az nehéz kérdés. jobb lenne ha nem léteznének. nem is igazán az a kérdés, h kinek a kezében hanem h mire használható.mivel már a tulajdonlás se lehetne törvényesen más személy tulajdonában =de az nem jelenti, h mesterséges intelligencia kezében rendben van= igy a cégek nem lehetnek magántulajdonban, csak állami tulajdonban, illetve társadalmi tulajdonban, közösségi menedzsmentben.
én nem használnám, nincs ilyen érdeklődési köröm. és tisztelem az ismerőseim, h nem teszem. a rendőrségnek viszont megadnám ezt a jogot. és politikai ellenőrzés alatt, prokuratúra, államelnöknek beszámolóval. szóval kb. a regulátorozott pegasus.
tudják a helyzeted, mobil. hallják a hangodat, látják a videódat. egyre több technológiai cég olyanokat alkalmaz, h több kamera, mindkét oldalon kamera, személyazonosito, ügyfélkapuk, bankadatok, nehezitett beállitások...
megvan a tudatlanság bája. nem is tudod mi hol csatlakozik bluetoothra, milyen wifit használsz. ahogy a heat-ben: "itt repkednek a levegőben, én meg elkapom őket." mondja.
és a rendőrségi kamera. voltak már olyan filmek amelyek arról szóltak, h mit rögzitett.
ez az összes szemszög lenne a film narrációs módja.
ez végülis egy végtelen történet, és valami keretbe kéne foglalni. akkor az lenne a mondanivaló, h azok is megszivjak ezt az államrendet, akik működtetik.
tehát kezdődne első szakasz: a rendőrgyilkosság. a nyomozás az egyik szálon. a világrend bemutatása.
a második szakasz: valami megbomlik a világrendben. láncreakció jön be. a nyomozókat körözik, bűnözők ússzák meg, politikusok emigrálnak, egy erőszakszervezet veszi át a hatalmat.
futurisztikus krimiben aminek témája az államrend és 1984 hogyan függ össze, ill. hogyan néz ki.
vannak előképek, a gits, a strange days, meg pár újabb, részlegesen a blade runner... az agyolvasó, az agyblokkoló, a tudatködösitő, az interface, a rákapcsolódás, a szürkezóna...
az emberi tulajdonság meg az ezzel való viszonyulás. a hatalom és a felelősség. a határok átlépése és az új statusquo. az erő és a mi célra. ember tervez, gép elvégez. a krokodil-elme. (és ellentéte az önuralom)
azt követed ami most zajlik a szlovák rendőri szerveknél? az egyik szervezet lekapcsolta a másik szervezet rendőreit.
a technika az oka h megváltozott az állami működés, és minden ami abból következhet. a megfigyelés és maga a kitárulkozós kultúra együtt egy új világrendet képes létrehozni és létre is hoz. minden akció reakció, oda vissza. és egy futurisztikus krimiben... a pók hálójában. a cim mindent elmond.
és igy az ördög kémeket állitott az emberre. kihallgatta minden beszédét, megtanulta minden nyelvét, kiismerte minden mozdulatát, szemöldökének rándulását tudta olvasni... de még mindig nem volt elég.
kivülről belülről, hasát bőrét, mindenütt és mindenét magáévá tette az ördög... de még mindig nem volt elég.
még mindig nem értette miért akar jót az ember. igy hát egymás ellen forditotta az embereket, gondolta elvégzik k a munkát maguk.
azzal hogy elpusztitja az embert, az a jó is elveszik, amit ő nem ért az emberben, igy az érthetetlen értelmét veszti, nem lesz a gonoszságnak, betegségnek, fájdalomnak mértéke a jó, ha a jó nem létezik.
ez az a terv amihez az kell hogy az embert meggyőzze, hogy az az ő terve
és aztán hátradőlhet, mert minden megy mint a karikacsapás.
MÉSZÁROS bámulja az üveget, ahogy TÖRÖK befejezi a mondandóját.
MÉSZÁROS
gondoltad volna, h az anyag lehet átlátszó is, meg tükröződhet is?
...mert az embernek volt a terve, és az ördögnek volt egy másik. az ördögnek már a kezdetektől megvolt a terve, és a mesterterv az volt, hogy ember előtt ezt rejtve tartotta de még el is hitette az emberrel, hogy az ő terve.
az ismeretlen mindig a tervezetlenség, kiszámithatatlanság, ami lehet vonzó, egyszerre kéj és a kin, de mi van ha a tervezetlenség egy tervnek a része? ha a káosz mindig is a rend, és rend mindig is a káosz két arca? mondta az ördög.
megvan nekem a magamhoz való eszem. mondta az ember.
a nyomozók kapcsolgatják a lehallgatottak csatornáit. az egyiken egy villa sötét teraszán lenge öltözetű lány botorkál a kert felé... rángatózó videofelvétel.
a nyomozó a kijelzőre teszi a környéken tartózkodó összes lehallgatott video és hang képét.
egy lopakodó árnyat figyel meg az egyiken. simaszk van a fején.
TÖRÖK
úgy nézem kinyirni készülnek a tanunkat.
Mészáros gyújtást ad és süstörgő gumikkal indul el a kocsijuk a helyszin felé.
MÉSZÁROS
a te ötleted volt hogy hagyjuk még kifutni magát, úgy látszik elfüstöl az egész.
