Keresés

Részletes keresés

glasstiger Creative Commons License 2005.12.16 0 0 19
Csak hogy tiszta legyen, hogy miről is van szó: Az ÁTVITEL nem okoz késést, csak az oda-vissza alakítás.
De az is elég keveset.
Előzmény: Danidek3 (18)
Danidek3 Creative Commons License 2005.12.16 0 0 18
A digitálisnak az az előnye, hogy tömeggyártott eszközöket lehet használni, na meg a minősége csak az A/D-D/A-tól függ. A késleltetése viszont megvan, ami alkalmazhatatlanná teszi ilyen módon...

Analógban nem is gondolkoztam, bevallom. Viszont analóg rádiós áramkörök vannak a neten, csak építsd meg jó minőségben ilyen adatforgalom mellett...
Előzmény: tere (17)
tere Creative Commons License 2005.12.13 0 0 17

Digitálisan ez nem fog menni. Egy (két) multiplex rendszer késleltetése (latency) mint már írtam túl magas (~20-40ms) értékre jönne ki +DSP latency-k. A "tökmindegy mit hallgatnak" rendszerű hangosításhoz, színpadközeli monitorkeveréssel végülis elmegy.

Analóg pedig vagy lézeres, vagy mikrós átvitelt célszerű alkalmazni.

glasstiger Creative Commons License 2005.12.13 0 0 16
A drótnélküli stagebox semmit nem fog késleltetni, mert a rádiós átvitel ugyanolyan gyors, sőt.
Az analóg effekteken keresztültolt egyes csatornák csúszhatnak el egymáshoz képest, ami az A/D - D/A átalakításokkal együtt érdekesek lehetnek. Illetve a sok átalakítással járó minőségromlás és jelalak-torzulás lehet még brutális...

A fél másodperces késleltetés a direkt szívatás kategóriája, ha hangátvitelnél (jellemzően telefóniában, újabban IP telefóniában) 0,2mp nél több a késés, akkor már élvezhetetlen a hang, 0,3 nál pedig érthetetlen, használhatatlan.

Ha már telefónia: kipróbálhatnál egy PCM kódolású sokcsatornás átvitelt, csak annak elég kicsi a sávszélessége...
Előzmény: Danidek3 (14)
Danidek3 Creative Commons License 2005.12.13 0 0 15
Viszont, ha külön pultról kevered a monitort és elég nagy cuccod van, akkor igazából nem is biztos, hogy érdekel téged a késleltetés...
Danidek3 Creative Commons License 2005.12.13 0 0 14
Fontos azt is meggondolni, hogy a drótnélküli stagebox-od mennyit fog késleltetni!

Én már próbáltam fél sec-es késleletetéssel visszaadni a monitorba a beszélő hangját. Hát botrány lett belőle. Szegény csak makogot, alig bírt beszélni. Persze nem élesben történt közönség előtt, lehetett viccelni... Próbáljátok ki ti is, de ne szóljatok előre a beszélőnek! Tuti a móka!

Aprób késleltetések meg még viccesebbek:
Legyen a késleltetés X sec.. 1/2X Hz-en (és többszörösein) gyengíteni fogy, 1/X Hz-en (és többszörösein) erősíteni. Szóval a késleltetésed nem lehet 1/40000 sec alatt. Azaz egy mintányit sem késhetsz, ha 41kHz-en mintavételezel! Emiatt mintánként kell továbbítanod a hangot (azaz, mintánként multiplexelni). Vagy valami nagyobb mintavételi frekit választani (esetleg kevesebb biten)...

Még egy lehetőség, hogy elnyomod a hangszer (meg a gitár alapokat) a monitorral. A jó rockzenész úgy is süket :-)

Na meg még egy lehetőség, hogy kakálsz rá, hogy mit hall a zenész. A közönségnek legyen jó. Elvégre a jó rockzenész úgy is süket :-)

Szóljatok, ha rosszul számoltam...

