OFF Látom már, hogy muszáj lesz elmagyarázni, mert ennél már az is gyorsabb... :o(((
mkoteles felvetette, hogy lehetne ülve, tiszta járműveken utazni kultúráltan. És hozzátette, hogy mindezt úgy képzeli, a dolog ára továbbra sem közelítené meg az autózás költségét, mert akkor az megint egy ellenérv lenne a tömegközlekedés ellen. (Vagyis legyen jobb, mint most, de ne legyen lényegesen drágább, mert akkor megintcsak nem fognak tömegesen átülni az autósok.)
tpapa viszont megkérdezte, hogy miért is lenne lehetetlen ez az igény? Hiszen a tömegközlekedés akkor lesz versenyképesebb, ha mindkét feltétel egyszerre teljesül.
Hiába szép és tiszta és le lehet ülni, ha kicsi különbséggel autóba is ülhet az ember, akkor elegendően sokan fognak úgy dönteni, hogy mégis inkább legyen az autó, mert annak vannak olyan tulajdonságai, amivel a tömegközlekedés sosem fog versenyezni. (Akkor indul amikor akarom, árut is lehet vele szállítani, arra megy amerre akarom, nem kell átszállni, nem kell rajta osztozkodni idegenekkel stb. És persze vanak hátrányai is: nekem kell vezetni (kivéve sofőrös +oldás), parkolni kell vele, fenntartási költségek, dugók, környezetszennyezés stb.) Tehát itt 1*űen nem arról volt szó amibe belekötöttél, hanem arról, hogy bizony a versenyképességhez egyszerre kell a szolgáltatás színvonalának emelkednie és ezzel együtt az árának az autózás árával összevetve lényegesen olcsóbbnak maradnia. És erre mondtam én, hogy ez nem túlzó elvárás, hanem természetes igény.
A többit mind te költötted hozzá. Feleslegesen.
Esetleg mi lenne, ha nem másnak ajánlgatnád a tévedés beismerését, hanem magad gyakorolnád e tevékenységet? Az már nem megy? ;o) ON?
OFF Azt mondtad, hogy ne mondjam (már). Pedig én nem mondtam (még). Ha azt mondtad volna, hogy a jövőben ne mondjam (egyáltalán), akkor azt mondtam volna, hogy "Kabbe, jogom van akkora marhaságokat mondani, amekkorát csak jólesik!". :o))) Oks? ;o) ON?
"Egyebkent mondtam ma', h Demszky hulye? :-) Mert kiherelte az automentes napot, hatha igy bevagodhat az autosoknal, pedig ugysincs eselye. Ha viszont annyi politikai erzeke sincs, hogy erre rajojjon.."
Hekas, egy negyedik ciklusat tolto politikusrol beszelsz. :)
Nem vagyok hulye tudtommal, kotozkodni meg en is tudok. :-) Szoval fuss neki te meg egyszer; en annyit mondtam, hogy ne mondd, h a BKV a dragabb. Mondtam en azt, hogy mondod? :-)
Pedig igaza volt. A szegyentablan is kifogasoltam mar neha azt a gondolkodasmodot, ami szerint egy varos arra valo, hogy autoval minel gyorsabban at lehessen jutni az egyik vegerol a masikra. Pedig nem.
Egyebkent mondtam ma', h Demszky hulye? :-) Mert kiherelte az automentes napot, hatha igy bevagodhat az autosoknal, pedig ugysincs eselye. Ha viszont annyi politikai erzeke sincs, hogy erre rajojjon...
Kedves Pálesz, aznap 5 helyre mentem, összesen 80 km-t, és még dolgoznom is kellett. BKV-val talán az utazás kijött volna az időből, munkára már nem jutott volna. Ezért aztán tényleg függő vagyok...
- Azt is lehet??? Benne van az árban? Akkor kéremszépen... ;o)))
De miért is lenne túlzó elvárás az ülőhely, meg az, hogy ezzel együtt ne kerüljön többe, mint az autózás? Ez nem természetes volna sokkal inkább? A szagok engem is zavarnak, de az ellen valóban nincs mit tenni, hiszen az autó belseje "magánterület", a tömegközlekedés meg közösségi. Viszont amikor egy ilyen szolgáltatásról beszélünk, akkor ott valamilyen (pl. köszönő~) viszonyban kell állnia az adott ~ színvonalának és az azért elkért ellenértéknek. Ma aki csak teheti NEM utazik a külvárosból busszal befele (én is gyak. a közig. határon lakom), mert a járatsűrűség -felénk- vagy 30 perc, vagy -csúcsidőben- tömegnyomor van.
