Keresés

Részletes keresés

_Nyuszi Creative Commons License 2016.11.01 0 0 28

A MÁV Zrt. Archívumát tudom jó szívvel ajánlani.

 

https://www.mavcsoport.hu/mav-szk/archivum

Előzmény: Fischerke (27)
Fischerke Creative Commons License 2016.10.31 0 0 27

Sziasztok! A Karcag állomás épületeiről, honnan lehetne tervrajzokat beszerezni, hogy lelehessen modellezni őket? köszönet.

_Nyuszi Creative Commons License 2015.07.08 0 0 26

Baj? :)

A lényeg, hogy van felület, ahol lehet beszélni ezekről az épületekről is. :) :)

Előzmény: /Dsa/ 1932 (25)
/Dsa/ 1932 Creative Commons License 2013.02.09 0 0 25

Kihalt topic,a www.vasutallomasok.hu kiszorította!

Előzmény: Rbatka (24)
Rbatka Creative Commons License 2007.10.14 0 0 24
Azért ugye jó topik.. csak kevesen írnak.. :(
Előzmény: szvdom (23)
szvdom Creative Commons License 2007.10.09 0 0 23
Még helyesbítenék,
kapásból a topiknyitó hozzászólás nem igaz: Ács nem HÉV épület.
Az alábbi listában is vannak hibák:


Öregcsertő
egyáltalán nem HÉV épület. A Kiskőrös-Kalocsa vonal a Budapest-Zimony (mai 150-es) vonallal egyidőben épült és került átadásra, Öregcsertő ugyanolyan MÁV típusterv szerint épült emeletes őrház, mint amilyet nem felvételi épületként, hanem állomási őrházként láthatunk a vonalon több helyen, mint például Dömsödön, Taksonyban vagy akár Tatán láthatunk.

Abony
a Magyar Középponti Vasút felvételi típusépülete, ugyanilyet találunk Albertirsán, Vecsésen, és régen Kőbánya alsón is ilyen volt. Az épületek a vonallal (1849) egyidősek.

Dömsöd, Bösztör, Röszke, Szabadegyháza
Ahogy az előző hozzászólásomban már írtam, csak akkor Röszkét nem említettem, ezek MÁV típusépületek, a vasút felőli homlokzatán, ha megnézed, távol vannak egymástól az ablakok, míg a HÉV épületeken jóval közelebb.

Általánosságban véve érdemes először azt megnézni, hogy ki és mikor építette a vasútvonalat, és hogy az fővonalnak vagy helyi érdekű vasútnak épült-e. Ha HÉV vonal volt, akkor döntő többséggel vagy ÁVT (Osztrák-Magyar Államvasút Társaság) vagy HÉV tervek szerint épültek az épületek, ez alól nagyon kevés kivétel született. A fővonalakon ezért értelmetlen HÉV épületeket keresni. Bár ami azt illeti, ez sem 100%-ban igaz, mert Balástya felvételi épülete legnagyobb megdöbbenésünkre teljes mértékben HÉV III. osztálynak mutatkozik.
(Igaz, a 140-es vonalon teljesen 'vegyes vágott' a felhozatal, van pl. ÁVT-s épület is: Szatymaz.)

Van egy hasonló gyűjteményünk nekünk is a típustervek mellett, hogy hol találhatók megépült formában. A lista nem teljes, a megszűnt vonalakat csak most visszük fel, és közülük elég sok HÉV épület van. Az eddig összehozott III. o. HÉV listát megtudjátok tekinteni ezen a címen, de ajánlom a többi, I. o., II. és IV. osztályú listát is, meg ott van még az ÁVT-s típusterveknél is hasonló gyűjtés.
http://www.vasutallomasok.hu/tphev-o.php?osz=3#hol
Előzmény: Törölt nick (3)
szvdom Creative Commons License 2007.10.09 0 0 22
Vigyázat!

Csoma-Szabadi, Baté, Taszár, Kaposmérő, Kiskorpád, Jákó-Nagybajom, Beleg, Szenta, Csurgó, Mágocs-Alsómocsolád, Kárász-Köblény, Máza-Szászvár, Hidasbonyhád, vagyis egyszóval a teljes 41-es és 50-es vonal épületei nem HÉV épületek!

A fenti vasútvonalakat 1872-ben ill. 1873-ban adták át a forgalomnak, méghozzá a Duna-Dráva Vasút tulajdonában, amit nem sokkal később megvásárolt a MÁV, hogy az 1882-ben megépülő Budapest-Dombóvár-Szentlőrinc-(Pécs) vonalával saját vasútvonalon is elérhesse Budapestről Gyékényest és onnan a Fiumei kikötőt, tudniillik a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vonal akkor még a Déli Vasút magántársaság tulajdonában volt, nem pedig a MÁV-é. Az átadáskor a HÉV típustervek (melyek az első HÉV törvény életbelépésével együtt láttak napvilágot 1880-ban) ekkor még nem is léteztek. Ezidőtájt még nem épültek helyi érdekű vasutak sem, az első helyi érdekű vasút (vagy olcsó vasút) Aradról kiindulva épült pár évvel 1880 előtt.

