Keresés

Részletes keresés

cseuztompi Creative Commons License 2024.05.24 0 0 140439

Igen, én is úgy gondoltam, hogy valamiféle soron kívül eset miatt...

 

Ha ez gyakran előfordult volna, főleg vontatmánnyal, akkor annak lenne nyoma. És kerestem eleget, így valószínűleg találtam volna valamit. Végül ezért fordultam a "széles nyilvánossághoz" a kérdéssel! :) 

Előzmény: Enzo (140437)
gigabursch Creative Commons License 2024.05.24 0 0 140438

Nem tettem hozzá:

Fel még csak-csak néhány uszállyal, de lenek az a hajlat akár négy egymás mellé vett uszállyal, akár 2×2-vel nem kis manőverigényű, és ahhoz nem csak szupi géphajós irányítás, de frankó uszálykormányosok is kellenének.

Nomeg a péterrévei köteleskomp útbiztosítása, azaz a kompkötél teljes mederbe eresztése.

 

 

(De őszintén remélem ezt odaképzelte mindenki.)

 

Mert szeparát császkáló géphajó nyilván nem kihívás.

Előzmény: gigabursch (140432)
Enzo Creative Commons License 2024.05.24 0 1 140437

A hajó a méretei alapján nyilván fel tudott menni, de egy vontatóhajó vontatmány nélkül minek ment volna? Azokhoz a vontatmányokhoz amik a Tiszán gond nélkül közlekedni tudnak sokkal kisebb vontatók is elégségesek.

Úgyhogy ha járt is valaha, az ritka és különleges alkalom lehetett.

Előzmény: cseuztompi (140434)
gepesz Creative Commons License 2024.05.24 -1 0 140436

Mintha a Tatabánya járt volna Szolnokon. Nem tenném le rá a nagyesküt, de mintha.

Tayfun hátha erre jár. Ő többet tudna mondani.

Előzmény: cseuztompi (140434)
cseuztompi Creative Commons License 2024.05.24 0 0 140435

Elvileg Adorján-Jankapuszta keményebb dió!

Előzmény: gigabursch (140432)
cseuztompi Creative Commons License 2024.05.24 0 0 140434

Köszönöm, ezek szerint lehetséges a métere alapján!

 

Viszont én konkrétan az 1200 LE-s középdunai típusú vontató motorhajó képviselőire (ÓZD, PAKS, SZEKSZÁRD, SZOB, BALATONFÜRED, KAPOSVÁ,R KECSKEMÉT, SZOLNOK, TATABÁNYA, SZOMBATHELY, GYÖNGYÖS, INOTA) lennék kíváncsi a magyar Tiszán!

Előzmény: jakyg (140433)
jakyg Creative Commons License 2024.05.24 0 0 140433
Előzmény: gigabursch (140432)
gigabursch Creative Commons License 2024.05.24 -1 0 140432

A péterrévei hajlat alapján nem gondolnám ...

Előzmény: cseuztompi (140431)
cseuztompi Creative Commons License 2024.05.24 0 0 140431

Sziasztok!

 

Elnézést a laikus kérdésért! Az 1200 LE-s középdunai típusú vontató motorhajók (ide értve a sekély merülésűeket is) közül járt valamelyik a Tisza magyarországi szakaszán?

 

Esetleg valakinél akad erről fotó is?

 

üdv,

cseuztompi

smith Creative Commons License 2024.05.24 -2 0 140430

1963-ban a pesti mércén a legmagasabb vízállás 624 cm volt, https://www.hydroinfo.hu/vituki/archivum/bp1963.htm tehát árvíznek nem, de magas vízállásnak lehet nevezni, bár szerintem a fák lombosodása alapján ez inkább a júniusi, 5m körüli állapot.

Előzmény: napocza (140429)
napocza Creative Commons License 2024.05.23 0 0 140429

Tehát árvíz van a képen?

Előzmény: smith (140425)
Mwin Creative Commons License 2024.05.23 0 0 140428

https://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/kikinda/2456

A regiszterben az van, hogy 2022 óta nincs lajtsromban.

