Ismerőseim,akiknek a 42 lábas vitorlásuk van,korábban a biogradi kikötőben voltak.8000 euro/év.Most már két éve Pulában vannak,mert ott kb.a felébe kerül.Viszont arra kevés a sziget,vissza szeretnének jönni Dalmáciába.Ott viszont még a pirováci kikötő is 7000 körüli árat mondott,máshol nincs is nagyon hely.Én nem szoktam találkozni túl sok hajóval még nyáron sem(menetben)A kikötők meg szinte mindig tele vannak.
Horgonyzó hely keresése valami szép öbölben már nehezebb.Mondjuk én nem szeretem,ha vannak körülöttem🙂
A Dehler Varianta 65 kb.800 kg,és van hozzá általában futó,amin még van egy sólyakocsi is.Elvileg a horvát B,és C jogsijaim vitorlásra is érvényesek.
Albániában meg nem elterjed annyira a privát hajózás,benzin sincsen a kikötőkben,csak gázolaj.Nekem egy vitorlázó pasi ajánlotta az ügynököt,nélküle nagy szívás,azt mondta...
De nem azzal voltam Albániában,és az Umag-Korcula-Umag távon sem.Az egy 20 lovas négyütemű volt,az utóbbi két évben pedig egy 40 lóerős Evinrude Etec injektoros motorral voltam a tengeren.Kb.kétszer annyit fogyaszt,mint a Suzuki...
Azért is nem lehetsz messze a 35 literes fogyasztástól, mert tavaly augusztus 31-én te magad írtad ugyanitt, hogy a 140 liter, amit a tankjaidban tárolni tudsz, kb. 400 km-re elég. :)
És erre írtam, hogy az én, egyébként a tiédnél minimum kétszer olyan nehéz hajómat egy feleekkora fogyasztású gép hajtja, már amikor motor hajtja (Oké, te nyilván sokkal gyorsabban vagy képes haladni, mint én, motorcsónaknál a sebesség abszolút szempont).
Ami az országok közti ki- és bejelentkezéseket illeti, nekem mondjuk annyira nem meglepő, hogy a vitorlázó ismerőseid nem tették meg, mert ugyan még csak egyetlen szezonos igaz, jó két és fél hónapos vitorlás tapasztalatom van, de az egyetlen alkalommal, amikor a vízen rendőrökkel kerültem kapcsolatba (Lastovón odajöttek hozzám az öbölbe, egyedüli vízijármű voltam ott), akkor a hajólevélen kívül kizárólag a horvát tengeri matrica, az éves tengerhasználati díj igazolása érdekelte őket, semmi más.
Egyébként nekem nem tűnik annyira praktikusnak megbízni bárkit is (pláne pénzért), hogy jelentkezzen ki/be helyetted, hisz írod is, amúgyis behajóztál emiatt a kikötőbe, márpedig ennyi erővel az ember saját maga odasétál a kis hivatali épületbe, és azonnal kiadják neki az engedélyt Igaz, a tapasztalataim nem albániaiak.
Igen, a túl későn való indulások nekem is jártak kellemetlenségekkel, bár olyannal azért nem, ami veled történt. Én a sötétben mindig attól szoktam tartani, hogy már a kiszemelt kikötőhöz/öbölhöz motorral közelítve nem látok meg kisebb lekötött bólyákat, palackokat, és a hajócsavar pont elkapja a tengerfenékről jövő kötelet, zsinórt, ami ugye simán motorhalállal járhat. Vagy hogy nem pont ott vetek horgonyt, ahol nappali világosságban tenném, és ilyen könnyű hajónál a hullámzást tekintve pár méter eltérések is számítanak
Szerintem használod, de ha mégsem, a navionics-ot vagy más hasonló alkalmazást szerintem mindig érdemes használni, pláne mondjuk sötétben, hogy pontosan tudd, a parttól hány méterre vagy éppen Vagy pl. az én talán speciális esetemben, hogy mivel elég kicsi a merülési mélységem (kb. 60 cm), szeretek a partokhoz nagyon közel menni, márpedig ugye az app tíz centi pontossággal mutatja az aktuális (apálykori) vízmélységet. Haladáskor nálam mindig is aktiválva van, internet pedig partközelben mindenütt van.
Tavaly júni elején még én sem tudtam vitorlázni, mármint papírom sem volt róla, aztán júniban lett (Zadarban, magyar szervezésű tanfolyam), de még a jogsi kézhezvételekor sem tudtam vitorlázni, kicsit sem. Nulla, zéró. A háromnapos tanfolyam jórésze elméleti oktatás, és az sem vitorlakezelés, szélbeállás, ilyenek, hanem kizárólag az obligát térképhasználat, rádiózás és jelzések-fények, semmi más. A vizsga is kizárólag ezekről szólt.
A gyakorlati oktatás pedig a kikötőben való (nyilván motoros) mozgás, ki-, beállás, kötelezés, ennyi. A gyakorlati vitorlakezelés egyrészt fakultatív volt, másrészt a hajón lévő hat ember számára összesen kb. egy-két órás. Vicc.
