Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Ennek lehet egy olyan oka is, hogy a vitorlás csónak kategóriájába nemigen fér bele a vitorlázat méretei miatt. Itt a jollésban pedig rendszerint ilyen kategóriás hajókat keresnek. Lehet, hogy befér a vitorlás vízi sporteszköz kategóriájába is, de lehet, hogy nem. Egy Bahia is remek jószág (hobbizni sokaknak elég lenne), alapvetően jolle, de az engedély nélkül vezethető vitorlás csónak kategóriájából egészen biztosan kilóg.
Az RS600 egyszemélyes trapézos! skiff... ráadásul, ha lehet a fórumoknak hinni, nem a jóindulatú fajtából. Egy ilyet megtanulni vitorlázni szkiffes/molyos előzetes tapasztalat nélkül NAGYON SOK fürdéssel jár (itt úgy 100+ borulásra gondolj...)
A Laser 2-t simán tetōn hoztam. Persze ha ez rendszeres, érdemes megfelelō széles tetōcsomagtartót beszerezni, és görgōt a tetōre felcsúsztatáshoz. Kitūnō mvitorlás, akár egyedül is hajózod.
"A Laser 2 jóval nehezebb" Nos, kb azzal a húsz centi hosszkülönbséggel nehezebb. Igazából egy kifejezetten könnyű hajó. Wikipedia szerint 77kg a hajó súlya, de ebben benne van a kb 7-8kg-ra saccolt svert, kormány és a durván 15kg-os árboc, baum és vitorlázat is. Amiket ugye külön kell megemelni. Tehát szerintem (érzésre) nem több mint 55kg-ot kell megemelni. Nyilván nem egy RS600, csak arányaiban a hajótest nem annyival nehezebb, hogy ez lehetetlen lenne és ki kellene zárni a megvételből. Ha kombid van, egy egyszerű szerkezetet biztos össze lehet ütni aminek a segítségével akár egyedül is fel tudod tenni biztonsággal a hajót.
Kombim van, úgyhogy nem hossz a probléma hanem a súlya. A Laser 2 jóval nehezebb, azt azért már nem merném fölrakni a tetőcsomagtartóra még ha akadna is valaki aki segít leszedni ami azért szintén egy mutatvány lehet. :) A lent belinkelt RS600 hajóteste csak 52 kg, 7 kilóval könnyebb mint a sima Laser!
A Laser2 mindösszesen 20 centivel hosszabb a sima Lasernel, szélessége ugyanakkora, tehát ugyanannyira igényli a trélert mint a sima Laser. Tény hogy könnyebb úgy szállítani, de két jó erőben lévő felnőtt azért megbirkózik a tetőre rakással is. Svert kupán a fiammal meg egy segítővel a kövezésen simán vízre tettük az összeszerelt hajót.
Tavasz óta keresek egy normális állapotú Laser Standard-ot. Mielőtt elindulnék megnézni, esetleg megvenni, egy ideje már rutinosan rákérdezek, hogy van-e még valami. És mindig van. :( Utóbbi pár hétben egy Laser 2 jelent meg a hirdetések között tök jó állapotban de ahhoz tréler kell sajnos. Aztán ebbe futottam bele. Kra tetszik. Simán bevállalnám ha már túl lennék a gerincvizsgálatomon és nem ijesztenek el, de végül augusztus helyett csak szeptember elejére kaptam időpontot. :( Használt már valaki közületek ilyen skiffet? Mennyi idő alatt lehet ezt a keretet megszokni?
Régen mentem már "rendes" üvegszálas hajóval, mostanában csak 420-al meg Laserrel, azokhoz képest én nem érzem az ég és föld különbséget, de ez persze nyilván rajtam múlik. Egyszer, még a múlt században volt egy lengyel 470-esem, na annál ez biztos sokkal merevebb...
Laser Vago-val, RS Qba-val, RS-Feva-val mentem, egy rendes üvegszálas hajóhoz (Laser 4000, 470, RS500, RS Aero, Laser I stb.) képes ég és föld... Igazad van, a rotomouldig (rotációs ööntés?) nem fröccsöntés, mert ezzel rétegezni lehet a különböző típusú PE-eket egy mintán belül. Szellemes eljárás, de az így készült testek merevsége azért még elmarad egy rendes üvegszálas/karbonszálas gyanta testétől és ezek nemcsak nyúlósabb, de relatíve nehezebb hajók is. Viszont tény, hogy elpusztíthatatlanok, de ennek leginkább a közösségi használatban van szerintem jelentősége.
