Keresés

Részletes keresés

híg ember Creative Commons License 29 órája -3 0 234911

A Leviták könyve a begőzölt evolucionisták szerént Papi kódex (P). Ugyaneme evolucionisták szerént a Gen 1:1-2:4/a is P szereztetésű...

🤡

Előzmény: Elminster Aumar (234901)
Elminster Aumar Creative Commons License 29 órája -2 2 234910

"Na, látod. A zsidóknál az estvével kezdédik a nap, nem a reggelttel:"

 

MA.

Meg kétezer éve a Második Templom lerombolását követően, amikor a rabbik megírták a Talmudot.

Viszont kétezer hatszáz éve, amikor a második teremtésmesét költötték, még kezdődhetett a nap reggel is. Ezt próbáld meg felfogni.

Meg természetesen azt, hogy a történetmesélésben IDŐRENDET tartanak: Isten csinál ezt meg azt, ezzel eltelik az idő és eljön az este, majd eltelik az éjszaka, és EZZEL letelt az adott nap. Például a harmadik nap, amikor a növényeket teremtette.

 

"Ott sem reggelt és estve lőn..."

 

Azért nem ez van, szerencsétlen, mert az "és lett reggel, és lett este" leírás éppenhogy az isteni tevékenységek idejét nevezi meg, az meg már külön le volt írva, hogy reggeltől estig mit is csinált aznap Isten. Aztán estétől reggelig nem csinált semmit, csak megvárta, hogy kiteljen a teljes nap. Ezért van az Isten elmesélt cselekedetei mögé odaírva, hogy aztán eljött az este, és aztán újra reggel lett: eltelt a nap.

Előzmény: híg ember (234909)
híg ember Creative Commons License 29 órája -3 0 234909

lett este, és lett reggel

 

Na, látod. A zsidóknál az estvével kezdédik a nap, nem a reggelttel: És monda nékem: Kétezer és háromszáz estvéig és reggelig, azután kiderül a szenthely igazsága.

Miért lennék ez máskint a teremtés történetibe'? Dehát nincs' ott se egyébként. Ott sem reggelt és estve lőn...

Előzmény: Elminster Aumar (234901)
híg ember Creative Commons License 30 órája -3 0 234908

nem kötötték össze a Nap égitestet a nappali világossággal, hogy az előbbi csinálja az utóbbit

 

Te teljesen begőzöltél. Hogyne kötötték mán volna össze. Csakhát Istennek nincs szüksége Napra, hogy legyen világosság. Attól még: lőn világosság...

Előzmény: Elminster Aumar (234901)
SpiriTiszta EzoGuru Creative Commons License 30 órája -2 1 234907

Igen, vannak, akik megrekednek, beszorulnak egy buborékba....

 

Egyetértek. 

Előzmény: golyóbishop (234906)
golyóbishop Creative Commons License 1 napja -3 0 234906

Az élet nem.... de sajnos vannak, akik az életben megállnak.. 

Előzmény: SpiriTiszta EzoGuru (234905)
SpiriTiszta EzoGuru Creative Commons License 1 napja -2 1 234905

Soha ne mondd, hogy soha. Persze lehet, hogy nem most, lehet, hogy ebben az életében már elment ez a vonat, de az élet nem áll meg...

Előzmény: golyóbishop (234904)
golyóbishop Creative Commons License 1 napja -3 0 234904

Okoskodással, elmebeli spekulációval soha nem fogod megérteni. 

 

SOHA. 

Előzmény: Elminster Aumar (234901)
golyóbishop Creative Commons License 1 napja -2 1 234903

Igen. Sajnos nem tudtuk bizonyítani, hogy a hit a bizonyítéka Istennek, Isten létezésének. Elmehetünk mi a francba. 

Előzmény: SpiriTiszta EzoGuru (234902)
SpiriTiszta EzoGuru Creative Commons License 1 napja -2 1 234902

Sőt, a JóIsten létezik s ennek/ének (hehe) - mintegy folyományaként - létezik a hit. Akik a hitet alábecsülik, annak metafizikai jelentőségét elbagatellizálják, azok nem tudják mit cselekednek. Azokkal minden vita, minden párbeszéd hiábavaló és teljességgel fölösleges.

 

Teljesen érthető, hogy csak hébe-hóba jegyzel meg te is valamit. 

