A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
Nemrégiben ezeket oltottam a jútyúbon. Hondás brigád "tesztelt" béjemwéket. A stílus önmagáért beszél. Amúgy kár értük, mert értelmes fickóknak tűnnek, csak eleve azzal a szándékkal mentek, hogy fikázzák a motorokat.
Értem az aggodalmadat a kombinált fékkel kapcsolatban, viszont biztosan van abban a motorban dőlésszög érzékelő.
Azt meg tuti, hogy összehangolták a fékkel rendesen. Szerintem simán szűkitheted az ívet enyhe fékezéssel szükség esetén, mert ledöntött motornál biztosan nem adagol előre fékerőt.
Ma volt lehetőségem az 1300GS tesztelésére. A legjobban attól féltem, hogy a próba alatt annyira beleszeretek az újba, hogy nem bírok aludni, míg nem cserélem le a mostanit. Gyorsan ellövöm a poént - nem érzem a vágyat a cserére, sőt, azt gondoltam, hazafele lesz a legrosszabb, mikor visszaülök a sajátomra és majd nem győzöm szidni, hogy ennek milyen gagyi a váltója, féke, esetleg a teljesítménye, de hál istennek ennek az ellenkezője történt!
Szóval a motort kitolva a garázsból, igenis érezhető a súlykülönbség, nem kicsit, hanem nagyon !! Persze az enyémen van dobozkonzol, két szerszámos, a hátsó dobozban 2 liter víz, meg minden más, bukócső, szóval van némi plusz kilóm, de hogy ez ennyire érezhető lesz, arra nem számítottam. A végén középállványra tenni pedig a motoros rásegítés miatt, kb mint amikor a kemping bicajt kitámasztom.
Tulajdonképpen ráülve rögtön otthon éreztem magam, bár a látvány rettenetes, azok az átlátszó plexi szélterelők a sötét kis pici, de motoros főplexivel, az egész tank alakja megváltozott, olyan "játék" motornak hatott, de a tartás, lábszög, a tükrök, amiben csak akkor látni hátra, mikor összehúzom magam, a kezelőszervek ismerősek voltak. Beindítás után szinte azonnal a "normál" 1100-1200 körüli alapjáratra állt be, igen halk dacára az aprókavics kipunak, és ez kb 5000-es fordulatig így marad, sehol a megszokott bömbölő üvöltés.. boxer jelleg.
A kuplung puhábban jár, alig kell erőt kifejteni, a váltó egyesbe rakva csattan, de lényegesen kisebbet, mint az 1200-as tesók, viszont kuplungot használva a csattanás még 5.be rakva is hallható, mind fel és leváltásnál. A gyorsváltó finomodott, de ez az enyémmel komparálva csak egyesből kettesbe, illetve kettesből hármasba jobb, utána én nem érzem a különbséget. Menet közben fel le váltogatva, erőszakosan próbálgatva is, tehát nagy gáz, majd közben visszaváltás, is sima, nem ránt akkorát, mint az enyém, felfelé meg tényleg jó.
A motor egyébként dynamic módban volt szinte végig, brutál jól megy, 5e fordulat felett már a hangja is jó, ott már hangosabb mint az egyéb zajok.. (sztem a váltó fogaskerekeit hallom.., ilyen zaj az enyémnél nincs.) Mindegy milyen fokozatban vagy, ha 2e fordulat felett vagy azonnal reagál a gázadásra és megindul, mint akit hátba vágtak.
A motor menüjében el lehet veszni, mindent is lehet állítani. Abba is hagytam a nyomkodást, mert nagyon elvonja a figyelmet a vezetésről, szinte már észre se vettem az út szélén strichelő lányokat...
A fék remek, a hátsó határozottan fékez elől is, nekem ez elég idegen érzés volt, vezetéstechnikán nem is biztos, hogy előny, lehet pár technikásabb szűk fordulóban (pl Stelvio) sem az. Viszont nem tudtam produkálni, talán a távolságtartó adta információ alapján néha sokkal erősebben és hamarabb fogott az első fék, mint máskor. Amikor lemaradtam kicsit és próbálgattam, akkor nem tudtam ezt előidézni, de (sztem mikor előttem közel volt jármű) szinte hozzá sem értem és nagyot fékezett. Nekem ez szokatlan volt, ilyenkor egyáltalán nem éreztem, hogy jól adagolható lenne a fék, kb mint autóknál a vészfék asszisztens..
