Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2007.03.07 0 0 1
2003-ban hallottam a doni áldozatok emlékére írt gyászzenéjét, amely nagyon megrendített. Vadásztam a felvételre, sikertelenül. Mindenesetre Hidas Frigyest nagyon a szívembe zártam akkor. Veszteség, hogy elment.
kalambo Creative Commons License 2007.03.07 0 0 topiknyitó
Hidas Frigyes, 1928-2007

Elhunyt Hidas Frigyes zeneszerző, karmester, aki pályafutása során a Bazilika énekkarának karnagya, a Nemzeti Színház és az Operettszínház zenei vezetője is volt. Művei a klasszikus, avagy komolyzenei hagyományhoz tartoznak, mégis a múlt század magyar tömegkultúrájának fontos formálói közé tartozik: számos mozi- és televíziós film muzsikáját szerezte, többek között ő írta a Szomszédok sorozat főcímzenéjét, amit ebben az országban minden felnőtt ember legalább több százszor hallott.

A Kádár-kor olyan alapvető tudatformáló termékeinek zenéjét írta, mint az 1963-as Fotó Háber, az 1964-es Jókai-tévéfilm Rab Ráby, a 67-es, Berkesi-féle elhárítós Sellő a pecsétgyűrűn, a 74-es Verne-feldolgozás, A dunai hajós és a 81-es, megintcsak Jókai-adaptáció, A névtelen vár. Nem újító vagy zseni, de amit csinált, azt mindig ízléssel és profin csinálta, akár hangszeres zenészeknek írt versenyművekről, akár filmzenékről volt szó. Bár konzervatív megközelítésű darabjait a sok kémfilm ellenére is nehezen sorolhatnánk a spy jazz műfajába, ahogyan a Pesti Műsornak 1978-ban adott nyilatkozatából kiderül, abban hitt, hogy a klasszikus idiómához tartozó zenének is érdemes közérthetőnek lennie. "Lehet, munkásságomat nem túl nagy űr választja el az úgynevezett könnyűzenétől, de hiszen Mozart is írt a maga korában könnyedebb műveket" - mondta. Emlékét sok szerzeménye közt egy olyan is őrzi, amit álmából felkeltve is el tud dúdolni minden magyar ember, aki 1999. előtt született.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!