Érdemes, ha tehetitek kimenni már ezerszer unalomig példaként hozott nyugatra,pl Auszriába.
Tekertem már körbe a Fertő tavat,most nemrég bringával voltunk Bécsben,és tényleg igaz,hogy élmény kerekezni Ausztriában.
A közút mellettkb 30 cm sávon nyugodtan kerekezhetsz,a motoros is átmegy a másik sávba,szemben az előzést kezdő autó teherautó visszasorol és megvár.Bécsben mindenütt kiépített utak/ott úgy látszik van hely rá/A gyalogos a Ringen a gyalog részen megy,a bringás a bringa részen stb.Elsőbbséget ad a villamos és a zsúfolt busz is.Beálltunk az autók mellé és elhúzták a kormányt nem felénk hanem hogy kényelmesebben elférjünk stb stb stb.
Igaz hogy miután visszajöttünk a Lisz Ferenc térnél pont egy osztrák autó állt kényelmesen a bringaúton,de Ő már úgy látszik akklimatizálódott.
"én a városban inkább olyan bringautakat szeretnék ahova egy kisgyerekes anyuka vagy egy hatvanéves néni is kimehet"
Ilyenekre sajnos nincs lehetőség Budapesten. Kevés a hely és sok az útkereszteződés. Így aztán sajnos én is óhatatlanul ideges leszek, mikor előttem valaki nagyon lassan teker és nem tudom biztonságosan kikerülni, mert nincs elég hely. És nem az bosszant, hogy előttem teker, hanem az, hogy nincs annyi hely, hogy elférjek mellette.
Veszélyes hely van az óbudai Auchan mögött. Az autóút két helyen is balkanyar után keresztezi a bringautat. A Jégtörô utca-Záhony utca sarkán a zebránál és a Záhony u.-Gázgyár utcai sarkán, ahol a bringaút éppen a jobbról bekanyarodó autók elé vezet.
off:
sztem a biciklisek is nagyon különböző módon közlekednek. én a városban inkább olyan bringautakat szeretnék ahova egy kisgyerekes anyuka vagy egy hatvanéves néni is kimehet, a száguldozók meg inkább menjenek ki a pusztába és tombolják ki magukat.
on:
budán az egérútnak nevezett sztráda menti kerékpárút. nem veszélyes, csak éppen nem visz sehova, és egyszercsak váratlanul a balatoni útba torkollik, ahol bringázni egyrészt tilos, másrészt lehetetlen...
Óóóó, a sárga csík tök jól működik azokban az országokban, ahol szintén természetes közlekedési eszköz a kerékpár. Pl. konkrétan Münchenben csak a hülye magyar turisták nem veszik figyelembe (saját tapasztalat volt, mentségemül szogál az előzőleg elfogyasztott pár korsó Fanziskaner... :)), de amikor lecsöngetett róla egy helyi bringás, akkor el kellett ismernem, hogy jogos volt, és utána már nem mentem rá. Tekintve, hogy a rakparton főleg a turistákkal van gond, ezek legtöbbje meg civilizált és komolyabb kerékpáros kulturával rendelkező országból érkezik, nyilván tudják, hogy mirt jelent az a csík. Az itteniek meg állati gyorsan meg fogják tanulni merő szükségszerűségből, de ha mégse, akkor legalább nem érzem magamat bunkónak, amikor ráhozom a frászt valakire. Nem úgy, mint most.
Azon a néhány helyen, ahol át kell jönniük rajta (azért olyan sok nincs), ki lehet rakni egy figyelmeztető táblát mindkét irányból. Mégiscsak egyszerűbb a gyalogokra vigyázni négy-öt kereszteződésnél, mint a teljes sok kilóméteres szakaszon.
Az meg, hogy az autósokat tiltsuk ki a rakpartról, azért lássuk be, elég nehezen keresztül vihető elképzelés, annál még egy normálisan elválasztott bringautat építeni is egyszerűbb.
ha a gyalogossétány van kint, akkor a gyalogosok több ponton át kell h járjanak a bicikliúton (ha csak sárga csík van, azt egyáltalán nem is fogják figyelembe venni). ha a gyalogossétányt belülre rakjuk, az pofátlanság. tehát sztem vagy kifelé az autókkal a rakpartról vagy fogadjuk el h nem lehet 25-30-al menni a város közepén. egyébként vidéken, ahol természetes közlekedési eszköz a kerékpár, nem pedig extrém sport (pl kecskemét, nagykőrös) mindenki megtanult vigyázni a másikra.
Áááá, nem kellene az egészet bringaúttá alakítani, csak felfesteni egy sárga csíkot, és egyételműen jelezni, hogy a belső fele a bringásoké, a Duna felöli meg a gyalogosoké. A legtöbb helyen elég széles az út, csak az elválasztás hiánya miatt kell kerülgetni. Sőt, meg merem kockáztatni, hogy ahhoz is lenne elég hely, hogy egy sokkal látványosabban elválasztott bicikliutat is kialakítsanak, mondjuk más burkolattal, és fél méternyi gyepes elválasztósávval a járda felé. Csak ez persze még több pénzbe kerülne...