Előzmény: Halwor (234895)
Elminster Aumar Creative Commons License 1 napja -4 2 234901

"Tehát először estve volt, aztán meg reggelt az adott sorszámú nap'..."

 

Nem!

Először Isten tevékenykedése volt. AZTÁN eljött az este, majd a reggel.

 

Hányadik napon teremtette Isten a növényeket?

 

Úgy van! A HARMADIK napon. (Ami érdekes, hogy a negyediken teremti a Napot, úgyhogy a mese szerzői nem kötötték össze a Nap égitestet a nappali világossággal, hogy az előbbi csinálja az utóbbit.)

 

Nézzük akkor meg az erről szóló részt!

 

"11 Azután ezt mondta Isten: Növesszen a föld növényeket: füveket, amelyek magvakat hoznak, és különféle gyümölcsfákat, amelyek gyümölcsöt teremnek, és majd abban magvuk lesz a földön. És úgy történt.

12 Hajtott tehát a föld növényeket: különféle füveket, amelyek magvakat hoznak, és különféle gyümölcstermő fákat, amelyeknek magvuk van. És látta Isten, hogy ez jó.

13 Így lett este, és lett reggel: harmadik nap." (1Móz 1)

 

Isten felkelt reggel, megteremtette a növényeket, látta hogy ez jó, eljött az este, majd pedig a reggel. Ez volt a HARMADIK nap.

 

Egyértelmű, hogy a mese szerzői mindvégig a "természetes" emberi nap-beosztásban gondolkodtak: a nap a reggeli felkeléstől kezdődik, és ha az éjszakát is számításba vesszük, akkor az a megelőző nappalhoz tartozik.

 

 

 

A Leviták Könyve leír számos "Istentől elrendeltetett" ünnepet, hogy mikor és hogyan kell megtartani. Ezek jó része valamiért este tartandó meg (talán mert este fáklya meg tűzfénynél hatásosabb a rituálé meg a mágia). Jó eséllyel ebből eredhet az a megfordítás, hogy a "természetes" napi ciklus ellentétét kezdték a héberek használni. Mivel az Istentől elrendelt ünnepek este kezdődnek, ezért a sabbath is estével kell kezdődjön, ami meg magával hozta hogy a hét összes napja akkor estével kezdődik. Aztán ezt a rabbik megokolták pont ugyanazzal az elmebaj értelmezésével az első teremtésmesének, amit te is itt hangoztatsz.

Előzmény: híg ember (234898)
híg ember Creative Commons License 1 napja -3 1 234900

A zsidó időszámítás kezdete 1. tisri 1., ami a keresztény időszámítás szerint Kr. e. 3761. október 7., vasárnap

 

Igen, vásárnap a hét első naptya. Még a zebegényi Havasbolgogasszony templom falán is így áll...

Zellem Estelen Creative Commons License 1 napja -2 0 234899

A zsidó (héber) naptár (héberül lúah, לוח), más néven zsinagógai naptár ma is használt formája II. Hillél fejedelem idején, időszámításunk szerint 359 körül alakult ki. Izrael Állam hivatalos naptára. Őse a babilóniai naptár volt.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Babiloni_napt%C3%A1r

A zsidó időszámítás kezdete 1. tisri 1., ami a keresztény időszámítás szerint Kr. e. 3761. október 7., vasárnap. (Ezt az időpontot a héber hittudósok számították ki az Ószövetség alapján.)

Itt máris felmerül a kérdés, amikor korunk hívői lelke, nem fogadja el "hittudósok számításait" Ádám teremtésére, akkor miért is nem?

Azt is nehéz lehet felfogni, hogy nem a Biblia szülte a hetet, hanem a babilóniai csillagászok.

Amúgy meg a jelentősége csupán kultúrtörténeti érdekesség.

Kb. annyira, mint mióta van „szabad szombat” kis hazánkban.

híg ember Creative Commons License 1 napja -3 0 234898

- eljött az este

- eljött a reggel

ÉS EZT KÖVETŐEN összefoglalták, hogy ez volt az adott sorszámú nap

 

Tehát először estve volt, aztán meg reggelt az adott sorszámú nap'...

Előzmény: Elminster Aumar (234894)
híg ember Creative Commons License 1 napja -3 0 234897

">>Estvétől-estvélig számítolták a napokat a zsidók,<<

 

MOST úgy számolják.

A Talmud megírásakor a rabbik úgy számolták.

