Naívan azt gondolnám, hogy (a) a tekercseknek 120°-onként kell állnia és (b) ha egy tekercs két pólusát megcserélem, az 180°-kal viszi el a fázist. Szóval, ha egy tekecs polaritását felcserélem, akkor nem lesz egyenletes a forgás. Vagy rosszul gondolom?
A dolog ráér, mert a kollégám úgy néz ki mégsem azt a motort fogja megvenni. Azért pár műszert kinézhetsz belőlem, szkóp, generátor, rendesebb multi azért otthon is akad :- ))
A csengőtrafó is jó ötlet, bár kiváltható frekiváltóval, hiszen a pár Hz működéshez ott is pár V kimenő fesz tartozik. Függőleges tengellyel egy iránytű fölé tartva a motort -- vagy csak az állórészét - lehetne látni, hogy egyenletes a forgás.
Legközelebb holnap délelőtt tudom neked egy kisérletben ellenőrizni az elméletet, de az itteni motoros kollégák azt mondták,szerintük mindegy.
Ha tudsz várni holnapig, tesztelni tudunk műszeres környezetben.
Az a baj, hogy neked nem igazán vannak műszereid, amivel ellenőrizni lehetne dolgokat.
Ugyanis egy csengőtrafóval megtáplálva az egyik fázistekercset, és szkóppal nézve a másik kettőn a feszültséget, ki lehetne mókolni, hol vannak a kezdetek. De gondolom ilyen műszereid nincsenek.
Azért nem olyan egyszerű a dolog, mert nem szerencsés ha a körben forgó mágnestér időnként pólust cserél. Valószínűleg mondjuk 0.5Hz-vel járatva a motort egy iránytűvel lekövethető a forgó tér, a burkolaton kívül is.
Ha van egy háromfázisú motor 6 kivezetéssel akkor hogyan lehet a kivezetéseket azonosítani? Az ok hogy megvan a három tekercs, de hogyan lehet a tekercs kezdeteket megtalálni? Illetve mi van ha fordítva kötök be egy tekercset? Frekiváltóra menne a motor.
Némi ellenőrzést tudsz úgy is csinálni, hogy a méteres tusírrudat használod, átlóban, és a nyilak szerint forgatva úgy, hogy az egyik vége mindig helyben marad a szélső felületen.
Ezzel a négy vezetékfelület egységes magasságát legalább részben tudod ellenőrizni. Aztán ha a két szélső felület két-két végét már beállítottad, akkor saját hosszán is ellenőrizhető.
Meghallgatva minden tanácsot és véleményt a rferi/csuhás féle konzervatív megközelítést választom. Viszont a szélekhez egyelőre nem nyúlok. A középső területen a 250x250 tusírlap a négyből három csúszófelületet fed le. Ha 45 fokban elfodítom akkor mindet. Utóbbival tudom ellenőrizni, hogy ne alakuljon ki középen megtört sík. Meg gumikalapáccsal kocogtatom is hogy hol billeg. A korámm kép szerinti módon s referenciablokkhoz órázva ellenőrzöm, hogy ne dőljön meg az egész felület. Ha elb@kúrom még mindig szedhetek le többet, meg ragaszthatok.
Ha fém fémen csúszik ott is van kopás, amely során a gép szép lassan kikerül abból a pontossági tartományból, amire eredetileg készült (ezt csak a bevezető kedvéért írom le). Ezek után lehet még használni alacsonyabb követelmények mellett, aminek a végállomás a "faeszterga" (amikor már leszedtek róla szinte mindent), vagy a MÉH telep. Ha a javítás mellett döntenek, akkor jön képbe a bronzlemezes pótlás, vagy teflon, turcite felragasztás, vagy a Moglice típusú önthető/kenhető paszták. Gondolom azért fejlesztették ki a legutóbbit, mivel ezek alkalmazása a megfelelő szakmai és technológiai háttérrel a leghatékonyabb pénztárca és idő szempontjából. Tehát ha egy üzemben a gépek ütemezett karbantartása be van ütemezve :), akkor semmi kivetnivalót nem látok abban, hogy műanyag pasztával javítsák, az akár már eredetileg is úgy gyártott gépet.