A gond az, hogy amikor ezt az egészet tervezték, akkor úgy kalibrálták, hogy a tipikus kerékpáros koszlott csepel kempinggel jár, legfeljebb óránként 10km/órával, pusztán hobbyból, bambulni a Dunát. És nem úgy, hogy a kerékpár mindennapi közlekedési eszköz, és aki használja (az arrajárók többsége), az 25-30-as átlaggal szeretne nyugodtan kerekezni, és nem a turistákat kerülgetni.
A másik gond meg az, hogy ez a felfogás nem igazán változott az elmúlt 15 évben.
én tudok menni azon az úton, bár persze kerülgetek. sztem azon azért el kéne gondolkodni, ha az egész budai rakparton ez az egyetlen szabad csík van, és kizárólag innen lehet rálátni a vízre és a pesti panorámára, akkor jogunk van-e azt követelni h alakítsák "biciklis sztrádává". a családoknak meg a turistáknak ugyanúgy joguk van a parti sétányhoz, nekünk meg nem muszáj száguldozni. persze más lenne a helyzet ha az alsó rakpart autómentes lenne...
Azon a bringás fórumon volt egy olyan opció is a szavazásban, hogy budán, a rakpart vonalában hiányzik a bicikliút... Namost ez csak elsőre hangzik hülyeségnek, mert rohadtul igaz, hogy bár elméletileg ugye ott van bringaút, gyakorlatilag nincs. Főleg így turistaszezonban, amikor ellepik az egészet a fényképeszkedő külföldiek meg a gyerekcsordák, és még csak nem is hibáztathatjuk őket, mert honnan tudnák, hogy a Dunamenti Nemzetközi Kerékpárút közepén flangálnak, ha az illetékesek egy tetves sárga csíkot is képtelenek felfestetni rá...
sztem ahelyett h a nagy utakon próbálnának szar bicikliutat építeni pl andrássy, inlább meg kéne vhogy nyitni a belvárost a bringások előtt pár jól kiválasztott sétáló+biciklis utcával. pl az andrássy helyett lehetne a Paulay ede, a kiskörúttal párhuzamosan meg a puskin utca. új gyalogoszónák úgyis kellenek, ott lehetne megosztott úttest, elválasztó szegély stb h ne zavarjuk egymást. vmelyik bringás fórumon ment szavazás h hol hiányoljuk legjobban a bicikliutat és nagy többséggel kijött h a nagykörúton - na erre gondolok h ez hülyeség, mert úgyis szűk, vacak és forgalmas lenne
mikszáth tér - a kiülős kávézók miatt már sokan járnak bringával (én is), és előfordul h a szűk, "forgalomcsillapított" krúdy utcán szembe halad az ember a kocsikkal. gyorsan kitérni a karók miatt a járda részre kicsit veszélyes. az egyetem (múzeum körút) környéke úgy általában véve egy biciklis fekete lyuk (Múzeum körút, Puskin utca...)
Az ilyennek kapásból venném el a jogosítványát. Ott bringával is lassítani szoktam, mikor megyek át, mert az összes irányból számítani lehet gyalogosra.
Ma délután, ÚP-Városkapu, metróállomáson megyek át az aluljárón biciklivel, erre szemből jön egy barom autós, és szépen végigmegy a gyalogosok által is használt aluljárón! Ha felrohan egy gyerek a metrófeljáróból, és hirtelen a büfé fele rohan, elüti. Én láttam, gyorsan félre is álltam.
Kálvin téren kelnék át ma bringával a zebrán. Már nagyon régóta zöld, a zebra felénél tartottam a többi gyalogossal, mikor is megindul egy autó és athajt előttünk olyan fél méterre. Oké, biztos elnézte, de utána jött a második és harmadik is! Az eszem megáll, nem a lámpát nézik, hanem azt, hogy az előttük lévő mikor indul. 3 autó átjött a piroson úgy, hogy már az elsőnek is legalább 10másodperce teli piros lámpája volt. A legnagyobb nyugalommal áthaladtak a zebrán a temérdek gyalogos között. Arról nem is beszélek mekkora mázlijuk volt, mert keresztbe simán jöhetett volna autó, ami valószínű nem torpan meg olyan gyorsan, mint a gyalogosok...
Nem elég arra nézned, ahonnan jöhetnek, arra is nézni kell, ahonnan nézve elsőbbséged van :-/
A Budafoki - Dombóvári nem teljesen tiszta számomra. Van ott egy elsőbbségadás kötelező tábla, ez hol a kerékpárút, hol a Budafoki irányába van fordítva. Ha a kerékpároknak szólna, akkor kettő kellene, ha az autóknak, akkor meg előrébb kellene rakni. Nem csak a kamionok, más jármű se nagyon engedi el a "felgyülemlett" gyalogosokat (itt nincs is zebra!), biciklistákat.
A prímet persze az Andrássy út viszi, ott a kerékpárút életveszélyes a kanyarodó autók és nyíló ajtók miatt, másrészt pedig használhatatlan a gátlástalanl parkoló autósok miatt.
Viszont a Budafoki út - Dombóvári út kereszteződése is gyilkos, ugyanis a Budafokiról a Duna fele kanyarodó kamionok rendre nem adják meg az elsőbbséget a járdaszigetre átkelő bicajosoknak.
Nekem a szabadság híd budai hídfője a kedvencem. Ott a műegyetem felöl jövő autók simán átmennek a piroson, mikor már keresztbe zöld a bringásoknak. Ha meg dugó van, akkor simán ácsorognak a zebrán + bicikli úton keresztbe...