Ezek az épületek MÁV fővonali típusépületek, melynek három sorozata ismert, az 1870, 1880 és 1883 évi típustervek. A vonalátadás évszáma azt indokolná, hogy az 1870-ben bevezetett típustervsorozat alapján épüljenek az épületek. Bár a teljes típusterveket nem ismerjük, azonban az épületek elég határozottan az 1880-as tervsorozatnak felelnek meg, ennek okát egyenlőre még nem ismerjük.

És bár a HÉV I., II. és III. osztályú felvételei szinte hasonmása ezeknek az épületeknek, azért van különbség. A legszembetűnőbb talán az, hogy a középső épülettömb vasút felőli homlokzatán látható három ablak távolsága lényegesen nagyobb (szellősebb), mint a HÉV épületeknél.

Egyébként ugyanígy nem HÉV, hanem MÁV típusépületek találhatók:
120 Budapest-Újszász
129 Murony-Békés
150 Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia - (Szabadka-Zimony)
153 Kiskőrös-Kalocsa
vonalakon,

valamint az alábbi állomásokon:
1: Ács, Öttevény, Nagyszentjános
2: Budapest-Angyalföld
150: Budapest-Soroksári út
154: Bácsbokod-Bácsborsód, Mátéházapuszta
120: Csárdaszállás, Szabadkígyós
100: Ebes
40: Iváncsa

Hirtelen ennyit szedtem össze.
A HÉV típusterveket le tudjátok tölteni az oldalunkról (ez itt a reklám helye):
http://www.vasutallomasok.hu/tipus.php

és idővel majd felkerülnek ide a MÁV különböző típustervsorozatai is (éppen megrajtolás alatt van az egyik).

üdv,
Domi
Előzmény: B-L!NT (19)
Jacquemin Creative Commons License 2007.07.21 0 0 21

Azt megtudjátok mondani, hogy Kecskeméten milyen épület van? Az egyedi nem? Nem hasonlít semmire se :)

 

Itt egy kis segítség.

http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=kcke

Előzmény: Rbatka (20)
Rbatka Creative Commons License 2007.07.21 0 0 20
Azt megtudjátok mondani, hogy Kecskeméten milyen épület van? Az egyedi nem? Nem hasonlít semmire se :)
siófok35 Creative Commons License 2007.07.21 0 0 18

Mernye és Tab. III.o. épület, és II. o.-vá építették át.

Ádánd IV.o. ép., kissé átalakítva.

Ebes II.o.

Pilisvörösvár, Piliscaba, Solymár I.o.

Leányvár II.o.

 

Előzmény: B-L!NT (17)
B-L!NT Creative Commons License 2007.07.21 0 0 17
Még ilyen III. osztályú pl...

Kadarkút
Karád
Kémes (itt az épületnek fent négy ablaka volt, az ilyen négy ablakos épületek a szabványterv módosított változatai, vagy valamis más?)
Középrigóc (-on a jelenlegi a felvételi épület mellett azt hiszem, egy ilyen szabványépület is áll)
Szentlászló
Mernye
Előzmény: Törölt nick (13)
Jacquemin Creative Commons License 2007.07.21 0 0 16
Ócsán I. o. épület van, csak az ablakok ki vannak cserélve.
Rbatka Creative Commons License 2007.07.20 0 0 15
Továbbá:
Ipartelepi rendező: egyelőre nem tom :)
Piroska: egyszerű őrház volt, átalakították
Tószeg: III-ad osztályú
Tiszavárkony: III-ad osztályú
Tiszajenő-Vezseny: ezt se..
Tiszajenő alsó: és ezt se
Óbög: ...(ha kell, majd kiugrok biciklivel :D)
Újbög: egyszerű őrház kibővítve váróval
Tiszakécske: egy csúnya ház a szép III-ad osztályú helyén :(
Kerekdomb: egyszerű őrház kibővítve váróval.
Lakitelek: csúnya ház a III.-ad osztályú helyett
(Félegyháza felé tovább nemigen tudom)
Árpádszállás, Szikra: hatalmas(kb. az I. osztályú épület méretű, egyszintes)
Nyárjas, Világoshegy, Kisfái, Alsóúrrét: egyszerű őrház
Nyárlőrinci szőlőkön nincs épület.
Nyárlőrinc: III-ad osztály.
Nyárlőrinc alsó: nem tudom mi volt, ez most egy lapostetős szétvert épület.
Majd utánanézek esetleg :)
Rbatka Creative Commons License 2007.07.20 0 0 14
Tószeg: két ajtó, közöttük egy ablak(egy szolgálati, egy utas)
Tiszavárkony: ugyanez
Nyárlőrinc: egy ajtó középen, egy-egy ablak jobbról, és balról(közös, vagy nincs váróterem?)
Asszem Tiszakécske, Lakitelek, Tiszaalpár állomásokon is III-ad osztályú épületek voltak.
Ennyit a 145-146-os vonalról :)))
Előzmény: Törölt nick (10)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.20 0 0 13

