Bár minden igazi busz fotóján világosak a sárvédőívek, nekem béna módon sosem tűnt fel a hiányuk a modellen addig, amíg egyszer Littlebubu olvtárs meg nem említette.
A kész modellt nem volt kedvem telibemaszkolni a fényezéshez, plusz a rajta látható fehér sem kapható spray-ként, ezért csak az íveket takartam ki körben, a színt az eddig csak a belsőkhöz használt enamel fehérből kevertem ki némi kék és fekete hozzáadásával, majd ecsettel festettem fel.
Erről a modellről is kerültek fel nagyobb képek a galériámba.
Ha már úgyis a 620-as a téma, íme egy facelift modell, amihez a mai börzén kaptam meg Tonycars olvárstól a szükséges matricákat, így lett kész.
A buszt kb. három éve vettem, a gyári elrontott matricázását akkor kijavítottam és bekerült a vitrinbe, de igazából a színeivel sem voltam kibékülve, plusz jobban tetszenek a késői, kerekindexes verziók, ezért belevágtam az átalakításába.
A felesleges hátsó lámpákat, meg az első indexeket lereszeltem/csiszoltam a kasztniról. Az új lámpák majonézes tubus vékony lemezéből készültek, éles lyukasztóval puha karton alátéten vágva a kinyomott korongok megfelelően domborúak lesznek. Ezeket gombostűfejre ragasztás után előbb krómfilccel, majd a megfelelő izzólakkal lehet élethűre színezni. Alájuk ugyanebből a lemezből kivágott nagyobb átmérőjű, de sík korong krómfilccel színezve adja a megfelelő hátteret.
A hátsó lámpák karosszériához illeszkedő íves eleme alumíniumból lett kireszelve, csapos felragasztás után epokittal lett összekittelve a kasztnival. A kerek tükrök is az indexek technikájával készültek, rézdrót szárral.
A belsőhöz most nem nyúltam, csak a hátsó ablakhoz készült belső kapaszkodó, kívül még jobb oldalon elkészítettem a viszonylatjelző tábla ablakát, az ebbe való táblát képszerkesztővel állítottam össze és az első-hátsó számokkal, meg a rendszámmal együtt fotónyomtatással készültek. A hűtőrácshoz, meg az oldaldíszlécekhez BareMetal fóliát használtam. A festés Motip felniezüsttel, illetve RAL 5013 Motip ipari festékspray-vel készült.
Látom, a 28e forintos ár láttán csípőből repültek a mínuszok, ennek kapcsán pár gondolat.
Több, mint négy éve kiadott modellről beszélünk, újként üzletben már nem elérhető, az ebayen nincs belőle, a hazai webáruházakból is rég elfogyott, egyedül egy lőrinci vállalkozó szerezné be rendelésre 26e-ért, de itt is kételkednék a sikerben.
Ha valakinek van eladó és kijavította a feliratozás hibáit, az sem ingyen volt. A hibás emblémák eltávolításához kell egyfajta higító, némi kézügyesség, hogy alatta a festés ne sérüljön, a helyes BKV matricákat le kell gyártani, ezek pénzbe kerülnek sajnos.
A másik út, hogy meg lehet vásárolni a jelenleg is kapható, nem békávés festésű 620-as modellt 17-21e közötti áron. Neki lehet állni szétszedni a modellt reménykedve, hogy semmilyen fontos alkatrésze nem fog eltörni. A profik nem kevés pénzért már megvásárolt festékszóró készlettel dolgozhatnak, az amatőröknek meg kell vásárolni az ezüst és a kék spray-ket, meg a szükséges maszkoló szalagot, vagy oda lehet adni a kasztnit egy szakembernek fényezésre, e két utóbbi opció ára kb. 7-8e Ft. El kell készíteni az új matricákat, a profiknak van nyomtatójuk, hozzá festékkazetták és matricalapok, ezek sem filléres dolgok, vagy el kell készíttetni mással a matricákat 1-2e Ft-ért.
