Hát sajnáltam is szegényeket.. 4 db azonnal beugrott a kocsiba, ahogy a motor letétel után mentünk kajálni, s üvöltötték, h kapcsoljam maxra a fűtést..! A tüske meg azóta is bennem van, h beázott a cipóm talpa.. :-))
Biztosan jó megy (hiszen a többi elektromos motor sem teknőc), de nem Magadan kompatibilis. Egyrészről az ára kb 3x annyi, mint amennyit erre a projektre szánok. Másrészt a tömege közel 2x annyi, mint az ideális egy ilyen kalandtúra felhasználáshoz.
Villanyautókhoz képest kicsi az eladott darabszám, a motorok többsége még mindig az USA-ban talál gazdára, ahol nincs igény a gyorsabb töltésre és az 18650-estől eltérő akkucella beépítésre (a Tesla iránymutatását követik).
Töltés: - az USA-ban nem annyira elterjedt a 3F16A vagy 3F32A töltési lehetőség
- kis kapacitású 14 kWh alatti akkupakkok esetében a 3F32A töltés csak rövid ideg használató (a 2C környéki töltési teljesítmény már villámtöltésnem minősül, ami gyorsabban degradálja az akkumulátort) - Minél nagyobb töltési teljesítményre képes a fedélzeti töltő, annál nagyobb a helyigénye, motoron ez sokkal nagyobb korlátot jelent, mint személyautós használatban.
Az Eu piacra betörve már látszik, hogy 1F32 illetve 2F32A töltési lehetőségeket alakítanak ki, de a helyigényéről sokat elárul, hogy a ChargeTank kivitel esetén (1F32A többlet) a teljes üzemenyagtank helyét betölti méretben.
Akku: bár jelen pillanatban a prizmatikus cellák nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint a hengeres akkucellák, a kisebb méretük miatt sokkal könnyebben illeszthetőek a motoron rendelkezésre álló terület kitöltésére.Ráadásul a hengeres cellák hűtése még passzív (kényszer léghűtéssel) is megoldható hatékonyan, szemben a prizmatikus cellákéval.
A Tesla most dolgozik a 4650 cellák (nagyobb átmérőjű hengeres) bevezetésén, ez nagyobb energiasűrűségű is. Szerintem az Zero csak fáziskéséssel, néhány évvel később fogja ugyanezt a típusú cellákat a motorjaiban bevezetni.
Sajnos túl kicsi a piac ahhoz, hogy az elektromos motor szegmens olyan dinamikusan fejlődjön, mint a villanyautók.
A BMW kezdetben jó irányba haladt a C Evolution sorozattal (az i3-ba beeépített akksicellákat használta fel, és ahogy kijöttek a nagyobb kapacitású akksikkal úgy lett nagyobb hatótávja a C Evonak is). De sajnos a C Evolution gyártását abbahagyták, és kihozták helyette a C04-et, ami inkább visszalépés (minden tekintetben).
Még az Energica Xperia jöhetne számításba, de a 10+ M HUF ára és a nagy tömege miatt nem jöhet számításba. Ugyanez a helyzet a Harley LiveWire modellel is..
Még a belsőégésű motoros kivitelek között is nagyobb szűk az a réteg, ami alkalmas a kalandmotoros felhasználásra. Villanyosok között még nem is létezik ez a szegmens.
De itt az alkalom megmutatni a gyártóknak, hogy milyen konfigurációra lenne szükség, hátha valamelyik bevállal belőle egy gyártási szériát :)
Egyébként mi a magyarázat arra, hogy motorok esetében ennyire lassú a fejlődés? A zerok már vagy tíz éve megjelentek és tényleg nincs még se gyors töltés, se jó hatótáv. Ezekbe nem megy annyira sok akku, hogy ne lehetne a az éppen aktuális legnagyobb energiasűrűségűt beletenni...
Ezzel max a sarki boltig lehet elmotorozni, Magadanig nem igazán...
Zerobol a DSR a "terepes" verzió. Se rendes futóműve, se rendes akksija, se rendese töltési sebessége, de legalább 230-240 kg :(
Az SR/S - SR/F hajtáslánca már jó lenne, de az meg utcai kivitel (szintén 200 kg +). És sajnos akksiból még mindig nem tudnak beletenni megbízhatóan működő darabot.
Szóval ha nem akarok 200 kg feletti motort, de szükség van megbízható akksipakkra, rendes futóműre, gyors tölthetőségre, akkor sajnos egyedi építésű kombó kell.
Hajtáslánc + töltés: ZERO SR/F - SR/S Akku: BMW i3 120 Ah modulok Váz, futómű: DRZ400 vagy KTM690.
Végigmentem rajta úgy a DRZ-vel, hogy csak hazafelé az ukrán határon került fel a motorra a rendszám, addig az oldaltáskában pihent, mert letörött a konzolról.
De olyan motort veszek majd donornak, amin van 2 év műszaki, ha esetleg itthon megállítana a yard. De még az is lehet, hogy egy hivatalosan is elektromos járgány lesz megtuningolva.
Majd kiderül...
Leghamarabb 2025 májusa a túra tervezett időpontja. Addigra kell mindennek összeállnia. Talán az orosz-ukrán konfliktus is múlóban lesz (szerintem még fél év és vége a háborúnak).