08.13 0 0 1
"Opera seria (olasz): A 18. század komoly operája,témája hősi vagy mitológiai, szövegkönyve olasz. Énekbeszédekkel összekapcsolt áriákból áll, pl. Idomeneo" Na! pl. ennyi lenne, amit erről a műfajról tudni kéne? ... Hi-hi-hi !!! Ez még egy rövid összegzésnek is kevés!
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2006.08.13 0 0 0
Miért kell minden időt az operában valami cselekménnyel, abszurd helyzettel tarkítani? SEMMI szükség rá. Ilyen esetekben egy csodálatos díszlet és esetleges megvilágítás többet mond minden mozgásnál. (Csak erre rá kellene érezni, amire a mai eberek képtelenek. Tisztelet a kivételnek.) Elég sok ilyen komoly tárgyú operát megpróbálnak humorosra venni. És ezzel nincs semmi baj. Néhol kifejezetten mókás jelenetekkel lehet színesíteni őket. Azt mondják, hogy ehhez a műfajhoz legközelebb Händel és Mozart állt. (És még sokan mások, akiket a mai közönség még csak névről sem ismer.) Gyengeségét vajon lehet magyarázni magával a librettok gyengeségével? Szerintem nem. Pietro Metastasio librettoira született a legtöbb, legszebb opera. (pl. Demofoonte.) És itt megint ellent kell mondanom, miszerint Metastasio elvishelhetetlen. Ha az volna, akkor mégis mitől volt sikere ennek? Sokan magukat a költőket teszik felelőssé, hogy nem voltak képesek igazi drámát írni. Max. középszerűt. No, de ezt ki dönti el? Kérdem én! Egy mai kutató? ... És most jön a kedvencem! Miszerint a barokk operák unalmasak. A da capo-t teszik felelőssé. No, de könyörgöm. Ha akkor ez volt?! Most innen 2006-ból ezt hagy ne akarjuk már megváltoztatni. Aki szereti és felfogja a barokk zenét csoda világ tárul fel előtte és igenis meg fogja hallani, hogy semmi unalmas nincs benne. Händel és mondjuk Rameau heroikus operáit van, hogy az egekig magasztalják. Nem véletlenül. Ők túl tudtak lépni bizonyos korlátokon és csodákra voltak képesek. (Rameau Zais & Nais nyitánya pl. mindent elsöprő. Tudom Cleo! Szerinted a nyitánnyal nem kell foglalkozni...) Na de már leállítom magam, mert csak idegesek leszek. Jertek és boncolgassuk ki ezt a nagyszerű műfajt, amiről szinte senki nem tud semmit !!!
[fidelio] Shíla Creative Commons License 2006.08.13 0 0 topiknyitó
Azt mondják, hogy a XVIII. században bukott meg eme műfaj. És ide veszik mind az irodalmat, mind pedig a zenét. Elérhetetlennek tűnt a világ drámai ábrázolása. Talán azért, mert a barokkban és a klasszikus műfajban oly színes volt minden? Sajnos a mai ember "opera seriat" nem nagyon lát színpadon. Teljes műre gondolok. Itt-ott néha elhangzik egy-egy ária, de ez vajmi kevés. Általános hiba, hogy az emberek azért nem szeretik az opera seriakat, mert nem ismerik. Olvastam, miszerint eme műfaj nem is élt. (Ezt kétlem.) Sőt a mai napig élhetnének tovább ha hagynák. (Pl. Scarlatti, Händel, Cavalli és Rameau műveiben bőséggel tudnának válogatni. Még sem teszik.) Sőt! Itt van még Mozart. (pl. Idomeneo) Bár az okosok azt mondják, hogy a "csodagyerek is megbukott ezzel a zenei formával. Legközelebb talán Gluck állt hozzá, de ő sem írt mindig reform operát. És ha már Mozartot emlegetem, itt egy alkalmas pillanat, hogy előhozakodjak a La clemenza di Titoval. Az egyik legnemesebb hangvételű Mozart munka, amit valaha is írt. Nem értek egyet Charles Rosennel, aki a Titust "nem élő zenének" titulálja. (Dr. Jakab Erzsébet Sportkórház, orr, fül, gégészet. Nagyszerű orvos.) Miért gonolja továbbá azt, hogy Mozart csak a vígoperák terén ért el óriási sikereket?! Az is lehet, hogy a mai rendezőkkel van a probléma, miszerint mindenáron mozgatni akarják az énekeseket, hogy ne váljék unalmassá az előadás. Cleoval ezt már eccer beszéltük, hogy erre pedig semmi szükség nem volna. Hagyni kell a maga teljében kialakulni és nem kell mindenáron felesleges mozdulatokkal kínozni az énekest. És ha már a rendezőknél tartok. Szerintem a mai rendezők nem tudnak opera seriat színpadra állítani. Teljesen idegen tőlük ez a világ. Mindenáron bele akarnak magyarázni valamit, valami többet akarnak hozzá tenni. (lásd abszurd rendezések : Theodora, Giulio Cesar.) Miért van arra szükség, hogy Cesarból csinálnak egy amerikai elnököt, Cleopatraból pedig egy ringyót? ... folyt.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!