De biztosan úgy számolták az első teremtésmese megírásakor is i.e. 6. század környékén?"

 

 

És monda nékem: Kétezer és háromszáz estvéig és reggelig, azután kiderül a szenthely igazsága...

Előzmény: Elminster Aumar (234894)
Siphersh Creative Commons License 1 napja -1 2 234896

Az, hogy csak hinni kell a dolgokban, és valósággá válnak, az úgynevezett mágikus gondolkodás, ami a 2 - 7 éves korra jellemző fejlődéslélektani fázis.

Előzmény: Halwor (234895)
Halwor Creative Commons License 1 napja -2 1 234895

A Hit létezik, tehát a JóIsten is létezik.

Elminster Aumar Creative Commons License 1 napja -4 2 234894

"Estvétől-estvélig számítolták a napokat a zsidók,"

 

MOST úgy számolják.

A Talmud megírásakor a rabbik úgy számolták.

De biztosan úgy számolták az első teremtésmese megírásakor is i.e. 6. század környékén?

 

Ugyanis nem győzöm hangsúlyozni: az első teremtésmesében

 

- leírják, hogy Isten mit csinált

- eljött az este

- eljött a reggel

ÉS EZT KÖVETŐEN összefoglalták, hogy ez volt az adott sorszámú nap.

 

És indul a ciklus elölről.

 

Még véletlenül sem az estétől a reggelig tartó időszakra vonatkozik az "X. nap" kitétel, hiszen ez egyrészt a huszonnégy órás napnak csak a fele, másrészt a héber "nap" szó másik jelentése éppenhogy a "nappal" azaz nem az éjszaka ami estétől reggelig tart.

Harmadrészt pedig, ha a mese írásakor estétől-estéig számították volna a napokat, akkor ez lenne a mesében a sorrend:

 

- leírják, hogy Isten mit csinált

- eljött az este

ÉS EZT KÖVETŐEN összefoglalták, hogy ez volt az adott sorszámú nap.

 

És reggellel indul a ciklus elölről.

 

Az ember ösztönös és ősrégi rendszere az estét és éjszakát a megelőző naphoz tartozónak számítja, ugyanis az este szolgál az adott nap tevékenységeinek lezárására, az eredmények élvezetére, a történtek megbeszélésére, és a fáradalmak kipihenésére. Az új nap az ébredéssel (pl. napfelkeltekor) indul, frissen és tisztán. Üres lappal.

Ezt a rendszer fordították meg valamikor a héberek a történelmük során. Hogy mikor tették, az kérdéses. De az első teremtésmese logikus értelmezése alapján az írásakor még reggellel kezdődött az új nap. Hogy az időszámításunk kezdete környékén, meg a Második Templom pusztulása után a rabbik a teremtésmese milyen átértelmezésével indokolták meg a fordított napi beosztást, az egy másik dolog.

Előzmény: híg ember (234889)
Zellem Estelen Creative Commons License 1 napja -2 1 234893

Miközben egyesek számára szó szerint elfogadott, amit az ismerethiányos szerzők kiötöltek a zsidó mitológiában, valahogy számukra nem szúr szemet, hogy mondjuk a szomszédos Egyiptom magas kultúrája, teljesen másképp alakult.

Ilyen, amikor egy fundi nem képes felfogni, hogy az Özönvíz meséje idején Egyiptom ippeg a piramis építések fénykorát élte.

De míg az ő meséjük szerinti idő csordogált, addig Indiában, és Kínában is hatalmas kultúrák jöttek létre, amik persze szintén nem kapcsolódnak a zsidó alkotta fantazmagóriához.

Legyen itt példának:

https://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%ADnai_mitol%C3%B3gia

 

Vagyis jól észlelhető, ahogy a Biblia mesél az csak egy a számtalan mítoszból.

És ragyogóan látható az is, a hívők csupán egy verziót hisznek sok közül, ami csupán egy lokális koncepció, és azt fejlesztették "univerzálissá".

Hiszik Ádámot-Évát, Noét, és a sokuk a fiatal Föld koncepciót is. 

6000 év?

Nézzék meg a hindu koncepciót!

https://hu.wikipedia.org/wiki/Hindu_id%C5%91sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1s

 

A mitológia, a mítoszok világa ilyen.