 Ehhez képest naponta jár a Tiszán (Dragomir Sevic tegnapi fotója):

Szerintem mehet a regiszterbe.

jakyg Creative Commons License 2024.05.23 0 0 140427

Bégaszentmihály és Újvár között a Béga-csatornán.

https://www.facebook.com/watch?v=1212007996845825

gigabursch Creative Commons License 2024.05.23 0 0 140426

A bőrgyár felől fényképezve

Előzmény: smith (140425)
smith Creative Commons License 2024.05.23 -2 0 140425

Ez az Újpesti öböl, az angyalföldi hajógyár területe. Nem valószínű, hogy itt a hullámzás vagy szél képes lenne felborítani egy úszódarut. Sokkal valószínűbb, hogy a készülő daru gémjét kidaruzták a sólyatérbe, majd jött egy nagyvíz és víz alá került.

Előzmény: napocza (140424)
napocza Creative Commons License 2024.05.23 0 0 140424

 fortepan 260876 

 

Segítenétek értelmezni ezt a képet? Felborult egy (készülő?) úszódaru egy viharban? 

smith Creative Commons License 2024.05.23 -2 3 140423

Igen, láttam és hajóztam is rajta. Elébb kishajóvezetőként, egy kb. 15-20km/h sebességű rocskával. Egész éjjel a hátunk mögül világító telihold fényénél mentünk, én hajnal kettőkor adtam át a kormányt. Villanóról villanóra, parti jelre, néha a parti települések fényeire támaszkodva egy hármas kötelékben. 
Később egy nagyhajó kormányállásában, pont az ominózus dunakanyari szakaszon sikerült egyedül maradnom a keréken, mert a pk.-nak sürgősebb dolga :-) támadt éppen odalent. Amikor lement, még működött a radar. Aztán az elköszönt. Én meg ott álltam a keréknél és igyekeztem a parttávolságot tartani szemre, közben maradva a zöldek mellett a dömösi gázlóban, ahogy utasításba kaptam. Nem kívánom vissza az érzést...

Előzmény: mindenev (140419)
gepesz Creative Commons License 2024.05.23 -1 0 140422

Van itt volt  FOKA-s?

gepesz Creative Commons License 2024.05.23 -1 1 140421

Emlékezzünk, de a nevek lemaradtak. Kanczler Ferenc pk.  Besze  István vit.

Előzmény: gepesz (140420)
gepesz Creative Commons License 2024.05.23 -1 1 140420

Még mindig nevetésre húzódik a szám, ha eszembe jut a késő délutáni ceremónia.Két nagy darab ember. Jön a vitorlás, oda áll a pk. elé. Az felkászálódik a székből. Összeér az orruk. 

Kapitány úr jelentem! A lámpák  égnek.

Emlékezzünk róluk. FOKA  Renner, Jt. IV.

mindenev Creative Commons License 2024.05.23 -1 2 140419

Még tovább folytatva az együttgondolkodást: látott-e már az itt kommentelők közül valaki éjszakai Dunát (vagy bármely más természetes vízfelületet) ? Ha csillagos, holdvilágos az éjszaka, a vízfelület tükrözi a fényt, ha hullámzik is egyben, méginkább vibrál az egész felület. Ha nincs holdfény, tudjuk, sötétben minden tehén egyszínű... Ha köd van, esik az eső, ez mind torzítja, szűri és szétszórja még a legerősebb reflektorfényt is. Ilyen körülmények között bármit meglátni a vízfelületen igencsak nehéz, majdnem lehetetlen. Érzékelni radarral igen, de az sem csodaszer - műanyag kisgéphajó esetében pláne.

 

Az pedig, hogy milyen és mennyi uszadék van a Dunán, elég, ha végigmegyünk a budapesti rakpartokon és lenézünk a kikötőpontonokra, mennyi minden fatörzs és egyéb dolog halmozódik fel. És ez a mennyiség nyilván a töredéke annak a mennyiségnek, ami nem akad fenn, hanem szabadon úszik tovább. Ráadásul az átázott fatörzs majdnem olyan, mint egy jéghegy: a  nagyobb része a felszín alatt van. Áradó folyókon gyakran lehet látni szinte egész fatörzseket is, nem csupán gallyakat.

