1, Megbízható raptor motor (kisérleti forradalmi motor, nagyon nagyon nehezen és drágán tesztelhető)
2, Kriogenius üzemanyag hosszabb tárolása a forró hold felszinen, meg amíg odaérnek (soha senki nem is próbálta)
3, Záporesőként potyogó hőpajzs és visszatérés (Talán a legnehezebb probléma)
4, Kriogenikus üzemanyag transzfer nagy volumenben a világűrben. (Soha senki nem is próbálta)
5, Megbízható Belly flop. (Teljesen új koncepció)
6, Súly problémák ( Ez talán a legkisebb gond, a hasznos tömeg csökkentésével könnyen orvosolható )
7, Chopsticks (WTF :D)
8, Hot Staging (Problémás de van rá precedens)
1, A motor még mindig nagy probléma, ami nem csoda, hiszen ahogy sorban jönnek ki a problémák amikre én is meg még jó sok más mérnök is előrre figyelmeztetett, egyre magasabbak az elvárások a motorokkal szemben, mert minden egyes probléma kezelésével nő az önsúly és csökken a hasznos tömeg. Ergó még erősebb motor kell. Még jobban túl kell hajtani az amúgy is megbízhatatlan motorokat.
3, Ez a probléma most még súlyosabb is lett mert a lökéshullámba beérő részeken, ahogy meg is mondtam előrre simán átégtek a csempék.
"a szárnyak belelógnak a sokkhullámba. Ott olyan hőmérsékletek lesznek, hogy jó eséllyel még az RCC is kevés oda."
Ennek a hővédelemnek az elve bizonyítva lett, még visszavan a finomhangolás, csiszolgatás.
Én egyáltalán nem látom ilyen negatívan a helyzetet.
Ami látható: a Ship pályáját úgy lőtték be, hogy az aerodinamikai emelő erő kb egyazon magasságon tartotta a hajót, hogy a hőterhelést kordában tartsák. Nagyobb belépési sebesség mellett (Mars) ugyanez elérhető nagyobb magasságon, hasonló hőterheléssel. Vagy akár csinálhat a a Ship egy lassító légkörbe merülést (skip/multiskip reentry).
jó volna tudni mennyire pontos a booster a célterületre nézve. egyáltalán egy külső kamerakép a landolásról, még mielőtt ráengedik a toronyra. (gondolom ez lehetne egy következő lépés).
Mindenesetre az általános csempeeső.... úgy tűnik elmaradt... az egyik lehetetlen feladatot orvosolták.
Mivel ilyen szárnyas repülők érkeztek már vissza a világűrből, vélhetően nem elvi problémáról van szó akárhogy is legyen.
A szárnyak arrébb helyezése, vagy az űrhajó hasának ellapítása a szárnyak magasságában talán segíthetne a plazma arrébb terelésében.
Úgy tűnik tisztában vannak a problémával, csak éppen próbálják minimális költséggel megoldani, ehhez kell a gyakorlati próba.
Ez a teszt mindenképp nagy lépés volt a hasznos teherrel való küldetés felé, ami akkor is rentábilissá teheti a projektet, ha a visszatérést egyelőre nem sikerül a második fokozatnál megoldani.
Lényeges, hogy bár a szárny a tövénél ténylegesen átégett(!), megolvadt(!), vörösen izzott, de még így is működött annyira, hogy kontrollálni tudta a járművet, lehetett mozgatni is - ami egyébként kész agyeldobás, miután megolvadt darabok váltak le róla.
A hajó sztem problémás és az is lesz még nagyon sokáig. Az online ikonokat figyelve nem láttam hajtómű indulást közvetlenül a leszállás előtt, de a hajó úgy mozgott ahogy kell; belly floppal függő, majd vízbe érve feküdt el. Szóval nem tiszta, hogy mi volt tervezve, mi lett véletlen, mekkora negatív hatással volt a szétégett flip-flap (avagy az összes!)?
Még mindig azt mondom, hogy olcsó, eldobható második fokozattal kellene nagy terhet pályára állítani, 'oszt kalap, kabát! Ez a hővédelem mindig is nagyon gyenge pont lesz. Az is lehet, hogy örexem és károgok, de így gondolom.
Amúgy fontos persze mert a Crew Dragon nagy kockázatú jármű, ha balesete lesz jó ha van tartalék. Csak hát persze a Starliner is nagy kockázatú jármű....
úgy látom a starliner tényleg már a francot se érdekli.. a spX nem hogy vagy 4évvel beelőzte, de most hogy végre beestek a célba, még ezt a napjukat is eltrollkodta a starshippel.. :DD futottak még kategória. bár mondjuk a visszatérés még hátra van.. nyugtával...
