Köszi, ez jól esett:D Amúgy sorry, nem tudtam berakni linknek... megvan wordben (ott az összes link, meg ott megvannak a bálos képek is). Majd a fent leszel msnen átküldöm.
Tök jók a képek! :D kicsit sokáig tartott de végignéztem mindegyiket...:)
nagyon tetszettek... vannak egész merész fejek is :)
hát én a Kisgyónon elég erősen gondolkozom hogy inkább kihagyom.. nem is nagyon van kedvem az egészhez :S de azért majd mégmeglátom. mondjuk legszívesebben veled mentem volna...
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5250.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5251.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5252.jpg
Eddig csak kirándulásos képek voltak... nincs kedvem bemásolgatni a bálosakat, majd máskor.
osztálykirándulás és a bál az én szemszögemből:DD
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5192.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5193.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5196.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5197.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5198.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5199.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5200.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5203.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5204.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5206.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5207.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5208.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a382/lavina26/My%20pics/suli/DSCN5210.jpg
Márkó üzeni, h Kisgyónban ők egy 18 személyes házban lesznek (eddig 8an vannak) és szeretettel várnak:) Szólok Anitának is... sztem menjetek! Az volt a baj, h nem volt házad, nem? Pussz!
szia! :) nagyon szívesen! és tök örülnék ha máskor is kijönnél! valamikor összebeszélünk aztán elkezdjük a lovaglóórákat :D mondjuk valamit nekem is be kell vallanom: én meg még soha senkit nem tanítottam lovagolni...:D de elég sok edzésen voltam már tudom mit kell csinálni :) na mindegy majd valamit összehozunk! :)
Szia Lilla! Köszi a délutánt. Az elején lehet, h picit unatkoztam, de összességében nem bántam meg, h kimentem veletek. És valljuk be, kicsit én is kedvet kaptam a lovagláshoz, de azt tudnod kell, h még sose lovagoltam és lovon is kb. 1szer ültem... Úgyhogy igazi profi vagyok:D De azért majd ki szeretném próbálni:))
Történelem: Olasz-német térklépet kell megcsinálni. Egyennlőre legyen rajta: Ligúr-, Tirrén-,Adriai-tenger. Korzika, Sziclia, Elba, Piemonti-Szárd Királyság, közontja: Torinó, Szaboja, Nizza, Lombardia-központja Milánó, a csatahelyszínek+ Velence(a város és a terület is) Párma, Modena, Toscana-->Firenze, Pápai állam, Róma Szicília és Nápoly valamint Málta.
A német egységet folytattuk, de még mindig nem értünk a végére: Porosz-oszták konfliktus: 2 terv van a német egység létrehozásáról, mindkettő dinasztikus terv: Kis német egység: poroszvezetéssel(Hollenzoller dinasztia), kihagyva a Habsburg B.-at, és a Nagy német egység Habsbueg vezetéssel. Otto von Bismark 1862-től poroszország kancellárja. Egyre inkább le akarja győzni a Habsbur B.-at. Poroszo. népessége 1848-1862 között 10millióról17millióra növekedett. I Vilmos 1862-től Poroszo. uralkodója. Hadsereg reformot folytatják: Molte vezérkarifőnök 3 éves kötelező szolgálati idő(vagyis sorozott hadsereg van). Mozgósítási tervezet, és vasúti szállítási tervezet--> utánpótlás új fegyvernem.előltöltős karabély(reméelm helyesen írtam le, ha nem akkor sorry) megjelenik a hátultöltős helyett. a lövedék pedig hüvelybe kerül. Anglia és Oroszo. jónak láta az egységes német állam létrejöttét, mert ellensúlyozná a franciákat és a habsburgokat. 1863: első konfliktus(diplomáciai) a poroszok és osztrákok között: a Frankfurti német szövettség gyűlésén nem jelemnik meg IVilmos így nem tudnak az osztrákok egyezkedni,mert az nem klenne érvényes. 1864: második konfliktus:Schleswig és Holstein. Ez a két terület perszonálúnióban va na Dániával + Hostein a német szövetség tagja is. Mivel Dániában uralkodóváltás történik az új uralkodó annektálni(beolvasztani) szeretné e két területet a birodalmába. (na ezt jól megaszontam;)) Ezt a német szövetség nem hagyhatja: porosz-oszrák csapatok indulnak Dánia ellen.1964 tavaszán.Legyőzik Dániát és 2 szövetséget kötnek: egyet a habsburgokal és egyet a poroszokkal. Holsteint kapják az osztrákok a másikat pedig a poroszok.