A szétszedésre, a festésre a két szín kimaszkolásával elmegy jó néhány óra, nem beszélve a kész modell korrekt, aprólékos összerakásáról, az esetleg sérült elemek kijavításával, ezt sem adná szívesen senki ajándékba.
Vajon a fentiek figyelembevételével is sok az az ár?
Én pár éve már próbáltam ezt a TATRA-t 1:43-as modellben fellelni akár börzéken akár a neten, de csak nagy méretarányban láttam. Amúgy pedig érdekes téma, hogy a bogár motívumot valójában ki találta ki az autó formatervezés világában?
Jiří Hanzelka és Miroslav Zikmund, a két cseh újságíró 1947-1950 között egy Tatra 87 típusú személykocsival beutazta Afrikát, Közép- és Dél-Amerikát.
1959-1964 között egy Tatra 805-el újabb utazást tettek, ezúttal a Közel-Kelet országaiban, Ázsiában és a Szovjetunióban. (A cseh teherautó sorban nemrég megjelent a Tatra 805 modellje, de sajnos plató-ponyvás kivitelben.)
1936. Tatra 97 és 77 gépkocsik a prágai motor show-n. A cég hosszú évekig perelte a VW bogarat a formai hasonlóság miatt, de a Szudétavidék német annexiója után a megszállók véget vetettek a bírósági eljárásnak. A háború után az 1960-as években a csehszlovákok végül 2 millió német márkát kaptak.
1938. Adolf Hitler és Ferdinand Porsche a Volkswagen-gyár alapkő-letételekor.
"A gépezet erősen a Tatra felépítményére épül, a győri főiskolán tervezték 76-77-ben. A gyártást a Mezőgép nem vállalta, ezért került a szombathelyi Afithoz. Az első gép 78 januárjában vizsgázott és a Tisza volánhoz került, ott van azóta is.
Jelenlegi tudásom szerint 37 db készült, 35 a volánoknak, 2 a MN nek, amiből egyet vettek át. A legtöbbet 79 ben gyártották, 86 viszont egyet sem. 89-es a legfiatalabb példány és az utolsó 3-4 db már 256 lovas turbós volt ( lásd makett) míg a többi 230 lovas szívó.
A nagy újdonság a Tatrakhoz képest, hogy a három csörlőt hidromotorok hajtották, mágnesszelepekkel vezérelve és egy többméteres kábellel távolról lehetett vezérelni, ami nem kicsit növelte a biztonságot.
Maga a makett a valóságban ebben a formában sohasem létezett, mert ezt a formát (burkolt hidraulika egység, tank, légtartályok, full sárga szín) pár éve nyerte el, sohasem volt rajta régi VO-xx-xx rendszám."
"Ezekre a kérdéseidre szerintem a fórumot üzemeltető index informatikusai tudnának választ adni", "ők sem igazán tudják értelmesen megmagyarázni, de hát informatikusok...mit is várhatna az ember tőlük?!"
Ezzel a kijelentéseddel megsérthettél pár embert...
Te is (mint "informatikus") csak vezeted az autódat (ha van), nem hiszem, hogy részt vettél a tervezésében, csak fizikálisan üzemelteted. (És esetleg leszólod a tervezőit.)
A topik működési elveit nem az üzemeltető informatikusok határozzák meg (de ha így is lenne, akkor sem kellene leszólni őket).
"Bocs, de ezen azért kicsit hadd mosolyogjak már, ha szerinted ezek az "értékelések" érdemi véleményt tükröznek."
Mosolyogj nyugodtan, ez a te véleményed.
Van a hozzászóló személyéhez köthető minősítés is, szerintem is. Elsősorban azok járnak így, akik le merik írni a (másiknak nem tetsző, de válaszképtelen olvtárs) véleményüket (Engem nem zavar a személyemhez tartozó, ez is azt bizonyítja, hogy olvassa a hsz-eimet és figyel rájuk.)
De bizonyítani ezt sem lehet.
"ezek az "értékelések" érdemi véleményt tükröznek"
Akkor szerinted mégis mit? Annak tükrében, hogy ha egy témában írt (akár több) hsz-re hirtelen sok minősítés jelenik meg? Az nem a fórumozók véleménye?
