Sziasztok!
Videózáshoz kapcsolódóan lenne kérdésem, mégpedig többkamerás eseményrögzítés terén.
Minden editor tudja, hogy utólag összerakni többkamerás felvételt, nem mindig egy leányálom. Ezen szeretnék én is változtatni, de ez a témakör új és ismeretlen számomra.
A kamerák amiket használunk: Canon 70D, Sony EX1, Sony EX3, Canon HFG10, Canon HFG26.
Ezeket kellene timecode alapján egymáshoz szinkronizálni, egy genlock vagy time code transmitter? segítségével. Legalábbis az internetről ennyit sikerült összekaparnom.
Valaki jártas e ebben a témában közületek? :)
Hát ha ki be kapcsolgatják a kamerát, az elég nagy gond. Egyrészt fogalmam sincs, milyen tc-vel indulnak újra a kamerák, másrészt még ha ott folytatják, ahol abbahagyták, akkor is állandóan számolgatnod kell.
Te nem sokat tudsz tenni az ügy érdekében. Marad a számolgatás, a time shift.
Értem, de gondolom ezt nem fogom használni, mert 4 kameránál ki-be kapcsolják az operatörők a saját kamerájukat amikor kell nekik éppen. Szóval nekem az összes kamerát a lehető legközelebb kell hozom tc-ban egymáshoz.
A lényeg, hogy pont az in, out pont az, amivel el tudod indítani az adptt kamera képét az adott tc értéknél, amit szintén be kell jelölni. Aztán lejebb van az offset érték, frame-ben, amivel össze sólehet hozni a szinkront.
Mondjuk ezt anniyra nem ismerem, de nagyjából ezek a lényegesek.
A külön hangrögzitő (ZOOM), csak a keverőpultból lejátszott zenéket, mikrofonos beszédeket, stb veszi fel. Azzal nincs semmi gond, azt nem is mindig használjuk be. Viszont 4-6 kamera van, amely a pl. sportcsarnokban van elhelyezve különböző helyeken és mindegyiket külön ember vezérli. Pl. a lelátó két oldalán van 1-1 kamera, lent a "küzdőtéren" van két mozgó és egy álló kamera, stb (melyeket ki-be kapcsolnak az operatőrök, amikor kell nekik). Ezeknek a képanyagát (videót) szeretném én szinkronizálni a programban.
Ezt a képet google-ből szedtem, nem az én projectem, csak példaképpen:
In/out points - nem igazán tudom ez mi, de ez nem is kell nekemŰ Timecode - ez talán megoldaná a problémát Clip marker - nem tudom pontosan hogy mi/nem megfelelő taktika Audio - itt a program megpróbálja az összes kamera hangsávjánál megtalálni a hasonlóságot és összeilleszteni az alapján a videót (itt ha valamelyik kamera mellett a nézők hangoskodnak bezavarhatja a programot és nem találja meg az egyező pontokat)
Nem a hangzavar miatt. A külön hangrögzítőd nincs kötve semmihez, az okozza a galibát. Normális esetben vagy a hangrögzítő is felvesz LTC kódot, vagy pedig - például az UHER, vagy NAGRA eszközök - a szalagra rögzítenek egy 50Hz-es pilotjelet, amivel később biztosítani lehet, az ugyanolyan sebességű lejátszást.
Eseményrögzítésnél használjuk a felsorolt kameráknak a hangját is sokszor (taps, tömegmorajlás, stb...), de van egy ZOOM hangfelvevőnk is, amit a keverőpulthoz csatlakoztatunk, és az egész rendezvényt az felveszi.
Premiere-t használok, és ott ha megadom neki, hogy hang alapján illessze össze a különböző snitteket, legtöbbször nem fog neki sikerülni (hangzavar miatt). Másik opció, a timecode alapján való összeillesztés. Nah itt vagyok kicsit sötétben. Azért olvasgattam utána, hogy minél egyszerűbb legyen az utómunka, pl ha a timecode megegyezne minden kameránál.
Ezesetben csak be kellene raknom az anyagokat a szoftverbe, az összeilleszti nekem multikamerában és nekem már csak az anyag vágása marad.
Na állj! A time codeból kétféle van Az LTC, és a VITC. Az LTC kép pontossággal, a VITC pedig félkép pontossággal dolgozik. Nem lehetséges a csúszás, hiszen a legkisebb azonosítható egységhez kapcsolódnak. Az LTC a hangsávon rögzül, míg a VITC a képváltójel előtt a 10-25 sor között a képben rögzítődik.
Mivel rögzíted a hangot? Ha nem olyan szerkezettel, amelyik szintén rögzít time code-ot, akkor persze, hogy szana-széjel fognak csúszni. Ha viszont az egyik kamera hangját használod masternek, akkor elegendő a shift-et megadnod.
Vagy egyáltalán nem time code-ot használsz, csak annak mondják.
Szép lassan minden kamera "driftel" azaz az timecode lassan elcsúszik (egyik kamera kicsit gyorsabb mint a másik, stb....). De, ez nem is annyira lényeges, mivel nem nekem kell tudom, az időbeli különbséget, hanem a programnak. Amikor behúzok a szoftverbe 4-6 kamerának az anyagát, és megadom neki, hogy timecode alapján rakja nekem össze, akkor ha egy kis különbség is van köztük, a videó (és hang) sávok el lesznek csúszva egymástól. 4 kamerás felvételnél pedig mindenhol visszahúzogatni pontosan a helyükre a snitteket elég macerás lenne megint csak.
Szoftverem van, viszont ez esetben az összes kamerának pontosan ugyan azt az időt kell tárolnia. Ha pár másodperc vagy akár frame csúzsás is van a kamerák között, az egész anyag "eltolódik" egymástól.
Ezért kellene valami eszköz, amellyel az összes kamerát pontosan egy timecode-ra tudom hozni.
Videózáshoz kapcsolódóan lenne kérdésem, mégpedig többkamerás eseményrögzítés terén. Minden editor tudja, hogy utólag összerakni többkamerás felvételt, nem mindig egy leányálom. Ezen szeretnék én is változtatni, de ez a témakör új és ismeretlen számomra. A kamerák amiket használunk: Canon 70D, Sony EX1, Sony EX3, Canon HFG10, Canon HFG26. Ezeket kellene timecode alapján egymáshoz szinkronizálni, egy genlock vagy time code transmitter? segítségével. Legalábbis az internetről ennyit sikerült összekaparnom. Valaki jártas e ebben a témában közületek? :)