ez a topic azért nyílt meg, hogy bemutassa a Helyi Érdekű Vasutak(HÉV) típusépületeit. nemcsak az állomásépületek, hanem az őrházak és egyéb épületekkel együtt.
Még helyesbítenék, kapásból a topiknyitó hozzászólás nem igaz: Ács nem HÉV épület. Az alábbi listában is vannak hibák:
Öregcsertő egyáltalán nem HÉV épület. A Kiskőrös-Kalocsa vonal a Budapest-Zimony (mai 150-es) vonallal egyidőben épült és került átadásra, Öregcsertő ugyanolyan MÁV típusterv szerint épült emeletes őrház, mint amilyet nem felvételi épületként, hanem állomási őrházként láthatunk a vonalon több helyen, mint például Dömsödön, Taksonyban vagy akár Tatán láthatunk.
Abony a Magyar Középponti Vasút felvételi típusépülete, ugyanilyet találunk Albertirsán, Vecsésen, és régen Kőbánya alsón is ilyen volt. Az épületek a vonallal (1849) egyidősek.
Dömsöd, Bösztör, Röszke, Szabadegyháza Ahogy az előző hozzászólásomban már írtam, csak akkor Röszkét nem említettem, ezek MÁV típusépületek, a vasút felőli homlokzatán, ha megnézed, távol vannak egymástól az ablakok, míg a HÉV épületeken jóval közelebb.
Általánosságban véve érdemes először azt megnézni, hogy ki és mikor építette a vasútvonalat, és hogy az fővonalnak vagy helyi érdekű vasútnak épült-e. Ha HÉV vonal volt, akkor döntő többséggel vagy ÁVT (Osztrák-Magyar Államvasút Társaság) vagy HÉV tervek szerint épültek az épületek, ez alól nagyon kevés kivétel született. A fővonalakon ezért értelmetlen HÉV épületeket keresni. Bár ami azt illeti, ez sem 100%-ban igaz, mert Balástya felvételi épülete legnagyobb megdöbbenésünkre teljes mértékben HÉV III. osztálynak mutatkozik. (Igaz, a 140-es vonalon teljesen 'vegyes vágott' a felhozatal, van pl. ÁVT-s épület is: Szatymaz.)
Van egy hasonló gyűjteményünk nekünk is a típustervek mellett, hogy hol találhatók megépült formában. A lista nem teljes, a megszűnt vonalakat csak most visszük fel, és közülük elég sok HÉV épület van. Az eddig összehozott III. o. HÉV listát megtudjátok tekinteni ezen a címen, de ajánlom a többi, I. o., II. és IV. osztályú listát is, meg ott van még az ÁVT-s típusterveknél is hasonló gyűjtés. http://www.vasutallomasok.hu/tphev-o.php?osz=3#hol
Csoma-Szabadi, Baté, Taszár, Kaposmérő, Kiskorpád, Jákó-Nagybajom, Beleg, Szenta, Csurgó, Mágocs-Alsómocsolád, Kárász-Köblény, Máza-Szászvár, Hidasbonyhád, vagyis egyszóval a teljes 41-es és 50-es vonal épületei nem HÉV épületek!
A fenti vasútvonalakat 1872-ben ill. 1873-ban adták át a forgalomnak, méghozzá a Duna-Dráva Vasút tulajdonában, amit nem sokkal később megvásárolt a MÁV, hogy az 1882-ben megépülő Budapest-Dombóvár-Szentlőrinc-(Pécs) vonalával saját vasútvonalon is elérhesse Budapestről Gyékényest és onnan a Fiumei kikötőt, tudniillik a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vonal akkor még a Déli Vasút magántársaság tulajdonában volt, nem pedig a MÁV-é. Az átadáskor a HÉV típustervek (melyek az első HÉV törvény életbelépésével együtt láttak napvilágot 1880-ban) ekkor még nem is léteztek. Ezidőtájt még nem épültek helyi érdekű vasutak sem, az első helyi érdekű vasút (vagy olcsó vasút) Aradról kiindulva épült pár évvel 1880 előtt.
Ezek az épületek MÁV fővonali típusépületek, melynek három sorozata ismert, az 1870, 1880 és 1883 évi típustervek. A vonalátadás évszáma azt indokolná, hogy az 1870-ben bevezetett típustervsorozat alapján épüljenek az épületek. Bár a teljes típusterveket nem ismerjük, azonban az épületek elég határozottan az 1880-as tervsorozatnak felelnek meg, ennek okát egyenlőre még nem ismerjük.