Én külvárosban lakom, ahol még jónak is mondható a közlekedés. Télen kipróbálhattam, hogy mekkora álvezet, mert egy kis baleset után nem volt autóm egy hétig.
Oda-vissza a buszon a szó szoros értelmében gyomorkinyomó tömeg, el sem tudtam volna esni, és ez nem túlzás. A szagokról és koszról nem beszélek. A Metro már felüdülés volt, meg az a 10 perc séta, amit az irodáig meg kellett még tennem.
Na ehhez az élményekhez képest a dugó maga az álom. Régebben évekig BKV-ztam, de ez egyre rosszab. Ráadásul oda is kénytelen vagyok autóval menni, ahová egyszerűbb volna BKV-val, mert két vonajegy ára már annyiba kerül, hogy elmegyek, és egy kávét is megiszok.
Ha egyszer olyan lesz a BKV, hogy tutira lesz ülőhelyem, tiszta, rendes járműveken, és nem kerül közel annyiba, mint az autózás, akkor azzal utazom. Tehát a közel jövőben nemigen. Kivéve, ha anyagilag annyira számítani fog az a néhány ezer forint, amivel ez többi kerül. De remélem ez nem fordul elő.
Meg azért volt dugó, mert annak ellenére, hogy autómentes nap volt, jóformán alig hagyta valaki otthon emiatt az autóját, pedig csak egyetlen rohadt napig kellett volna kibírni nélküle. Hogyhogy a nyugati városokban ez ment. Ha meg ennyire autófüggők vagytok, kezeltessétek magatokat.
autobuzi mindenkeppen megindokolja maganak, hogy o csak azzal tud munkaba jarni.
Én nem vagyok autóbuzi, csak egész egyszerűen nem vagyok hajlandó naponta 3 órát eltölteni a munkába járással (Zugló - Ferihegy 2). 1.5 óra oda, 1.5 vissza.
Mire BKV-val beérek, már el is vagyok fáradva (4 jármű, 3 átszállás).
Ez az út autóval 30 perc. Meleg van benne, nem ázok meg, annyi hely van benne amennyi nekem kell, nem kell máshoz préselődnöm, és akkor indulok vele, amikor éppen akarok. Nincs várás, fagyoskodás, anyázás hogy bezárják előttem az ajtót.
Nekem megér annyit, amit cserébe az autó kér (üzemanyag, fenntartás, közterhek).
A reptérre való kijutás BKV-val egész egyszerűen katasztrófális.
Csak a Reptér-busz menetrendje 25-30 perc, 40-nel megy végig a tök egyenes 2x2 sávos úton. Vicc.
Földes András, Rácz Johanna
2004. szeptember 17., péntek 19:29
A főváros nem szeretné felzaklatni az autósokat, ezért a kerékpáros-szervezetek tiltakozása ellenére a néptelen vasárnap délutánra szervezte azt a demonstrációt, amit minden európai nagyvárosban jövő szerdán, a csúcsforgalomban tartanak. A városháza és a szervezők úgy vélik, a budapesti autósok hétköznap még nem tudnák elviselni a biciklissokkot. A kerékpárosok mégis megrendezik a szerdai felvonulást, részt vesz rajta a szabaddemokraták jelölte környezetvédelmi miniszter is.
A budapestiek nem érettek még az európai közlekedési normák befogadására, esetleg a magyar nép genetikus okokból elválaszthatatlan az autójától? Van-e értelme a közlekedési dugók ellen demonstrálni egy kihalt utcán? Meddig lehet álakciókkal elterelni a figyelmet a közlekedési problémákról?
A kérdéseket az európai autómentes nap budapesti rendezvényei vetették fel bennünk. Budapest az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan idén sem az előírt hétköznapon, azaz szeptember 22-én tartja az autómentes napot. A főváros az autósok nyugalmát óva vasárnap délutánra szervezi az Európa-szerte szerdán tartott kerékpáros demonstrációt.
Az Index meglepődve értesült arról, hogy bár az európai autómentes nap szabályzata többek közöttt leszögezi, a rendezvényt szeptember 22-én kell tartani, a főváros mégis résztvevőként hirdeti magát, sőt a nemzetközi honlapon is így szerepel.