A hajót nekem eladó sráccal kimentünk a kikötőből, felvontuk a nagyvitorlát, megmutatta, melyik kötél mihez kell, aztán a többit, azaz a gyakorlatban használatos dolgok kb. 95 %-át én magam tanultam meg egyedül, menetközben, magam jöttem rá a dolgokra, a szélbeállásokra, manőverekre, a horgonyzásra, mindenre, részben ábrákkal teli könyvekből (!), részben élesben próbálgatva ezeket, persze nem viharos szélben és tarajos hullámokon
Amiket néztél hirdetéseket, a Dehler szép kis hajó, látom 6,5 méter, bár nem tudom az összsúlyát Ha esetleg számít a tanácsom, akkor amit az enyémmel kapcsolatban írtam, hogy túl könnyű, és emiatt igencsak billegős, azt érdemes lehet figyelembe venned. Nem jó dolog, ha esténként gyakran szinte élhetetlennek érzed a kikötőben/öbölben a hajódat, mert az elcsendesülő nappali hullámzást követő lassú, lapos hullámok annyira billegtetik azt (éjszakára mondjuk jellemzően megszűnik ez a fajta hullámzás)
És érdemes lehet ott, az Adrián nézned hajót, pl. hogy ne kelljen trailerezned, bár itt nyilván több szempont is közrejátszhat. Én az enyémet Szlovéniában vettem, eleve a kikötőjében állt, és eszem ágában sincs bárhová vinni szárazföldön.
Az albán túrám 2019-ben kudarcba fulladt,Korfura szerettem volna menni,de Durrestől 30 km-re délre rámsötétedett és partra dobott egy hullám☹️.Így onnan vissza kellett jutnom Biogradba a kocsimért,majd újra le Albániába a cuccaimért.Tavaly,és azelőtt Horvátországon belül bóklásztam kicsit,egyik se lett túl hosszú,mert nem volt túl jó idő,és idő előtt feladtam...
Idén megpróbálnám újra Korfut.
Egy vitorlás sráctól azt az infót kaptam anno,hogy Albániában a bejelentkezéshez egyszerűbb,ha ügynököt bízol meg,és nincs macera.
Én is így tettem,Bar-ban kellett kijelentkezni(nem akartak kiengedni a 4 méteres csónak miatt),és egyenesen mentem a durresi kikötőbe,ahol várt az ügynök.(sajnos,nem hallgattam rá,és fáradtan még tovább indultam sötétedés előtt,mondván hogy úgyis találok egy horgonyzó helyet...
Szia, 6 méteres, és a tőkesúllyal együtt is csak kb. 900 kg, ami elég könnyű. Túl könnyű is, mert már kisebb hullámoknál is nagyon tud himbálózni. Nyilván nem fordul a vízre, pláne nem dől fel, de egy bizonyos szint felett ez a jobbra-balra dőlögetés eléggé kellemetlen tud lenni. Meg nekem a kajüt kicsit szűkös is, bár ez ugye szubjektív, mindenesetre ha én most vásárolnék vitorlást, az min. 7, de inkább 8 méteres lenne, és tőkesúllyal mondjuk 1,5 tonna. Meg akkor már belmotoros, bár a külmotor nekem speciel nem problémás. Szóval ngyon nem mindegy.
(A hajó egyébként tavaly nyár elején vettem).
Egyébként kielsvertes hajó, azaz a fix, öntöttvas tőkesúlyban van egy ki- és behúzható acél svert, uszony.
Ó, szívesen, de ne köszönd, mert egyrészt nemcsak neked, hanem mindenkinek-bárkinek teszem ide őket, másrészt ahogy írod, egy ilyen topikban ilyesmi képek valóban jól veszik ki magukat. :)
Igen, látom neked egy felfújható motorcsónakod van. Klassz. :) Bár a 35 l/100 km azért elég zúzós fogyasztásnak tűnik, márpedig te pl. velem ellentétben csak azzal haladhatsz, és az ilyen Umag-Korcula-Umag táv, vagy a Biograd-Durres azért nem pár kilométerek... Az én kis Honda-motorom "csak" 15-20-at eszik, sebességtől függően. Hosszabb távon, de úgy általában öblön/kikötőn kívül nem is használom.
Ami pedig Durrest illeti, az albán és a görög vizeken még nem voltam, most viszont leszek. Az idei nyár arról fog szólni, hogy Kotorból indulva haladok Montenegro, Albánia és Görögo. mentén, megkerülve a Peloponnészoszi fsz-et, és jutok ameddig jutok... :) Neked erre a szezonra mi a terved a hajóddal?
Egyébként pedig köszi a "nagy hajó"-féle megtisztelést :), de az enyém elég kicsi túravitorlás-méret. 6 méteres, bár mondjuk léteznek 5 méteresek is.
És igen, az Adrián minden egyes ország között ki és be kell jelentkezni.
Szia, a kis vitorlás mekkora? svertes vagy tőkesúlyos? fix v felhúzható? Motoros mellé kezdek hajladozni a vitorlázás felé, pont ilyen kishajóra gondolnék tanulgatni.... Képeket ha van időd nagyon megköszönnénk :)
Gondolom, a horvát Adriára gondolsz, nem a szlovénre, mármint ahol jártál. "Ez a szakasz" pedig Pirantól Kotorig légvonalban kb. 550 km. :) Légvonalban. Nincs a hajón távolságszámláló, a navionics-on sem számláltam, de úgy 800 km-t hajózhattam, a dalmát szigetek között szlalomozva. Ezen a "szakaszon". :)
Nem akarom és nem is fogom a fotóimmal elárasztani a topikot, ahogy általában a netet sem, pláne hogy túl nagyok, és ide mindegyiket kicsinyíteni kell, de persze pár darab belefér: