"Párszor elolvastam... különféle nyelveken... attól, hogy egy terület öt részre szakad még nem lesz öt püspöke... "
Lassan bemásolom már az egész levelet.
"Amikor ugyanis az említett püspökök - mint mondották: a Te nevedben - ide (Moráviába) bevonultak, egy és ugyanazon püspökségen belül egy érseket szenteltek fel - ha ugyan másnak a püspöksége területén létezhet érsek - és felszentelték három választópüspökét - annak az érseknek a tudomása és annak a püspöknek a beleegyezése nélkül, akinek az egyházmegyéjében voltak."
Vagyis: a passaui püspökségen belül lett egy érsekség, meg három új püspökség, és természetesen megmaradt a passaui püspökség is. Így jön ki az öt egyházmegye egyből.
"hát nem. A levélben ez van: "... in terram Sclavorum, qui Maraui dicuntur....." és ez is csak egyszer. Szóval ha a fordítás helytelen (mert ugye mi alapján fordítják morvának), akkor még morvákról sincs szó, nem hogy Moráviáról, pláne kettőről. Azaz csak valamilyen "szlávok földjéről" beszél, nem pedig Moráviáról."
Vicces vagy.
Bár nekem édesmindegy, hogy te minek tartod a Maraui nevű szlávokat. A lényeg, hogy ezek épp a mai Morvaország területén éltek a levélből beazonosíthatóan.
"elgondolkozhatnál, hogy hol is volt ez a "passaui" morva társaság
..........................................
ami nem is annyira biztos, hogy passaui, hanem inkább salzburgi"
A passaui püspökség a salzburgi érsekség alá tartozott. Ezért ír a salzburgi érsek a pápának a passaui püspökséget ért sérelemről.
"a püspökök Salzburgba mentek Theotmárhoz elkérni a lóvét"
Ezt már többször előhoztad, de nem tudom, honnan szedted. Egy biztos. A levél szerint a három püspök Moráviában járt, de Salzburgban nem.
Pénzről csak a levél végén van szó.
"A Téged jog szerint megillető pénzt a pogányok ellenséges dúlása miatt sem magam elvinni, sem másokkal elküldeni nem tudtam. De mivel Isten kegyelméből Itália szabaddá vált, amilyen gyorsan csak tudom, elküldöm neked."
El kellene olvasnod Theotmár levelét. Nem sok, max 3-4 oldal.
"...Hogy Te a fent említett püspököket hozzájuk küldötted, és olyan intézkedéseket tettél a passaui püspökségben, .....hogy ti. egy egyház ekkora szakadást eltűrjön: ugyanis egy püspökség ötre szakadt"
Nem? Hol székelt szerinted Theotmar a salzburgi érsek? És ha elvitték Theotmar levelét a pápának, akkor ők hogy kapták kézhez, ha nem mentek el hozzá? (csak ismételni tudom, e-mail nem volt)
hát nem. A levélben ez van: "... in terram Sclavorum, qui Maraui dicuntur....." és ez is csak egyszer. Szóval ha a fordítás helytelen (mert ugye mi alapján fordítják morvának), akkor még morvákról sincs szó, nem hogy Moráviáról, pláne kettőről. Azaz csak valamilyen "szlávok földjéről" beszél, nem pedig Moráviáról.
Azt tudjuk, hogy hol volt Szvatopluk moráviája.
.........................................
kb tudjuk, és ennek a népét hívták Maraui-nak a források. Más "morva" területek lakóit meg más M betűvel kezdődő szóval. Magyarul meg marót volt a neve, míg fel nem találták Nagymoráviát
elgondolkozhatnál, hogy hol is volt ez a "passaui" morva társaság
..........................................
ami nem is annyira biztos, hogy passaui, hanem inkább salzburgi, hiszen Theotmár állításával elentétben a püspökök az ő befizetett adójuk Rómának járó részét jöttek elkérni Theotmár bácsitól. Mindenesetre Theotmár is pedzegeti, hogy az inkább Slzburgnak járna és nem Passau-nak (de ugye ha más szedte be a pénzt, akkor miért tőle kérik).
Azt is tudjuk, hogy Rómából Pannónián át lehetett eljutni a passaui püspök morváihoz
..................................
Nem ezt nem tudjuk, hiszen a püspökök Salzburgba mentek Theotmárhoz elkérni a lóvét, de csak ezt a levelet kapták. Csak az biztos, hogy valahol a Theotmárhoz vezető úton mentek át Pannonián. Márpedig hozzá elmentek, egyébként nem lenne levél.
A mi nyelvünkön csak azt jelenti, hogy volt egy birodalmi központunk valahol Isaszeg (Isa Kán, latinul Canizauci) környékén, ahonnan Pannonia a mi nyelvünkön Dunántúl volt...
"Nincs a levélben, hogy északi morváknál jártak volna a püspökök, ez továbbra is csak a te rögeszméd. Amúgy pedig Passau-ba mentek Theotmárhoz (eszerint Pannonián keresztül), így nyilvánvalóan ők maguk vitték el a levelet Rómába a papának (elárulom neked, akkor még nem volt e-mail). "
A levélben csak az van, hogy két morávia volt. Egyet már régen kereszténnyé tettek a németek, és a passaui püspökséghez tartoztak, a másikat meg Szvatopluk szervezésében kereszteltek meg, ők az "új keresztények".
Azt tudjuk, hogy hol volt Szvatopluk moráviája. Azt is tudjuk, hogy Rómából Pannónián át lehetett eljutni a passaui püspök morváihoz. Lehet találgatni, hogy hol is volt ez a morávia.
Ahelyett, hogy engem próbálsz itt hitelteleníteni, elgondolkozhatnál, hogy hol is volt ez a "passaui" morva társaság.
Itt Theotmár nem Wichingről, hanem püspökökről ír (többes számban), vagyis azokról, akik az északi-morváknál jártak, majd onnan hazatértek Rómába. Ez az utazásuk már Pannónia feldúlását követően történt. Ezt én 894-re teszem, amikor Szvatopluk kérésére támadták le a Dunántúlt a magyarok.
Nincs a levélben, hogy északi morváknál jártak volna a püspökök, ez továbbra is csak a te rögeszméd. Amúgy pedig Passau-ba mentek Theotmárhoz (eszerint Pannonián keresztül), így nyilvánvalóan ők maguk vitték el a levelet Rómába a papának (elárulom neked, akkor még nem volt e-mail).
Nálam a Fuldai Évkönyvek utolsó bejegyzése 901. év: "A magyarok hellyel-közel pusztítva megrohanták a karantán bajorok országának déli részét."
"A Fuldai évkönyv feljegyzéseit Einhard kezdte el, majd Fuldai Rudolf, Hrabanus Maurus egyik tanítványa folytatta 839-től 863-ig, majd 901-ig más barátok folytatták azt. Ez az utolsó 901-ig tartó rész azonban már valószínűleg nem Fuldában készült."