Keresés

Részletes keresés

kihúzóvágány Creative Commons License 2014.01.27 0 0 26532

A zebegényi balesettel összehasonlítást nem értem: ott ténylegesen megvolt az állomástávolságú közlekedés, mindaddig, amig a forgalmista nem adott visszajelentés nélkül engedélyt a kihaladásra!

 

Előzmény: exSzgDbny (26530)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.01.27 0 0 26531

Én sem értem, miért hivatkozik erre? Hiszen sajátkezüleg kapcsoolta ki az éberségit! Azonkívül sötét jelzők mellett ment, tehát smmi sem jogosította fel a 15 km/óránál nagyobb sebességre!

Ha villogó fehér lett volna (hívó, azaz ebben az esetben küldő jelzés lett volna), akkor is csak abban az esetben mehetett volna 15-nél gyorsabban, ha a zöld A (fordított V) jelzést látta volna a következő jelző hátlapján!

Ilyet viszont nem említ!

 

Előzmény: Törölt nick (26514)
exSzgDbny Creative Commons License 2014.01.26 0 0 26530

>"....nem érti miért nem értesítették Pilisen,..."

─ Ez az, amit én se értek! (Pedig elég öreg rókává őszültem hétévi vasútforgalmi fejtágítás, meg azóta majd' ötven év alatt.)

Meg azt se, hogy a kitünő nyomozók ugyan miért nem kérdeztek rá határozottan, miként is van az, hogy az elől haladót lassú döcögésre utasítjuk, a mögötte veszélyessé válhatónak meg nem is szólunk?!? (Józan paraszti ész hiánya, személyes emlékezetkiesés, vagy hiányos/hibás utasításszöveg ─ netán +++ ?)

Meg azt se értem ([i]gazságban megfakult vén vasúti ragadozóként), hogy a hajdanvolt Nagymaros-Zebegényi utóléréses csatt után miféle horpadt vaskalap alatt merült fel az állomásközi követési rendre áttérés megnehezítésének az ötlete, ahelyett hogy a fogalom helyes értelmezését kezdték volna beöntözni a szikkadt agyakba?!?

Talán ebben különbözik a spanyolországi baleset utóélete ─ no nem a spanyol vasútak érdemeként!

 

Ott van egy karakán vizsgálóbíró + az áldozatok érdekvédelmi szervezete => a vasúti vezérkarok egyelőre hiába szappanozzák magukat, a nyilvánosság előtt annál inkább oda a mundér becsülete!

Előzmény: Törölt nick (26514)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26529

Pontosan így van. Többek között ezért (is) tartalmaz sok valótlan állítást a könyv. Előfordul benne olyan baleset, amiről a könyvben szereplő szöveg szóról szóra megegyezik a korabeli lapokban megjelent, szinte csak téves adatokat tartalmazó tudósítással.

Előzmény: Rollende Landstrasse (26528)
Rollende Landstrasse Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26528

Horváth doktor sok balesetet a korabeli sajtóból dolgozott fel. Ez több eseménynél egészen nyilvánvaló a könyv olvasása során.

Előzmény: _KutyaDeRossz_ (26527)
_KutyaDeRossz_ Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26527

Valami csak lesz róla, mert a Dr. Horváth Ferenc: Hazai és külföldi vasúti balesetek (1846–1975). Budapest: Közdok. 1995. könyvben szerepel, bár Ő se biztos, hogy az irattárban találta meg.

Nincs nálam a könyv (munkahelyen vagyok) de úgy rémlik ez a Wiki cikk szó szerint az ottani fejezet szövege.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Dorozsmai_vas%C3%BAti_baleset

Előzmény: Rollende Landstrasse (26525)
Rollende Landstrasse Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26526

Azérr olvashattál róla máshol, mert Sztriha könyve alapvető helytörténeti forrás. A tévedést is átveszik.

Előzmény: kerala (26524)
Rollende Landstrasse Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26525

Ez a képzeletbeli kanyar Sztriha Kálmán: Kiskundorozsma története könyvében tűnik fel először. Kiadták 1937-ben. A szöveg nagy része onnan származik. A várost elkerülő vasút miatt sok szóbeszéd alakult ki, a valóságban épp a település érintéséhez kellett volna kanyar. A vasút elmaradt, a pletyka később a StEG ellen fordult, miszerint "kitolásból" még ki is kerülték Kiskundorozsmát.