A kerékpáros-szervezetek a vasárnapi hivatalos felvonulás ellenére szerdára nagyszabású demonstrációt hirdettek, amelyen ott lesz a budapestiek jóérzésében bízó környezetvédelmi miniszter, Persányi Miklós is.
Nem gerilla tüntetés
A kerékpáros-szervezetek, amelyek a tavalyi, hétvégére csúsztatott rendezvényen távolmaradásukkal tüntettek a szerintük lekezelő és álságos hivatalos hozzáállás ellen, most a kezükbe vették a szervezést. A Városi Biciklizés Barátai (VBB), a KEROSZ és a biciklis futárszolgálatok - az egyhetes központi rendezvénysorozattól függetlenül - szerdára demonstrációt hirdettek az Andrássy útra.
Autómentes napi biciklis tömegdemonstráció
Óriási kerékpáros felvonulást rendeznek a mobilitási hét zárónapján, 2004. szeptember 22-én a VBB, a KEROSZ, a Környezetvédelmi Minisztérium, a budapesti biciklis futárszolgálatok és más bringás szervezetek.
Nyolcvan-száz különböző egyesületet, bicikliboltot, céget, oktatási intézményt, rádiót, civil szervezetet, környezetvédő csoportot, újságot, mulatót, kávézót vonnak be a rendezésbe, mind saját csapatot toboroznak majd. Az így összeállt csoportok a saját boltjuknál, iskolájuknál gyülekeznek és indulnak útnak, hogy 18 órakor a városligeti műjégpályánál találkozzanak, és kezdődhessen a nagy felvonulás.
A rendezvénnyel fel akarják hívni a figyelmet a kerékpárral közlekedők egyre nagyobb társadalmi súlyára és az általuk igényelt bicikliutak, szállítási- és tárolási lehetőségek bővítésének szükségességére. Ezenkívül alternatívát szeretnének felmutatni a belvárosi közlekedést egyre jobban ellehetetlenítő autós áradattal szemben.
Az autómentes nap reggelén munkába és iskolába biciklizők ajándék reggelit kapnak a budapesti hidakon.
A felvonulás útvonala: Városligeti Műjégpálya (18 óra) - Kodály Körönd - Lövölde tér - Rákóczi út - Erzsébet híd - Attila út - Moszkva tér - Margit híd - Oktogon - Városliget . A felvonulást rossz időjárás esetén is megrendezik.
"Nem igaz, hogy gerillatüntetés lesz - szögezte le a forradalmi romantikát firtató kérdésünkre Kőhalmi István, a VBB elnöke. - Van engedélyünk a rendőrségtől."
A szeptember 22-én délután hat órára hirdetett demonstráció nem szerepel a hivatalos programban, így legalábbis a propaganda mozgalmi alapon szerveződik: a felvonulásról a szimpatizáns médiában megjelentetett hirdetések mellett emailek értesítik a célközönséget. Egy körlevél arra buzdít, hogy az iskolák, cégek és baráti társaságok szervezzenek találkozókat, ahonnan együtt vonulhatnak a Hősök terei starthoz.
"Nem volt más választásunk, mert a Fővárossal már két éve hiába egyezkedünk" - tárta fel az civil szerveződésű felvonulás hátterét Kőhalmi. A szervezet el akarta érni, hogy az autómentes napot ne tegyék át a demonstrációs értékét tekintve elenyésző jelentőségű vasárnap délutánra, amikor a forgalom töredéke a szokásosnak.
Európai normák ellen
A VBB tavaly már részt sem vett a hétvégi felvonuláson. Csak titkáruk jelent csak meg a kezdőponton, ahol beszédében ismertette az egyesület azóta is változatlan álláspontját. Eszerint azzal, hogy Budapesten a hétvégére csúsztatják át a más országokban 22-én tartott eseményt, az európai normákat utasítják el.
A felvonulás lényege ugyanis, hogy felhívja a döntéshozók és az utca emberének figyelmét a személyautó használatára alapuló városi közlekedési rendszer tarthatatlanságára és a kiutat jelentő kerékpáros közlekedés mostoha helyzetére. Ha azonban éppen azok nem értesülnek a problémáról, akik okozzák, az egész demonstráció értelmét veszti.