Hát nem tudom, én pont ilyet kerestem (egyébként nem fröccsöntött, rotomolded, nem tudom hogy van magyarul, de más technológia) mert kibír mindent és jóval olcsóbb. Nem érzem, hogy Topaz Argo amit végül vettem nagyon nyeklene, spinakkerel, trapézzal sem, lehet manapság ezek már merevebbek, ennek pl. háromrétegű szendvics a teste és van egy bazi aluminium merevítés keresztben az árbóc alatt.
kocsitetőn szállíthatóban ott a Laser vagy az RS Aero. Kétszemelyes kell akkor a Laser II... Ezek a fröccsöntött hajók nyaklanak-nyeklenek ha mókázós szél van, szóval a nem táboroztatni akarsz velük, akkor sok előnyük nincs.
Ma úgy 12:30 körül még javában halzolgattunk. Kettes reffel még az utasok is azt mondták, hogy tök jó, miért mondtam, hogy ilyen szélben nem szokás vitorlázgatni. Jönnek legközelebb is. :-)
az árbóc miatt jobban aggódnék... amúgy a kihúzható rendszámtartó keretbe nem lehet belekötni, szerintem itthon anélkül nem vizsgázik. De pl. UK-ban, belgáknál simán elég a hajó végére rögzített a lámpás, megvilágított rendszámtartó keret.
"Ha a rakomány méretei indokolják, nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen hátra (legfeljebb 2 méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) túlnyúljon. Ezt a KRESZ 47. §-a rögzíti. A pótkocsit vontató gépjármű rakománya hátra nem nyúlhat túl a rakfelületen."
A nagy kérdés, hogy egy hajószállítónál aminek nemigen van úgymond rakfelülete, mi számít annak?
Ha a vontatmány nem szemet szúróan borzalmas, normálisan rögzített a rakomány és raksz fel "vendéglámpát" háromszög prizmával meg biztosítod a rendszám láthatóságát (megvilágítva is kell lennie!) akkor nem hinném hogy beléd kötne bárki. A kutya a túlnyúlással kapcsolatban itt lehet elásva: "legfeljebb 2 méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra". Előre elméletileg nem nyúlhat túl, nekem aki az utánfutót készítette azt mondta, hogy ha leveszem az első-hátsó ajtót (az oldalfalai fixek a futómnak) akkor a fix, hosszított kivitelű háromszögön belülre eső rakományért nem szólnak. Így 5,5m-ig az egyedi készítésű futómra bármilyen hegyes orrú hajó túllógás nélkül feltehető, volt már vele párszor furikázva saját jolle helyben, Balatonra, kolléga csónakja hazafelé a Tisza-tóról meg helyben, sose volt gond belőle. Hogy a lámpák kihúzhatóak vagy más módon rögzítettek az nem hiszem hogy különbség lenne, ha emberi módon van megoldva, arra kell figyelni hogy a rendszámnak is megvilágítottnak kell lennie és a lámpákban vagy alatta/mellette/felette lennie kell háromszög prizmának is! No és arra sem árt figyelni hogy a futó kissé orrnehéz legyen, különben egy kisebb autóval vontatva akár 400kg (futó+Kalóz) is képes csúf dolgot művelni, szóval ha a Kalóz árboca környékén van a futó tengelye az biztos nem jó ómen :-). Nemrég egy nagy pick-up-ot csóvált be előzés közben egy hozzá képest nem különösebben nagy lakókocsi nem sokkal előttem, kellett vagy fél perc mire egyenesbe rendezte magát a lengyel, addig nehezen volt eldönthető hogy a következő csóválásnál borulni fog vagy sem (sose láttam még ilyet csak YouTube-on, nem győztem fékezni, ne rám essen ha esik). Miután összekapta magát visszasorolt a kamion mögé (szerelvényben amúgy is ott lett volna a helye, a kamion is ment 90-nel) és amikor elmentem mellette, nem volt egészséges színe a vezetőnek, "kissé" vérszegénynek tűnt. :-D