újabb III.osztályú épületek:

Kondoros

Létavértes

Pátka

Papkeszi

Békés

vasutTOM Creative Commons License 2007.07.19 0 0 12

Ajka(tuti az volt)

 

Tuti, hogy nem az! Ajkán a Magyar Nyugoti Vasút épített állomásépületet, amit 1872-ben adtak át a forgalomra! Az épület az MNyV III/a típusterve alapján épült!

 

Előzmény: Törölt nick (3)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.19 0 0 10

2 bejárati ajtó néz a vágányokra.

valahol lehet csak egy, mert a másikat valószínüleg befalazták.

a 2 ajtó vasutasforgalmi részhez tartozik.

Előzmény: Rbatka (9)
Rbatka Creative Commons License 2007.07.19 0 0 9
A III.-ad osztályú épületnek a vonatfogadó vágányok felől hány bejárati ajtaja van? Az mindegy?
Előzmény: Törölt nick (3)
Jacquemin Creative Commons License 2007.07.19 0 0 8

HÉV-épületek.

 

 

 

 

 

Jacquemin Creative Commons License 2007.07.19 0 0 7

A Budapest-Cegléd-Szolnok vonalat 1847 szep. 1.-én adták át. A HÉV vonalak később épültek.

Előzmény: Törölt nick (5)
Jacquemin Creative Commons License 2007.07.19 0 0 6

Ács MÁV-típusépület, szinte a hegyeshalmi vonal mentén található állomásépületek MÁV szabványépületek, ezekből nem sok maradt meg, de Ács épületén kívül még áll Öttevény, Nagyszentjános, Győrszentiván felvételi épülete is. I. o. épület Tata, ilyen volt Bicske is. Biatorbágy kicsit kisebb volt mint az I. o. MÁV épületek. Sajnos a többi kocka (funkcionalista, szocreál) épület.

A 120a vonal mentén is sok MÁV épület van pl.:Maglód, Mende, Sülysáp, Tápiószele, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiógyörgye.

Előzmény: Törölt nick (2)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.19 0 0 5
jó, de Abony épülete akkor is rokona a HÉV III.osztályú épületeknek, ha csak az emeletes főépületet nézed.
Előzmény: Jacquemin (4)
Jacquemin Creative Commons License 2007.07.19 0 0 4

Hello!

 

Abony nem HÉV-típusterv épület, hanem a Magyar Középponti Vasút típusépülete. Nézd meg Vecsés, Albertirsa és Monor (hiányzik az egyik oldalszárny) állomásépületét, hasonlítanak egymásra. Üllő és Pilis állomás kilóg a sorozatból.

Előzmény: Törölt nick (3)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.19 0 1 3

végeztem egy kis kutatómunkát.

összeírtam szinte az összes III. osztályú épületet Magyarországon!

Rábapordány

Iván

Répceszemere

Kenyeri

Vönöck

Gic-Hathalom

Szőny

Bakonybánk

Dad

Csepreg

Vaskút

Rétság

Romhány

Mohora

Galgaguta

Szügy

Vasszécsény

Öregcsertő

Harta

Sumony

Nagyharsány

Balkány

Nyárlőrinc

Balástya

Bölcske

Tállya

Nagyvisnyó-Dédes

Nógrádszakáll

Galgagyörk

Vértesacsa

Ajka(tuti az volt)

Magyarszék

Mecsekalja-Cserkút

Nagyoroszi

Tiszadob

Tiszavárkony

Bagod(a régi épület)

Szabadegyháza

Abony

Dömsöd

Bösztör

Röszke

Véménd

Erdősmecske

Palotabozsok

Hercegszántó

Gara

Fürged(míg le nem rombolták)

Dalmand

Jászárokszállás

Balkány

Mónosbél

Királd

 

ennyit tudok..

Törölt nick Creative Commons License 2007.07.19 0 0 2
I.osztályú HÉV felvételi épület ÁcsonÁcs állomás
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.19 0 0 1
I.osztályú HÉV felvételi épület Ácson.
M41-2142 Creative Commons License 2007.07.19 0 0 0
Hiányp0tl0 t0pic. :(
De sok sikert :)
Előzmény: Törölt nick (-)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.19 0 1 topiknyitó

Legyetek üdvözölve!

a topic a HÉV épületeket(állomásépület,mellékhelyiségek,raktárak, egyéb stb) kívánja bemutatni. képeket, alaprajzokat,információkat, élményeket és relikviákat vár a topic.

jó szórakozást!:-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!