 

Sztriha Kálmán nem nézett rá a térképre, csak a szóbeszédre hagyatkozott. Ő is dorozsmai volt, annyira elhitte a gyerekkora óta hallott legendát, hogy feleslegesnek tartotta ellenőrizni.

 

A következő nagyobb munkám épp ennek a balesetnek a kutatása lesz, mert az irattárban nincs nyoma.

Előzmény: Divrotcé (26523)
kerala Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26524

Lehet, hogy az éles fordulat csak kis költői túlzás.:) Mindenesetre tény, hogy a falut elkerülte a vasút, erről már máshol is olvastam.

Előzmény: Divrotcé (26523)
Divrotcé Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26523

"Itt akartak fölépíteni az új állomást. Ez a terv természetes és a helyzetnek megfelelő is lett volna, mert ha a térképet nézzük, láthatjuk, hogy a vasút Kiskunfélegyházától Szatymazon keresztül nyílegyenesen halad Dorozsma felé, de szinte érthetetlen módon, Dorozsmát éles fordulattal két kilométerre kikerülve, fut be Szegedre."

 

Csak én nem látom ezt az éles fordulatot?

Előzmény: kerala (26522)
kerala Creative Commons License 2014.01.25 0 0 26522

Az alábbi link második felében egy kiskundorozsmai vasúti balesetről van szó:

 

http://delialbinalex1.blogspot.hu/2013/04/a-kiskundorozsmai-vasutallomas-tortenete.html

cs1014 Creative Commons License 2014.01.24 0 0 26521

Azért érdemes egy pillantást vetni a következő videóra, hogy mit is lát a masiniszta 200-nál, különös tekintettel az elsuhanó táblákra.

Ja, a videón szereplő kollégának NEM kell a pályamenti jelzőket figyelnie, mert LZB-vel közlekedik, annak pedig mindenkor elsőbbsége van a helyhezkötöttekkel szemben, illetve 160 felett közlekedik, amely esetben már SEMMIT sem szabad számára pályaoldali jelzésekkel közölni (ezért nincs kitűzve 160-as sebesség, lassújel, stb., ahogy a kotta sem jelez 160 feletti sebességeket, hisz arra ott az LZB/ETCS).

 

http://www.youtube.com/watch?v=_WxUJf4XdM4

Előzmény: cs1014 (26520)
cs1014 Creative Commons License 2014.01.24 0 0 26520

Szvsz itt Vendégsín olvtárs nem a spanyol ügyre utalt.

Előzmény: alkotasu (26517)
Rollende Landstrasse Creative Commons License 2014.01.24 0 0 26519

Pedig sajnos ez az eset ilyen egyszerű. Akármilyen rosszak voltak a szabályok, a mozdonyvezető volt az egyetlen aki tudatosan szegte meg azokat.

 

Előzmény: alkotasu (26517)
lövedék Creative Commons License 2014.01.24 0 0 26518

Annakidején - egy másik egyetemen - a "conditio sine qua non" elvet is tanították...

Előzmény: alkotasu (26517)
alkotasu Creative Commons License 2014.01.24 0 0 26517

Hááát... Ööööö...

Lehet így is nézni a dolgokat, de azért nem ennyire egyszerű a dolog. Egy baleset bekövetkeztéhez mindig több feltétel egybeesése is szükséges. Ezen feltételek számának ésszerű növelésével csökkenthető a baleset valószínűsége.

 

Persze a jogászoknak egyszerű egy mozdonyvezetőre hárítani mindent, akinek egy dörzsölt ügyvédre sohasem lesz pénze, de azért az egyéb szereplőket is meg lehet nézni, beleértve akár a vasúti vezetőket is! Erre nagyon jó példa a spanyol baleset, mert egy egyhangú, 200-as, falakkal körülvett pályára betenni egy biztosító berendezéssel nem felügyelt 80-as szakaszt... azért az nem semmi felelőtlenség.