 

Igen, (valószínüleg) ittas állapotban, éjszaka, a vélhetően megengedettnél több szméllyel, megszegve a vizikresz által előírt megközelítési - keresztezési szabályokat, nem "célszerű egy nagyhajó útjába kerülni. A korábbi hozzászólók közül is megfogalmazták már: elmulasztani a segítségnyújtást csak akkor lehet, ha valóban észlelték a balesetet és nem álltak meg. A baleset egy pillanat műve lehetett, a csattanás utáni reflektorozás korlátozott eredményt hozhatott, hiszen a hajó alá nem lehet bevilágítani.

Előzmény: mosogep-szerelo (140417)
tehtube Creative Commons License 2024.05.23 0 0 140418

Már betettem, de külső képekkel a kínai Titanic. Mindig sajnálatos egy pénz, anyag és munkaégető kudarc. És megdöbbentően távol a tengertől.

https://www.origo.hu/utazas/2024/05/titanic-kinai-masolata

mosogep-szerelo Creative Commons License 2024.05.22 0 0 140417

Kérlek ne adj tippeket a bürokratáknak, pár éve vizsgáztam, besírtam mire megtanultam a fényjelzéseket!

 

Aki éjszaka a Dunára megy, az vigyázzon! Aki nem lát meg egy 110 méteres hajót, az...... nem mondok semmit! :(

Előzmény: jakyg (140416)
jakyg Creative Commons License 2024.05.22 0 0 140416

Szerintem elő kéne írni, hogy pontosan a hajó orrára ki kell tenni két szokásos fehér fényt, vagy egy, a szokásosnál kétszer erősebb fényt.

Előzmény: névtelen (140412)
Enzo Creative Commons License 2024.05.22 0 4 140415

" ittas állapotban az egyik sértett az általa vezetett kisgéphajóval, melyen hét utast szállított. Motorcsónakját a sértett a folyó teljes szélességét kihasználva, indokolatlan irányváltoztatásokkal irányította. Közben a gyanúsított a szállodahajó automata vezérlésével haladt, amikor a jobb part felől a sértett irányt váltott kisgéphajójával a bal part felé, ahonnan egyenesen a szállodahajó felé kormányzott. Amikor a szállodahajó orrához érkezett, hirtelen jobbra kormányzott, azonban az ütközést nem tudta elkerülni és nagy sebességgel nekihajtott a nagy méretű járműnek. Az ütközés miatt a kisgéphajó olyan mértékben rongálódott, hogy elveszítette felúszóképességét, és az elsődleges adatok alapján a motorcsónakot és utasait a szállodahajó maga alá gyűrte. A kisgéphajót irányító sértett és egy női utas azonnal életét vesztette, "

 

Tehát ha valaki tökrészegen a sötétben járművezetés közben felelőtlen viselkedésével halálos tömegszerencsétlenséget okoz és ő is meghal, azt úgy hívják, hogy sértett.

névtelen Creative Commons License 2024.05.22 -2 0 140414

Gondolom nem véletlenül vették őrizetbe, tehát vélhetőleg (feltételezés) hallott valamit, de nem gondolta balesetnek, hanem valami másnak (pl, uszadékfa).

Előzmény: trizs77 (140413)
trizs77 Creative Commons License 2024.05.22 0 1 140413

A szóvivő honnan vette, hogy a kapitány észlelte az ütközést ?

 

 

Előzmény: névtelen (140412)
névtelen Creative Commons License 2024.05.22 -1 1 140412

https://index.hu/belfold/2024/05/22/verocei-hajobaleset-szlovakia-birosag-hajokapitany/


Ez szerint a kapitány hallotta az ütközést, de nem állt meg.

 

Életszerű, hogy azt feltételezte, hogy uszadékfával ütközött?

Milyen gyakori ez (uszadékfával ütközés)?

 

Másképp:  ha minden uszadékfával ütközés után el kell "játszatni" a szabály szerint a vízből mentési protokollt, amíg megerősítésre kerül, hogy az nem hajó volt, az vajon mennyire életszerű?

Éjszaka, és ott ahol a kishajó ott sem lehetett volna, papíron.

 

Amúgy, mi erre a technikai megoldás, van ilyen?

