Keresés

Részletes keresés

-Minarik- Creative Commons License 2023.05.10 0 1 22321

Ez fontos részlet. Mármint az, hogy ez síkfilmen működik elejétől végéig. 

Előzmény: Rollei (22320)
Rollei Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22320

És persze az sem ártana az első mondatok között elmondani a kezdőknek, hogy ez egy nagyon jó, bár elég bonyolult és összetett módszer megtervezni a kép tónusvilágát. Nem elvesztegetett idő az elméletét átolvasni. Azonban csak akkor van értelme az egésznek, ha minden egyes megtervezett expozíciót a hozzá illesztett egyedi módon hívunk elő. Magyarul minden síkfilmet külön kezelünk, az expozícióhoz illesztett módon. Mert ha egy tekercsen belül mindenféle képeket összeexponálunk zónázva, aztán egy nekifutásra ugyanúgy előhívjuk a tekercset, akkor kb. adtunk egy pofont a szarnak. Szerintem.

Előzmény: baliko david (22314)
baliko david Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22319

 

itt elitelesrol, rosszindulat, arto szandek feltetelezeserol soha nem volt szo, az szerintem mindenkinek

lejott, hogy egy tapasztalt, nagytudasu, fekete-feher filmes fenykepezes irant rajongo szemely vagy

 

a modszeroddal kapcsolatos averziot inkabb emberi dolgokra lehet visszavezetni: amirol mar szo is volt,

hogy a filmes fenykepezes elszabadult, minden muvesz azt csinal vele amit csak akar, ha neki a vegeredmeny

tetszik, akkor abban a kontextusban az a vilag legjobb dolga (oda te nem fogsz bemenni az tuti)

 

nyilvan mikor a kontextus esetlegesen kiszelesedik es azt latja a muvesz, hogy a tobbiek kepe nincsen

kiegetve, meg nem karcos meg maszatos, meg azert nem ugy vannak masok, hogy hol sikerul valami,

hol nem, akkor keresni fogja a megoldast (vagy vesz egy digitalis gepet vagy uj telefont)

 

nos ebben a korben tud hozzad fordulni, hogy ha te ilyen meg olyan ugyes es tapasztalt ember vagy

es a segito szandek is megvan nalad, akkor segitsel neki legyszives

 

maga itt ez a forum is lehet a segitseg, tanacsok keresenek egy platformja

 

Előzmény: Laborzona (22317)
loksi-67 Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22318

megvan a bibi, hatha erdekel meg valakit

 

https://www.photrio.com/forum/threads/kodak-120-film-backing-paper-problems-emulsions-affected.137251/

 

Kodak T-Max 400
Emulsion 0148 004 through 0152


Kodak T-Max 100
Emulsion 0961 through 0981


Kodak Tri-X
Emulsion 0871 though 0931

 

a tmax 100asom 961002 es 971002 -> ergo pont benne vagyok a slamasztikaban

 

 

Laborzona Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22317

„az viszont valoban nem szerencses, ha valaki a masikra probal eroltetni valamit”

 

Maximálisan egyetértek veled, nagyon nehéz elvonatkoztatni főleg az elején attól amit mások mondanak, és sokkal kényelmesebb a monitor elött előre ítélkezni, egy módszer felett, úgy, hogy valaki ki sem próbálta, sőt lebeszélni másokat erről… Próbálni eldönteni dolgokat úgy, hogy videókat néztél róla.

Majd Te is rájössz miről beszélek, ha megpróbálsz nagyítani a fizikai valóság szintjén, és esetleg úgy, hogy lesz összehasonlításod, sok sok olyan negáról próbálsz nagyítani amit előzőleg nem kalibráltál, meg már van több olyan negatívod ami kalibrált.

 

Ha már szóba hoztad itt egy kis zónarendszer:

http://zonarendszer.blogspot.com/p/zonarendszer.html

 

Előre szólok ezek elolvasása akár 1000x kevesebbet ér mint 1x kipróbálni, ha van segítséged akkor elsőre is sikerülhet.

Előzmény: baliko david (22314)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22316

„Te az évtizedes gyakorlatoddal nem fogsz senkit meggyőzni, hogy denzitometer nélkül nincs élet.”

 

A fenti kijelentéseddel több probléma is van:

1x Már elég sok embernek segítetten kalibrálni a laborját, ezeket az emberek nem kellett meggyőzni, látták a folyamatot. Aki még életében nem látott ilyet annak vannak ilyen gondolatai.