Annakidején egyetemen tanították útépítésből, hogy nem lehet a két egymást követő ív aránya nagyon eltérő, mert a sofőr a kisebb ívben könnyen elszáll. Nem volt véletlen ez a kitétel...

Előzmény: Vendégsín (26516)
Vendégsín Creative Commons License 2014.01.23 0 0 26516

...mert ilyen esetben ezt kellett volna tenni...

 

A szomszéd portája előtti söprés esete. Neki azzal kellett volna foglalkozni, hogy neki mit kellett volna Pilisről indulás után tennie.

Előzmény: Törölt nick (26514)
cs1014 Creative Commons License 2014.01.23 0 0 26515

A spanyol esetnél se tudni mi volt még a háttérben azon túl, hogy a 80-as lassújelet nem tartotta be a vezér.

 

Nézz át ide, ki lett recézve.

Előzmény: Törölt nick (26514)
Törölt nick Creative Commons License 2014.01.23 0 0 26514

A monorierdei balesetnél lévő vezetővel csinált a HírTV interjút, akkor börtönbüntetését töltötte,  és ott mondta el, hogy nem érti miért nem értesítették Pilisen, hogy vonat van előttük és bizt. ber hiba van, meg, hogy miért nem tértek át állomástávolságú közlekedésre, mert ilyen esetben ezt kellett volna tenni. De az biztos, hogy nem egyedül ő hibázott, de ő vitte el a balhét, rávertek mindent mondván ha betartja a 15-öt nincs baleset. A spanyol esetnél se tudni mi volt még a háttérben azon túl, hogy a 80-as lassújelet nem tartotta be a vezér. Ez ugyebár tény, azt meg nem tudjuk miért nem tartotta be.

Előzmény: exSzgDbny (26513)
exSzgDbny Creative Commons License 2014.01.23 0 0 26513

Két tragikus baleset, megdöbbentő tömegszerencsétlenség a vasút világában:

─ 2008. október. 6. Monorierdő ─> 4 halott, 44 sebesült

Magyarország népessége:    9 906 000 fő

─ 2013. július 24. Santiago de Compostella ─> 79(80?) halott, 140 sebesült.

Spanyolország népessége:  46 704 314 fő

Bennfentes hírmagyarázók mindkét helyen első nekifutásra a mozdonyvezetőt kiáltották ki egyedüli bűnösnek, de itt is, ott is akadt némi aggály.

Nálunk például:

"Az eddig nyilvánosságra került információk szerint a két héttel ezelőtti vonatbalesetben a mozdonyvezető is hibázott. A magányos elkövető teóriáját azonban gyengíti, hogy a vasút veszélyes üzem, ezért a működését leíró szabályok megalkotása és a betartatásuk is szükséges a baj elkerüléséhez......
..... A rendőrségnek tehát ettől független eljárásban kell megállapítania, hogy a tavalyi baleset után, annak tanulságait felhasználva, a napnál világosabb jelzéseket figyelembe véve a MÁV illetékes vezetői kellő gondossággal jártak-e el a belső szabályok megalkotásánál, azok betartatásánál, az utasítási jogkörök gyakorlásánál. Mindezekért végső soron természetesen a cégcsoport operatív vezetője a felelős."

[magyarnarancs.hu "Monorierdői vasúti baleset - Mossák kezüket" 2008/43. (10. 23.)]

....és a sajtó azóta is szinte kivétel nélkül mélyen hallgat; közhírré tette-e valaki, miként és milyen indokkal döntött végül az illetékes bíróság?

Spanyolországban:

a hivatalos közjogi vizsgálat teljes sajtónyilvánosság előtt folyik; az áldozatok szövetségének jogi képviselői pedig ragaszkodnak a baleset hátterében rejlő cégvezetői és szakmai felelősség tisztázásához is! Eredmény: hirtelenjében vagy 80 helyen "vált időszerűvé" a biztonságos vonatforgalmat támogató műszaki fejlesztés! (Hogy miért nem korábban....  Takarékoskodni kell ám a beruházási pénzekkel!) A legújabb fejlemény pedig: a sajtó szerint "A RENFE bűnös a vizsgálóbíró előtt, mert nem jól dolgozta fel a mozdonyvezetők főnökének panaszát. Az egyetlen intézkedés a fékezés "hangsúlyozása" volt a mozdonyvezetői tanfolyamokon"

És a meccs még nincs végleg lejátszva!