Nemhogy javítanak, hanem már jó ideje a lapos ágyvezetékes gépeken műanyaggal van borítva a felület a siklási tulajdonságok kiválósága miatt. De azok nem pillevékony/ pillanatragasztóval ragasztott lapok, és igen, idővel elengednek a ragasztások.
Az éklécet nem kell keverni a felfekvést biztosító csúszófelületekkel. Az ékléc azon oldalára, ahol az álló felület van, gyakorlatilag bármit ragaszthat, ha csak az a cél, hogy nagyobb szorítást tudjon elérni vele, de vannak kétségeim a felragasztott műanyagcsík "jóságáról" ez esetben is.
Elég drága anyag, és kell neki egy minimális vastagság. Ahol elő tudod készíteni, ott akár meg is javíthatod a gépedet. Annak idején találtam egy nagyon érdekes "blogot" ahol felújítanak egy olyan marógépet mint az enyém. A második rész közepe táján így javítanak egy csúszófelületet. Érdemes megnézegetni a folyamatot.
Gondolkodtam azon, hogy mikor sokat kell leszedni vmi Dremel féle dologgal csinálom ugyanazt mintha hántolnék. Fához való szalagcsiszoló sokat visz el a szélekből ne kérdezd honnan tudom.
Az ezzel érintkező "térd" , ahogy várható középen volt kikopva 0.23 mmt, itt a képen a jobb oldalát már kihántoltam egyenesre. Annyira puha az az anyag, hogy kb 100 menetben megvolt a teteje.
A macera az volt, hogy az 1m es 45 fokos tusírlécet kellett odadörgölni mindig. Ezért fellógattam a műhelydarura és csak centiket kellett emelnem.
Ezután jutottam arra, hogy inkább megcsinálom az ellendarabot és ahhoz hántolom a térdet. Itt tartok most.
A dobozok alatti felület ha jól gondolom tömítéshez csatlakozik, azt simán le lehet munkálni, azzal amid van. Azután már hozzáférsz a működő felületekhez.
Gondolom a fogaskerék meg a kapcsolóvilla elbírnák. A széleken 0-n lévő, nem kopott doboz csatlakozások viszont elemelnék a tusírlaptól a -20 on lévőket, így ezeket nem tudnám ellenőrizni hántolás közben. A köztük lévő távolság 350mm így a 630x400 tusírlapon nem tudna keresztben lovagolni se. Vagy van még egy 200x200 as tusírlapom, esetleg azt tudnám ráfektetni de az meg nem teljesen takarná be a hántolás alatt lévő területet. Ezért gondoltam, hogy előbb kipótolom a kopott részeket mondjuk +10 körüli magasságra és egy síkra hántolom a nem változott részekkel. Azért is tetszene ez mert eléggé a gyári állapothoz közel, nem kéne összekapirgálnom az amúgy hibátlan felületeket.
Sziasztok, szétszedtem az ME1000 t. Feltérképeztem az Y irány vezetékeinek a kopását, a legrosszabb helyen 18 század. Azt gondoltam ki, hogy nagyjából lehántolom -20 ra aztán ragasztok rá 0.2 es CuSn6 csíkokat és azokat hántolom be rendesen. A két szélre csatlakozó előtolóhajtómű meg a kapcsolódobozok felületei 80.00-n vannak, azokat nem bántom hogy ne menjenek el a fogaskerekek közei, stb. Szerintetek ez jó lesz így? Milyen ragasztót használjak és annak mekkora vastagságot számoljak? Valami epoxi ragasztókkal ragasztják fel a Turcite csíkokat a menők.