Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Magam a 4 m 20 cm széles terepasztalomhoz tervezem éppen a posztert. Canon 350D-vel készítettem képet hozzá a Velencei tóról. Ennek a képnek elég nagy a felbontása, de nem elegendő a posztert 300 dpi-vel nyomtatni.
A te posztered milyen felbontással nyomtatták? Az Emlékmentő (fütty) vállal 1 m széles plakát nyomtatást. Olyan felbontás kellene, hogy a terepasztal másik széléről, 1 m 80 centiről a kép jónak látszódjon. A tied milyen felbontású?
Lehet, hogy kicsit OFF. A "fészbukon" találtam, de esetleg nagyobb méretaránynál lehet valaki tudná használni a lenti linken található terméket egy az egyben, pl. 1-es méretnél panelház építéséhez.
(Kisebb méretaránynál természetesen lehet kicsinyíteni is. :)
Nekem sajnos nincs magyar nyelvű szakirodalom. Általában a makettezéshez, antikoláshoz, dioráma építéshez (nem modellvasúti) van pár angol és német nyelvű könyv és folyóirat, ami azért használható modellépületekhez is, ezekből tudok küldeni, ha érdekes lehet. A YT-on is érdemes bogarászni, rengeteg nagyon jó videó van, de javarészt azok is angol és német nyelvűek.
A humbrolt nézegettem eddig is. Akril, elég nagy a választék és van a "tégelyesből" csepegtethető változat is. Ez szimpatikus. A Noch patina szettjét ismerem, kisérletezgettem már vele.
Én is éppen egy asztal építésében vagyok benne és kezdőként nagyon hasznos lesz. Azt had kérdezzem meg, hogy te milyen festéket használsz? Én mindenképpen akrilt szeretnék. Melyiket ajánlod? Mivel van tapasztalatod?
Azt nem írtad, hogy milyen anyagú épületmakettekről van/lesz szó, de talán ez a leírás is hasznos lehet. Kartonból készült épületmakettek összeállításához (Nem én vagyok az elkövető, csupán használtam anno. :-)):
egy kedves modellezőtársamnak most lett terepasztala, még építés alatt van és a szükséges épületeket most fogja csak megvenni és összeállítani. Ehhez kért iránymutatást, mert régen makettezett és az alapfogásokat tudja, de szerette volna felfrissíteni. Írtam egy pár oldalas leírást a legjobb tudásom szerint, aztán ezt most még ki is egészítettem néhány témával, ami a vasúti modell épületeket szorosabban vagy lazábban, de érintheti. Jó sok fotóval kiegészítve végül is 24 oldal lett. Akit érdekel és úgy gondolja segítség lehet, vagy még csak most ismerkedik a témával, innen letöltheti (ha valamiért nem megy a letöltés, küldöm e-mailben):
Másodsorban az a titkolt szándékom, hogy kedved csináljak a többieknek is, ha bármi téma van, amit szívesen leírnál a saját szempontjaid szerint, vagy sikerült kigyűjtened hasznos leírásokat és szívesen megosztanád velünk, most itt a remek alkalom.
Kedves pkristof65 es minden kedves "N-es modellezo"! Nem is johetett volna nekem jobbkor a lenti hozzaszolas ugyanis pont az elmult hetekben kezdtem nagyon komolyan gondolkodni es utanajarni az N meretaranyban valo modellezesben. Hoszu ideje H0-ban modellezek / epitek igy ahhoz vagyok szokva de egyre kevesbe tudok ellenallni annak, hogy kirpobaljam az N meretaranyt. Kisebb helyem van az epitkezesre es terveim szerint egy 120x40-es "modult" szeretnek epiteni. Nem kiallitasra csak otthonra keszulne igy nem kell megfelelnie a pontos szabvanyoknak. Eloszor egy H0-as inkabb diorama jellegu mintsem szignifikansabb muveletekhez hasznalhato tolato (switching / shunting) terepasztalt terveztem de egy ido utan teljesen elurlakodott rajtam az N hivogato szava es egyre kozelebb allok hozza, hogy belevessem magam de elotte szeretnek szakertokhoz fordulni. :)
1: Amitol a legjobban tartok a H0 utan az a reszletek szignifikans elveszitese. "Sajnos" en Britt videokon es irasokon nevelkedtem javareszt es a Magyarorszagon is elerheto N modellek elso ranezesre (kepeken lattam meg csak oket) nekem kisse ugy tunik elmaradnak a Brittek N gepeitol. Mintha ott elorebb jarnanak az N modellek kidolgozottsagaban mint a Nemet gyartok? A legtobb Britt N model kozel all a H0 "nagytestverhez" es nem annyira szembetuno a kulonbseg. Nektek mi a velemenyetek errol? Oszinten szolva en az a lehetetlen ember vagyok aki reszletesseget is szeretnek es kis meretet is. :) A sajat epitesu targyaknal ez csak az en kezugyessegemen mulik de a gorduloallomanyra nincs rahatasom es epiteni sem szeretnek.
