Keresés

Részletes keresés

talajmente Creative Commons License 2005.07.03 0 0 topiknyitó

Ezekben a vérzivataros, vészterhes és végzetteljes időkben, amikor az analóg fotósok összerezzennek minden ajtócsapkodásra - mert hátha már megint bezárták a Fortét, az Ilfordot, az Agfát vagy éppenséggel Kodakék beszüntették a papírgyártást -, jólesik kiállni a viharba és egy kicsit Széllel Szemben Vizelni.

 

Kb. egy évvel ezelőtt tört el bennem végképp valami (ennek nyomai a fekete-fehér topicban megtalálhatók), amikor StGellért barátom 13x18-as Magnoláját volt szerencsém megtekinteni. Éreztem, hogy bár nem zárult le nálam a kisfilmes korszak, de erősen döglődik.

Bepróbálkoztam a középformátummal és nagyon tetszik a dolog, de hát a tekercsfilm az tekercsfilm marad.

Vágytam elpepecselni minden egyes képpel külön-külön. Elmélyültem a zónarendszerben és bár legerőteljesebb kapálózásom ellenére Alhazen és StGellért meggyőzött, hogy a gyakorlat sokkal fontosabb, mint a matematika, azért még mindig nagyon tetszik.

A decemberi börzén vásároltam egy kb. 80 éves gépet (ilyen: http://www.karlwinkler.com/Ica.html) és szentül megfogadtam, hogy ezen túl egyetlen fillért sem áldozom a dologra, mert mégis.

Ez segített, hogy elsajátítsam a dolog alapjait: az első arculcsapás a régi típusú blende és zár volt - egy pillanatig nem tudtam biztosan, hogy képes leszek-e valaha megérteni, hogy mekkora a 18-as blende, de aztán ment a dolog. És hozta maga után a szenzitometria alapjait, szpotmétert szült (http://fotoartmagazin.hu/old_timer_23.htm) és ellenségeskedést családi körökben. A tálhívás csak elsőre tűnt bonyolultnak, negatívot tesztelni végtére is vicces dolog (mellékterméke a LightRoom), a levelezőlap-méretű nega pedig szintén vicces, az A4-es egyenesen mulatságos. (Ami az utóbbin tárolható gigapixelnyi adatot illeti, az meg döbbenetes.)

Ica azonban öreg és ha annak idején komoly darab volt is, nem olyan szórakoztató a gépre figyelni fotózás közben a téma helyett.

Mostanában rengeteg kutatást végeztem Internet-szerte, próbáltam feltérképezni azokat az eszközöket, amikre szükségem lehet, illetve kiválasztani a számomra legmegfelelőbb kamerát. Különös volt, hogy a fotózás egyéb területein megszokott márkák, eszközök itt nincsenek és fordítva.

ízelítő az átböngészett oldalak közül:

http://www.f32.net/links.html (mindenféle nagyformátum)

http://www.ephotozine.com/equipment/buyersguide/fullbuyersguide.cfm?buyersguideid=5 (rövid ismertetők)

http://www.cicada.com/pub/photo/zs/toc.html (zónarendszer)

http://www.photoinf.com/ (kompozíció, esztétika és egyéb)

http://www.bromwellmarketing.com 

http://www.viewcamerastore.com 

http://www.ebay.com 

http://www.apug.org

 

Aztán a sok keresgélés végén lementem Nyíregyházára és megcsodáltam a Soltész-Beregszászi kettős munkáit. Nagyon meggyőzőek voltak, most pedig várom, hogy elkészüljön a saját, személyre szabott fakamerám.

http://www.argentumcamera.com

 

Eléggé izgatott vagyok.

 

Fogalmam sincs, hogy mi kell ahhoz, hogy egy topic gyökeret eresszen.

StGellért szerint vannak elegen nagyformátumúak idehaza is, de vagy nem interneteznek, vagy nem szólnak hozzá. Pedig jó lenne tanulni tőlük.

Szóval lehet, hogy ez csak egy blog-jellegű valami lesz, ami gyorsan kipusztul majd.

Viszont ha sikerül egy-két embert megfertőzni, akkor érdemes volt ennyit gépelni...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!