Várdai Esseni fellépése februárban már megvolt, de a következő még nem:
Schwetzinger Matineen - Internationale Preisträger István Várdai / Balázs Fülei
Sonntag, 2. Mai 2010
Ort:
Schloss Schwetzingen, Jagdsaal
Beginn:
11.00 Uhr
ISTVÁN VÁRDAI Violoncello
BALÁZS FÜLEI Klavier
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685 1750)
Sonate für Viola da gamba und Cembalo Nr. 3 g-Moll BWV 1029,
Fassung für Violoncello und Klavier
FRANZ SCHUBERT (1797 1828)
Sonate für Arpeggione und Klavier a-Moll D 821,
Fassung für Violoncello und Klavier
ROBERT SCHUMANN (1810 1856)
Fünf Stücke im Volkston für Violoncello und Klavier op. 102
BENJAMIN BRITTEN (1913 1976)
Sonate für Violoncello und Klavier C-Dur op. 65
Mit seinem technisch überragenden und gleichzeitig anrührenden Spiel reißt der junge ungarische Cellist István Várdai das Publikum in vielen Musikzentren Europas und Japans zu Begeisterungsstürmen hin. Geboren 1985 in Pécs und aufgewachsen in einer Musikerfamilie, begann Várdai im Alter von acht Jahren mit dem Cellospiel. Sein großes Talent wurde rasch erkannt und durch die Aufnahme in die Hochbegabten-Klasse der Franz Liszt-Musikakademie in Budapest gefördert. Seit 2005 studiert Várdai in Wien. Er wurde 2007 beim Internationalen Tschaikowsky-Wettbewerb in Moskau ausgezeichnet und gewann den Brahms-Wettbewerb in Pörtschach, den Internationalen Musikwettbewerb in Budapest sowie zweimal den Internationalen Popper-Wettbewerb in Várpalota.
Als Klavierpartner von István Várdai tritt sein ein Jahr älterer Landsmann Balázs Fülei auf, der ebenfalls beim Tschaikowsky-Wettbewerb 2007 als bester Begleiter erfolgreich war. Im selben Jahr debütierte Fülei, der am Bartók-Konservatorium und an der Franz Liszt-Musikakademie ausgebildet wurde, im Amsterdamer Concertgebouw; 2008 folgte die Carnegie Hall in New York. Die Presse rühmte ihn einmütig als tiefsinnigen, besonders einfühlsamen Musiker. Mit besonderer Akribie widmet sich Fülei der zeitgenössischen Musik und brachte bereits etliche Werke ungarischer Komponisten zur Uraufführung.
Jó későn vetítik! Ki koncertezik éjjel 11-kor?! Még szerencse, hogy ott voltam, de sajnálom a többi érdeklődőt.
Szerintem nem érdemes külön fórumot nyitni, mert akkor a Farkas Gábornak és a Fülei Balázsnak is lehetne, és ha éppen együtt léptek fel, melyikében írjanak az előadásukról?
Ha a Starlet működik, márpedig működik, akkor itt lehetne minden programjukat jelezni előre, és értékelni utólag. A külföldi fellépéseikről is tudni kellene!
A lényeg persze az, hogy egyelőre remek előadásaik vannak, és nem szabadna egyikről sem lemaradni! A mai technika mellett pedig az előadásokat mindig fel kellene venni, akár videóra, akár csak hangilag, és elérhetővé tenni mindenkinek: YouTube stb.
Egy kiegészítés Várdai Carnegie Hall-beni szerepléséhez: Csajkovszkij Pezzo capricciosóját játszotta, és aki nem ismeri, annak egy érdekesség is, mivel az alábbi videónkét csellista is látható, hiszen Fenyő László vezényli a Budapesti Vonósokat.
Tegnap a Starlet újabb kamaraestjén láttam Várdait is a hallgatók közt, emiatt kerestem rá a közelmúlt eseményeire vele kapcsolatban. Volt még egy bécsi fellépése Fülei Balázzsal, a február elejei műsorral közel megegyező programmal január végén., és a beemelt oldalon túl is fantasztikus jelzőkkel számoltak be róla a külföldi szaklapok. Igazuk van !