És bár a HÉV I., II. és III. osztályú felvételei szinte hasonmása ezeknek az épületeknek, azért van különbség. A legszembetűnőbb talán az, hogy a középső épülettömb vasút felőli homlokzatán látható három ablak távolsága lényegesen nagyobb (szellősebb), mint a HÉV épületeknél.
Egyébként ugyanígy nem HÉV, hanem MÁV típusépületek találhatók: 120 Budapest-Újszász 129 Murony-Békés 150 Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia - (Szabadka-Zimony) 153 Kiskőrös-Kalocsa vonalakon,
valamint az alábbi állomásokon: 1: Ács, Öttevény, Nagyszentjános 2: Budapest-Angyalföld 150: Budapest-Soroksári út 154: Bácsbokod-Bácsborsód, Mátéházapuszta 120: Csárdaszállás, Szabadkígyós 100: Ebes 40: Iváncsa
Kadarkút Karád Kémes (itt az épületnek fent négy ablaka volt, az ilyen négy ablakos épületek a szabványterv módosított változatai, vagy valamis más?) Középrigóc (-on a jelenlegi a felvételi épület mellett azt hiszem, egy ilyen szabványépület is áll) Szentlászló Mernye
Továbbá: Ipartelepi rendező: egyelőre nem tom :) Piroska: egyszerű őrház volt, átalakították Tószeg: III-ad osztályú Tiszavárkony: III-ad osztályú Tiszajenő-Vezseny: ezt se.. Tiszajenő alsó: és ezt se Óbög: ...(ha kell, majd kiugrok biciklivel :D) Újbög: egyszerű őrház kibővítve váróval Tiszakécske: egy csúnya ház a szép III-ad osztályú helyén :( Kerekdomb: egyszerű őrház kibővítve váróval. Lakitelek: csúnya ház a III.-ad osztályú helyett (Félegyháza felé tovább nemigen tudom) Árpádszállás, Szikra: hatalmas(kb. az I. osztályú épület méretű, egyszintes) Nyárjas, Világoshegy, Kisfái, Alsóúrrét: egyszerű őrház Nyárlőrinci szőlőkön nincs épület. Nyárlőrinc: III-ad osztály. Nyárlőrinc alsó: nem tudom mi volt, ez most egy lapostetős szétvert épület. Majd utánanézek esetleg :)
Tószeg: két ajtó, közöttük egy ablak(egy szolgálati, egy utas) Tiszavárkony: ugyanez Nyárlőrinc: egy ajtó középen, egy-egy ablak jobbról, és balról(közös, vagy nincs váróterem?) Asszem Tiszakécske, Lakitelek, Tiszaalpár állomásokon is III-ad osztályú épületek voltak. Ennyit a 145-146-os vonalról :)))
Tuti, hogy nem az! Ajkán a Magyar Nyugoti Vasút épített állomásépületet, amit 1872-ben adtak át a forgalomra! Az épület az MNyV III/a típusterve alapján épült!
Ács MÁV-típusépület, szinte a hegyeshalmi vonal mentén található állomásépületek MÁV szabványépületek, ezekből nem sok maradt meg, de Ács épületén kívül még áll Öttevény, Nagyszentjános, Győrszentiván felvételi épülete is. I. o. épület Tata, ilyen volt Bicske is. Biatorbágy kicsit kisebb volt mint az I. o. MÁV épületek. Sajnos a többi kocka (funkcionalista, szocreál) épület.
A 120a vonal mentén is sok MÁV épület van pl.:Maglód, Mende, Sülysáp, Tápiószele, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiógyörgye.
Abony nem HÉV-típusterv épület, hanem a Magyar Középponti Vasút típusépülete. Nézd meg Vecsés, Albertirsa és Monor (hiányzik az egyik oldalszárny) állomásépületét, hasonlítanak egymásra. Üllő és Pilis állomás kilóg a sorozatból.
a topic a HÉV épületeket(állomásépület,mellékhelyiségek,raktárak, egyéb stb) kívánja bemutatni. képeket, alaprajzokat,információkat, élményeket és relikviákat vár a topic.