3 kiemelt vers a Levelek Iris koszorújából. (In horatium-nyitóvers, A lírikus epilógia-záróvers, ésa Húnyt szemmel) Levél:vers jelképe. Iris: szivárványt jelképezi Koszorú:irodalmi toposz:kerekség, egész jelképe. Tudatos megalkotottság jellemzi a verseskötete.
In horatium "Horatiussal szemben" Babits nem ért egyet az aranyközép út gondolatával, ő a soha-meg-nem-elégedés költőja. Az első 4 sor Horatius egyik ódájából való, időmértékes verselésű. Arra útal hogy aversírás kiemeli a költőt a "tömegből". De Babits ezzel sem ért egyet. A vers 40 sorból áll és két szerkezeti részre lehet osztani: 20-20sor. Dialektika atyja: Hérakleitosz "Nem lépsz be kétszer egy patakba" ==>hagyomány újraértelmezése. A soha-meg-nem-elégedést meg is fogalmazza a versben. Felszólítja az olvasót, hogy alkosson, legyen egészséges önbizalma.
A lírikus epilógia: In Horatium ellenverse. De közös benne hogy az alkotásról szól, és a művészeti kifejezésről. Kissé filozófikus: a megismerés szubjektív. Nyíl: Nietzsche-től vett hasonlat. A világ megismerhetetlen, mert a szubjektivitás legyőzhetetlen. A dióhasonlat többször is megjelenik a versben. omega- a vég, alfa- a kezdet.Ez szócsere, inverzió. A költő feladata nem teljesíthető. Célja a kiemelés. Emellett pedig furcsán hat, elgondolokodtat. Nem tud senkit objektíven szemlélni.
Húnyt szemmel(Csak elolvastuk, mnem kell tudni elemezni. :D) Azért egy jótanács: Nem árt ha legalább egyszer elolvasod ezt a két verset, hogy valami halvány fogalmad legyen róla.
szekszárdon született Nemesi, vallásos családból származott, apja bíró volt. Anyja: Kelemen Auróra -művelt, irodalomszerető. 1901-ben érettségizett Pest bölcsészkar francia és latin szak Négyesi szemináriumba járt-jó barátság Kosztolányival és Juhász Gyulával. 1905-től tanár lesz baján majd Szegeden 1908-11 _Fogarason tanít a gimnáziumban. 1908 Velencébe utazik, később is visszatér olaszországba. 1911-től Pestre kerül, kinevezik egyetemi tanárrá a politizálásból hamar kiábrándul tanácsköztársaság 1921 Tanner Ilona Török Sophie 1924 Esztergom; a világháború alatt sok költő megfordult nála 1933 A Nyugatot szerkeszti Gellért Oszkárral 1934: betegsége: gégedaganat 1940: lefordítja Dante: Isteni színjáték ekkor választják az MTA tagjává is. 1941: Egy szanatóriumban hal meg. A tiszteletére kiadnak egy emlékkönyvet. Poeta Doctus - művelt, ,,tudós költő" tudatos versszerkesztése miatt filozófikus beállítottságú keresztény platonizmus: nem hisz abban hogy az ember eredendően jónak vagy rossznak születik, de minden ember jóvá válhat. Nietzsche, Freud, Kant nagy hatással voltak rá.
Az első verse a Pápai Hírlapban jelent meg 1901 május 21-én. címe: A tudomány. részt vett a Holnap c. antológia szerkesztésében 1908-ban Nagyváradon. Osváth Ernő és Ignotus felgfigyel rá. A Nyugat állandó munkatársa lesz. 1909 Levelek Iris koszorújából - az 1. verseskötete 1911 Herceg, hátha megjön a tél is! A vers= egy esztétikai élmény. A lényeg, hogy szépek legyenek=> impresszionizmus. Szecessziós hatások. formai díszítettség. tudatosan építi fel a köteteit (mint ADY) In Horatium, Húnyt szemmel, Lírikus epilógia => kiemelt versek 1916-ban adja ki Recitatív c. kötetét. : a versek Fogarason születtek, I. világháború hatása. etikai kérdések,expresszionista vonások. pl. Húsvét előtt c. vers. 1920: Nyugtalanságból új klasszicizmus jegyei, egyszerűsítő stílus, egyszerű nyelv. katolicizmus megerősödik a valláshoz való viszonya. 1925: Sziget és tenger c. kötet. befeléfordulás, magány. szimbolista. 1929: Az istenek halnak, az ember él.