Illik viszont a tegnapi koncertről beszélni: Baráti Kristóf és Farkas Gábor megint csak vonzotta a közönséget, hiszen megtelt az MTA díszterme. A műsor a programkeresőben!
Az F-A-E szonáta eleve nem lehetett egységes zeneileg, és a Brahms scherzo, valamint a Schumann szerezte tételek meg is állták a helyüket a nívós előadással.
Schubert fantáziája most is elragadó volt, szerintem kicsit hosszú az utolsó tétele.
Dohnányi ismert szonátája sziporkázó mű, tele élettel, nemhiába abból adtak rá a príma juniorok a hgv. végén.
A befejező Bartók-rapszódiák jelentették a zenei és előadói csúcsot: káprázatos művek, hasonló előadással, amit akár azonnal lemezre is lehetett volna venni.
A két jóbarát remekül kamarázott, mindkét hangszer tökéletesen szólt a remek kezekkel, Bartókot hallgatni úgyis öröm, hátmég ilyen összeállításban. Ahogy hallottam magam körül, az április 26-i koncertjükre még többen fognak pályázni, így jó lesz előbb jegyet venni.
Mivel Baráti Kristófnak külön topikot nyitott egy tisztelője, oda is kívánkozna ez a kis beszámoló, de a Starlet kitűnő csapata megérdemli a közös értékelést, és jó lenne hivatalból értesülni az "együttes" összes zenei programjáról.
Nincs messze az idő, amikor egész este triózni fognak a Carnegie Hallban, mint most is a már 46 éves Christian Tetzlaff vezette társaság!
Egy közel lezajlott esemény beszámolója, amelyből egy fejezetet kiemelek, mert ismerős:
Az alábbi videón a tavalyi Szentpétervári koncertjükön elhangzott Elgar e-moll csellóverseny záró tételéből szerepel egy részlet, az első kb. 10"-es zenekari tutti elhagyásával. Ezt a versenyt is játssza Várdai azon a lemezen, amelyet a Genfi versenygyőzelméért a szponzoráló Breguet óragyár finanszírozott. Mellette Janácsek Pohádka és Prokofjev C-dúr csellószonátája van a nagyszerű lemezen.
Lásd a díjak nyomán fellépő acsargást a szomszédos topikokban (kiszorítósdi).
Hogy segíteni? Per pillanat leginkább azzal tudok, hogy az általam szeretett művészek előadásaira jegyet váltok, veszem lemezeiket, s ezzel is támogatom - szerény módon - a kultúrát.
Igen, kedves Wise, az elbúsulás nem segít. A pénz többször igen. (Bár nem boldogít, mint mondják..., én azért kipróbálnám....:)
Ami ügyünkhöz tartozik: az umbulda-kiszoritósdi-kikinekakije - na, ez aztán pláne nem pénzkérdés, és ez uralja hangversenyéletünket és löttyösmagyar kontraszelekciónkat.
Kishitűség és tartalmatlan handabandázó kivagyiság jellegzetes, különös elegye.
Na, ez a gond (szerintem)
Ugye, ebben nem tudsz segíteni?
Kedves rokfort, egyáltalán nem értem félre a témát, pontosan azért írtam, hogy mecenatúra kell, és motiváció, ami a tehetségeket itthon tartja (nem löttyösmagyar elbúsulás, hanem pénz, pénz és pénz).
Kedves Wise(11), kedves Waldemar(12)!
Ti értitek a legjobban, hogy miről van szó... De persze lehet egy (vélt) poén kedvéért félremagyarázni és komolytalanná tenni egy akut témát.
Bizonyos kor (életkor) után már nem vicces, hanem szánalmas.
Próbáljátok végiggondolni, hol muzsikál vagy végez egyéb zenei munkát az a sok-sok tehetséges és sikerre vágyó magyar zenész! Hánynak síma az útja itthon, külföldi fellépésekkel, vagy fordítva, mitől alakult úgy a pályájuk, ahogyan, és mindezt a múlt meghatározó időszakaira: múlt előtti század, a XX. legalább 4-5 igőszaka, majd a mai.
Ezek alapján beszélgessünk a szóba került mai sztárjelöltekről, a jővő várhatóan nagy magyar zenészeiről.
