Törölt nick Creative Commons License 1999.06.01 0 0 8
Tisztelt Hozzászolók!
Mint jelenlegi köztisztviselő szeretnék a vitához szólni!
Bagoly1-nek: az önkormányzati tisztségviselők munkáltatója a jegyző és nem az önkormányzati képviselők. A köztisztviselők munkaviszonyát, és az azzal kapcsolatos dolgokat (fizetés, szabadság, munkaviszony megszüntetése, stb.) a Köztisztviselők joggállásáról szoló 1992. évi XXIII.tv. szabályozza. Ez a törvény elég speciális jogokat biztosít a köztisztviselőknek. Pl.: alapszabadság nem 20 nap mint általában hanem 25 nap. A köztisztviselő közigazgatási vizsgával kell hogy rendelkezzék. Összeférhetetlenség. stb.
A közszolgálati jogviszony megszünése:
a/ közös megegyezéssel
b/ lemondással
c/ felmentéssel
d/ a kinevezésben foglalt határidő lejártával
e/ köztisztviselő halálával
f/ a törvényben meghatározott esetekben

Lássuk azt a helyzetet, amikor a köztisztviselő akarata ellenére történik a felmentés.
"17. § (1) A közszolgálati jogviszony - a (3) és (4) bekezdésben foglalt korlátozással -
felmentéssel akkor szüntethetô meg, ha

a) a közigazgatási szerv jogutód nélkül megszűnik;

b) az Országgyűlés, a Kormány, illetve az önkormányzati képviselô-testület döntése alapján a
közigazgatási szerv hivatali szervezetében létszámcsökkentést kell végrehajtani, és emiatt a
köztisztviselô további foglalkoztatására nincs lehetôség;

c) megszűnt a közigazgatási szervnek az a tevékenysége, amelynek körében a köztisztviselôt
foglalkoztatták;

d) átszervezés következtében munkaköre feleslegessé vált;

e) a köztisztviselô feladatai ellátására alkalmatlan;

f) a köztisztviselô nyugellátásra szerzett jogosultságot.

(2) A munkáltató a felmentést köteles megindokolni. Az indokolásból a felmentés okának
világosan ki kell tűnnie és a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy a felmentés indoka valós és
okszerű.

(3) A köztisztviselô az (1) bekezdés b)-d) pontjai alapján akkor menthetô fel, ha a hivatali
szervezetben vagy annak irányítása alatt álló közigazgatási szervnél a képzettségének és
besorolásának megfelelô másik betöltetlen munkakör nincs, vagy ha az ilyen munkakörbe való
áthelyezéséhez nem járul hozzá.

(4) Ha az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott alkalmatlanság egészségügyi ok
következménye, a köztisztviselô akkor menthetô fel, ha a hivatali szervezetben vagy annak
irányítása alatt álló közigazgatási szervnél az egészségi állapotának megfelelô betöltetlen munkakör
nincs, vagy ha az ilyen munkakörbe való áthelyezéséhez nem járul hozzá.

18. § (1) A felmentési idô hat hónap.

(2) Határozott idejű közszolgálati jogviszony megszüntetése esetén a felmentési idô nem terjedhet
túl azon az idôponton, amikor a közszolgálati jogviszony a kinevezés értelmében felmentés nélkül
is megszűnt volna.

(3) A köztisztviselôt a felmentés idôtartamának felére a munkavégzési kötelezettség alól
mentesíteni kell.

A végkielégítés

19. § (1) A köztisztviselôt felmentése esetén - az (5) és a (6) bekezdésekben foglalt kivétellel - a
felmentési idôre járó illetményén túl végkielégítés illeti meg.

(2) A végkielégítés összege, ha a felmentett köztisztviselô közszolgálati jogviszonyban töltött ideje

a) az öt évet nem haladja meg, kéthavi;

b) a nyolc évet nem haladja meg, háromhavi;

c) a tizenkét évet nem haladja meg, hathavi;

d) a húsz évet nem haladja meg, kilenchavi;

e) a húsz évet meghaladja, tizenkét havi

illetményének megfelelô összeg.

(3) A végkielégítés összegének meghatározásakor a besorolásnál alapul vett idôt kell figyelembe
venni. Ismételten létesített közszolgálati jogviszony felmentéssel történô megszűnésekor a
végkielégítés alapjául az e törvény alapján járó, korábbi végkielégítést követôen közszolgálati
jogviszonyban töltött idôt lehet csak figyelembe venni. A 11. § (2) bekezdése szerint határozott
idôre létesített közszolgálati jogviszony felmentéssel történô megszűnése esetén a végkielégítés
összegének meghatározásánál a kinevezés és a felmentés közötti idôtartamot kell figyelembe
venni.

(4) A végkielégítés összegének kifizetése a munkavégzési kötelezettséggel járó utolsó
munkanapon esedékes.

(5) A gyakornoknak felmentés esetén végkielégítés nem jár.

(6) Végkielégítésre nem jogosult a köztisztviselô, ha felmentésére azért került sor, mert
nyugellátásra szerzett jogosultságot, illetve - az egészségügyi okot kivéve - alkalmatlanság címén
mentették fel.