Dani

glasstiger Creative Commons License 2005.12.12 0 0 13
OK.
Tehát:
Szerintem NE csatornánként dolgozd fel és továbbítsd a jelet, hanem az összes csatorna jelét összegezd - tudod, mint a sztereó rádióadásnál, csak ugye itt több csatorna van - és úgy lődd át a mixerhez, és ugyanígy visszafelé.
Megfelelő marker és szinkronjelekkel ellátva, és persze úgy kódolva, hogy csatornákra szétszedhető legyen.
Persze ehhez az sem ártana, hogy a digitális effektek tudják kezelni ezeket a markerjeleket, de az viszont követelmény, hogy a véfokhoz visszamenő jel - ami már lehetne egy sima sztereo mix is, sőt - a markerjelek alapján megállapítva időben pontos, fázishelyes jel legyen.
És ugyanezt még egy kimenetre a monitor-rendszerhez.
(Ami külön van mixelve?)
Előzmény: szabi09 (12)
szabi09 Creative Commons License 2005.12.10 0 0 12
Mint ahogy mondottam volt, szeretnék megépíteni egy vezeték nélküli Stagebox-ot. Ebben szeretnék tanácsokat kérni és kapni.
glasstiger Creative Commons License 2005.12.08 0 0 11
Nem így, hanem a színpad mellől keverve, fejhallgatóval.
Előzmény: Danidek3 (7)
tere Creative Commons License 2005.12.07 0 0 10
Bocs, a digit latency-kre nem gondoltam!!! Durva dolog ám! :D
Előzmény: tere (8)
tere Creative Commons License 2005.12.07 0 0 9
Ez nem igaz. Ez olyan, mintha azt mondanám neked, hogy indítsd el a mjúzikot, majd menj át a szomszédba meghallgatni az ő rendszerén, hogy mit tud otthon a vinilpléjered. :D Tulképpen tökjól át lehet oda is kábelezni...
Előzmény: glasstiger (5)
tere Creative Commons License 2005.12.07 0 0 8

Hááát, semmi sem lehetetlen. Végülis... miért ne? :)

Viszont az effektezést távolban hogyan teccik megoldani? Mert egy esetleges analóg effektre ki kell menni analóg és adjusztálni is kell tudni, aztán vissza digitbe. Na jó. Építő leszek.

Alaphelyzetben akárhányszor 8ch T-dif digitmikrón mehet is. Rögvest. Oda-vissza. Kérdés nix.

vagy

Mixer a színpadon I-ETH -vezérelve. (Nem rossz ötlet, de a fentiek miatt halott.) Sztem egyébként van is ilyen, de nem jártam még utána. Videomixert tudok párat... :) És hangban az E-mu 1820 és az ~m is ilyen. Videoban az 50-(Philips) vagy 75Ohm-os (echolab) koaxot szokták használni, de láttam cat5e-s vezérlést is. Az E-mu pl. Cat5e STP.

vagy A/D-k a stage-boxban-> S-mux vagy TDM-> optika vagy rádió -> vevő, demux, DSP mixer, ~FX, router, visszirány... böee ez csöves. :D goto T-dif. :D

De úgy vettem észre, hogy komolyabb rendezvényeken, vagy koncerteken nem szoktak szarakodni csoportkábelekkel, kihúzzák és kész. Védi a kábelcsatorna, amibe lefektetik. Működik. Ha nem, van másik. Vagy kihúznak mindjárt kettőt, biztos, ami biztos. Letojják. Nem tétel. Persze igen, Magyarországon vagyunk, magyar körülmények között, magyar mentalitással, magyar szarság az egész. És ebben az esetben is ezzel lóg ki a rohadt nagy lófasz... sajnos. Már bocs. :D

Danidek3 Creative Commons License 2005.12.07 0 0 7
Igen, elég egyszerű megoldás... Mondjuk nagyon jó mikrofon (pár) kell hozzá (meg egy erős ember aki vigyáz rá...).

Te próbáltad már így?
Előzmény: glasstiger (5)
szabi09 Creative Commons License 2005.12.06 0 0 6
Nem tudom.... Az elmúlt nyáron úgy jártunk, hogy egy koncert közepén, egy motoros talalkozón a szervezők kapartatási versenyt rendeztek a multicore-unk felett, ami ettől kissé megsérült. Akkor jött az ötlet, hogy megoldjuk drót nélkül, és most értünk oda, hogy időnk is van rá....
glasstiger Creative Commons License 2005.12.06 0 0 5
Szerintem egy kicsit ágyúval verébre a dolog.