Különös tekintettel arra, hogy ha ez egy érdekesebb témában jelenik meg. Még akkor is, ha ez előtt hosszabb ideig nem történt a hsz-ekhez minősítés.
Most szeretném felhívni a figyelmedet az előző hozzászólásomat megelőző másik olvtárs hsz-ére...
"...Szerinted hány fórumozó van ezen a fórumon (hiteles forrásból, bizonyítottan!), akiknek véleménye is van (és esetleg csak az érdekesebb dolgokban nyilvánítják ki)?
Kérlek áruld el, hogy miből tudod, hogy ezek a "hamisított" másod és sokad nickek minősítik sokszorozottan a hozzászólásokat!
És bizonyítsd is be!
Továbbá kérlek áruld el, hogy mi a hasznuk/előnyük belőle, miért fordítanak rá (bármennyi) időt és energiát?..."
Ezekre a kérdéseidre szerintem a fórumot üzemeltető index informatikusai tudnának választ adni, mint ahogy arra is, hogy ezeknek a minuszolásoknak mi a céljuk, szerepük, jelentőségük? Miért van ez az alkalmazás? Szerintem ők sem igazán tudják értelmesen megmagyarázni, de hát informatikusok...mit is várhatna az ember tőlük?!
Azzal kapcsolatban pedig, hogy vannak másod- és sokadnickek úgy itt, mint valszeg a többi topikban is, azt tudom most felhozni, hogy pár hete épp itt volt egy hsz-em, ha érdekel, kérlek keress vissza, nem akarom újra felemlegetni, mert ne erről szóljon már ez a topik. Tegnap este is csak azért hoztam ezt szóba, mert az elég feltűnő, ha a plusz-minuszolásokban hirtelen ilyen kiugróan magas számok tűnnek fel (bármelyik irányban!) úgy, hogy előtte soxor napokig nincs új hsz a topikban. Ezek az "értékelések" pedig nem a hsz-ek tartalmának, hanem sokkal inkább a fórumtag személyének szólnak, már amennyire a valós személyiségét itt meg lehet állapítani a hsz-ei alapján bárkinek is.
"...akiknek véleménye is van..."
Bocs, de ezen azért kicsit hadd mosolyogjak már, ha szerinted ezek az "értékelések" érdemi véleményt tükröznek.
OFF, mert nem a retroautókkal kapcsolatban hoztad fel.
Az örök téma: + és -.
Szerinted hány fórumozó van ezen a fórumon (hiteles forrásból, bizonyítottan!), akiknek véleménye is van (és esetleg csak az érdekesebb dolgokban nyilvánítják ki)?
Kérlek áruld el, hogy miből tudod, hogy ezek a "hamisított" másod és sokad nickek minősítik sokszorozottan a hozzászólásokat!
És bizonyítsd is be!
Továbbá kérlek áruld el, hogy mi a hasznuk/előnyük belőle, miért fordítanak rá (bármennyi) időt és energiát?
Amíg ezt meg nem teszed (vagy valaki), addig ez csak feltételezés marad, hiába a "látszat".
Engem meg lehet győzni - de csak bizonyított tényekkel, adatokkal, nem pedig állításokkal vagy feltételezésekkel.
Szerinted csak robotok és harmadnickek nem értenek egyet azzal, hogy egy apokaliptikus világban élünk, ahol három éve zárt be az utolsó bolt és tavaly halt meg az utolsó újságos?
"Elmondtam a véleményem (ami úgy látom egyezik másokéval is)...."
Azért ezzel a megállapítással csak óvatosan, mert ahogy látom most, itt azért a másod és sokadnickek tobzódása elég egyértelmű, és ahogy most írtam, már egy újabb is felbukkant. :-)
Remélem, te sem hiszed el, hogy ezek a, nem is tudom micsodák... "értékelések"(?) nem 9 és nem is 10 vagy 10 a köbön számú, önálló fórumtagot jelentenek. Max 2-3 emberszabású lehet ezen számok mögött. :-) ...de hát akinek ez a mániája, nyomja csak bátran! :-)