Ismét egy elég fura kérdés merült fel bennem. Az árboc hátrébb helyezését az idén végre tényleg szeretném megoldani. Ezzel az oldalsó álló kötélzetet is hátrébb kellene hozni. Egyelőre nem szedtem le a tető belső burkolatát (ragasztva van...), így nem láttam mennyire, milyen hosszan van megerősítve a tető külső pereme, ahova a mostani helyen a szerelvények vannak téve. Mivel a két-két alsó-oldalsó stág (ami a szálingok tövéhez megy az árbocon) és az árboccsúcsra menő vantni oldalanként összesen három-három pontra van lekötve, ebből kettőt-kettőt tervezek megtartani és egyet hátrébb tenni, ahol jelenleg az orrvitorla lekötési pontjának a sínje van (sínt megrövidítve?). Ennek hátránya lenne, hogy amennyire sikerült laikusként megítélni, a jelenlegi lekötési pontok körül is meg van repedezve a gélezés, tehát nem túl szilárd az alap most se. Nálam nem játszik az a megoldás, amit a B25-ösön láttam a nyáron, hogy egy "chainplate" van rögzítve a testhez és ahhoz egy spanneren keresztül csatlakozik a deck szerelvénye, így a deck tehermentesítve van.
Talán működhetne a hajóperemhez rögzítés is (az a kiugró rész, ahol a test és a deck össze van ragasztva és ide van a habléc is rögzítve), bár az alsó vantnik esetén a kabintető oldalának a dőlése lehet ennek a korlátja. Talán ebben az esetben elegendő lenne egy alsó vantni is.
Természetesen az árboc az új helyén alátámasztást igényel, egy másik kialakítású árboctalpon is gondolkodom mert a mostani az idők során elgörbült pár helyen (nem bírta az igénybevételt?) szóval a feladat adott az idei pihenőre. Hacsak nem áll be a derekam (ahogy szokott) hetekre akkor tavaszra talán meg is leszek ezzel. Futón kellene még kicsit moddolni ezt-azt, a könnyebb "központos" hajóelhelyezés végett, met így 2-3x vissza kell engedni hogy legalább nagyjából a középvonalon feküdjön fel a hajó és bizony nem lenne baj, ha nem a két oldalsó deszkán lenne a teljes súlya, hanem a csonkakielen feküdne fel a futóra és az oldalsó deszkák csak a leborulás ellen kellene védjenek.
L2-n szokott így kinézni az árbocom (de lehet még ennél is jobban görbül) erős szélben ha ki akarom venni a vitorla hasának egy részét, igaz alapból egyenes szokott lenni, csak az albával meg legfőképp grószschottal görbítem meg. Venusnál eleinte fura volt hogy ez a lehetőség nem adott, csak a vitorla hasának a pozícióját tudom piszkálni cunninghammel, illetve az alsó él kifeszítéssel a hasat egy kicsit.
Holnap 30% mindenre, mi a bodzás limonádé/ belga csoki szuflé - extra marha burger/viceházmester menüt szoktuk kérni, idén a holnapi nap lesz az utolsó.
Májó elkértre a hajót országos bajnokságra, és át is állította.
Amikor Alsóörsről jöttem haza (hosszú jobb csapás, néha igazítva part felé) be is durrant a bal alkarom, akkor még nem is értettem, hogy miért.
Pénteken kettővel előrébb toltam az árboc talpat és csak eggyel engedtem előre az oldalmerevítőket ( na jó, 1,5-el és 0,5-el. mivel balra ferde volt a cucc, de mind1:D)
Nagyon furcsa az összkép, de hozzá tartozik, az igencsak elszabott grósz.
Nem írom le, ki csinálta, de 15+-os szélben egész jó.
Szóval, na jó, betűvel, hülyén néz ki, de igen. Nemcsak, hogy dől, még hajlik is hátra.
Elvileg gyengébb szélben egyenesíteni kellene ( Kalózban a deck szintjében ékelünk, így kerül az alja hátrébb ), de az már tényleg beteges, hogy előre hajlik az árboc a száling felett:)
Mi most megbíztunk valakit a másik hajó aljának rendbe tételére. Legalább 10 éve nem volt hozzányúlva, és legalább ugyanannyi ideig nem szándékozunk hozzányúlni. Ha így elosztjuk éves szinten ezt az egyszeri költséget, akkor nem nagy pénz. Nekem eddig az volt a problémám, hogy munkaeszköz a hajóm, ezért fagytól fagyig vízen van. Nincs olyan időszak mikor neki lehetne állni. Végül csere hajóval pár éve meg tudtam oldani. Idén a másik hajó pedig a vízállás miatt nem került vízre, ezért azt is jó időben, kényelmesen rendbe lehetett tenni. Szintén volt csere hajó.
Próbáltam ésszerűen megközelíteni. A kongatás és korongozás + kémiai passziválás eddig 2 liter trutyi és két óra volt, meg elfogyott rá pár délceg drótkorong. Most szép fehér a foszfátozott felület, rozsda nélkül.
Neves gyártó 3 féle "Hajó"-val kezdődő löttye nagyságrendileg összesen >100e Ft lenne, az ajánlásuk szerint összesen minimum 5 réteget kéne felvinni, az elsőt fémtisztára - ezek alsó hangon is minimum 10-20 óra.
Úgyhogy vettem Hammerite-ot, majd lekenem azzal és legfeljebb ránézek/vagy leveszem kétévente. Tapasztalat kamion alvázon van, ott két rétegben, elnagyolt korongozás után, ráadásul higítva a szórópisztolyhoz már több éve tünetmentesen kitart, hátha jó lesz vízbe merített vasra is.