Állva motorozva, a gyári lábtartó zavaróan kicsi, vágja a talpam, illetve nem találtam sokáig, hogy tudnék kényelmesen állni, mert a tank nem jó alakja miatt előre tudtam csúszni, ha meg hátrébb toltam a csípőm, máris támaszkodtam a kormányon és az sem volt kényelmes. Egy széles lábtartóval és a tankra ragasztott csúszásgátlóval talán orvosolható a probléma.
A távolságtartó tempomat egyértelmű főnyeremény !!, főleg állva motorozva. Az is tetszik, hogy a gyorsváltó nem deaktiválja. Iszonyatosan jó a motor egyenes futása is, tulajdonképpen tempómat és átülhettem a hátsó ülésre (telefonozni ), mert a motor lassít, gyorsít, megy egyenesen mint amit zsinóron húznak. A tempómat egyébként állóra fékezi a motort ha kell, majd kikapcsol, ez sok autóban idegesítő, hogy 30km/óra alatt kikapcsol, átadja a vezérlést, aztán leszarja, hogy belemész az előtted lévőbe.
Az ülés, sztem egyértelműen rosszabb, nincs meg a hátsó támasz mint az enyémnél, legalább 2x olyan sűrűn kellett felállni a nyeregből, mert hamarabb megfájdult a fenekem mint vártam. A kormányzár csak egy irányba aktiválható, míg az enyémen mindkét irányban. A gyári doboz sztem kisebb lett, mondjuk én eddig sem voltam elégedett a gyárival, de ezt kár megvenni.
Visszaülve a motoromra, már beindításkor jött jó érzés, igen, sokkal jobban tetszik a hangja az enyémnek, ez ugyan nem ereszti le magát, de nekem leér a lábam, észre se vettem, hogy az újon van ilyen ! Az ülés puhábbnak tűnt, a motorom pedig Road üzemmódban is érzetre legalább annyira harapott mint az 1300-as. Nem azt éreztem, hogy rosszabbul megy, hanem azt (és ez nyilván a hang miatt), hogy sokkal jobban. Kb ugyan az a vezethetőség amint elindultam, a súlykülönbség azonnal eltűnik. A fék az enyémen is remek, de - kiszámíthatóbb, mindig ugyanott fog, mindig ugyan úgy. A hátsó nem fékezi az első kereket (fordítva igen sztem).
3e km volt az 1300 GS-ben, 89e az én motoromban, de ez nem érződik. Más kicsit a két motor, de nem mondanám határozottan jobbnak egyiket sem. Nyilván a sajátomhoz hozzá vagyok szokva, az mindig is tetszett, ami azt jelenti, hogy kinézetre - mivel az új ronda - hogy itt egyértelműen jobb a régi. Jobb a láthatósága, külön van az irányjelző és a hátsó fék/helyzetjelző.
Szóval egy ideig nem vágyom még 1300GS-re, de az tény, hogy ha az enyém kirohadna alólam, akkor nem kell márkát váltanom, simán megvenném az 1300-st.
Az 1100S, az egyébként egy 1150. De annak egyszeri és megismételhetetlen a váltója is, másban nincs olyan (pontosabban az 1200C-ben majdnem olyan van).
A váltóba az 1100-nál nem árt a szintellenőrző csavarig tölteni az olajat. Az meg nem nyolc deci lesz. De amúgy az 1150-be is több, mint egy liter megy, ha teljesen üres volt.
Az olajkérdés részben hitbéli kérdés, függ attól is, milyen állapotú a gép, mennyire eszi az olajat, milyen a váltó, szöghajtás...
Motorolaj és váltóolaj-ügyben anno végignyálaztam sok mindent (javaslom neked is a keresőfunkciót), Castrol 20W-50 ill MTX 75W-140-et vettem. (előbbi nem drága, utóbbinak jócskán megugrott ithon az ára)
Mivel az enyémben megkímélt és jó a váltó illetve lógásmentes a szöghajtás, gondoltam, megérdemlik a törődést. Olajból 0,8+0,2 l kell kb., nem veszélyes összeg.
Ami fontos: SAE 90 és GL5 a váltóolajnál.
A két évenkénti olajcserén lehet vitatkozni, pláne, hogy autókban meg elvileg sosem kell (a gyakorlatban meg mégiscsak jót tesz annak is) - de nincs semmi konkrétum a kezemben, ami alapján ezt el tudnám bírálni.
