Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 30 perce 0 0 57656

Dehogy. 

 

Ez pl. nagyon bíztató project. Konkrétan épül a prototípus. Idén Statikus tesztek, 2027 re In Orbit Demonstratort terveznek. PFRC alapú megközelítés, úgyhogy szilárd elméleti megalapozása van. Szorítsunk nekik.

 

 

 

https://pulsarfusion.com/products-development/fusion-propulsion/

 

Csak hát ugye attól, hogy szerencsés esetben mondjuk 2027-re van egy megfelelő motor, még úgy min. egy, két évtized, hogy meglegyen a finanszírozás meg a mission architektúra. 

Előzmény: mmormota (57655)
mmormota Creative Commons License 10 órája 0 0 57655

Kösz. Nem sietik el ezek szerint, olyan mint a fúziós reaktor - mindig 30 év múlva lesz kész. :-)

Előzmény: Platon (57651)
Platon Creative Commons License 17 órája -1 0 57654

Hűha. Ez nem csak simán leállt, ez felrobbant. Akkor ezzel együtt 3 motor adta meg magát. Ez nem túl jó hír.

Előzmény: jee_c (57653)
jee_c Creative Commons License 17 órája 0 0 57653

Van videónk a Booster becsobbanásáról:

https://x.com/JaraySzabolcs/status/1799462162672632107

Látszik a felvételen, amikor eldurran az egyik Raptor a leszálláskor. És az is látszik, hogy hogyan kompenzálja ki a többivel. Mínusz és plusz.

A Shipről is várhatunk majd valami felvételt, mert járt arra az ausztrálok egyik hivatalos (katonai?) gépe, és sejthetőleg direkt ezért.

Mondjuk többen panaszkodnak a Booster felvételre, hogy az oldalra dőlést nem mutatja.

 

Diótörő Creative Commons License 18 órája 0 0 57652

Jó, nekem is van egy orosz fúrógépem vagy harminc éves, de műholdjaik nem feltétlenül szokták kibírni az egy évtizedet.

Leszámítva az ISS saját moduljait, mert azok valahogy bírják.

Előzmény: Platon (57650)
Platon Creative Commons License 21 órája 0 0 57651

Szerintem kémiai meghajtással prohibitive drága és veszélyes.

 

De. Egy sor nagyon ígéretes nukleáris meghajtás van elég jó státuszban. 

 

20-30 év még szerintem

Előzmény: mmormota (57646)
Platon Creative Commons License 22 órája 0 0 57650

Amúgy egy orosz cucctól elég szép ennyi időtartam.

 

Ezt azért nem mondanám. Elég tartós dolgokat gyártanak.

Előzmény: Diótörő (57644)
Platon Creative Commons License 22 órája 0 0 57649

Igen. Hohmannon nagyobb a deltaV.

 

Kivéve az egészen gyors pályákat

 

 

Előzmény: c742 (57645)
szilvatövis Creative Commons License 22 órája 0 0 57648

Hohmannon már kisebb lesz a pályasebessége, mint a Marsnak, a bolygó elé kell érkezni, hogy találkozzanak. Ha gyorsabb pályát választ, akkor befigyel a szögeltérés is, ahogy mondod, minden sokkal macerásabbá válik, bár időt nyer, nem biztos, hogy életet.

A multiskip reentry sem egy életbiztosítás.

Előzmény: c742 (57645)
c742 Creative Commons License 22 órája 0 0 57647
eselytelen...

az usa nem all olyan jol hogy egy marstripre eltapsoljon 1000mrdot...

van ott is gond gazdagon, meg jo nagy kvi hiany...

20 ev alatt kb. meglesz a mar folyamatba levo samplereturn... :-))

funfakt: ha kennedit nem merenylik meg, akkor az apollot valszeg lefujta volna, olyan brutalis volt az arcedula...
de mivel megmerenyeltek, a tiszteletere vegigtoltak...
Előzmény: mmormota (57646)
mmormota Creative Commons License 23 órája 0 0 57646

Reálisan hogy néz most ki az emberes Mars utazás? Lesz belőle valami mondjuk 20 éven belül? Megoldják kémiai meghajtással, vagy megvárják, amíg lesz megfelelő nukleáris reaktor?

c742 Creative Commons License 23 órája 0 0 57645
szerintem a hohmannon nagyobb az erkezesi dv mint egy gyorsabb palyan, de lehet hogy rosszul sejtem, mert dv vektor nem skalar...

Előzmény: szilvatövis (57643)
Diótörő Creative Commons License 24 órája 0 0 57644

" Kilencven évesen talán nem volt a legjobb ötlet műrepüléssel próbálkozni "

 

Nekem is ez volt az első gondolatom, így viszont szép halál egy űrhajósnak.

