Ugyanarra, mint Te a katonai szállítási előírásnál: még sok vasutast is az akkor szerzett élettapasztalat irányit. Tehát nem (városi) legenda, ha még a szakmabeliek sem ülnek az első és utolsó kocsiba. Ezért írtam, hogy a mai szakembereknek kell arra gondolniuk, hogy a technikai követelményeken kívül emberi munkájukkal/magatartásukkal tegyék feldolgozhatóvá ezeket az emlékeket.
Mendénél mire gondolsz? Ott, bár vasvázas kocsi volt az összes, az első kocsi első felét a gőzös gyalázta le, a második kocsi első részét pedig az első kocsi hátsó fele. A két kocsi közel azonos mértékben sérült, bár az áldozatok túlnyomó része az első kocsiból került ki, amire a szerkocsi feltorlódott. Az viszont igaz, ha ott favázas kocsik vannak, sokkal nagyobb lett volna az áldozatok száma.
"Aztán az a vasutas, aki ezt mondta, simán beült legelőre, vagy leghátra, ha ott volt a bolhás, vagy a büfé..." Csak arra akartam utalni, hogy nem olyan ismerőseim vannak, akikre ez a kettősség jellemző.
Egyébként a szakmájukat jól értő vasutasok annakidején igen komolyan előírták, hogy a személyvonatok első (és utolsó) kocsijának csak vasvázasított kocsit lehet besorozni. Ötven éve (Paládicspusztánál), illetve 45 éve (Mendénél) bebizonyosodott. Akkoriban - favázas kocsik korában - ennek igenis volt jelentősége. Meg is követelték - számon is kérték. A fórumon is jelenlévő barátunk részletesebben is megvilágítja.
Teljesen igazad van, de mivel az F. 2. szerint nem csak az álltáv bevezetéséről, hanem a biztber használhatatlanságáról is IR-t kellett volna kapnia, a vizsgálat megállapította, hogy a mv. is hibázott, mikor eltörölte a vöröset és nekiindult.
Általánosságban figyelési kötelezettséged van, ami szvsz eléggé egyértelmű.
Evés - ivás. Hogy már? Forog a kerék, nem ritkán 3-4, sőt több órán keresztül. Képtelenség lenne.
Rádió. Jellemzően iltott. Bár bizonyos vasutakon még "autórádió" is van a kabinban (pár fotó tanulsága alapján legalábbis), ezek az amolyan "4 órát megyek a tundrán egyedül" jellegű országok.
Mobiltelefon. A privát tiltott bizonyos országokban, a németeknél a szolgálati is, ha mozog a vonat, de ennek nem sok értelme van. Tekintve, hogy a mozdonyrádió használata még több odafigyelést igényel.
Dohányzás. - Több vasúton (hol hatóságilag, hol cégszerűen) tiltott, de egészen más okokból. Ez még nagyobb baromság, ha a bagós 2 órája nem gyújt rá, az sokkal zavaróbban hat rá, mintha elbök egy cigit menet közben. Aki kicsit is ismeri a vasúti járművezetés metodikáját, az tudja, hogy ennél jóval komolyabb, üzemszerű ténykedések sora van, vagy sok, a járművek kialakításából fakadó tényező, amelyek megkerülhetetlenek, és jóval figyelemelterelőbbek.
A vasúti járművezetők alkalmassági vizsgái, képzése szvsz feltételezi, hogy a delikvens képes legyen eldönteni, mikor, és hol fér bele némi egyéb tevékenység.
Nyilván nem célfékezés közben, tökig ködben, vagy különös figyelmet igénylő szakaszokon áll neki az ember kicsomagolni a szendvicset, vagy reszelni az öngyújtót, de igenis bőven vannak olyan részei a menetnek, ahol ez minden gond nélkül megoldható. Nem kell fogni a kormányt.
És mindaddig, amíg - ha kimondatlanul is - de elvárt, hogy menet közben hátralépj a géptérbe relét pofozni, még gondolkodni sem érdemes ezeken!
Nem lehet 12+ órát vigyázzban ülni, és meredni előre, ez sokkal veszélyesebb, mint a fönt leírt lista, akár kibővítve is, együttvéve.