Tudás hiányában nekiszaladtak annak a lehetetlen dolognak, hogy magyarázzák a világot, de az csak képtelenségek árán sikerülhetett.

A tömegek meg hiszik, annak ellenére, hogy a mai ismeretünk, tudásunk már nem a mesékre, kitalált lényekre épül.

Csak szólok.

 

Zellem Estelen Creative Commons License 1 napja -1 1 234892

Hiába na!

Egy 24/7 napi várakozót lehetetlen leszedni arról, hogy nem a zsidók találták ki a hetet, ami nem is volt mindig 7, és pihenő v. vásárnap sem ugyan akkor lett tartva.

/mondjuk nekik a szombati klaviatúra verés is tilos;-)

Vagyis az 5,8,10-es felosztás is rendszer volt.

 

híg ember Creative Commons License 2 napja -3 0 234891

Bongyornak vajjon mit sikerált kopizgatásával cáfolni/bizonyít'ni, azon kívűl, hogy semmit...?

Zellem Estelen Creative Commons License 2 napja -2 1 234890

Hogy a nagy koppintó zsidók, honnan nyúlták le a „hetet” az más az ő titkuk. És az is, hogy mikor.

 

A hét a mesterségesen szerkesztett, a Nap és a Hold járásától független időegységek közül a legfontosabb. Az égitestek mozgásától való függetlenségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy egyetlen naptári rendszerben sem látták szükségesnek az éveket és a hónapokat egyeztetni a hetekkel.

A hét kialakulásának is megvannak az előzményei. A holdfázisok közül az újhold és a telihold mellett jól megfigyelhető és időben rögzíthető az első és utolsó negyed is. Így lehetőség nyílt a holdhónap kettő, illetve négy részre osztására. Egy-egy ilyen szakasz 29,5:4, azaz kb. 7 napra tehető, megvolt az alapja egy hét napból álló időegység kialakításának. Babilóniában valóban megfigyelték és nyilvántartották az újhold (arhu) mellett a holdtölte napját (umu sappattu), és megvolt a mágikus jelentősége minden hónap hetedik napjának is (szibutu), amelyen semmilyen új munkába nem volt szabad belefogni. Ez a hetes szám vallási és naptári jelentőségét igazolja, de egy folyamatos hétnapos ciklus feltételezésére nem szolgáltatnak alapot.

 

A héthez hasonló időegységek ismeretesek egyes kereskedő népeknél is; náluk gyakori a 7-8 napból álló periódus, melynek meghatározott napján, a vásárnapon a szomszédos települések lakói áruik cseréjére gyűlnek össze. Mezopotámia legrégebbi lakóinak ötnapos vásárhete volt. Az ókori Egyiptom naptárrendszerében tíznapos szakaszok, ún. dekádok szerepeltek. Történetileg jelentőssé vált a rómaiak nyolcnapos vásárhete, a nundinae („kilenc nap”, a két határnap beszámításával), amelynek utolsó, nyolcadik napját jogszolgáltatásra, közérdekű közlések tételére, hirdetmények kifüggesztésére is felhasználták. Minden év első napja egy nundinae első napja is volt, az év utolsó nundinae periódus pedig csonka maradt.

 

A babilóniai csillagászok hét égitestet ismertek (Nap, Hold, Merkúr, Vénusz, Mars, Jupiter és Szaturnusz), amelyekről úgy gondolták, hogy a mozdulatlanul álló Föld körül keringenek. Mindegyik égitest egy-egy isten nevét viselte, amely az adott napot kormányozta. Ezért sok nyelvben a hét napjai nevüket az égitestekről vagy istenekről kapták (ún. planétáris napnevek, például újlatin nyelvek, germán nyelvek).

 

A perzsában a hét első napja a szombat, melynek neve šanbe; az ezutáni napokat a számnevek segítségével képzik: yekšanbe, došanbe, sešanbe, čahâršanbe, panğšanbe (a yek, do, se, čahâr, panğ jelentése: egy, kettő, három, négy, öt; az öt jelentésű szó indoeurópai nyelv révén rokon a mi szláv eredetű péntek szavunkkal, de itt a csütörtök az ötödik nap). Külön neve a pénteknek van: ğom'e, ez arab eredetű, vélhetően rokon a „dzsámi” szóval, ami a pénteki ima helye. Dusanbe városának neve hétfőt jelent, ekkor tartották ott a vásárt.