2x Nem csak denzitométerrel lehet kalibrálni…

 

Egyébként miért a denzitométer van „beakadva” az csak az egyik eszköz, a szenzitométer és spotmérő mellet.

 

Lehet nagyítani elég sokféle képpen, amit ajánlok nem az egyetlen módszer, csak a legjobb az eddigi ismereteim szerint. Egyébként Te próbáltad a zónarendszert? Próbáltár már valamit megvalósítani vele, mert ha nem akkor nem lehet gyakorlati tapasztalatod mennyivel egyszerűbb egy adott eredményt elérni vele…

 

„Azt, hogy mi a jó, rendkívül egyszerű megállapítani. Ránézek.”

Előzmény: -Minarik- (22313)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22315

Jól összeszedted. 

Előzmény: baliko david (22314)
baliko david Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22314

 

mondjuk a kezdoknek elso korben el kellene magyarazni erthetoen, hogy mi az a zona rendszer

ebbol mar megtudnak, hogy miert sikerul egyik kepuk es miert nem sikerul a masik

 

ansel adams eleg szakmai szintre tudta emelni a fenykepezest, harom alap konyve van

(kamera, negative, nagyitas) ezekbol ha mast nem, azt meg lehet latni, hogy a vegyi fenykepezes

nagy precizitast igenyel

 

tekintettel, hogy a digitalis fenykepezes kiszoritotta a szakmai fenykepezes korebol a filmes

fenykepezest egy olyan erdekes helyzet alakult ki, hogy filmre szinte kizarolag nem szakmai

korben fenykepeznek, tehat az, hogy valakit elmarasztaljanak azert mert nem jo a negativja :)

mar nem fordulhat elo, mindenki sajat maga biraloja lett

 

nemreg lattam egy dokumentum filmet, ahol a fenykepesz miutan lefotozott az erdoben egy

szep kepet velvia filmre, fogta magat es egy kis dobozba osszeszedett egy kis port meg piszkot

meg faleveleket a helyszinrol, majd otthon vizet tett hozza es beletette a nyers filmet dobozostul,

hagyta egy kicsit azni, majd konstatalta, hogy jol elcseszte a filmet (itt ez volt a cel)

elohivas utan a szinek elmasztak meg furcsa pottyok lettek a kepen

 

tehat manapsag filmes kategoriaban is elszabadult a pokol, nekem nem tisztem ezt megitelni,

hogy ez jo vagy nem jo, az viszont valoban nem szerencses, ha valaki a masikra probal eroltetni

valamit

 

-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22313

Természetesen nagyítok. 

Azt, hogy mi a jó, rendkívül egyszerű megállapítani. Ránézek. HA azt látom, amit a folyamat elején elképzeltem, akkor örülök. 

Abban teljesen egyetértek, hogy precíznek és következetesnek kell lenni. De ezt a saját birodalmán belül tegye meg az ember. Te az évtizedes gyakorlatoddal nem fogsz senkit meggyőzni, hogy denzitometer nélkül nincs élet. A kezdők nem fogják tudni, hogy mi az, a tapasztaltak meg tudják, hogy nem teljesen igaz. 

 

https://www.instagram.com/p/CQFh2YIgaNf/    Digitális scan.

 

https://www.instagram.com/p/CTZCOWNIpsL/ Matt nagyítás. (telefonos kép)

Előzmény: Laborzona (22312)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22312

Nem tudom mostanában nagyítasz? Másrészt nem nagyon értem hogyan tudnék bármit is, bárkire ráerőltetni.

Másrészt az értelmezést nem nagyon értem, ha valamit „értelmezel” arról hogyan derül ki, hogy használható é a gyakorlatban? Szerintem ki kell próbálni ennyi.

Előzmény: -Minarik- (22298)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22311

Nagy valószínűséggel a feltekert film emulziója felveszi a gagyi festéket a védőpapírról. 

Előzmény: Rollei (22309)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22310

 

Volt már ilyenem régi lejárt filmmel. 
Itt ”rendesen” állnak a számok. A felvétel nincs megtükrözve. 

Előzmény: Rollei (22308)
Rollei Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22309

Nagyon banális, de az ördög nem alszik: az előhívásnál ugye levették a papírt, és csak magát a filmet küldték át a hívón?

Előzmény: Rollei (22308)
Rollei Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22308

Ötletelek, mert ezt végig kellene még gondolni.

 

Ha a negatívot megnézed a hordozó felől, és úgy helyes állásban van a szám, illetve kb. stimmelhet is a kockához a sorszám, akkor hátulról, azaz a hordozó felől jöhetett a hatás. Tehát valami a saját sorszámát világította rá a kockára.