A kötözködést meg hagyjátok, nem illik a nevetekhez, a magatokról alkotni vágyott képhez! nab ITT-jei nem azt jelentették, hogy csak ITThon és soha külföldre, akár a Carnegie Hall-ba, de kérdezzétek meg a fiatal tehetségeket, megfelelő-e a zenei élet háttere, a mecenatúra stb. ITThon az ő részükre.
Az ötvenes évek őrzését pedig ismerjük, és még egészen a "rendszerváltozásig" disszidáltak vagy szerződtek külföldre reményteljes zenészeink.
Hogy csak a téma indítását ösztönző Baráti Kristófról szóljak: hányszor lép fel ITThon ez a világszínvonalon játszó fiatalember? Nagyon kevésszer!
A Starlet tehát remek dolgot csinál, ahhoz szóljatok hozzá, ha érdekel titeket a dolog!
Találkozzunk a dec. 19-i hgv.-en, gyertek a ZAK-on Korngoldot hallgatni Barátival és a MÁV-osokkal!
Fogalmazzunk petíciót melyben követeljük, hogy a jövőben a fiatal tehetségeinket tartsák pórázon. Vagy még jobb: láncon. Vonják be az útleveleiket és kizárólag Magyarország 300 fős falvaiban léphessenek fel. Na nehogy már egészen a Carnegie Hallig zavarják már őket ezek a bitangok !!!!!!
Mindegy, kedves mindegy, ha így tartod, szerintem alapvető szövegértelmezési problémáid vannak, de ne offoljuk szét ezt a topikot, legyen ez a fiatal tehetségeké (akiket persze az 50-es években annyira ITT őriztek, ITT hallgattak, ITT ünnepeltek, ITT segítettek, hogy a nagyvilág meg sem ismerhette őket - tisztelet a kivételnek persze)....
...még hány szőrszál vár hasogatásra ebben a hazában, ahelyett, hogy csodálatosan tehetséges ifjainkat ITT őriznénk, ITT hallgatnánk, ITT ünnepelnénk, ITT segítenénk sikerre - SZÜLŐFÖLDJÜKÖN?!
Hát miféle bitangok bitorolják ezt az országot, hogy legjobb ifjaink más országban keresnek életet?
Nem volt érdemes utánanéznem, mert az általad beemelt értelmezések 1. pontja ugyanazt adja, amit írtam. Az esp. éppen nem kizáró megjegyzés.
Szerinted mi a különbség az especially és az exclusively között?
Annyiban igazad van, hogy a Webster's 9. kiadásában már csak a filmes jelző szerepel, de ha a tartalom szerint egyértelmű, hogy nem olyanokról van szó, akkor mi a probléma.
Szerinted hogyan hívják a nem filmes sztárjelölteket?
Miért nem kifogásolod a téma címét is, mondván: rossz fényben tüntetem fel azt a 8 fiatal zenészt, akik nem filmcsillag-jelöltek, amellett rossz fényt vet rájuk ez a ... szó?
Miért erőlködsz? Hallgasd inkább pl. Hacsaturján hegedűversenyét Barátival, mert az a lényeg.
Ő biztosan nagyobb csillag lesz, mint most, érdemes hallgatni!
Az előttem beírónak igaza van olyannyira, hogy én is ott voltam a hacsaturjános esten, írtam is a remek előadásról /2008.02.12. - 398. hsz. Baráti Kristóf topikjában/.
Várdairól is csak jót szólhattunk a Hangversenyek téma több helyén, hiszen ő az egyik legelegánsabb, ugyanakkor óriási tehetségű muzsikus, aki időközben már külföldön is bizonyított.
Bízzunk ezekben a művészekben, érdeklődéssel hallgatva koncertjeiket, figyelve pályájukat.
A "Starlet" által közzétett Baráti-repertoárból, úgy tűnik, nem csak a Bach-partiták hiányoznak (ld. jövő áprilisi budapesti koncert), hanem pl. a hegedűversenyek közül a Hacsaturján- és a Barber- (ezeket Bp-en is hallhattuk tőle), valamint a Korngold-hv. (amelyet, ha minden jól megy, dec. 19-én hallani fogunk).