A VBB-elnök, aki elmondása szerint a rendszerváltós időkben még Demszky Gáborral elvközösségben harcolt, úgy vélte, a főpolgármester semmilyen engedményt sem tesz a kerékpárosoknak az autós lobbi ellenében.
"Demszky bejelentette, hogy ki fogja tiltani a fogaskerekűről a bicikliseket, mert a Budai hegyekben tönkreteszik az erdőt. És mi a helyzet az autókkal, amik az embert teszik tönkre?" - fakadt ki a szervező, majd harcát bemutatandó beszámolt aktuális szélmalmáról: a városházán mindhiába próbálja elérni, hogy vonják vissza a turistabuszok Andrássy úti bicikliútra kiadott parkolási engedélyét.
A budapesti kerékpáros helyzet véleménye szerint egyébként azért is tarthatatlan, mert a főváros már több éve nem biztosít pénzt kerékpárutak építésére.
Reggeliosztás
"Nem az a cél, hogy magunk ellen fordítsuk az autósokat" - mondta lapunknak a fővárosi önkormányzat sajtófőnöke, Czuk Dóra. A felvonulás a főváros szerint ugyanis indokolatlanul nagy forgalmi zavarokat okozna, ami visszatetszést keltene az emberekben.
Felvetésünkre, hogy a kerékpáros demonstráció éppen azáltal érné el a célját, hogy találkozik a probléma okozóival, Czuk a fontolva haladás híveként megjegyezte, bíznak abban, hogy hamarosan Budapesten is meg lehet tartani egy hétköznapra szervezett kerékpáros felvonulást.
A sajtós hangsúlyozta, a Fővárosi önkormányzat mindazonáltal támogatja a kezdeményezést, hiszen ők szervezik a vasárnapi kerékpáros felvonulásnak is teret adó mobilitási hetet, amelyre húszmillió forintot adtak. Az európai autómentes nap délelőttjén reggelit osztanak a kerékpárosoknak. Budapest részt vesz az autómentes napon, szögezte le Czuk Dóra válaszul arra, hogy megemlítettük, az európai autómentes nap honlapja feltételeként említi , hogy a csatlakozó településnek szeptember 22-én kell rendeznie a demonstrációt.
Tornából felmentve
Nem előírás, hogy az Autómentes Napot okvetlenül szeptember 22-én kell megtartani, osztotta Demszky Gábor sajtósának véleményér Kovács László, az európai mobilitási hét budapesti rendezvényeinek fő szervezője. "Egy egész hét áll rendelkezésünkre, hogy népszerűsítsük az autómentes város ötletét"- mondta.
A megkérdezettek az Indexnek elmondták, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) működő nemzeti koordináció hazánknak felmentést adott a szerdai időpont alól. Kovács László állította, hogy nem Budapest lesz az egyetlen tornából felmentett település, de kérdésünkre konkrét városokat nem tudott megnevezni.
Végül a GKM felelőse, Mészáros Imre sem tudott magyarázatot adni arra, ha létezik felmentés, arról miért nem szól az amúgy részletesen kidolgozott hivatalos honlap, és miért rögzíti egyértelműen 22-ére a kerékpáros felvonulás dátumát.
Kovácsék egyébként három évvel ezelőtt rendezték meg először az autómentes napot, akkor szerencséjük volt, mert 22-e éppen vasárnapra esett. "Brüsszelben, Amszterdamban megtehetik, hogy hétköznap rendeznek autómentes napot, mert ott mások az emberek. Gondoljon bele, hogyan reagálnának itt az autósok, ha egy szerdai napon blokkolnánk a város autóforgalmát. Az önkormányzat nem mehet szembe a polgárokkal" - állított ki sajátos bizonyítványt a magyarokról Kovács.
Eredeti és másolat
A Főváros értesült a VBB és a futárcégek által szervezett jövő szerdai eseményről, és örül neki, mondta Kovács. Annak idején felkérték a VBB-t, hogy vegyen részt a hivatalos programokban, "de ők a sajátjukat szervezték". Az önkormányzat segítsége jeléül áttett egy kerékpárosversenyt keddre, hogy ne akadályozzák az igazi autómentes nap felvonulóit.
Kovács egyébként örült, hogy Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter személyesen vesz részt a szerdai felvonuláson. Demszky Gábor pedig a 19-i hivatalos kerékpározáson vesz részt, "nagyon szeret biciklizni".