Felnőtt embertől, akire az életed bízod, elvárható, hogy eldöntse, mikor húzza meg a vizesflakont. Ha ezt sem tudja önállóan eldönteni, ne vezessen járművet! Semmilyet!
Akkoriban még az volt az előírás, hogy a feljött vöröset törölni kell. (Nehézményezték, ha valaki nem törölte.) Csak ezután lett (szigorú) előírás, hogy az EÉVB tápellátását nem szabad semilyen esetben sem megszüntetni.
(Másik észrevételhez: az én ismerőseim nem a kocsma-kocsiban szokták mulattatni az időt.)
Természetesen utóbbit megtéveszthette, hogy az állomástávolságú közlekedésről IR-t kapott.
Ha állomástávolságban közlekedünk, másik vonatnak (járműnek) semmi keresnivalója az állomásközben!Persze, lehet recézni, hogy F.x.y.z.w., meg minden, de az állomástávolság, az állomástávolság. Nyilván ettől még nem kéne tiltott kezelést végrehajtani a VB-n.
Mozdonyvezetőknek egyébként van olyan tevékenység, amit nevesítve vagy csak úgy általánosan megfogalmazva tiltanak, mint pl. autóvezetőknek a kézben tartott mobiltelefon? gondolok itt pl. ilyenekre, hogy evés, ivás, rádióhallgatás, mobiltelefonálás, dohányzás,SMS írás stb. ami esetleg elvonhatja a figyelmét.
Sakkozni???? Az igen, bár mondjuk sakk közben az éberségi pedált tudja nyomkodni.
Közúti jármű vezetőinél sakk helyett lehet még újságolvasás, evés, ivás, borotválkozás, dohányzás stb. ami balesetveszélyes. A kézben tartott mobiltelefon még a kresz szerint is tilos, az előbbiek meg nem, legalábbis kifejezetten nem tiltják egyiket sem.
Már régen is azt mondták, hogy a vasút már csak azért is biztonságosabb ,mert egyrészt szembe nem jönnek, másrészt előzés sincs, harmadrészt a mozdonyvezető ritkán smárol a fűtővel, ezzel kb. ki is van merítve a leggyakoribb közúti balesetek tényezői.
"Nem úgy, mint néhány vasutas ismerősöm, aki sosem ül az első és utolsó kocsiba."
Akkor ezek szerint ha nem elég hosszú a vonat, akkor valami ösvényeken gyalogolnak a célhelyre. Mert a közutakon sokkal nagyobb a balesetveszély, mint a vonat elején, vagy végén.
Ahogy a reakciókat figyelem, csak az egykori és a jelenleg is aktív mozdonyvezetők azok, akik egyértelműen foglalnak állást a kolléga vétkessége mellett. A kérdés most már csak az, hogy ez a rendszerelméleti gondolkodás hiánya miatt van, vagy valami más is okozhatja... :-)
A seregben volt ilyen rakodási szabály pl. az R142-es rádióskocsira. (Azon voltam távírász, csak azért tudom.) Ezt csak a vonat közepére lehetett vagonírozni, hogy esetleges baleset esetén minél kisebb esélye legyen a sérülésének.
Nem veszélyesebbek az utolsó és az első kocsik sem, mint a többi, nem sok valós alapja van a félelemnek ettől a két kocsitól. Bárhol érhet baleset. Ha siklik a vonat ugye bármelyik borulhat, utoléréses balesetnél a leghátsóban ülni a legveszélyesebb valóban, de pl. Szajolnál pont az első kocsiban ülők úszták meg legjobban, mert az még nem siklott ki. Sőt frontális csattanásnál, baknak rohanásnál is a leghátsó kocsiban ülők vannak legjobb helyzetben. A különböző balesetek során játszott veszélyességi faktorok meg kiegyenlítik egymást így sehol sem jelent fokozottabb veszélyt.
Igen ez igaz általában egy hiba még kevés egy tömegkatasztrófához, a tenerifei légikatasztrófa sem pusztán egy pilóta hibájából történt, többen is hibáztak többek között a másik gép is és a technikai ördöge is közbeszólt.
De pl. Szajolnál is 3 ember kellett az elavult technika ellenére is a balesethez.