 

Ha a hordozó felől nézve fejjel lefelé van a szám, és valamennyit elcsúszva, akkor viszont az emulzióval követlenül érintkező papírra nyomtatott szám hagyott nyomot az emulzión.

Előzmény: loksi-67 (22307)
loksi-67 Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22307

"Ha esetleg meg lehetne állapítani, hogy az adott kockán a saját számozása látszódik-e, vagy odébb lévő számozás, az nem ártana."

 

- akkor nem forditva kellene latni a feliratot? tehat a transzportpapiron levü festek "raeg" a filmre ami ra van tekerve

Előzmény: Rollei (22304)
loksi-67 Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22306

jo ötlet:

 

1es kep 6x12 nemigen latszik a szamozas

 

2es kep alul

 

 

3as kep felül

 

 

4a kep felül

 

 

5ös kep felül

 

 

6os kep felül

 

 

 

Rollei Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22305

Ui.: Ha már máskor is előfordult másmilyen gyártmányú filmmel ugyanez a jelenség, akkor a közös pont vagy a tárolás, vagy a fényképezéshez használt eszköz/módszer lehetett. Vagy esetleg a labor, pontosabban az ottani tárolás, vagy filmbefűzés része a dolognak, már ha mindkét filmet ugyanott dolgozták ki.  Itt kellene elkezdeni a gondolkodást, meg azon sem ártana tűnődni, hogy a filmek ugyanabból a forrásból lettek-e beszerezve, mert ott is kaphattak valamilyen nyaklevest. Esetleg egy jó kis röntgenezést a szállításnál.

Előzmény: Rollei (22304)
Rollei Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22304

Az lehet, amit mondasz.

 

Ha esetleg meg lehetne állapítani, hogy az adott kockán a saját számozása látszódik-e, vagy odébb lévő számozás, az nem ártana. Akkor lehetne következtetni, hogy a filmkapuban lévő film kapott hátulról valami hatást, mondjuk jó meleget/infrát a filmtartón keresztül, és az égett bele az emulzióba, vagy a tárolás során az emulzióval közvetlenül érintkező papír festékanyaga hatott-e az emulzióra?

 

A Noblex hátsó része nem valamilyen műanyag véletlenül, ami hosszú ideig volt kitéve erős napfénynek? Mert úgy tudom, hogy a műanyagból készült gépekbe nem szabad infrára érzékenyített filmet tölteni, ugyanis az anyaguk átengedi az infra tartományt. Nyilván a TMax alapból nincs érzékenyítve infrára, viszont azt senki sem tudja, hogy nem ócsítottak-e rajta valamit.

 

Úgy már jártam, hogy 6x9-es klappkameránál a lezárható vörös ablak nem zárt rendesen, és a papír felől fényt kapott a tekercs. De az nem így nézett ki, a papír rendes fényzáróként működött. Ott oldalról, a film szélétől volt fénybeszűrődés.

 

 

Előzmény: -Minarik- (22303)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22303

Az szerintem nem szemcse, hanem a papír valamilyen anyaga az emulzióban. A foltok az a beszívódott festék, vagy vegyszer nyoma, ami aztán egyenetlen hívást eredményez. 

Előzmény: loksi-67 (22300)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22302

Nekem a rollei orthoval volt bajom. A film egy milliméterrel keskenyebb volt a minimális szabványnál. Lehetetlen volt akármilyen szabvány orsóban hívni. 
Arra sem bajszintottak semmit. 

Előzmény: loksi-67 (22299)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22301

Kodak nagyon szar lett, mióta az Alaris megvette. Papírproblémától kezdve a vegyszerekig. 

Előzmény: loksi-67 (22299)
loksi-67 Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22300

szemcse szemcse hatan :-(

 

 

loksi-67 Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22299

sziasztok

 

miutan egesz jo volt a tmax400 a noblexben, gondoltam most kiproszalom a tmax100-at, mennyivel elesebb

 

eredmeny megjött es erdeklödnek a nagyerdemütöl: mikor eg bele a transzportpapir kepszamozasa a filmbe?

 

 

 

 

egyebkent iszony szar szemcses az elöhivas. a 400as ehhez kepest tüeles. neztem 06/2017-es a 100 as, vegig hütöben volt, ennyi idö alatt nem szokott megromlani

 

egyszer mar volt ilyenem egy rollei 400-assal. sajna anno nem kaptam ra valaszt, hogy ez hogyan is törtenik pontosan

 

valaki valami erthetö magyarazat?