Persányi a kerékpárosokkal van
Persányi Miklós az Indexnek megerősítette, hogy a szerdai felvonuláson vesz részt. Tud róla, hogy ez a nemzetközileg elfogadott autómentes nap, ráadásul tiszteletbeli tagja a VBB-nek. Nem ért egyet azzal a fővárosi felfogással, amely félti Budapest autósait a biciklis felvonulás okozta kényelmetlenségtől. Mint mondta, "a budapestiek is szeretik a tiszta levegőt", és ezért évente egyszer kibírnak egy kis kényelmetlenséget.
Szerinte a főváros "ellenérdekelt", és a szelektív hulladékgyűjtők példájával illusztrálta az önkormányzat hozzáállását: "Másfél évtizede az volt a Főváros álláspontja a szelektív hulladékgyűjtésről, hogy a lakosság hozzáállása miatt nem érdemes bevezetni Budapesten. Mégis, az a néhány, amit elhelyeztek az utcán, nagy népszerűségnek örvend." .
Európai mobilitási hét Budapesten
2004. szeptember 16.-22.
A TÖMEGKÖZLEKEDÉS NAPJA, szeptember 16., csütörtök
ÉLŐ UTCÁK NAPJA, szeptember 17., péntek
A Levegő Munkacsoport a parkoló autók nélküli Sas utcai úttesten bemutatja, hogy a zsúfolt Belvárosban is megoldható a gyalogosok, kerékpárosok és autósok békés egymás mellett élése.
GYALOGOS UTCÁK NAPJA, szeptember 18., szombat
11 órától a főpolgármester és a kerületek polgármesterei társaságában zenekísérettel, zászlódobálókkal járhatjuk végig a Ráday utcát, a Váci utcát, a Duna-korzót, az Erzsébet teret, a Hercegprímás utcát, a Szent István teret, a pesti Broadwayt, a Hajós utcát és az épülő Király utcát. Délután programok a Vörösmarty téren, a Ferenciek terén, a Gödör Klubban és a Kálvin téri aluljáróban.
FŐVÁROSI AUTÓMENTES NAP, szeptember 19., vasárnap
Zöld fesztivál" az autómentes Andrássy úton. A BKV Rt. ingyenes különjárataival lehet eljutni ide a Flórián térről, az Örs vezér teréről, illetve a Móricz Zsigmond körtérről.
Sportzóna: a Bajcsy-Zsilinszky úttól az Operáig: BMX ügyességi versenyek, gördeszkaverseny és -bemutató, streetball, tizenegyeseket rúgó verseny, középkori ügyességi játékok, elfelejtett népi játékok.
Világörökség séta: Séta túravezetővel az Andrássy úton - indulás 10, 11, 15 órakor az Andrássy út 3. - Posta múzeum előtt.
Nagyszínpad: az Opera előtt: 10 órától koncertek, köztük környezetvédelmi vetélkedők. Fellépők: Chalaban marokkói népzene és a Yasmina hastánciskola táncosai, Ladánybene 27, Parno Graszt, M.É.Z. ír táncház
AUTÓZZUNK OKOSAN, szeptember 20., hétfő
Ésszerű autóhasználat és p+r parkolás
KERÉKPÁRRAL A VÁROSBAN, szeptember 21., kedd
Eljutási verseny. Bárhová eljuthatunk bringával a fővárosban. Ezt az állítást igazolják ezen a napon azok a háromfős kerékpáros csapatok, amelyek 14.30-kor rajtolnak a Városligeti fasorból. Feladatuk, hogy Budapest tíz megjelölt pontjának érintésével, biztonságosan közlekedve, eljussanak 16 órára a Parlament elé.
EURÓPAI AUTÓMENTES NAP, szeptember 22., szerda
A Margit hídnál, a Szabadság hídnál és a Népstadionnál elhaladó bicikli utakon a kerékpárosok reggelit kapnak, este kerékpáros szervezetek felvonulása az Andrássy úton.
A IX. kerületben, XI. kerületben, XV. kerületben, XX. kerületben, XXII. kerületben az önkormányzat útvonalakat zár le az autóforgalom elől, s itt kulturális és sportprogramok várják a gyalog, kerékpárral, görkorcsolyávalval, gördeszkával érkezőket.
Nagyon aranyos vagy, csak sajnos és csak oroszul, és olaszul beszélek, most kezdtem el az angolt, már a 7. leckénél járok, mert egyszerűen már szégyelltem, hogy nem tudok. A német már nem fér bele.