Vasaknál ugye az a kritikus, ami hol nedves, hol levegőn van. A vízben tartott dolgok lassabban oxidálódnak, vízben kevesebb az O2 mint a levegőben. Pl stég acél szerkezetet mederben elfektetve teleltetjük, így sokkal tovább tart kevesebb pingálással.
Fényező javaslatára végigkalapálni felületet, nem szelíden, izomból. 1-1,5 kg-s kalapács elegendő. Ahol látszik a kráteresedés, odasózni a hegyes végével.
Utána sima drótkorong nagyon alacsony fordulaton, hogy legyen ideje beérni a mélyedésekbe és kiszedje a kráterekből is.
Amit az utóbbi években csináltál és kommunikáltál ( vízre tétel, vízről levétel, és ami ezek között előfordul ) azok alapján nálam Te vagy az Év Vitorlázója.
Az árbóc kivétel segédeszközért pedig külön jár az eper pálinka:)
Minden különösebb dráma nélkül kiszedtük a hajót és lendületből első nekifutásra fel is húzta a verda a füves-kavicsos lejtőn. Sokat ért, hogy a futó első kereke alá is vettem az idén járórácsot és a tavasszal beengedésnél már hasznosnak bizonyult automata fékes nagy drótköteles csörlő is nagy segítség. Az elektromos viszont nem vált be, tavaly nagyon sokat kellett húzni vele, vagy elmelegedett benne valami, vagy nem tudom mi lett vele, de nem működik. A hozzá adott fordítócsiga viszont most jól jött.
Hasonlót csináltam én is, remekül működik. Mostanában többször szükség volt rá a Velencei-tavon, csáklyának is jó, sikerült letolni vele a hajót a zátonyról.
Pont a trailer csörlőjét akartam kiváltani, mert egyrészt év közben ha bármi történik, ami árbocdöntést kíván, csak emiatt vehetem ki a vízből a hajót. Másrészt meg így, árboc ledöntve, a hajó kiszedésre előkészítve, "csak" a futóra kell rávarázsolni majd azzal együtt ki a vízből, lehet elhagyni a partot. Mindent összeadva az idén így hogy ki van pakolva minden felesleges cucc, le van csupaszítva a hajó, bum, vitorlázat, árboc, nem pakoljuk fel a futóra lent a parton a járórácsokat, kiszedjük az akkut, a motort, leveszem a kormányt arra az időre míg felhúzom a parton (majd kézben felhordjuk), a tavalyihoz képest 200-250 kilót spórolok a futó súlyából, kocsiból üléseket kidobálom (100-120 kiló a három hátsó ülés) nem lesz benne a nehéz elektromos csörlő meg két 225Ah-s akku, elvileg lendületből fel kell tudjam húzni. A föld is ki van száradva. Ha nem, B tervnek van összkerekes segítség, de jó lenne önerőből megoldani a dolgaimat...
Jövőre vízre rakásnál is egyszerűbb lesz minden, a hajót vízre engedjük elcsomagolt állapotban, aztán majd a vízen a kikötőhelyen apránként összerakom.
Korábban én is csináltam ilyeneket, decken támaszkodó A betű, verettel, ami egy saválló kötélvezetőnek néz ki :) és a trailer csörlőjével dönt, felállít.
Mostanin egy 7-8 m körüli árboc van, talpba betámasztva és cockpitben állva/csoszogva feltolom/leeresztem. Inkább, mert lusta vagyok összerakni a szerkezetet.
Ma a gyerekkel árbocot döntöttünk, tegnap összeraktam egy eszközt hozzá. Nem mondom hogy nem volt bennem némi félsz, de teljesen jól működött. Csak ajánlani tudom ha valakinek amúgy dönthető az arboca, hogy készítsen egy ilyet. Kicsi pénzből megvan (ha nem túl nehéz az árboc elég a hajó schotkkorbácsa) de bármikor szerelni kell az árbocon nem kell mászni vagy daruzni.
"A vitorlázás elvileg valamiféle alázatról is kellene hogy szóljon."
Kellene, de akinek "fussa" rá, mármint magára a vitorlázásra úgy 30-35 láb felett, annál mekkora hányada az, aki nem az előbb említett osztályba tartozik? Ahogy vannak városban 50-el haladó sőt, az irányjelzőt rendeltetésszerűen használó ötharmincdezsős kivételek is, de azt hiszem a nagy többségükkel nem ez a tapasztalat. A mai embernek minden alapból alanyi jogon JÁR meg különben is mások sokkal durvábban sz@rnak mindenre, szóval ÉN miért ne tehetnék ezt-azt-amazt?
1 megjegyzés: mellette tudomásul kell venni, hogy a bíró is ember. Ha elfogadjuk, hogy a csatár mellé lő, a mancsaft rosszul shottol, a játékos out-ot üt, akkor a bró is tévedhet. A vizen is. Kizártak? Így jártál, vedd tudomásul. Akkor is ha igazságtalannak érzed. Premier League szintjén is benézték a VAR-t, ez meg itt a csak a Balaton, kamerák nélkül, 2D-ben nézve :)
A vitorlázás elvileg valamiféle alázatról is kellene hogy szóljon. Nem akkor és oda megyek vele amikor kedvem tartja, mert megvettem a hajót és az nekem jár. Hanem ha olyan a szél. Lásd motorozás lapos génuával.