 

A Közel-Kelet országai Nagy Sándor hódításainak eredményeként közvetlen kapcsolatba kerültek a Nyugattal, s a keleti hiedelmek és babonás elképzelések elkezdtek átszivárogni a Mediterráneum nyugati partjaira. Ennek eredményeként a babiloni hét ismertté vált Görögországban és Itáliában, de ennek használata kezdetben valószínűleg csak az asztrológia híveinek körére korlátozódott. Az egyetlen változás az volt, hogy a babiloni istenek és istennők nevét a megfelelő helyi istenekével helyettesítették. Ez a rendszer fokozatosan egyre népszerűbbé vált, s Nagy Konstantin 321-ben hivatalosan is a naptár alapjává tette.

híg ember Creative Commons License 2 napja -3 0 234889

Estvétől-estvélig számítolták a napokat a zsidók, tehát még a te bugyuta ateista elméleted szerént is logice, hogy akkor a teremtés naptyait is miért ne estvével kezdenők? Dehát ép úgy van: estvével kezdődnek a teremtési napok - is...

Előzmény: Elminster Aumar (234874)
híg ember Creative Commons License 2 napja -2 0 234888

hányszor válthattak naptárt?

 

Csak hétig kell tudni számolni. Talán ment nekik. De bongyor nem feltételezi róluk. Értelmesek viszont igen...

híg ember Creative Commons License 2 napja -2 0 234887

igazolni az ószövi napjait, az arra ültetett J.K. mítosz napjaival

 

Végülis nincs' összefüggés, nem ua. a kultúrkör. Ja, de...

SpiriTiszta EzoGuru Creative Commons License 2 napja -2 1 234886

És miért is, okoska?

Szerintem magad se tudod.

 

Szerintem meg okos fiú vagy, olvasd el és rá fogsz jönni! 

Előzmény: Elminster Aumar (234885)
Elminster Aumar Creative Commons License 2 napja -2 2 234885

"Gratulálok! Ez szépségdíjas öngól volt."

 

És miért is, okoska?

Szerintem magad se tudod.

 

A Bibliában összesen hat olyan könyv van, ami valódi történetírás, vagy valódi történetírás szándékával készült. A maradék mese, legenda, prófétálás (értsd: jóslás), vers, ének, levél, és életrajzi regény.

 

Amúgy bizonyíthatod a bibliatudásodat, ha fel tudod sorolni, melyik hat könyvről van szó.

 

Előzmény: SpiriTiszta EzoGuru (234884)
SpiriTiszta EzoGuru Creative Commons License 2 napja -2 0 234884

Nem történetírás.

 

Gratulálok! Ez szépségdíjas öngól volt. 

Előzmény: Elminster Aumar (234883)
Elminster Aumar Creative Commons License 2 napja -2 1 234883

"Nem. A szerzőségnek nincs ilyen kritériuma, hogy mindent szó szerint kell leírni."

 

Igen. A költészetben. Meg persze a jóslás művészetében.

A történetírásban viszont amit írnak, azt szó szerint úgy gondolják közölni.

 

Na, akkor mi is a Biblia, okoska?

 

Nem történetírás.

Előzmény: SpiriTiszta EzoGuru (234876)
Zellem Estelen Creative Commons License 2 napja -1 0 234882

Nézd, annyira gyopár gondolkozónak tartalak, hogy nem is kívánok értekezni veled, mit miként vélsz, hogyan tettél szert baromágokra.

De feldobott az oldal, mert írtál nekem:-(

Legyen "csoda" válaszra méltatlak!

Nem hiszek el "dolgokat" amik fantazmagóriák.

 

 

Az istened mindentudó?

Akkor, és ma is, tudja mi lesz.

Vagy hazugság, és nem "mindentudó" és lemegy, vizsgálódik?

Annyira önálló, hogy a vele egy korú "fiú"(ha egyek) akivel nem egykorú(ha nem egyek?) , még azt sem tudja mit lép?

Te csak provokálnál engem, mert én nem istenként utána nézek a dolgoknak, mielőtt benyalnám annak az állításait.

Te nem istenként, benyalsz olyan dolgokat, amit "isten" tesz, noha semmi sem utal a létére, és fingod sincs felőle, és utána sem nézel.

Meddig ragozzam?

Ne válaszolj, nem érdekel.

Előzmény: SpiriTiszta EzoGuru (234880)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!