Oroszország megszállja Moldvát és Havasalföldet. Bécsnek felajánlja az orosz cár Boszniát és Hercegovinát. Bécs ekkor még nem fogadja el, bizonytalan a helyzete. Nem mer ellenkezni, hisz hálával tartozik, viszont nem akar a franciák és az angolok ellen lépni. Ausztria és Poroszország semleges álláspontot hoz létre, anglia és Franciaország oroszellenes. 1853 július konferencia Bécsben: Ausztria békét szeretne Közben az angol és francia hajók konstantinnápoly alá érkeznek. Fenyegetőleg lépnek fel. A szultán követeli a cártól hogy űrítse ki a fejedelemségeket. A Földközi-tengeren való hajózás biztosítása lenne fontos az oroszoknak. 1853 nov 4: a szultán hadüzenete a császárnak háború kitörése. az első csaták orosz győzelemmel végződnek. nov 30. az első csata Szinope orosz győzelem a törökök felett 1854: az angolok és a franciák is hadat üzennek, szövetségre lépnek. => Szövetség törökországgal. 2 hadszíntér lehetősége merül fel: 1. Balkán 2..Krím-fsz. A fő hadszíntér azért lesz a Krím fsz., mert a poroszok részben feladják függetlenségüket és rákényszerítik a cárt hogy vonuljon vissza a Balkánról. Szevasztopol- az oroszokat váratlanul éri a helyszín 1855. szeptember elesik szevasztopol. Bécs is ultimátumot küld, 1856: megszületik a béke /párizsi béke/ Anglia, Franciao.,ausztria,oroszország,töröko.,poroszok (meghavják de nem kap szót) Cavour (piemonti szárd kir. miniszterelnöke) köti. -Az Oszmán birodalom fennmaradását a nagyhatalmak biztosítják. -A szultánnak reformokat kell végrehajtania. -moldva és Havasalföld területe mentes lesz az oroszoktól. -kimondja a dunán való hajózás biztosítását. Európai duna bizottság alakul. A Fekete-tenger semleges. Egyértelművé válik hogy az angolok jóval erősebbek mint az oroszok. A nyugati hatalmak olyan technikai fölénnyel rendelkeztek ami az oroszok számára behozhatatlan volt. Pl: gőzhajó, utánpótlás biztosítása vasúttal. huzagolt fegyvert alkalmaztak=> sokkal pontosabb és messzebbre lő. telegráf: az újságírás használja, a napi sajtókból bárki megtudhatta hogy mi törénik a fronton. Oroszok: könnyűlovasság az ágyúkkal szemben. Az orosz hadmérnökök nagyon jók. pl: Kornyilov, Nahimov, totleben, kolera és vérhas betegségek pusztítanak mind a két oldalon. reformok Oroszországban: -jobbágyfelszabadítás:nincs egyéni tulajdon, a faluközösség továbbra is közösen műveli a földet. Bérleti rendszer néhány helyen kialakul. nincs földosztás. -szabad költözködési jog -1853: Törvény előtti egyenlőség.
A NYELVTAN DOGÁBA EZEK KELLENEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nyelvművelő mozg.
