Keresés

Részletes keresés

Felek Ferenc Creative Commons License 22 órája 0 0 7713

Én inkább olvasó vagyok, meg néha vannak kérdéseim. :-)

Wanblí Iyeska Creative Commons License 1 napja 0 0 7712

Előzmény: Wanblí Iyeska (7711)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 1 napja 0 0 7711

Az Alvó Ute Hegység némi angol nyelvű magyarázattal ellátva:

 

Előzmény: Wanblí Iyeska (7710)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 1 napja 0 0 7710

"Hogy ne csak Wanbli kartárs írogasson a topikba..."

 

Végre! :-) Bár Frankie (Felek Ferenc) is szokott ide írogatni.

 

A  Zöld Táblahegyhez, a Mesa Verdéhez kapcsolódó bömgészés közben találtam:

 

"Az alvó Ute harcos legendája

Bár nem tartozik a Mesa Verde Nemzeti Parkhoz, az erre járó látogató automatikusan beleütközik a látványba. Colorado és Utah államok határán, az ősi Ute indiánok egykori területén, Cortez városától dél-nyugatra van egy furcsa hegy, ami egymaga emelkedik ki a környező síkságból.

 

Az Alvó Ute-hegy a mai napig szent területnek számít az Ute törzs megmarad tagjai szemében. A törzs egykor hatalmas területen, a mai Colorado állam nyugati részén, a Sziklás-hegység vonulatai között és az attól nyugatra elterülő síkságon élt.

Az Ute indiánok lélekszáma mára erősen megfogyatkozott és többségük a hegy lábánál lévő Towaoc városában, illetve az itteni rezervátumban él. A terület különböző egyezmények révén maradhatott az indiánok tulajdonában és korántsem fedi le az egykori törzsi terület teljes nagyságát. Tekintve, hogy a hegy szent hely, túrázóknak, vagy egyszerű kirándulóknak tilos a belépés.

A hegy különlegessége, hogy ha megfelelő szögből nézzük, egy földön fekvő indián harcos sziluettje rajzolódik ki előttünk. Jól kivehető a harcos feje (a képen a jobb oldalon), hajdísze, a mellkasán keresztbe font karja, sőt még a térde és lábfeje is.

A legenda szerint egy Ute harcos isten leszállt az égből, hogy megküzdjön a Föld gonosz erőivel. A harc során megsebesült és lefeküdt a földre, hogy kipihenje magát. Sebei azonban olyan súlyosak voltak, hogy elaludt és a sebekből ömlő vér folyókká alakult, ami táplálta a környező népeket.

Amikor köd, vagy felhők fedik a hegyet, a hiedelem szerint a harcos az évszakoknak megfelelően másik takarót húz magára. Ha zöld felhők érkeznek fölé, tavasz közeledik, a sötétzöld felhők a nyarat, a sárga és vörös felhők az őszt, a fehérek pedig a tél érkezését jelzik.

Az uték úgy tartják, hogy ha a felhők a legmagasabb csúcs körül gyülekeznek, a harcos elégedett népével és zsebeiből esőfelhőket enged ki a tájra. A legenda szerint a nagy Ute harcos egyszer majd felébred mély álmából, hogy segítsen a törzs ellenségei legyőzésében. A törzs tagjai szerint ez bármikor bekövetkezhet."

 

Előzmény: Völgyvidéki (7708)
Völgyvidéki Creative Commons License 1 napja 0 0 7709

Na, ide tartozik még ez is:

 

Az ősi fákból vett évgyűrűminták tanúsága alapján 1276 és 1299 között tombolt a Nagy Aszály a mai USA délnyugati részén, az ún. Four Corners régióban (a mai Colorado, Utah, Arizona és Új-Mexikó USA-államok területén).

 

"Az anasazi falvak 1300 körül elnéptelenedtek, pontosabban a lakók elmenekültek. Olyan sietve távoztak, hogy még bútoraikat és személyes tárgyaikat sem vitték magukkal. Ezt a rejtélyes eseményt, amely a becslések szerint 50000 főt érintett, többféleképpen próbálták magyarázni: betudták a szárazságnak – de máskor is voltak aszályos időszakok; a túlzott demográfiai nyomásnak – de ekkor csak a fölösleges népesség távozott volna; más népek támadásának – de évszázadokon át senki sem foglalta el a falvakat; járványnak – ennek nincs nyoma a nekropoliszokban; új vallás kialakulásának, vagy az istenek akaratának – a Rio völgyében lezajlott migrációról csupán egyetlen legenda szól, de az sem ad magyarázatot. A legelfogadhatóbb oknak a 24 évig tartó aszály tűnik, mégis furcsa, hogy egy éhínség sújtotta nép javait hátrahagyva költözzön új helyre."