Remélhetőleg, ha a Starlet frissíteni fogja a weboldalát, figyelmet fordítanak majd a repertoárok "karbantartására" is.
A "starlet" fiatal sztárokat, vagy később sztárrá válható egyéneket jelent, miként a szóba hozott cég nevét hátterező csillag is mutatja.
De talán hallottál már arról az MTA Nyelvtodományi Intézet szintjén elindult kezdeményezésről, hogy a jővőben tiltsák meg a magyarban a meleg szó használatát, mert ezt a közönséges fogalmat az utóbbi időkben pontosan szexista tartalma miatt hanyagolják idebent, és akkor miért akarnánk továbbra is az eredeti jelentését arra használni, amit jelent.
Ezentúl tehát nincs meleg és melegedés, meleg szívvel és meleg ölelésel befejezett baráti levél, a melegház helyett üvegház a javasolt, és a melegágyi növényekre is ki kell valamit találni; a meleg víz megszűnik, úgyis magas az áramszámla, és ahogy a költő /talán Heltai a Szabadság c. nagyszerű versében/ is írta már 1945-ben, éppen május 1-ejére, az igazi liberalizmus alapvetését felvázoló versében, tehát már akkor kerülte ezt a talán már akkor szexista tartalmú, így kerülendő szót:
................................................
Tudd meg: Szabad csak az, aki
Ha neve nincs is, mégis valaki, Vagy forró vagy hideg, de sose langyos,
Tüzet fölöslegesen nem harangoz,
.........................................................
Az egész verset már beírtam a Zeneköltészet témába; ha nem ismernéd, amit nem feltételezek, de talán elfelejtetted, az alábbi címen megtalálod:
83. beírás, természetesen éppen május elsején, 2006-ban.
Azt is elolvashatod az idézett versszak további részében, hogy
(Tudd meg: Szabad csak az, aki)
..................................................
Nem áll szemére húzott vaskalappal,
.........................................................
és ezen utóbbit csak azért idéztem, mert neked válaszolva ez is beugrott.
Bach- Bogányi:d-moll toccata és fúga. A múltkor láttam a villamos ablakára kiírva- koncerten játssza. Nem találok rá szavakat, hogy miért kell vajon egy ilyen nagyszerű műbe belenyúlni... akárki is írta...
Hááát..., végig elolvastam a Starlet honlapját, és csak most ugrott be, hogy az (fv) szignójú Trónörökösök a színen címen elhalt Fideliós-cikk mögött a Starlet van; vagyis a többnyire ifjú és tehetséges, ugyanakkor már bizonyított művészek mögött.
Végre egy remek vállalkozás, hiszen ezek a nagyszerű emberek /starlets/ igazán megérdemlik a támogatást. A kiválasztott 8 művészből 4-ről már én is sokat tudtam, és igazolva látom hallásomat, hiszen a jószimatú és igen szimpatikus Bíró Csilla is őket választotta, míg a másik négy személyt ezek után fogom tesztelni, bízva a csapat egységesen magas színvonalában.
Baráti Kristófot, Várdai Istvánt, Déri Györgyöt és Farkas Gábort sokszor hallottam már, és merem állítani, hogy a sztárjelöltségből ők már sztárokká váltak, de ahogy a csillagok is csak bizonyos körülmények között világítanak, őket is láthatóvá kell tenni a nagyvilág számára.
Baráti Kristóf fórumában természetesen BK-ról volt szó elsődlegesen, és ezt bővítendő nyitottam ezt, átemelve a fazonírozott szöveget, hogy az egész csapat egy helyen legyen elérhető a fórumozóknak.
Gratulálok a kezdeményezéshez, és csak néhány apróságot jegyzek meg:
- a minta-zenék nem indulnak el a honlapon: http://www.starlet.hu/#
- a nagyon várt Baráti Kristóf-koncert varázslatosnak ígérkező műsora alapján elvárható, hogy Kristóf repertoárjába bekerüljenek a Bach-partiták is.
/U.ott hallgattuk meg és számoltam be utána én is arról a tavaly december 19-i hgv.-ről, ahol az 1004-essel elbűvölte a közönséget: ld. a téma 383-as beszámolójától kezdve!/