Nyelv tudatos megújítása Nyelvfejlődés tudatos befolyásolása 16. sz-ban (középkorban kezdődött) a nyelv tudatos fejlesztése(kódexírók Fordítások magyarra) -humanizmus kora: sylvester jános: első magyar nyelvtant megírja, de latin nyelvtani rendszerrel Romantika szaknyelvét kialakítja -Dévai bíró mátyás (1500as években élt) 1538ban írt egy könyvet A magyar helyesírást kutatta: ORTOGRAFIA HUNGARICA -Szenczi molnár albert(1600as években élt) „Új magyar nyelvtan 2 könyve” a magyar nyelvtant magyarul írják le (ez az 1.) Geleji katona istván: Magyar gramaticatska(1654) Első legjelentősebb nyelvművelő munka pl már új szavakat hoz létre(földrengés, küldemény, sugallat, tűzszer…) Medgyesi pál(reform lelkész) nem értett egyet geleji szóhasználatával. A hétköznapokban használt szavakat használjuk. Apáczai csere jános”magyar enciklopédia”1653 tudatosan kerüli az idegenszavak használatát
Nyelvújítás történelmi háttere Francia felvilágosodás(mária terézia: tudós embereket támogatja, hogy bécsben tanuljanak(testőrírók) szükség van a magyar nyelv megújítására
Nyelvújítók(1772-1872: nyelvújítók mozgalma) 1772Besenyei György Ágis tragédiája 1778(röpirat) „minden nemzet a maga nyelvén lett tudós, de idegenen sohasem” 1872 magyar nyelvőr c. folyóirat
Kazinczy ferenc: széphalom(zempléni település, eredeti neve bányácska) Kb10000 új szó keletkezett ekkor Keletkzésük: Idegen szavak lefordítása Tájszavakat behozzák a nyelvbe(pl betyár, róna<elterjesztik>) Kihalt szavakat felújítanak(lomb, hős) Képzett szavak-szóképzés- Szóelvonással(árnyék-árny; cikkely-cikk) Szóösszetétel(pénztár, bérkocsi) Szóösszerántás(könnyű+elméjű=könnyelmű; eső+ernyő=esernyű) Vannak olyan szavak, amiket elfogadott a köznyelv(pl: óvoda- megmaradt, zenede elveszett)
neológusok <--- ortológusok 1813:Mondolat kigúnyolják a neológusok tevékenységét az ortológusok főleg kazinczyt szemere pál és kölcsey ferenc ír vissza 1815ben "felelet a mondalatra" megvédik álláspontjukat, kigúnyolják maradiságukat (kazinczy vágta el a vitát) mind2 csoportra szükségünk van diplomatikusan zárta le.
Kialakul az egységes köznyelv Nyelvújítók segítségére igyekezett az MTA nyelvművelő munkája. Fontosnak tartják a magyar nyelv ápolását. 1832 első magyar helyesírási könyv: A magyar helyesírás és szóragasztás szabályai 1844lett államnyelv 1872szarvas gábor szerkesztésével: magyar nyelvőr 20.szban főleg az idegen szavak ellen kellett harcolni(2ik vh. Után erőteljes nyelvművelő mozgalom indult el)
Nyelvművelés napjainkban Nyelvészek, nyelvtudósok, szépirodalmi írók Feladata: nyelvi norma változásainak figyelemmel követése, és próbálják a nyelvhelyességi hibákat megszűntetni
5.Bef. Melléknévi igenév áll. Használata Határozói igenév + létige helyett Pl: ez a feladat nem megoldott(helytelen) Ez a feladat nincs megoldva
6.vonatkozó névmások helytelen használata: Aki-amely használata-főmondatban megnevezett tárgyra utal. Amit-egész mondatra utal vissza. Főnévvel megnevezett dologra utalnak vissza.
7.idegenszavak használata
8.szómagyarítás: tudatos szóalkotó tevékenység, elég nagy az ellenállás ezek ellen Pl: marketing-piackutatás Bodybuilding-testépítő
9.pongyolastílus(szószaporítás) fölösleges ismétlés is ide tartozik TAUTOLÓGIA 10.hivatalos nyelv hibái: helytelen szóhasználat(névutók), ködösítenek nehogy az illető megértse
11. reklámnyelv elterjedt a köznapi nyelvhasználatban is
12.trágárság
13.túlszabályozott alakok: akik nem tudják a helyes alakot és félnek attól hogy helytelenül használják, ezért a felsz. Mód helyett kijelentőt használnak pl festjük ki a lakást! Szabadság: ds-sel ejtik Könyörgök-könyörgöm
14.feleslege igekötők használata Pl leellenőrizni- célja a kihangsúlyozás :S(ezt te írtad bele a füzetbe”:S”) Leredukálni- redukálni
hú köszi szépen, jó sokat körmöltél nekem! :( tényleg nagyon szépen köszi! most kezdtem el lemásolni... jó sokat kell pótolnom... a törióráktól már most félek!!!!!!!! :(:( tuti ki fog hívni, hogy be tudtam e pótolni...