 

 

 

-Minarik- Creative Commons License 2023.05.09 0 0 22298

Ne hidd, hogy az emberek nem olvassák a soraidat, vagy nem értik az érveidet. Mindössze nem te vagy az egyetlen akit/amit olvasnak, értelmeznek. Elejétől a végéig erőltetni az általad preferált folyamatot senki sem fogja, szimplán mert mindannyian másként dolgozzuk fel, értelmezzük és használjuk felaz információkat. 

Előzmény: Laborzona (22297)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.08 0 0 22297

Sziasztok! Magam nem folytatnám a vitát szóban, ha valakit érdekel miről beszélek be tudom mutatni a gyakorlatban, a fényméréstől a kész analóg képig.

Akit érdekel keressen meg, első lépésben meg tudom mutatni a új laboromat és tudok mutatni jópár analóg nagyítást is a helyszínen, nagyon különbözőeket. A tisztelt érdeklődő meg eldöntheti a látottak alapján, érdekli é egy full gyakorlati bemutató.

Remélem akinek más módszere van mint nekem, Ö is be tudja mutatni az esetleges érdeklődőknek. Az érdeklődő elmegy több helyre, és eldöntheti melyik módszer szimpatikus neki, és melyik módszerrel érhet el, könnyen jól nagyítható negákat.

 

És egy link kedvcsinálónak:

http://zonarendszer.blogspot.com/p/zonarendszer.html

 

UI: Sokkal egyszerűbb a valóság szintjén mint ahogy írásban tűnik.

 

baliko david Creative Commons License 2023.05.08 0 0 22296

 

szerencsere a film elohivas nem raketatudomany :)

 

par dologra figyelni kell, amit rollei kollega is emlitett:

 

mindig egeszen pontosan ugy csinaljunk mindent, ahogy azt szoktuk

pl. erdemes beszerezni egy homerot es akkor nem lesz olyan, hogy nyari hivas, meg teli :)

eleg szerencses desztillalt vizet hasznalni, hiszen ki tudja mi jon eppen a csapbol

 

nyilvan az agitaciot is lehet mindig ugyan ugy csinalni

 

ha valami nem sikerult, nem tetszik, akkor egy korben csak egy dolgog legyen modositva

 

 

maga a negative akkor lesz jo, ha az arnyek nem esik ki es a highlight kontraszt megfeleloen alakul:

 

magyarul nem eg ki a vilagos resz, hiszen az undorito,

ill. az is a szar negativok koret gazdagitja, ahol a megvilagitott terulet nem reszletgazdag

(itt nem is igazan lehet semmit sem tenni, sem scannerrel sem lavilagitoval sem, kuka az a kep

 

ezeket figyelembe veve a negative vegyen fel minnel tobb szurkesegi erteket

 

valamilyen szinten mindig szukseges egy nagyon minimalis kiserletezgetes, ezeket fel kell irni

 

nagyon csapkodni a filmek es a hivok kozott nem erdemes mert igy garantalt, hogy soha nem lesz jo az

eredmeny :)

 

felni nem szabad, szinte garantalt, hogy par szaz tekercs utan a veredben lesz mind az exponalas, mind

a hivas

 

ha nagyon zavar a film szemcsezettsege, akkor hasznaljal olyan filmet ahol ez nem jelentos vagy

hasznaljal digitalis gepet, szemely szerint en soha nem ertettem, hogy miert akarja valaki vegyszerrel

elmosni a negativjan a szemcseket :)

 

Rollei Creative Commons License 2023.05.08 0 0 22295

Volt is némi deja vu-m. :-)

 

Előzmény: pacs_425 (22294)
pacs_425 Creative Commons License 2023.05.08 0 0 22294

Csak a szokásos b31-féle körök, akárcsak úgy tíz évvel ezelőtt...

Előzmény: Rollei (22291)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.08 0 0 22293

A kérdésed másik részét meg nem nagyon értem, ha valaki megtanulja a zónarendszert, tudja alkalmazni stb., hol van az előírva, hogy innentől kezdve csak méricskélve fotózhat, kisérletezgethet.

Egyébként ha jól tudom, Te nem próbáltad?  

Előzmény: Rollei (22291)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.08 0 0 22292

Nem tudom vettél é mostanában fotópapírt vagy  nézted é a fotópapír árakat. Amit ajánlok a kevesebb selejt, minőségibb nagyítás. De nézzünk egy konkrét példát, Work normál papírra nagyítanál, mondjuk 5Fé van a témán, hogyan olvasható ki, a gyári Ilford adatokból a megfelelő hívásidő. 

 

Előzmény: Rollei (22291)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!