Például egy-több éjjellátó kamera a hajó elején, ami x időt rögzít, és vissza lehet nézni, hogy mi ment neki.

Vagy, bármi hasonló?

 

Mekkora a valószínűsége, hogy egy éjjeli puff az áradó folyón az nem uszadékfa, hanem baleset?

gigabursch Creative Commons License 2024.05.22 0 0 140411

Erről csak hallottam (egy gulágos vudeóban).

Köszönöm a megerősítést!

Előzmény: trizs77 (140408)
mindenev Creative Commons License 2024.05.22 -2 0 140410

Még tovább folytatva a gondolkodást, mert a vizsgálati tényeket - gondolom - egyikünk sem ismeri, tehát csak gondolkodhatunk, hogy mi és hogyan történt.

 

Egy kis nosztalgiával kezdeném: a '60-as - '70-es évekbe lényegesen nagyobb volt a vizisport-tevékenység a Dunán (nyilván máshol is, de erről vannak konkrét emlékeim): evezősök, kajakosok, kenusok, kielbot-osok, kis oldalmotoros gumikajakok (Tümmler-motorral), nagyobb oldalmotorosok Sirály oldalmotorral, és jöttek a ráakasztós "far"-motorosok Buday, Moszkva, Vihr, Johnson, Mercury, Volvo-Penta és egyéb motorokkal. Akkoriban minden - nem kifejezetten versenysport-célú, azaz versenyhajón kívül minden vizijárművet lajstromba kellett venni, a motorosok a lajstromjelben egy megkülönböztető "0" jelet is kaptak. A kiadott "forgalmi engedély" pontosan megszabta, hogy az adott hajóban a vezetővel együtt hányan utazhatnak. A motorral hajtott hajók esetén kötelező volt a vizijártassági vizsga, a kisebb hajóknál csak ajánlott. Nagyon sok akkori motorcsónakos letette a kishajóvezetői vizsgát is. Mindezek mellett a vizirendőrség intenzíven járőrözött a folyón, bárkit és bárhol megállított, ellenőrizte mind a hajó iratait, mind a vezető "jogosítványát". Ellenőrizte (ellenőrizhette) a hajó biztonsági felszereléseinek meglétét is. Balesetek még ilyen "szigorú" körülmények között is előfordultak. A vizijártassági vizsga az úsznitudást, a vízbőlmentést, a vizikresz leglényegesebb előírásainak ismeretét foglalta magába.

 

Mára a vizisport elsősorban nem sport- hanem "kedvtelés"-célú és igencsak komoly anyagi hátteret kíván (drágább a műanyaghajó, sőt, az a jó, ha minél drágább...), a motorról (itt is beépített motor volt) nem is beszélve. Tehát lényegesen kevesebb mind a kishajó- mind a kishajózó társadalom. Viszont a megnövekedett teljesítményű kishajók sokkal inkább magukkal vonzzák a felelőtlenséget, a kivagyokénséget, a vagánykodást. 

 

A szállodahajó orrán lévő sérülésből talán ki lehetne számítani, hogy mekkora energiával csapódott a kishajó a nagyba (einsteini képlet: emszervénégyzet ?). Egy ilyen erejű ütközésnél a mentőmellények talán csak abban segítettek volna, hogy a felszínen tartják a szerencsétleneket - ha ugyan a hajótest nem gyűrte maga alá, ahol előbb-utóbb ott a hajócsavar is...)

 

Gondolom, a vizsgálat során azt is elemezni fogják a szakértők, hogy éjszaka, korlátozott látási viszonyok között az élő, mozgó, hullámzó vízfelület mennyire vibrál, villódzik - azaz tovább rontja a vizuális észlelési lehetőségeket. Ez a mostani baleset egy olyan közúti balesetre hajaz, hogy egy rolleres jobbról előzni akar egy jobbra kanyarodni kívánó autóbuszt (kerékpársávok, ugye). 

 

Más, de ide kapcsolódhat a felvetés: üdülőhajó-bérléshez elegendő egy rövid, egy- (talán kicsivel több) órás tájékoztatás a bérbeadó részéről a leendő "hajóvezető" részére. Valóban elegendő ? 

 

Előzmény: gigabursch (140392)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!