[Persze a honi viszonyokat ismerve, ott sem szívesen lennék a mozdonyvezetők érdekében érvelő főnök bőrében!)

Bárdos Imre Creative Commons License 2014.01.21 0 0 26512

Értem, köszi! Feltettem a képeket a személykocsis topikba.

Előzmény: alkotasu (26511)
alkotasu Creative Commons License 2014.01.21 0 0 26511

A formájáról. A személykocsis topikban levő képen látható részletek eléggé jellemzők. De ha van publikus képed az az alvázról tedd be oda azt is!

Előzmény: Bárdos Imre (26510)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.01.20 0 0 26510

Nem értek hozzá, ezért kérdezem: azt honnan tudod, hogy a borult kocsi magyar volt?

Előzmény: alkotasu (26509)
alkotasu Creative Commons License 2014.01.20 0 0 26509

A Bau  5496 csak megbillent, a képen látszik is a pályaszám.

Nézegetve a fotókat, elöl egy Dh, majd Bau 5464, egy pályán maradt Bz, utána a Bau 5496, végül a favázas magyar, ami teljesen az oldalára feküdt.

 

Az 5464-es egy német vasvázas kocsi, az 5496 szintén favázas, de valami idegen eredetű, csuka-szerű ferde véggel.

A számcserét nem tartom valószínűnek, mert mit keresne egy magyar kocsi az 5400-asok között?

Előzmény: Bárdos Imre (26506)
Rollende Landstrasse Creative Commons License 2014.01.19 0 0 26508

De azóta láttam, hogy olvastad. Válaszoltam is rá. Újabb hiánypótló kutatást indítottam.

Előzmény: Rollende Landstrasse (26507)
Rollende Landstrasse Creative Commons License 2014.01.19 0 0 26507

Kedves Imre!

 

Fontos mail ment a következő munkám ügyében!

Előzmény: Bárdos Imre (26506)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.01.19 0 0 26506

Sajnos az iratban csak ez a pályaszám szerepel, ami akár lehet elírás is. (Előfordul sajnos a hivatalos iratokban is téves/elgépelt szám.) Viszont a borult kocsi kialakításában - már amennyi látszk belőle - nagyon hasonlít a Bau 5496-ra. Nem lehet, hogy felcseréltek két számot és a helyes pályaszám 5428?

Előzmény: alkotasu (26505)
alkotasu Creative Commons License 2014.01.19 0 0 26505

Szia Imre!

 

Az előzményben írt pályaszám nem igazán tűnik jónak. Ha Ba volt a betűjel, akkor a kocsi típusa alapján 50xx-es pályaszámnak kéne lennie szerintem. Ugyanis a képen egy favázas kocsi van, ahhoz valahogy nem megy a 45xx-as pályaszámmal. De a személykocsis topikban is majd rákérdezek.

 

Van esetleg az iratok alapján más tipped?

Előzmény: Bárdos Imre (24613)
exSzgDbny Creative Commons License 2014.01.19 0 0 26504

Némi helyesbités a technika ördögére hivatkozva:

honpolgáokat pedig ilyeséle ==> honpolgárokat pedig ilyesféle

Előzmény: exSzgDbny (26503)
exSzgDbny Creative Commons License 2014.01.19 0 0 26503

> "Mert a bárgyú amerikaiaknak ez kell..."

─ A kevéssé bárgyú magyar honpolgáokat pedig ilyeséle moslékkal is lehet etetni, ha a körítés:

"Annyi szamárság jelenik meg a vasútról, kell egy hely, ahol legalább mi, öreg rókák leírhatjuk, mi a valóság, szerintünk. Ha másra nem jó, legalább levezetjük a feszültséget."
(l. fentebb) kellőképpen fennkölt?

http://realistavasutas.blog.hu/2013/09/15/farkasszemet_neztek_a_vonatok_kelenfoldnel

 

Hát, a legalább három egetverő szakmai baklővés után van is miért feszültséget levezetni!

Előzmény: alkotasu (26500)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!