Előzmény: Völgyvidéki (7708)
Völgyvidéki Creative Commons License 1 napja 0 0 7708

Hogy ne csak Wanbli kartárs írogasson a topikba, meg legyen egy kicsit más jellegű téma is:

 

Sokkal összetettebb okai lehettek az ősi puebló (anasazi) civilizáció 13. sz. végi összeomlásának, mint pusztán az ún. Four Corners régiót (a mai Colorado, Utah, Arizona és Új-Mexikó USA-államok területe) sújtó  Nagy Aszály.

 

Itt egy cikk a Mult-kor oldalról:

 

"Az anasazik (más néven pueblók) 700 évvel ezelőtt mai napig ismeretlen okokból elhagyták korábbi településeiket és délre - Arizonába és Új-Mexikóba - vándoroltak. Bár jellegzetes kultúrájuk nyomai a hohokam és hopi indiánok földjén mindenütt megtalálhatók, a vándorlásra nincs magyarázat.

 

A szárazság nem lehet magyarázat

Az anasazik kerámiái kívül vörösek, belül pedig fekete és fehér mintázatúak voltak, ami élesen elütött a hohokam indiánok egyszerűbb cserépedényeitől. Házaik építéséhez fa és sár helyett követ használtak. Rituális helyiségük, a kiva, téglalap alakú, süllyesztett kamra volt, a közepén tűzhellyel és egy ún. sipapuval (lélekalagúttal), amely azt az utat jelképezi, ahol az első emberek a föld mélyéből felbukkantak.

De mi az oka, hogy az anasazik a 13. század végén elhagyták korábbi településeiket, és délnyugat felé húzódtak? A tudósok korábban úgy vélték, hogy elsősorban környezeti tényezők, például nagy szárazság vagy egy kisebb jégkorszak késztette őket vándorlásra. A bizonyítékok szaporodásával azonban ez az állítás már nem állta meg a helyét. A mai emberekhez hasonlóan az anasazik is összetett személyiségek voltak, akik el tudták dönteni, miként reagáljanak a változó környezetre. Nem egyszerű bábok voltak, hanem maguk is tevékeny részesei a történéseknek.

Néhány kutató a hadviselésben és az anasazi társadalom növekvő összetettségében keresi a magyarázatot. A leletek vizsgálatával az anasazik gondolkodását akarják kifürkészni. "Az 1200-as évek vége fontos társadalmi, politikai és vallási nyugtalanság és kísérletezés időszaka volt. Valami fontos dolognak kellett történnie" - állítja William D. Lipe, a Washington Állami Egyetem régésze.

A fák évgyűrűinek vizsgálata azt mutatja, hogy a 13. század utolsó negyedében valóban pusztító aszály sújtotta azt a térséget, amelyet lakói elhagytak. De már korábban is voltak hasonló száraz időszakok. "A körülmények valóban igen rosszak voltak az 1200-as években, de mégsem voltak olyan rosszak, mint a 900-as években" - véli Timothy A. Kohler. A nagyobb folyók - Provo River és a San Juan River - még a legsúlyosabb szárazság idején sem száradtak ki. "Az éghajlat valószínűleg sok mindent megmagyaráz, de voltak olyan helyek, ahol az emberek ott maradhattak volna, és tovább gazdálkodhattak volna" - véli Dr. Allison.

A lakók elhagyták a mai Dél-Colorado viszonylag termékeny területét a hopik csontszáraz földjéért. "Az éghajlat a legkézenfekvőbb magyarázat, de pont a hopikhoz mentek, hogy ettől megmeneküljenek?" - kérdezi Dr. Lipe. A Four Corners (Négy sarok - négy állam határos egymással) területének elhagyásával sokkal rosszabb helyre kerültek.

Néhány régész szerint az egyre hidegebb időjárás okozta a hanyatlást. A tavak és mocsarak alján lerakódott pollenrétegek vastagságának vizsgálata arra utal, hogy a termékeny időszakok egyre rövidebbek lettek. Ez azonban még a szárazsággal együtt sem lehetett döntő érv. Az elköltözés után nem sokkal a szárazság elmúlt. "Az évgyűrűk vizsgálata azt mutatja, hogy 1300 és 1340 között az időjárás igen csapadékosra fordult" - állítja Larry Benson, paleoklimatológus. Az esők visszatértek ugyan, de az emberek nem. "Miért nem jöttek vissza? Miért nem tért vissza senki a San Juan folyó északi részére? Pedig kellemes hely volt, és 1300 körül különösen kellemesnek tűnt" - mondja Catherine M. Cameron, a Colorado Egyetem régésze.

Kristin A. Kuckelman, a cortezi Crow Canyon Régészeti Központ munkatársa a Sand Canyon Pueblo romjaiban egy tragikus felemelkedés és bukás nyomait véli felfedezni. A terméshozam visszaesésével a lakosok újra áttértek a földművelésről és állattartásról a gyűjtögetésre és a vadászatra. A támadók ellen erődöket építettek. Az erőfeszítések azonban hiábavalónak bizonyultak: a falu lakóit megskalpolták, megcsonkították, és talán még meg is ették. A családokat a saját házaikban ölték meg, a falut felgyújtották. Különös viszont, hogy a győztesek nem maradtak, hogy meghódítsák a legyőzött területet.

 

Erőszak helyett indián reformáció pusztított

Az erőszak azonban nem mindig magától értetődő tényező. Ami még furcsább, a különös vándorok Kayentából származtak. Kb. 1290-ig, tehát a nagy szárazság kezdete után még 15 évig a falvaikban éltek. Amikor végül felkerekedtek a San Pedro-völgy ill. más területek felé, az evakuálás rendezetten folyt. `Nem látok semmilyen erőszakra, kannibalizmusra vagy védekezésre utaló bizonyítékot. A terület elhagyása másként történt. Bizonyíték van arra, hogy az emberek vissza akartak jönni` - véli Dr. Dean. Az északkelet-arizónai Navajo Műemlékhez tartozó Kiet Siel sziklafalunál a lakosok gondosan lezárták a magtárak nyílását, és amikor elmentek, egy hatalmas fatorlasszal zárták el a településhez vezető utat. `Világosan látszik, hogy ezek az emberek nem zavarodottan vagy sietve távoztak` - mondja Dr. Dean.

A tárgyi leleteken túl az elköltözés hátterében állhatnak ideológiai okok is. Donna Glowacki, a Notre Dame Egyetem régésze a rituális építészet és fazekasság változásainak tanulmányozásával egy új puebló vallás megjelenését vázolja fel. Több mint egy évszázadig a vallási szertartásokat a többemeletes "Nagy Házakban" tartották, amelyek belsejében kisebb és nagyobb kör alakú, gerendatetős kivák voltak. Az Új-Mexikó északnyugati részén található Chaco Canyonból eredeztethető félelmetes templomokba valószínűleg csak a papoknak volt bejárása.

Chaco Canyon, mint vallási központ az 1100-as évek elején ugyan elvesztette jelentőségét, de az itteni építészet az egész Mesa Verde régióban elterjedt. Az 1200-as évek közepén azonban egy új stílus is megjelent. Az építmények és a kivák nyitottakká váltak, mint egy amfiteátrum. Talán ez már egy új kezdet jele volt. Néhány romnál a szertartási edények nagyobbak és díszítettebbek lettek, mintha valamilyen rituális áldozásra használták volna őket. Az új építészet olyan kör vagy D-alakú építményeket is alkotott, amelyek talán titkos rituálék megtartására szolgáltak.

Bár a dogma ismeretlen, Dr. Glowacki szerint gyorsan terjedt. Szerinte a mozgalom központja a Mesa Verdétől nyugatra fekvő McElmo Canyon volt. Az ásatások eredményei azt mutatják, hogy a népesség az új építészettel együtt gyarapodott. Nyugatról bevándorlók érkeztek, amire az edényeken látható másféle díszítés utal. 1260 körül, jóval a szárazság előtt azonban a lakók elhagyták a falut, talán az új ideológiát akarták terjeszteni.

Más régészek szerint délen egy evangéliumszerű vallás alakult ki, amely meghódította a lázadó északiakat is. Ez a vallás talán a hopi és zuni indiánrezervátumokban ma is élő maszkos kachina-rituálé előfutára lehetett. A Salado polikróm fazekasság egy másik kultuszt jelképezhetett.

A kutatók és régészek jelenleg számítógépen szimulálják a népesség változásait 600-1300 között Colorado délnyugati részén. A csapadékra, hőmérsékletre, a talaj termékenységére, az emberi anyagcserére és táplálkozásra vonatkozó adatok egymás mellé helyezése elgondolkoztató eredményt hoz: minél bonyolultabb lett az anasazi társadalom, annál sebezhetőbbé vált. A kukorica nemesítése és a vadpulyka háziasítása egyre több ennivalót biztosított. A népesség nőtt, és falvakba tömörült, vallási és politikai intézmények jöttek létre. A kukoricatermés csökkenése és az erőszak növekedése még szorosabb együttélésre késztette a falvak lakóit. 1275-ben, a nagy aszály idején az anasazik sokkal inkább rá voltak utalva a mezőgazdaságra, mint a korábbi szárazságok idején, és egymástól is jobban függtek.

A különböző magyarázatok között egy dolog biztosnak látszik: A pueblók nem úgy tűntek el, mint az elszáradt kukorica, amelyet elfúj a szél. Átalakították a társadalmukat, megpróbáltak alkalmazkodni, és csak miután ezek a próbálkozások kudarcba fulladtak, költöztek más vidékre."

Wanblí Iyeska Creative Commons License 3 napja 0 0 7707

Az Esős Hegykúptól 10-20-30 km-re északnyugatra található az ún. Dakota Préri Füves Terület (Dakota Prairie Grassland).

 

A neve megtévesztő, ne egy szimpla füves síkságnak képzeljétek el, hanem egy dombokkal és alacsonyabb kúphegyekkel szabdalt szaggatott terep, füves lankákkal és itt-ott kisebb-nagyobb síkságokkal.

 

Ezért a tájért is egy időben véres küzdelem folyt, volt a mandanoké és a hidatszáké, de a mandanok az 1837-1838-as Nagy Himlőjárványban majdnem teljesen kipusztultak, a hidatszákat meg a lakoták északabbra szorították és övék lett ez a föld.

 

Aztán meg jöttek a jenkik a kékkabátos hadseregükkel, osztán meg az övéké...

 

Na, adok ehhez is kuglis világtérkép koordinátákat, sok szép fotó is fel van töltve, ma ez egy főleg turisztikai célú terület:

 

https://www.google.hu/maps/place/Dakota+Prairie+Grasslands/@46.8306059,-104.6936712,7z/data=!4m14!1m7!3m6!1s0x5325e54555555555:0x759ad0ae8deca56e!2sDakota+Prairie+Grasslands!8m2!3d46.8306059!4d-103.3753119!16s%2Fg%2F11pzxb664x!3m5!1s0x5325e54555555555:0x759ad0ae8deca56e!8m2!3d46.8306059!4d-103.3753119!16s%2Fg%2F11pzxb664x?entry=ttu

Előzmény: Wanblí Iyeska (7704)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 3 napja 0 0 7706

Egy jó kis videó, jó aláfestő zenével, dinamikus térképpel  a sziú nyelvcsalád történetéről (két és fél perc mindössze, de nagyon szemléletes):

 

History of the Siouan languages (by Iroquoian Mapper):

 

https://www.youtube.com/watch?v=AlqYK5CkVh0

 

 

Előzmény: Wanblí Iyeska (7703)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 3 napja 0 0 7705

Ami azt illeti, ez a hadiösvényen járó vakmerő apszáaroké csapat jó mélyen benyomult a lakoták területére, ez 1858-ban már vastagon lakota terület volt, a két nép vadászmezőinek határvonala akkoriban nagyjából a Por-folyó és a Nyelv-folyó vidékén hullámzott.

 

 

Előzmény: Wanblí Iyeska (7704)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 3 napja 0 0 7704

Akkor legyen egy kis térképismeret megiint:

 

Észak-Dakota állam délnyugati részén, Slope megyében, nem messze a Kis-Missouri folyótól található a legendás Esős Kúphegy (Rainy Butte), ahol 1858-ban volt egy nevezetes ütközet a hunkpapa lakoták és az apszáarokék között.

 

Itt esett el Ülő Bika apja, főleg erről lett nevezetes a csata mind a lakoták, mind az apszáarokék tábortüzei mellett...

 

Ja igen, kuglista világtérkép:

 

https://www.google.hu/maps/place/Rainy+Butte,+%C3%89szak-Dakota+58647,+Egyes%C3%BClt+%C3%81llamok/@46.4971871,-104.3070094,8z/data=!4m6!3m5!1s0x5328b31ac57dd049:0x8099a6067962b3c0!8m2!3d46.4921093!4d-102.9950892!16s%2Fg%2F1z2v7pwx5?entry=ttu

 

Wikipedia:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rainy_Butte

Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.11 0 0 7703

Szia Eguzki!

 

A katauba ág egy nagyon-nagyon régen elkülönült ág a sziú nyelvcsaládon belül, ezért egyes nyelvészek sziú-katauba nyelvcsaládról beszélnek.

A nyelvtörténeti becslések szerint a katauba ág kb. 3.500 - 4.000 évvel ezelőtt vált külön.

Ebbe 2 ismert nyelv tartozott, a katauba és a wocconi, mára mindkettő kihalt.

A tutelo a virginiai sziú csoportba tartozik  amely sokkal közelebb áll a többi sziú nyelvhez, mint a katauba ághoz.

Előzmény: eguzki (7699)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.08 0 0 7702

Kedves Eguzki!

 

Egy rövid videó a sziú nyelvekről, benne a tőszámnevek 1-től 10-ig valamennyi sziú nyelven:

 

https://www.youtube.com/watch?v=zviEfimrQP0

Előzmény: eguzki (7699)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.04 0 1 7701

Ami azt illeti, a Missouri-völgyi ág nyelvei, a Hidatsa és az Apsáalookee is nyelvileg eléggé távol állnak a sziú nyelvcsalád központi csoportjától, az ún. Mississippi-völgyi csoporttól.

Valószínű, hogy a szétválás köztük már nagyon régen megtörténhetett.

A Missouri-völgyi csoport ősei a hagyományai alapján a Szent Tó környékén, valamint ettől északra és északkeletre éltek, északon föl egészen a Felső Tó vidékéig.

A Mississippi-völgyi csoport további 4 alcsoportra oszlik:

-Dakota nyelvek

-Hochank nyelv, közismertebb nevén Winnebago

- Chíwere nyelvek

- Degiha nyelvek.

 

Ezeknek az "őshazája" a Mississippi völgyében lehetett, az Arkansas torkolatától fölfelé egészen a Mississippi forrásvidékéig és a Michigan-tóig, illetve az Ohio vízgyűjtőjének az alsó részén.

Előzmény: eguzki (7699)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.04 0 0 7700

Szia Eguzki!

 

Ítchik daluúom! - Jó, hogy eljöttél! (Apsáalookee).

 

Ezekről a mandan - walesi lexikai kapcsolatokról én is csak érintőlegesen olvastam, konkrét példákkal nem láttam alátámasztva.

Jó lenne tudni, mennyi valós alapja lehet...

Előzmény: eguzki (7699)
eguzki Creative Commons License 2024.05.02 0 1 7699

Ez a Mandan-walesi nyelvi kapcsolat kiváncsivá tett, megnézem milyen forrásokat lehet találni erről. Egyébiránt a Mandan mellett az egykor a keleti partvidéken beszélt katauba illetve tutelo nyelvek voltak még "izoláltak" a sziú nyelvek között.

Előzmény: Wanblí Iyeska (7697)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.02 0 1 7698

Sárgakő-folyó:

 

 

 

Előzmény: Wanblí Iyeska (7693)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.01 0 0 7697

Érdekesek ezek az ősi vándorlások, amelyek ezeknek a népeknek az eredetmondáiban is tükröződnek.

A Mandanok pl. délkelet-kelet felől érkezhettek, a Cahokia-kultúra térségéből. Nagyjából arról a területről, ahol az Ohio és az Illinois folyók belefolynak a Mississippi folyamba. Mindez persze csak egy közepesen erős feltételezés, nem több...

 

Érdekes a Mandan nyelvben kimutatott néhány walesi eredetű szó kérdésköre, ezekre máig nincs elfogadott magyarázat.

