Keresés

Részletes keresés

EOS-Bandi Creative Commons License 2004.03.28 0 0 5
Kedves LyPapa !

Nezd, ezt meg. Ennek esetleg lehet koze ahhoz amirol szo van. Bar ez inkabb a kepes szintartalom alapjan torteno, differencialis (3D) elesiteserol szol.
http://www.outbackphoto.com/dp_essentials/dp_essentials_05/essay.html

Előzmény: LyPapa (4)
LyPapa Creative Commons License 2004.03.28 0 0 4
Kedves KőnigZ,

Háááát, ha a brillancia nyomokban fellelhető, az már ritka, szép esemény !

Saját magam akkor már boldog vagyok,ha a színek valamiféle mélységérzetet keltenek, hasonlóan a jobb Panasonic CRT monitorokhoz. Ekkor hajlandó a brillancia is valamilyen formában megmutatkozni,így azt gondolom, hogy digit gépen sem teljesen reménytelen a dolog. De nagyon ritka.

Nekem akkor sikerült a legszebb kép, mikor a szélvédőn az eső majdhogynem egyenletes vízréteget képezett, és alkonyatkor, álló kocsiból a szerény forgalmat fényképezgettem. Valami finom, egyenletes, szórt jellegű, 'síma' fényréteg vonja be az egész képfelületet - csodaszép ... Azóta küzdök, hogy más körülmények között készített képen is reprodukáljam - de gyakorlatilag nulla eredménnyel.

Üdv:

LyPapa

Előzmény: KőnigZ (3)
KőnigZ Creative Commons License 2004.03.28 0 0 3
Szerintem is egy nagyon fontos dolog - sőt a t. megrendelőknek is az, mert ösztönösen jobbnak látják ( vagy érzik ) a "brilliáns" képeket.
Az ámátőr szintű (vagy rosszul összeválogatott vérprofi) rendszerek (értsd: optika+film+kamera+világítás+stb.) csak gagyognak a témáról...
A "brilliáns" képnek viszont ragyogni kell (mondhatná az analóg költő :-)).

Mit tehetünk azért, hogy a készülő képünk rossz brillanciájú, azaz "lapos" (magyarul: sz@r ) legyen?

- lehetőleg 1 "jófajta" zoomobjektívet tegyünk a gépre
- használjunk minél magasabb érzékenységű és olcsó filmet (diafilm kizárva!)
- a supergünstig csodaobi jó tulajdonságait fokozzuk úgy, hogy a legnagyobb blendére állítjuk
- törekedjünk arra, hogy v.mi jó vakítós fényforrás is legyen a képen
- a fényellenzőt minden esetben hagyjuk otthon
- az esetleg hibátlanul működő "rendszer"-re tegyünk 1 ismeretlen eredetű (és libazsíros kézzel összetapizott :-) szűrőt
- az objektív(ek)et tartsuk jó dohos helyen (pl.: pince, spájz) - az üveggomba miatt
- az exponált filmet hetekig hordjuk a zsebünkben (hadd érlelődjön még egy kicsit!)
- a fotófelszerelést soha ne tisztítsuk
- a környék legszutyokabb laborjában nagyíttassunk (vagy használjunk inkjet nyomtatót!)

Ismerve a digifan legények harci kedvét, csak suttogva kérdezem: 1 amúgy kifogástalan "rendszer" brillanciáját vajon képes-e rögzíteni a digit kamera? Én úgy látom, hogy ott van a kutya elásva: a zselatinban :-))

Előzmény: optikus (0)
Vén Resu Creative Commons License 2004.03.20 0 0 2
Nem akarom mind a négy oldalt bemásolni, de akit érdekel, célszerű ha elolvassa az egész fejezetet. Még egy pár idézet a könyvből:

…ha a szórt fények nagysága az árnyékrészletek megvilágításához képest jelentős, az árnyékrészletek finom rajzát elmossa, az árnyékok kontrasztosságát csökkenti. Az ilyen képnek nincs brillanciája.

…a brillanciát csökkenti még az alexpozíció, az alulhívás, a matt papírfelület a rossz vetítőernyő, vagy a vetítőteremben meglévő szórt fény (pl. feleslegesen erős vészkijárati jelzőlámpák) vagy a világos falú vetítőterem.

A brillancia fokozható kontrasztosabb másolóanyagok alkalmazásával, a papírképek tükörfényezésével.

A brillancia összetett jelenség: az árnyalatátvitel és az élesség komplex hatása. Az objektívok brillanciája a folyamat csak egy láncszeme, de fontos hogy ezzel a láncszemmel tudatosan számoljunk.

Előzmény: Vén Resu (1)
Vén Resu Creative Commons License 2004.03.20 0 0 1
Dr. Sevcsik – Hefelle: Fényképészet

4.3.7 A brillancia

A kamera képsíkjában a film megvilágítása (E) két részből tevődik össze: E = Ex+Ef
ahol Ex az ún. képrajzoló megvilágítás: a témáról kiinduló fénysugaraknak az objektív által a megfelelő képpontban összegyűjtött része;
Ef a kamera belsejében, ill. az objektívban keletkező szórt fénynek (Flare) a képsíkra jutó része, amely ott nem kívánatos megvilágítást okoz és különösen az árnyékokban az expozíciót jelentősen befolyásolja.

Bár a brillancia tipikusan szubjektív jelenség, számszerű kifejezésére a szakirodalomban több mérési eljárás ismert. A brillancia értéke (béta) a kamerában Goldberg szerint:

béta = E/Ef

E a képsík átlagos megvilágítása lx
Ef a képsíkra eső szórt fény lx

Az objektív felülete Brillancia
-----------------------------------------------------------------
Tiszta 200
Ujjlenyomatok a felületen 40
Poros felületű 40
Gyengén párás felületű 40
Vastagabb páraréteggel fedett 16

(Remélem, hogy nem sértettem meg a szerzői jogokat.)

Előzmény: KőnigZ (-)
optikus Creative Commons License 2004.03.19 0 0 0
Pedig ez egy nagyon fontos dolog. Van neki valamilyen meresi modszere is (majd megnezem de valamelyik konyvben irtak rola).
Fontos hogy az optikai rendszer vegig magas minosegu legyen, hogy minel tobb atkeruljon belole a hordozora (nega-papir-scan-kepernyo-stb).
Egyebkent telleg nem lehet megfogalmazni hogy pontosan mi is, inkabb erezni lehet.
KőnigZ Creative Commons License 2004.03.17 0 0 topiknyitó
"A brillancia szubjektív érzet."

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!