Esetleg tud barki egy megbizhato helyet ajanlani ahonnan lehetseges akar az Egyesult Kiralysagban arusitott modelleket is berendelni? En nagyon szivesen modelleznek UK regiot is de ha a beszerzes nagyon nehezkes akkor nincs ertelme harcolnom vele. Velemenyem szerint a UK vasut es kornyezete (epuletek leginkabb) nagyon egyedi es ha barmi massal keverik az nagyon feltuno tud lenni.
2: Szamomra is a legszimpatikusabb sin anyag a Peco (H0-ban is). N-ben ha jol olvasom akkor a Code 55 (ujabb mint a Code 80) az ajanlott minden szempontbol. Bizom benne, hogy az ismertebb Magyar beszerzok nem adjak fel a Peco arusitasat a Brexit miatt (erre ma ra is kerdeztem remelem kapok valaszt hamarosan). Peco is Britt gyartmany.
3: Amit tobb helyen olvastam / hallottam, hogy az N mozdonyok kenyesebbek a sin tisztasagara. Ez egy szignifikans problema vagy el van kisse tulozva? Valahol alapvetonek gondolnam, hogy a sinkoronat tisztan kell tartani a problema mentes mukodeshez de ha ez az N-nel valami oriasi erofeszitest igenyel mert a mozdony minden kis apro egyenetlensegen, porszemen megakad az mar mas kerdes.
4: Nemileg az elozo kerdeshez tartozik es legfokeppen mivel "tolato modult" szeretnek epiteni, mennyire igaz az hogy az N meretarany nem igazan alkalmas a lassu menetu, suru tolatasokhoz?
Mivel jó pár hozzászólással korábban meg lettem szólítva mint N-es modellező, hogy mi a véleményem a vágányanyagokat illetően, most megpróbálom röviden összefoglalni.
Számomra az ex Roco vagy másképp Fleischmann Code 80 -as sínek komoly kiábrándulást hoztak. A sínkorona nagyon magas és széles. Olyan mint a budapesti Gyermekvasút sínje. Az egésznek kisvasút jellege van. A hozzávaló kitérők borzasztóak és nem csak az ívük, hanem a mechanikai kialakításuk miatt. Kontakthibásak lesznek az évek során és a műanyag szív miatt még rondák is. Az állítómű is ott van az asztalon, nem lehet betenni az asztal alá, csak némi rombolás és ügyeskedő forrasztás árán. A toldó papucsokat nehéz vagy nem lehet eltüntetni. A Trix és Kato vágányzatot nem ismerem, de mivel azok is Code 80 -as anyagból vannak, nálam nem játszanak.
Nekem a Peco Code 55 -ös anyag jött be. Ennél a gyártónál a H0 -áshoz hasonlóan eddig kitérők voltak és csak flexi sínek, de most látom a netes kínálatban vannak már fix sínek is. A sínkorona majdnem teljesen megközelíti az igazi méretarányokat, gond nélkül elmegy rajta minden modell, kivéve az NDK Piko -t. A toldó papucsok egyáltalán nem látszanak az ágyazat szórása után. A gyári ágyazatot nem szeretem, mert szerintem messze van a valóságtól. A kitérőkből van 10 fokos is, tehát valósághű pályát lehet belőle építeni. A kitérők bármilyen pálya alatti állítóművel mozgathatók és polarizáltak. A talpak kiosztása is nagyjából megfelel a legtöbb európai vasútnál használttal.