Irodalom: Azt hiszem a versek tematizálásánál még voltál ugyhogy azt folytatom a hétfői órától: 5. Élet-halál versek: a halál kétféleképpen jelenik meg a versekben: vagy az élet folytatásaként vagy a nyugalomra vágyó lélek menedékeként. pl.: 'Sírni,sírni, sírni' és a 'Temetés a tengeren' 6. Istenes versek: Isten és ember kapcsolatát vagy személyes élményként ábrázolja vagy ennek a kapcsolatnak a hiányát fejezi ki. AzIsten-élmény az iIsten keresésében nyilvánul meg. pl.:'Sion-hegy alatt' 'hiszek hihetetlenül Istenben' 7. Forradalmi versek: gyakran tanító jellegű kapcsolódika romantikus forradalmi látomás költészetével. Helyzet dalok, életképek. pl.:'Rohanunk a forradalomba' 'Grófi szérűl" 8. Magyarság versek: fontos, hogy egy vértől származunk. Nemscak a nyelv és a kúltúra a fontos. Célja a nemzetféltés, az eszköze a nemzetostorozás. pl.:'nekünk Mohács kell' 'Eltévedtlovas'. Hangsúlyozza kiválassztottságát, vátesz szerepét. 9. Kuruc versek: a kuruc kor 17. század költészetét értelmezi újra, néha utánozza témában, elemeiben. 10. Csinszka versek:Jellemző megnyilvánulása a hála, a könyörgés, a haláltól való szorongás, féltés. Leegyszerűsödik a kifejezésmód, és a nyelv. E versek hátterében a háború szörnyű tapasztalata jelenik meg. Csinszka menedék volt számára, ezt is hangsúlyozza. pl.:'őrizem a szemed' "De ha mégis' 11. Háború ellenes versek: nem ért egyet a háborúval. Vízióként néha megjelenik a magyarság, amveriség pusztulása. A költő sokszor váteszként jelenik meg. pl.:'Emlékezés egy nyár éjszakára'
Ennyi Ady. Amiből írunk hétfőn. Azért írtam le, elsőként ezt. És vettük Krúdy Gyulát de azrt majd máskor írom le mert elfáradt a kezem. :)
Esszé: Értekező műfaj. Témáját tekintve lehet: irodalmi, tudományos, művészeti, filozófiai. Fontos gofy az író egyéni véleményét fogalmazza meg tudományos igényességgel. Az egyéniségből következően szubjektív műfaj, az egyéniség érvényesül benne. Az érzelem összekapcsolódik az értelemmel. (Jó esetben;)) Szerkezetét tekintve logikus: Lineáris vagy párhuzamos. Anyaggyűjtés kell hogy megelőzze. Tagolni kell! Bevezetés: Témafelvázolás, esetleg indoklás a témaválasztást illetően. Tárgyalás: A téme részletes kifejtése, tagolása bekezdésekre, véleménynyilvánítás. Befejezés: összegzés, esetleg visszatérés a bevezetésre. Lehet hogy itt találhotó a leghatásosabb érv, hogy elégg meggyőző legyen a mű. Fontos az esztétikai szerep: legyen szép! Argo szleng használata TILOS! (a mf 117 oldalán van egy jó összefolaló tálázat, de figyelj mert átlóg a 118 o.-ra.
Töri: 1848. március 15. (a cím) (helyszínek szerint vettük a történéseket)
Bécs:Az utolsó rendi országgyűlés elsőhónapjai(1847 nov-dec) eredménytelenek, viszont Kossuth tevékenysége(felirati javaslat lkészítése,é s beszéde) ismertté válik a bécsi diákság előtt is és ezek is hatással vannak arra, hogy '48 márc.13.-án a bécsi ifjúság forradalmat robbant ki. A fő cél az alkotmány. A kamarilla megijed, és meneszti Metternich-et és még aznap estére rendet csinálnak Bécsben. Akadémiai légió létrehozása. Pozsony: Elhangzik Kossuth felirati javaslata amiben: közteherviselés, felelős minisztériumok, önálló kormány szerepel. De a sajtószabadság hiányzott belőle, amit a pesti ifjúság vesz észre. A javaslatot a felsőtábla nem akarja sem elfogani sem visszautasátani, így patt helyzet alakul ki. Pest-Buda: Az Ellenzéki kör a Pilvax kávéházban "üléseznek" a változásokról márc. 5.-én. Itt fogalmazódik meg a sajtószabadság gondolata. Irányi Dániel megy Pozsonyba hogy Kossuth feliratába bevegyék ezt. Irinyi József márc. 9-én megbizást kap hogy pontokban megfogalmazza a követeléseiket. ==> 12 pont (meg kell tanulni péntekre! tk 152. oldal) márc 11-12re lesz kész. Eredetileg márc.19.én akarták bemutatni a József napi vásáron de a bécsi forradalom kitörése miatt 15.-ére módosították.