Azt tudnod kell, valamennyi olajfogyasztással számolni kell, aztán az olaj minőségétől is függ, hogy pl. 3ekm után elkezd emelkedni, vagy stabil marad. Ezt ki kell tapasztalni, de a Castrol 20W-50 általánosan elfogadott 1100/1150-be és nem is drága.
Most nézem, vicces a váltóolaj dobozán, hogy alkalmas nedves és szárazkuplungos váltókhoz. Van olyan váltóolaj, ami nem jó száraz kuplunghoz? :)
Amúgy az "érdekes" stílusa ellenére , úgy vettem ki , nem hülye gyerek . Utána olvas , próbálja kideríteni a dolgok miértjét... De nem ártana neki egy kis türelem , meg néhány szerszám . Az nélkül , a legnagyobb akarattal sem lehet rendesen szerelni .
Szerintem egy teljes körű szerviz kell annak, főleg ha nem ismered a pontos előéletét. Nekem éppen tegnap csinált egy ilyet Horváth István kolléga, lejjebb megvan az elérhetősége, érdemes megkeresned Őt, mindent elmond a típusról is. Csak ajánlani tudom!
A szöghajtás olaja még tiszta , szép sárga, lecseréljem vagy az még maradhat ?nincs adat arra, hogy mikor cserélték. Hosszú élettartam légszűrő van benne , azt hány km erenként ajánlatos cserélni?
Sziasztok ! Hirtelen felindulásból vettem egy r 1100 GS t .1998 as évjárat. Rendben van a gép de nyilván lecserélem az olajakat, stb-Milyen motorolajat hajtómű és szöghajtás olajat javasoltok ? Előre is köszönöm a válaszokat.
Persze, csak hagyják meg a választás lehetőségét. Autóknál már nincs meg.
Ezért nincs is modern Bmw autóm.
Amúgy igazad van, biztos nem lesz használhatatlan ez a váltó, de számomra úgy tűnik, hogy a motorokkal is kezdik bejáratni azt az utat, amit az autóknál már megtettek: mégpedig azt, hogy a vezetésük gyakorlatilag maga a tömény unalom.
Amikor bejött a Hondának a DCT váltója , volt alkalmam kipróbálni , aztán a fejlesztetteket is , több féle motoron . Nekem az lett a véleményem , hogy jó a megoldás , de hiányzik róla a kézi kuplung ( legalábbis nekem ) Nem azért mert kuplunggal akarok váltogatni , hanem mert nem lehet kigurítani a motort , lassításokkor , meg lejtőkön . Ez rángatást okoz terhelésváltásokkor , és fogyasztásban is hátrányos . A robogó hajtással mostanában egyre jobban szeretek menni , de ott is az a gondom , hogy nincs egy kapcsolható szabadonfutó ! A Hondának ez az új automata kuplungja , egy jó kompromisszumnak tűnik ! Elvileg adja egy tökéletes "gyorsváltó" funkcióját , de van rajta kézi 'felülbírálási" lehetőség .
A BMW csinál jó fejlesztéseket , csak ott bassza el a dolgot , hogy ő akarja megmondani , mi a jó a felhasználónak ! Példának okáért , megcsinálta Dinamic ESA-t , ami állítgat mindent , csak épp arra nem gondoltak , hogy vannak kisebb emberek is , meg hogy van aki nem pont úgy szereti ha pattog alatta a motor , ahogy valamelyik tervező megálmodta ! A Hondára tudtak egy szaros programsort tenni , hogy "felhasználói beállítás " !? A BMW-re mért nem ? :( És ebben az a leg bosszantóbb , hogy maga a mechanika tudná , csak a gyártó szívatja a vásárlóit !
DCT-vel Csak arra akartam rávilágítani, hogy az automata rendszerek sokat fejlődtek, sz@rt nem lehet eladni, magas a mérce amit meg kell ugrania egy újdonságnak… meglátjuk, kipróbáljuk es a legszebb: eldöntjük hogy kell-e🤗
Azért a dct más rendszer, az egy dupla kuplungos megoldás. Egy kuplunggal egy kicsit nehezebb a zökkenőmentes váltást megoldani, de majd kiderül. Mármint számomra nem, mert ebben maradi vagyok.
Az Arica DCT váltója is remekül működik, mikor bejöttek az autómata váltók az autókban, mindenki a manuálra esküdött, évi 65e még mindig megyek autóval, meg is őrülnék ha nem automata lenne, ezt is megszokjuk…