TÖRÖK
én nem fogom megirni a jelentést, úgyhogy ha nem te, akkor lépj a gázra.
ne totojázz mint egy elsőéves jogsival
a kocsi túl élesen veszi a kanyart, ráfut a járdára, koppan egyet
TÖRÖK
...és ne is úgy vezess mint egy elsőéves jogsival.
a kijelzőn a simaszkos rálát a teraszra. bent a villában világitanak, arra felé indul. előhúzza a fegyvert.
a kijelzőn a kocsi középkonzolján a villa összes szobájából közvetitő kamera képe jelenik meg. részeg emberek, villódzó tévék, a billiárd asztalon kefélnek. a zuhanyzóban zuhanyoznak, a ház mögött hánynak.
MÉSZÁROS
te mondod meg nekik hogy vége a partinak.
Török előveszi a fegyverét, bekapcsolja a lézeres célpontot.
a kocsi oldalát végighúzza egy útszéli kuka
TÖRÖK
a kocsit is én mondom el, vagy te akarod? akarom látni a főnök képét.
már látják az utca végén a villát.
MÉSZÁROS
tudod a kapunyitót?
TÖRÖK
várjál kikeresem.
a kocsi nagy csattanással keresztülrohan a kapun azt szanaszét törve.
MÉSZÁROS
keresd meg a tagot.
Török a kijelzőre néz.
TÖRÖK
nem is fog kelleni keresni.
a simaszkos tag lőni kezdi a jelöletlen rendőrkocsit. sorba ütik a nyomokat a golyók a kocsi oldalán.
Mészáros elrántja a kormányt, s a kocsi fékezve, csúszva végül megáll. az egyik oldalon kivágódik az ajtó, Török bukfenccel ugrik ki
a másik oldalon Mészáros viszonozza a tüzet, időnként lő a simaszkos felé, a golyóálló rendőrkocsi ajtajának fedezékében
az online lekövetés valós időben, létezik. online videó, számlák, mind a smartfone-on keresztül, létezik. a pegasus létezik. minden pillanatban valakinek az eszközén keresztül láthatja az aki hozzáfér. ez a hozzáférés lehetősége lehet a nemzetbiztonság, vagy bűnözők, maffiacsoportok kezében. a technika okozta lehetőségek lehetnek a társadalmat pusztitó hatások előidézői és mozgatórugói.
láthatják az életed, hallhatják amit mondasz, tudhatják előre hol leszel.
megmondani neked, hogy mit teszel, még nem tudják. de arra is léteznek módszerek. az ember alapvetően tévedő lény. az érzékszervek becsaphatók, az agy becsapható, a fül becsapható, a szem becsapható.
nincs olyan akarat amire nincs ész, és ezért az önuralom az egyetlen mutatója, hogy az ész fölötte áll az akaratnak.
és el is készültek azok a filmek, amelyek ezeknek a páriáknak a vesszőfutását, tündöklését mutatják be... a ghost writer, a tévés riporter, a rockbanda tudósitó (és a kaszkadőr) mind megdicsőült az álomgyár vásznain.
a másodhegedűs szólama amikor szólóba
mindig le lehet nyúzni még egy bőrt. vagy ez csak amolyan városi legenda.
a profi forgatókönyvirók mondása, h addig nincs irás, amig nincs check. mint a producerekre mondják, h soha se a saját pénzedet tedd a filmbe.
az írás meg ritkán jó. kapásból egy tucat elfoglaltságot tudnék mondani, ami jobb.
az írók olyan páriák, mint a festők. és ennek is, mint minden szakmának megvannak a prostituáltjai. kitartott, ócska, idővel fizető szolgái az illúzió készitésnek.
ha szánnék rá időt, pár hónap alatt meglenne a komplett alap. pl. a strange days fejpántja ma már nem is fikció. a kontroll meg kitalálható h hova vezet rendőr-kézben a követett online jelenlét, a gondolatok olvasása, agyterületek blokkolása és a hasonló módszerek. ugyanezt kivetitve a bűnözői oldalra és megvan a sztori alapja, a rossz és a másik rossz küzdelme
amikor a megtörtént dolgokat leirod, fikció lesz belőle. a fikció megtörtént dolgoknak a lenyomata, ill. egy változata. akkor jó a sztori, ha érződik rajta h nem teljesen fikció.
eszembe jutott, nem rejtő adaptációt akartam hanem kompiláció vagy átirat. valami olyan volt a sztori h gazdagságot szereznek, aztán a földi pokolba kerülnek, ... aztán rájönnek h ugyanabban a pokolban voltak amikor gazdagok voltak meg amikor nem. a komor oldala rejtőnek (ami talán talán működhet rejtői humorral)
mint az a sztori amikor a rablás után meghúzzák magukat, és az osztozkodás ideje van és körözik őket. úgy kezdődik a sztori és arról szól, h hogyan fordulnak egymás ellen, hogyan néznek szembe az új helyzettel, h megvan a szajré, de nem tudják kiélvezni mert csapdában vannak
nem készülök többet irni. sok ötlet volt, sok kezdemény, félbemaradt dolog. volt egy olyan is mint az ál/arc face/off, az tetszett, az a valódi barátság története. rejtőt is akartam adaptálni, de az is csak stilustanulmány marad.
a pók hálójában jó komix lenne, de azt még ki kéne találni egy, és durva mélyre kéne menni, a strange days stilusában.
a betyárt szivesen folytatnám, abban van még szufla.
történelmi témában valami törzszövetségi összezördülésről irnék sztorit, jakuzabandák stilusban, csak ázsiai puszták köritésben.
a határőrös sztorim, a steksz, az elbukás-történet.
a harci kutya, a szemben a szervezettel az egy mindenki ellen téma.
azt a nehéz előre kitalálni, milyen vonalon folyjon a sztori. ahhoz kell felépiteni a beat sheet-et, ami a szekvenciákat tartalmazza. és azon belül tudod kialakitani a karakter és a sztori ivet.