But the biggest impression of the day might have been made by Hendrick Motorsports’ Garage 56 car. The No. 24 Camaro ZL1 lapped more than two seconds better than the quickest time in GTE Am, with Mike Rockenfeller reeling off a 3m53.761s early in the test, showing more of the NASCAR entry’s potential.
LMGTE Am legjobb idő:
#66 JMW Motorsport - Ferrari 488 ---- 3:56.088
#24 Hendrick Motorsports - Chevrolet Camaro --- 3:53.761
Amikor kb. 2 éve elkezdtek jönni a hírek, hogy lesz ez a két kategória, egy full proto hibrides ill. egy vásárolt vázra épülő saját motoros már akkor is csodálkoztam hogy gondolják azt, hogy ezek nagyon erős BOP nélkül tényleg egy súlycsoportban lesznek.
Ha viszont BoP-al lerontják a Supercarok-at az LMDh-k szintjére, akkor 2-3 éven belül mindenki LMD-h-ra vált majd.
A Glickenhaus meg szép project, de hibrid nélkül esélytelen.
A mai tesztnapon a Ferrari volt a leggyorsabb, a #7-es Toyota pedig kresselt a Tetre Rouge-ban.
Jól teljesített a NASCAR autó is!
The NASCAR Garage 56 entry got off to a strong start, too: The No. 24 Hendrick Motorsports Chevrolet Camaro ZL1 looked competitive with the GTE Am field, especially in the hands of Jenson Button, who set a 3m56.880s, which would have been fourth-quickest in the GTE Am running order.
Jó sok plusz súlyt kaptak néhányan, főleg a Toyota (+37 kg), ami persze nekik nem is tetszik, a többiek pedig nem igazán szerették volna kommentálni.
A WEC azzal indokol, hogy nagyobb a teljesítménybeli különbség az LMH alkategórián belül, mint előzetesen várták, ezért nemcsak a két platform, hanem a platformon belül is indokolt lett a korrekciózás.
“Performance adjustment between LMH and LMDh platforms means changes for all cars within each group in order to balance out the best LMH car with the best LMDh car,” a statement from the FIA and ACO provided to Sportscar365 read.
“However, following the first three races of the season it turned out that performance differences within the LMH group are greater than initially anticipated, therefore balancing out only the two platforms wouldn’t be sufficient to fulfill the ultimate goal that the BoP is meant to achieve, and that is to ensure a level playing field for all competitors.
“Therefore, corrections were made between, but also within, the LMH and the LMDh platforms – BoP changes and balancing out between the platforms in this case happened simultaneously.”
Vanwall drops ex-F1 champion Villeneuve for Le Mans
Vanwall has replaced ex-Formula 1 driver Jacques Villeneuve with IMSA SportsCar Championship race winner Tristan Vautier for its return to the Le Mans 24 Hours next month.
fura elsőre, de először nyert Ferrari Nürbugring 24 órást
- megdőlt a távolsági rekord is, eddigi 159 kör helyett 162 kör az új csúcs
- 2002 után nyer először nem német autó
- Bamber csatlakozott egy vele együtt már 9 fős klubba: akik nyertek Le Mans és Nürburgring 24 órás versenyt.
kb. 40 mp volt az első kettő között.
Már azt számolgatják ha kvalin nem bakizik van der Linde akkor a BMW behúzta volna. Mivel másik csoportból is rajtolt, ill. kb. ennyi időbe telt mire áthámozta magát a lassabb kocsikon.
Meg persze a BOP így meg úgy a Ferrarival, mivel abszolút leggyorsabb kört is mentek, de ez már csak a szokásos :)
ezt az amatőr dolgot szerintem már el kellene engedniük a versenyeknek. Engeléknek kb. egy amatőr fazon tett be és a komplett csapatnak. Kicsit jogosan akad ki
#4-es Mercedest büntették, mert szabálytalankodtak a boxban
Grello Porsche defekt, körhátrányba is kerülnek, de a 30-as Ferrarinak szerencséje volt a defekttel, hogy nem buktak nagyot
1-es Audi tripla időbüntetést kap 4 perc 36 mp-t kell a boxban dekkolni mert többszörösen figyelmen kívül hagyta a zászlójelzéseket.
Soucek vezette BMW meg beleszaladt egy Porschéba, mehetett is javításra, majd visszaküldték de belassult, közben a spanyolt találták vétkesnek az ütközésben kapott rá 32 mp büntetést (nem mintha már számítana nekik)
A WEC legsikeresebb amatőr versenyzője, Paul Dalla Lanna befejezi, már a hétvégén Spa-ban sem indul.
A Northwest AMR helyébe a Ian James Heart of Racing alakulata lép, akik az IMSA-ban versenyeznek. A szabályok szerint ezt az évet a WEC-ben a Northwest AMR névvel és #98-as rajtszámmal viszik végig.
Huw Tasker, the AMR head of Partner Racing, paid tribute to Dalla Lana as part of the announcement, describing his racing career with the British marque as ‘outstanding’ and ‘legendary’.
“He is a legendary AMR driver and world champion, and the standards he has set as a ‘Bronze’ driver over more than 10 years of racing in WEC are unbelievable,” Tasker said. “We are unlikely to see anything like it again. To win 25% of all the races he contested in WEC is an amazing record, and to finish on the podium 37 times is equally astonishing.
“Aston Martin owes Paul a great debt of gratitude and we will miss his competitive drive and indubitable spirit inside the garage. On behalf of all of us at Aston Martin, thank you Paul, and congratulations on a fantastic career, you have done us all proud.
“We’d also like to take this opportunity to welcome Heart of Racing into the WEC paddock. The team has been doing a stellar job in IMSA for some time now, which was clearly shown by its victory in the Rolex 24 and IMSA GTD title, and we have every confidence that it can grow and develop to mirror those championship-winning achievements at world level.”
“The world championship is the most important championship in this moment, and we prefer to [go] step by step.
“In 2023, just WEC. In 2024, we will see. I see that before the half-season, it is impossible to make a consideration.”
Coletta would not be drawn to say how a future Ferrari GTP program might look, in terms of whether it would be operated by the AF Corse factory team or a privateer outfit.