Előzmény: Wanblí Iyeska (7694)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.01 0 0 7696

Mai leszármazottaik a Berthold-erőd Rezervátumban élnek, Észak-Dakotában.

Előzmény: Wanblí Iyeska (7694)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.01 0 0 7695

Földrajzilag a mai Észak-Dakota, a Nagy Iszapos (Missouri) jobb partja, a Szív-folyó és a Kés-folyó vidéke. A Kis-Missouritól keletre, az Ágyúgolyó-folyótól északra.

Előzmény: Wanblí Iyeska (7694)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.01 0 0 7694

Egy kis olvasnivaló a Három Szövetkezett Törzsről (Mandan, Hidatsa, Arikara) angolul:

 

https://www.ndstudies.gov/curriculum/high-school/mandan-hidatsa-sahnish/culture-mha

Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.05.01 0 1 7693

A Sárgakő-folyóról tegyek be néhány fotót?   :-)

Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.30 0 0 7692

Vörös Nyomkereső = Chíitdeehisshish

Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.29 0 0 7691

Az Apsáalookee az körülbelül úgy fordítható le, hogy " A Nagycsőrű Madár Gyermekei".

Sokan azt vallják, hogy a Nagycsőrű Madáron egy mitikus madarat, egy Mennydörgéslényt kell érteni.

Téves fordítás miatt lettek varjaknak elnevrzve, a francia felfedezők és kereskedők követték el ezt a bakit, akik ezt a népet a Gens de Corbeau elnevezéssel illették, ezt fordították le a britek Crowra.

Előzmény: Wanblí Iyeska (7690)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.29 0 0 7690

Pl. amikor 1450 tájékán Shíipdeetash (No Intestines or No Vitals) főnök egy mitikus látomást követve, a Szent Dohány nyomában a nép egy részét a Szent Tótól a Sárgakő-folyó völgyébe vezette.

Ebből a néprészből lettek az apszáarokék (Apsáalookee), közismertebb nevükön a varjú indiánok.

Akik a Szent Tónál maradtak a testvére, Vörös Nyomkereső vezetésével, azok is hamarosan útra keltek és a Nagy Iszapos Víz, a Missouri partjához költöztek.

Belőlük lettek a hidatszák (Hidatsa, eredetileg Hiraaca).

Előzmény: Wanblí Iyeska (7682)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.28 0 0 7689

Eléggé száraz sztyeppei jellegű az éghajlat, de azért nem mindig ilyen kopár, esőzések után szépen kizöldül a táj.

Előzmény: Wanblí Iyeska (7687)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.28 0 0 7688

"a lkaoták"

 

Ez lakoták akart lenni. :-)

Előzmény: Wanblí Iyeska (7687)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.28 0 0 7687

Szia Frankie!

 

Látom, hogy te is kedveled a témába vágó tájképeket:

 

A Por-folyó völgye a Montana Territórium délkeleti részén.

 

Egy időben ez a folyó volt a határfolyó az apszáarokék és a lkaoták között, bár igazából ez a határvonal sosem volt kőbe vésve, a Nagy Síkságokon egyébként ois nagyon képlékenyek voltak a törzsi területek határai.

 

Előzmény: Felek Ferenc (7684)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.27 0 0 7686

A fényképen egyébként az ikonikus Devils Tower látható, csak én szándékosan az apszáaroké, ill. a lakota nevét adtam meg.

A Devils Tower térsége egy időben az apszáarokék területéhez tartozott, majd a 18. sz. vége, 19. sz. eleje körül a lakoták és az északi sájenek kiszorították innen őket.

 

Ma a Devils Tower nem tartozik egyetlen őslakos rezervátumhoz sem, szövetségi terület, ún. National Monument.

Előzmény: Felek Ferenc (7684)
Wanblí Iyeska Creative Commons License 2024.04.27 0 0 7685

Turisták simán, max. engedélyt kell kérniük a rezervátum vezetőségétől.

Sőt úgy tudom, hogy néhány rezervátum esetében fontos bevételi forrás az idegenforgalom.

Előzmény: Felek Ferenc (7684)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.04.27 0 1 7684

A fényképről jutott eszembe: napjainkban a rezervátumok területére ki mehet be? Az ott élő indián lakosság, rendőr - mentő - tűzoltó, de pld. turista?

Előzmény: Wanblí Iyeska (7683)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!