Ha rendesen beállítod-összehangolod a rendszert, egy olyan kvázi monitor-lehallgatóval, amit te hallgatsz, akkor már nem kell okvetlenül a közönség között dekkolnod, hogy halljad, mi megy ki oda.
Akkor meg már nem kell wireless kapcsolat mekkába.
Sőt, anakonda sem.

szabi09 Creative Commons License 2005.12.06 0 0 4
Szóval az eredeti ötletem az volt, és még most is az, hogy a szinpadi oldalon ledigitalizalni a jelet, és multiplexalva mikrohullámon átküldeni a keverőhöz.
Mindezt full-duplexben.... Az általános elgondolás, és rajz már megvan, de a konkrét megvalósításhoz meg messze járunk...
Egyépként a drótnélkülik bázisait mi a színpadnál telepítjük! :-)

Danidek3 Creative Commons License 2005.12.06 0 0 3
Telefonom volt nem tudtam befejezni.
Fapados megoldás az lehet, hogy egy PC a stage-re. Rákötni megfelelő számú és minőségű külső A/D-t. Rátenni egy jó kis mixer sw-t, meg egy wifi routert.
A pulthoz megint egy PC wifi vevővel, dual head-es VGA, 2 monitor, a stage PC képernyőjét átvenni egy VNC-vel, vagy tivoli-val.
Ekkor már tudsz keverni távolról. Még azt az egy jelet a füleshez kell megoldani, de arra is biztosan van megoldás! Ha nem akkor írni kell egy hagnkártya driver-t, ami ezt megteszi...

Fapados, de még talán a legolcsóbb. Befektetni az A/D-kbe kell.
Danidek3 Creative Commons License 2005.12.06 0 0 2
Én is gondolkodtam már rajta. Szerintem a legjobb megoldás az lenne, hogy ha már digitalizálunk, akkor tegyük amilyen hamar csak lehet. mondjuk a stage boxban. A kevrőben nem kell más csak a fader-ek és egyéb kezelőszervek. Ezeknek az állapotát kellene leküldeni a stage-re és ott keverné meg a sw. Minek vándoroltatni 48 hangcsatornát a pulhoz, aztán a kevert jelet vissza? Erősíteni is a stage-en kell... A pultig csak egy stereo jelet kell visszavinni, a füleshez, meg némi egyéb információt (pl. jelszintek, efekt "led"-ek, keverő menük), ami nem nagy adatforgalom. Ezt meg egy hagyományos wifi, vagy bluetooth eszköz is megteszi. Ha megszakad a kapcsolat, akkor sincs csend, csak nem tudunk belenyúlni a mixerbe. Ami nem jó, de hát csak nagy gáz esetén fordul elő.

Sajnos ehhez mixer kell, vagy csinálni kell egy sajátot. A stage-re korrekt A/D-k, meg egy korrekt software, wifi router (esetleg mini parabolás, hogy irányított legyen). A pult, hát az már bonyás, ha nem akarsz 4 LCD monitorral, meg egérrel keverni... Esetleg, ha touch screen monitorból raksz oda párat, azzal talán lehet doglozni, de nem a kényelem csúcsa...

Hozzáteszem, hogy elméleti "szakember" vagyok. Mondhatnám, hogy "szoftveres" :-)
tere Creative Commons License 2005.12.06 0 0 1

Sztem marhaság. Sokan még így is rosszul használják a hagyományos vezeték nélküli eszközöket mert a vevőket a mixerhez telepítik, nem a színpad mellé, mondván: azé rádijós... :))) Hát nem azért.

De:

http://www.sennheiserusa.com/newsite/category.asp?transid=cat59

http://www.sennheiserusa.com/newsite/category.asp?transid=cat55

http://www.sennheiserusa.com/newsite/category.asp?transid=cat53

ezek talán tudnak segíteni.

Saját tervezésben csak valami szélessávú full-duplex, sokacsatornás digitális átvitelt tudnék elképzelni mikrohullámon, vagy infralézerrel.

big-dewil Creative Commons License 2005.12.05 0 0 0
Sajna 0 segitségem wan...)))
szabi09 Creative Commons License 2005.12.05 0 0 topiknyitó
A topikot azért nyitottam, mert terveim szerint szeretnék összehozni egy drótnélküli, stagebox-ot a színpad és a keverőm közé. Minden segítséget szívesen fogadok.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!