Tisztelt Uraim!
Láthatják, hogy egy köztisztvislő felmentése nem olyan egyszerű dolog és főleg nem olcsó mulatság (átlagosan a felmondás időpontjától 14 havi bért kell kifizetni - ez a szolgálati időtől függ) hacsak nem tudják fegyelmivel eltávolítani (ilyenkor persze a köztisztviselő is hibás, "vaj van a füle mögött"). Miután szerencsére már joggállamban élünk a felmentés megtámadható!
Nézzük a valós helyzetet: a kis pénzű önkormányzatoknak komolyan meg kell gondolniuk, hogy tömeges elbocsátásokat illetve személycseréket érdemes-e forszírozniuk, ez ugyanis igen jelentős kiadással jár.
Központi hivataloknál tömeges méretekben ez a körülmény szintén fennáll, ezért ezekben az intézményekben a létszám csökkentést elsősorban költségkimélően (nyugdijkoruak elbocsátása utód nélkül) hajtják végre.
Vezető beosztásból (ov., föov.,stb.) minden további nélkül elhelyezhetők az emberek, de ettöl még nem kerülnek ki a közszolgálatból.
Gyötör diagnozisa megfigyeléseim szerint igaz; jelentős a közigazgatási intézményekben dolgozók között a nyugdíj közeliek számaránya. Mi következik ebből? - Ezek az emberek jelentős részben a kommunizmus idején kerültek ide, ezért sok köztük a kontraszelektált, alul képzett, a beidegzödött "gyakorlatból" élő, erkölcsileg meghasonult és korrumpálódott ember. Kérdésem a következő, szükség van-e erre a "gyakorlatra", szükség van-e a korrupcióban való szakértelemre ? Véleményem szerint, ha a köztisztviselői szféra átalakult volna egy minden tekintetben pártatlan, szakértő intézménnyé, akkor a mindenkori kormányoknak, csak kisebb takarításokat kellene és szabadna végrehajtani. Mivel azonban a "nagytakarítás" és az átvilágítás teljes mélységben még nem történt meg igenis cserélni kell, elsősorban a magasabb szinteken. Tisztelet a kivételnek, de ezek az emberek nem potólhatatlanok!
Mindezekkel együtt, a közisztviselői kar a rendszerváltozás óta jelentős mértékben megújult (még mindig nem eléggé, és ezt hátráltatta az elmúlt 4 év is) és a nagyobb megbecsülés (anyagilag és erkölcsileg) ennek a még be nem fejezett megújulásnak, csak hasznára válhat.
Nevetségesnek és tudathasadásos állapotnak tartom, hogy azokkal a kontraszelektált "szakértő" emberekkel haladjon az ország szekere az europai integráció felé, akik 15 éve még a SZU gyarmati csinovnyikaiként tartották igában az országot. Vegyük észre, hogy ez a tisztviselői kar még jelentős részben a kommunista káder politika által válogatott emberekből áll. Ez a nyugat-európai sztenderd? Szerencsére az idő előrehaladtával innen is, éppúgy mint az élet más területeiről is, egyre gyorsabban kopnak ki (természetes úton) a múlt rendszerhez kötödő emberek. Hangsúlyozom, nem a jobb vagy bal oldali beálítottsággal van gond, hanem a múlt rendszerben rögzödőtt és ahoz kötödő szemlélettel. Szemlélet váltásra szükség van!! Ez a szemlélet váltás nem megy máról holnapra, hanem egy folyamat - melynek még nincs vége - és mivel személyekhez is köthető, együtt kell járjon személycserékkel is.
A köztisztviselői szféra nagyon tág, igen jelentős különbségek vannak az egyes intézmények által megkívánt tudásban, mind mennyiségben mind minőségben, egységes egészként kezelni súlyos tévedés. Vannak részei, ahol viszonylag gyorsan és simán lehet személycseréket végezni (önkormányzatok), de vannak olyan részei is, ahol a szaktudás specifikus volta miatt egy-egy ember pótlása nagyon nehéz.( műszaki felügyeletet ellátó intézmények, stb)
Összegezve: országunknak igenis szüksége van arra, hogy a köztisztviselői kart a kormány ( melynek véleményem szerint ez kötelessége is) fölülről lefelé fokozatosan megtisztítsa a múlt rendszerben gyökerező szemlélettől, és ha kell - márpedig kell - ez járjon együtt személycserékkel, horribile dictu, de elbocsátásokkal is! A személycseréknél, és főleg az elbocsátásnoknál, mindenképp széleskörű figyelemmel, óvatossággal és empátiával kell eljárni!
Legyen minél hamarabb, minél több, minden tekintetben SZABAD és ami ezzel együtt jár, ÖNÁLLÓ GONDOLKODÁSRA ÉS ITÉLETRE képes, DÖNTÉSEIÉRT MINDEN TEKINTETBEN FELELŐSSÉGET VÁLLALÓ ÉS FELELŐSSÉGRE VONHATÓ, - és ami nem - SZAKMAILAG MAGASAN KÉPZETT, FELKÉSZÜLT, ERKÖLCSILEG TISZTA, NEM KORRUMPÁLHATÓ, JÓL FIZETETT tisztségviselője Magyarországnak.
(Vajon sok ilyen van jelenleg? :-)) Remélem egyre több!!)
BBF