Tegnap Keszthelyen voltunk ponyvázni, (jó) köteleket eltenni télire, megbeszélni a jövő évet vacsora közben. Itthon pedig forralt borral avattam fel a kapott repi bögrét. :-)
Az enyém jobbkezes, ballal kell állítani, de persze ez a lényegen nem változtat. Én legtöbbször a dekken ülve csináltam, az árbóc magasságában, közben bólogattam ahogy a hajó dőlt, dehát mint mondtam, egyrészt nem volt nagy sikerem vele, meg tán összesen ha 10 mérést csináltam mozgó hajón, úgyhogy rám ne hallgass...
Szar időben nem nagyon lehet, ill. nem lesz pontos. Nagy szél sem kell, már az átlagos swelleken is nehéz, métereket emelkedik, süllyed a hajó. Én úgy próbáltam, hogy többször mértem, inkább gyorsan, nem precízkedve, igyekeztem elkapni a pillanatot. Aztán (a kiugró értéket elhagyva) átlagoltam.
Érdekes amit írsz, de engem az érdekelt, hogy a hullámzó tengeren hogy menne a dolog. Megpróbáltam, 3-as szélben még elment, de 5-ösben teljes kudarc volt. Már ott jelentkezik a probléma, hogy két kéz kell hozzá: a ballal a szextánst tartod, a jobbal a szöget állítod be. De erősebb szélben kapaszkodni is kell! Nem lehet támaszkodni, mert akkor együtt mozogsz a hajóval, úgy lehetetlen a horizonton tartani a szerszámot. Feltételezem, hogy nagy gyakorlattal megy tudják csinálni.
Kétezerben még kellett tudni a kódlobogókat, azért emlékszem ilyen jól rá, mert nagy pofával nem tanultam meg őket, merthogy ki használ még ilyet, úgysem kérdezik. Hát kérdezték, aztán egy hét múlva mehettem vissza, külön a kódlobogókból vizsgázni.
Én próbáltam, mikor elkezdtem csillagászati navigációval foglalkozni, eleinte a partról, egy HP számológépet programoztam be, azzal számoltam, elég pontos is volt, nem úgy, mint hajóról, örültem, ha 10 mérföldön belül voltam.
Aztán a covid alatt elvégeztem az ASA csillagászati navigációs tanfolyamát, leginkább az érdekesség kedvéért, ahol papíron, vonalzóval kellett dolgozni (a numerikus megoldás helyett), ami aztán további hibalehetőségeket rejt, meg akkor nem tenger közelében laktam, tavakat használtam, ahol szintén korrigálni kellett mert nem volt elég nagy, hogy látsszon a horizont (meg a vízvonal se mindig jól látható, attól függ milyen a part), de azért így jobb eredményeim voltak mint hajóról. Elő kéne venni megint mielőtt teljesen elfelejtem.
És még vízen is van nem egy. Egyikkel holnap az utolsó vizsga, de a dec. 2- ai versenyhez az lassú, így egy másikkal indulok. Már daruztunk ki pár napja a szakadó esőben egy hajót. A maradékot gondolom hóban és/vagy fagyban. Kijut minden évben a tevékenységekből.
Volt egy olyan ötlet pár hete, hogy elmegyünk edzeni erre a versenyre a csapat néhány tagjával Németországba. De végül többen nem értek rá közülük. Végül némi nehézség árán megnyertük. Tök jó hangulatú klubban, nehéz szélviszonyok között.
Hmmm... akkor Berecz Zsombi mégiscsak képes volt felnőni a helyzethez:), hogy nem egyedül van a hajón. Meg betanítani a legénységet:))) Micsoda meglepetés... mármint leginkább neked, ha jól emlékszem:))))
Akinek már száraz a hajó alja, annak nincs más csak az elmélkedés. Épp tegnap szaladtunk ki a telekre szétnézni minden rendben van-e (igen), de a hajót a futón látni azért inkább szomorú mint örömteli. A fiam azért megjegyezte hogy jobb ez így mert most nem lenne kedve a kiszedéssel bíbelődni. Igazat adtam neki.
