Lehet úgy is, de pont az a jó a vízmértékben hogy nem kell külső eszköz az ellenőrzéséhez, beállításához. Ha stabil felületen átfordítva ugyanazt ( praktikusan vízszintest ) mérsz akkor jól van beállítva.
Kicsit tovább gondoltam, miután elkészült a három csavaros vas akkor kérünk kölcsön egy fix azaz nem állítható gépbeállító vízimértéket és azzal szintezzük be a vasat a lehető legpontosabban. Majd ahhoz a síkhoz keressük meg műszer alaphelyzetét. Remélem sikerül.
Nem kell egy méteres vas, csak akkora amin elfér a vízmérték. Belefúrsz három sarkába egy egy mondjuk hatos csavart és lerakod valami másik vasra. Azután addig tekered a csavarokat amíg vízszintbe állítod. Biztos rámegy egy fél órád mire beáll. Nekem ennél érzéketlenebb vízmértékkel is kikoppan a buborék ha a marógépem egyik talp csavarján egy negyedet fordítok.
Igen, mi is így gondoltuk, de sajnos nincs 1méter hosszú 0,01mm-es pontossággal vízszintben álló vasunk, ezért mikor megfordítjuk akkor a libella teljesen kitér a mérhető tartományból.
További gondunk, hogy a jobb oldali állító gombot legalább 20-szor körbe lehet fordítani, tehát 20-szor lehet 0-ra állítani. Ilyenkor a műszer oldalsó skáláján a marker is mutatja az elmozdulást.
Ezek a vízmértékek tényleg elég érzékenyek, általában a több tonnás gépen is elmozdul a buborék ha rátenyerelsz valahol a gépre. De ha lerakod egy asztalra és alattad is van szoba akkor odasétálva kimérheted a födém behajlását a súlyod hatására. Ha jó az eszköz beállítása akkor nullát állítva a tekerőn a vízszintest mutatja. Ellenőrizni egyszerű, kell egy nyugodt helyre lerakott köszörült felületű vasdarab amit csavarokkal vízszintbe tudsz állítani, ezután ha jó a műszer akkor azt 180 fokkal átfordítva ugyanúgy vízszintest kell mutatnia.
Mi okozta? Nem nehéz kitalálni. Az a kb 50 év ami ül a vállukon, és az ezzel járó elhanyagoltság. Ha igazi felújítást szeretnél, és nem csak imitt- amott belepiszkálni, működőképessé tenni, még nagyon sok meglepetés érne. És nyugi, azokat is, akik szentül meg vannak győződve róla, hogy kifogták az aranyhalat, és milyen olcsón...
Igen, nem marad más, improvizálok. Sokat nem veszthetek vele. Örülnék, ha az egész olyan állapotban lenne, mint az általatok prezentált képeken. Az enyém sokkal ramatyabb. Az évek,a hibás csapágy,és még ki tudja mi okozta a többi alkatrész ilyen mértékű kopását.
Igen, ezt én is használható megoldásnak találom. A fogaskeréken viszont nincs semmi jele ennek a megoldásnak. Ki is csúszott a helyéről. Nem tudom meg-e fogom tudni fúrni a fogaskereket. Egy próbát megér. A persely falvastagsága 1,5mm. Bronznál nem lenne probléma, de műanyag kontra hernyócsavar?
Egy roncsolt alkatrészről pontos méretet venni nem mindig szerencsés. Főleg ha valamilyen ipari műanyagból (pl. textilbakelit) van, még ha utángyártott is. Ezért érdekelne mások tapasztalata, akik már szedtek szét E1N Nortont. Az anyaga? Ha acél lenne nem kellene persely, elég lenne kisebb fogaskerék furatátmérő.
Van a melóhelyen egy Emco compact 8e esztergánk és azt vettem észre, hogy a tokmánynál fogva kotyogtatható. Nagyobb fordulatokon morog, a hibajelensége pedig esztergálás közben is jelentkezik, némi túlzással apró sokszögű lesz néha a felület és munka közben hangosan berezonál, bizonyos irányokból különösen. Forgócsúccsal támasztva még használható, akkor nagyjából eltűnnek a hibák.
Hogyan lehetne ezt javítani?
Csak gyanítom és remélem, hogy a csapágy ment tönkre és cserével megoldható. Úgy vélem szét tudnám szedni, általunk használt gépeket magunk szoktunk javítani. Ha van ehhez jótanács azt szívesen veszem.
Ezt ugye nem viccnek szánod? A méretei adottak, szétszedés után mérhető, az anyaga me olyan legyen amilyaen most is, ha bronz, akkor az, ja öntvény akkor az, ha szénacél, akkor meg az.
Ha azon a linken eléritek amit Joe0111 tett ki akkor vigyétek bátran. A megosztás típusa a "link birtokában bárki" Az excelben meg az E1N fogaskerekeinek az áttételeivel játszottam de benne vannak a Norton kerekeinek a fogszámai is. Lehet vele számolni olyan emelkedést is ami a gyári táblában nincs.
Köszönöm. Olaj volt benne valamennyi. Lassan szivárog a szárnyas anyánál. Gondolom. Új tömítés majd segít rajta. Viszont a képen (nem) látható csapágy tropa. Ez nem tett jót a fogaskerekeknek sem. Nem bírom szétszedni. A tengelyt bentről kifelé kell kiütni? Van még ott valami ami elkerülhette a figyelmemet?