Személy szerint a modulépítést támogatom, mert azokból valós méretarányú állomások építhetőek, még akkor is, ha otthon nem tudja az ember az egészet összerakni hely hiányában. Szerintem sem kell félni a flexi síntől, mert nem nehezebb vele dolgozni, mint a fix anyaggal, ráadásul így még olcsóbb is.
Nem vagyok tag egyik klubban sem, de tudtommal aki valamilyen szinten próbál igazodni a Fremo szabványhoz, az vagy ilyet vagy ennél jobbat használ. Ez utóbbi ebben a méretarányban már nehézkes, mert tudtommal hazai beszerzésből Code 40 -es anyag nincs, pedig ez lenne az arányos megoldás, ráadásul ehhez a legtöbb gyártó kerekeinek nyomkarimáját hozzá kell esztergálni a vágányzathoz.
Amit jelenleg építek, pontosabban szeretnék, mert biztató kezdés után az elmúlt másfél-két évben sajnos nem volt időm rá, az Diósjenő állomás valósághű mása. Az eddig elkészült képeket egyszer már megosztottam itt:
Hogy ne legyen csalódás az első építési ötletek után, szerintem arra kell figyelni hogy eldöntsük, pontosan mit akarunk? Mire van lehetőségünk? Valós pályát akarunk modellezni, vagy valamilyen fantázia vonalvezetést? Nem érdemes mindent belezsúfolni egy terepasztalba, ha nincs más lehetőség akkor is inkább egy kisebb részletet érdemes modellezni akár dioráma formájában, vagy ha játszani szeretnénk, akkor gyakorlatilag elég az állomásra koncentrálni hiszen úgyis itt történik minden, és a nyílt pályából keveset vagy semmit sem mutatni. A szerelvényeket egy kulissza mögött meg körbe lehet járatni vagy meg lehet fordítani. Ilyenkor jön jól a modulterepasztal, mert abból egy állomás otthon is elférhet. Ja, és a hordozhatóság szempontjából verhetetlen a modul, mert az egyforma méretű modulokat jól össze lehet „csomagolni” és ilyen módon a portól és egyéb hatásoktól megvédeni. Ha valakit érdekel én hogy tettem ezt, szívesen megosztom.
Nagyon jópofák ezek a régi, fix vágányzathoz készült pályatervek, de én inkább csak ötletadónak használnám. Sajnos a vonalvezetésen nagyon rajta van a különböző fix ívek korlátoltsága. Én szívesebben engedném szabadjára a fantáziámat, ha ilyenbe vágnék.
Szerintem érdemes digitális asztalt építeni, bár ez az építés szempontjából nem jelent sok változást az analóghoz képest. Gyakorlatilag csak abban van különbség, hogy nem kell szanaszét szakaszolni a pályát.
Szerettem volna képeket is küldeni, de úgy látszik újabban csak az indafotón keresztül lehet, az meg nem jött most össze, pedig csak ezért regisztráltam. :(
Küldöm hamarosan. Sajnos ez csak egy cikk volt egy régi, talán Eisenbahn Magazinban, amit kb. 20 éve kaptam kölcsön és kiszkenneltem ezt a cikket. Jpg formátumban van meg.
Meg szabadna kapni ezt a kiadványt? (elore6 kukac gémél pont kom) Nagyon érdekesnek tűnik.
Még perspektívában, színekben keresek valamilyen könyvet, mit rakjunk közel, mit messze, van aki a távolabbi H0 asztalrészekre TT épületeket rak (ahol nincs vonat), ezzel is növelve a térérzékelést, vagy egyes esetekben életszerűbb TT sínkövet használni H0 asztalon. Talán van ezen kívül is sok jó ötlet, ha tudsz ilyen könyvet megköszönném.