Úgy tudom, a csillagászati navigáció még ma is követelmény. A 200 mérföldes (II. osztályú) képesítéshez van elméleti vizsga (szóbeli, írásbeli) és kell a mérföldgyűjtés alatt elvégzett 10 mérés jegyzőkönyve, ahogy Construct írta. A tananyag egyszerűsödött, nem kérnek olyan sok számítási módszert (nincs 7 csillagos, ilyesmi).
Rádiós vizsga kötelező, az külön van (inkább GMDSS vizsga, képesítéstől függően SRC vagy LRC: short range ill long range certificate)
A morse abc-t és kódlobogókat nem tudom. Nekem anno még tudni kellett, az volt a beugró kérdés :) Szerencsére morzézni nem kellett, sőt , az már a rádióamatőr vizsgán sem kötelező, külön lehet jelentkezni rá.
Azt tudjátok, hogy meddig kellett kishazánkban csillagászati navigációból vizsgázni kedvtelési célú, tengeri vitorlás papírhoz? 1979-ben még kellett, de nem kellett gyakorlati vizsgát tenni belőle, csak elméleti számítást végezni. De akkor még nem kellett rádiózásból vizsgázni (nyilván abból a megfontolásból, hogy egy kedvtelési célú hajón nincs rádió). Viszont kellett ismerni a Morse ábécét és az egyszerű lobogó-jeleket.
Maga az eljárás egyébként nem ördögien bonyolult, viszont nagyon gyakorlásigényes. De azt is tudni kell, hogy ha valaki egyszer megérti az alapjait vagy sikerül kézvezetéssel megmérnie a Nap magasságát, az még nagyon messze van a gyakorlati csillagászati navigációtól.
Amikor én kezdtem tengeri hajókázni, valamikor a 90-es években, akkor szvsz még indokolt elvárás volt a csillagászati navigáció ismerete a nyílttetngeri hajózásban. Azóta sokat változott a helyzet. Ezzel nem azt mondom, hogy vegyék ki az anyagból, csak a helyén kell kezelni :) Az is érdekes, hogy ez benn van az anyagban, de pl. sem modern meteonavigációt, sem hagyományos meteorológiai ismereteket (pl. szél szerkesztése izobárokból, stb) nem tanítanak, csak trópusi meteorológiát.
Egyébként lehet, hogy újra indokolt lesz elővenni a szextánst: a ha a gps zavaró technológiák széleskörben divatba jönnek bizonyos területeken :)
Látni már láttam ennél egyszerűbb feladatot is. Egy Atlanti átkelést csinált az egyik általam követett pár és ott brahiból a srác szextánssal meg asszem órával navigálva végülis a cél közelébe (látták a szigetet) navigáltak. Az asszonyka persze GPS-en követte az utat, nehogy nagyon mellémenjenek.
Persze partközelben ez nem igazán járható út.
Valamelyik magyar videóban elmagyarázta a srác az Adrián partközelben a világítótornyok/ismert, térképen szereplő objektumok szögmérése és térképre szerkesztése alapján történő helymeghatározást. Sokkal gyorsabbnak és biztosabbnak tűnt. Persze ha nincs látható referencia pont akkor nem igazán lehet mit kezdeni ezzel se.
A navigáció legfrissebb térképe se feltétlenül jó ott, ahol a part vonala gyorsan változik (például nálunk a bányatavon) így fordulhat elő hogy a kajakozás vagy vitorlázás trackelése után az útvonal egy része szárazföldre esik. :) A jelenlegi legfrissebb műholdas nézet nálunk nem is tudom mikori. A hajóm még nincs a vízen, de a ház előtt se. Ugyanakkor a tó nyugati és keleti része két különböző időpontban készült képet mutat. Ezt is csak érdekességnekmirtam mert nálunk ugyan semmi szükség ilyen jellegű navigálásra, de biztos vannak még helyek ahol aránylag gyorsan változik a helyzet.
Igen, kb. egy ilyen "kihalási esemény" az, ahol nincs alternatíva :). Atomháború, pusztító napkitörés, ilyesmi. Minden más esetre valószínűleg tudok jobb alternatívát javasolni.
A szememben kb. olyan, mint a lovasíjászat :) Szép hagyományőrző hobbi, számos pozitív hozadékkal, de hogy a valós funkciójában legyen igazán elkerülhetetlen szükségünk rá ... hát, max zombiapokalipszis esetén :)