A raptorleállás szerintem a legkisebb probléma, most álljon le teszt fázisban és jöjjenek az adatok a gyenge pontokról!
A szárnyégés érdekesebb.
Ha csak az egyikkel volt baj, akkor nem konstrukciós, hanem gyártási hiba. Ha mindkettő leégett és sikerült a belly flop, akkor viszont érdemes elgondolkodni ebben a formában szükség van-e egyáltalán rájuk. :-)
Ez érdekes ez a két csempe. Mert úgy indult hogy a Twitteren elkezdték feszegetni a userek hogy még épphogy összerakták de már leesett két csempe, majd megjelent Elon és közölte, hogy kuss én így szoktam leszállni a bicikliről.
Amúgy persze lehet hogy tényleg teszt volt, az űrsiklón is csináltak már ilyet.
Mindenesetre ahogy szóltam előrre, a shockwave-be belelógó szárnyak nem jó ötlet.
Mondjuk a rossz nyelvek szerint be volt súlyozva a hajó orra...
"We intentionally placed one thin heatshield tile and removed two tiles completely from the Ship to measure how hot things get without tiles in those locations, while also testing some thermal protection options"
azaz direkt tettek egy vékonyított csempét a hajóra, valamint két csempét direkt eltávolítottak, hogy megnézzék, mit bír a hajó teste. Úgy néz ki, jól bírta.
Elon nagy franc, előtte posztolt egy olyat, hogy "ha elveszítünk egy csempét, akkor azt nem fogja kibírni a hajó." Trollkodásért nem kell a szomszédba mennie. :D Mondjuk lehet, hogy komolyan gondolta, és ez amolyan bebiztosító szöveg volt.
Eleve a célkitűzés a legforróbb szakasz elérése volt. A többi hab volt a tortán, szerintem ők se számítottak ilyen eredményre.
Kár azért az elveszett egy Raptorért - bár fel nem robbant szerintem (mérések alapján döntött vezérelt shutdown lehetett, de passz), mert már nincsenek köztük robbanás-szakaszoló fémlemezek, akkor elvitt volna még párat.
De ugye a gazdasági számítások 100 újra hasznosításra vannak, de minimum 10 azért kell. Ha már az első repülésnél kidöglik egy zsír új motor, az azt jelzi hogy a megbízhatóságon még dolgozni kell. Sokat.
De. A motorok még mindig messze vannak a 100 újra felhasználástól, megint volt motor probléma.
A Starship gyakorlatilag szarrá ment, még a vízbe csapódás előtt. Szétégtek a csatlakozási pontok, ahogy előrre megmondtam, a hőpajzscafatokban jött le.
Ne feledd ennek pár napon belül újra repülnie kéne.
De.. Ettől még szép eredmény hogy legalább egyben maradt, még ha romként is.
Most meg kéne erősíteni. Amit persze, természetesen meglehet.
Csak ne feledjük hogy ez mind mind plusz súly pedig már most is nagyon messze vannak attól a kitűzött 100T-tól.
Szóval ha az a cél hogy felmenjen és egyben lejöjjön minimális hasznos teherrel, akkor ez szép lépés volt előrre.
Ha az a cél hogy utána rövid időn belül megint repüljön (HLS minim requirement) ÉS azért legalább minimum 60T hasznos terhet elbírjon (HLS Minimum) akkor ez 2024 juniusában nagyon nagyon elkeserítő.
meglepően strapabíró a szerkezet, az 1. és 3. teszt kóválygásait is elég jól bírta. biztosra vettem, hogy szétesik/felrobban. viszont az kicsit ijesztő, hogy jó 15 percen át kell kibírni ezt a fékezéses hőterhelést, gondolom a tömeg/felület arányok miatt.. (a pár fős kapszuláknál kb. 3 perc asszem.) kíváncsi lennék hogy túloldali flap is így járt e.. és hogyan fogják tudni jobban védeni. és hogy mi lesz a következő lépés. mindenesetre ezt a teszt részemről sikeresnek tekinthető, még ha nem is erőltették az ajtónyitást és az átfejtést most. bizonyára az nagyobb áttervezést igényel.
Azt honnan láttad, hogy sima? A telemetria szerint kb 50-60-al csapódott a vízbe, a szétégett kamerából a végére már nem sok mindent lehetett látni. Persze jó lenne valami külső felvétel, de ha jól láttam ez valahol arra van, ahol a maláj gép is eltűnt, minden hajóforgalomtól mentesen.