Szebb, mint egy öregek otthonában kipurcanni.

 

Más: szépen működik a Zarja szellőztető rendszere, még a végén le kell kapcsolni az ISS-ről.

Amúgy egy orosz cucctól elég szép ennyi időtartam.

Előzmény: Platon (57642)
szilvatövis Creative Commons License 25 órája 0 1 57643

Nagyobb belépési sebesség mellett (Mars) ugyanez elérhető nagyobb magasságon, hasonló hőterheléssel. Vagy akár csinálhat a a Ship egy lassító légkörbe merülést (skip/multiskip reentry).

Sajnos nem, a marsi adottságok nem teszik lehetővé a Starshipnek a lassú fékezést, de nem is ez az igazi dilema szerintem, hanem, hogy milyen sebességre gyorsítsanak fel, mennyi ideig tartson az út.

Hohmann pályán érkezve talán egyből le tudna fékezni, de ha gyorsabban megy, akkor ahogy Platon mondja  mindenképp kell extra hajtóműves fékezés, vagy amit említesz a reentry. Ez utóbbihoz szerencsére a Mars jó lehetőséget kínál, tehát a probléma áthidalható.

Előzmény: jee_c (57626)
Platon Creative Commons License 26 órája 0 0 57642

RIP Astronaut William Anders (Apollo 8)

 

 

Kilencven évesen talán nem volt a legjobb ötlet műrepüléssel próbálkozni :( 

 

https://x.com/rawsalerts/status/1799255715476853081

 

 

szilvatövis Creative Commons License 1 napja 0 0 57641

Minek az a nagy sietség? Menjen 4 km/s-el! Könnyebb lefékeznie...

Előzmény: Platon (57640)
Platon Creative Commons License 1 napja 0 0 57640

Az 32 Pa nyomás. Az cca 20 km magasan a mars felszín felett....  És ballisztikus pályán van. Egyszerűen nem tud lelassulni. 

 

A Marson az egyik legnehezebb landolni a potenciális célok közül.

 

Egy kis könnyed anyag, miért is olyan nehéz ott leszállni.

 

https://www.youtube.com/watch?v=h2nqgKL2JQU

 

Az a baj hogy mire odaér a Starship nem lesz elég üzemanyaga egy komolyabb powered landinghoz. Minimum 4 Km/sec et el kéne égetnie a légkörben. Ez csak akkor menne ha jó sokáig tudna repülni a légkörben. De a hiperszonikus tartományban az L/D ratio csak 0.3-0.5 maximum. Messze messze nem elég. Olyan 5 kéne.

Előzmény: jee_c (57638)
Platon Creative Commons License 1 napja 0 0 57639

Igen, ha megnézed írtam is.

 

Meglátjuk az majd mit hoz. A megoldandó problémák ugye attól nem mennek el hogy emelnek a verziószámon, konkrét megoldásokat kell villantani.

 

De kétlem hogy az új verzióval is akár sikerülne végül 60T fölé menni. Talán 40T se lesz végül.

 

 

Kérdés hogy ez már mennyire számít új rakétának. Mert valakivel fogadtam hogy a Starship abban az eredeti formájában nem fog működni.

 

Vajon a teljesen más paraméterű motor, a jelentősen más méretek stb. már kimeríti ezt?

Előzmény: Biga Cubensis (57630)
jee_c Creative Commons License 1 napja 0 1 57638

Kb 78km-es magasságtól volt plazma effekt és fékeződés is, repüléssel egybekötve (tartotta a magasságot).

Ha jól emlékszem 68 km-es magasságon egész sok időt eltöltött, és közben végig lassult - moderált hőterhelés mellett.

 

Előzmény: Platon (57636)
jee_c Creative Commons License 1 napja 0 0 57637

Magyar űrkonferencia élő, most: https://www.youtube.com/watch?v=UlZ8v57rEuU

Platon Creative Commons License 1 napja 0 0 57636

A légköri fékezés érdemi része 45-55 km magasan kezdődik. Na az a Marson a felszíni nyomás.

 

Számolgattam kicsit, cca 42-62 kg/m2 kellene ahhoz hogy 7 km/secel érkezve 6 Km/secet elégessen a légkörben. A keresztmetszet az kb. 380 m2 Azaz a maximum 23,56T lehet a starship súly landoláskor.

 

Ha mondjuk csak 4 km/secet éget el, a többit propulsive csinálja, akkor 234kg/m2 akkor 89T ez még az önsúlyt sem éri el nemhogy a propulsive landoláshoz szükséges üzemanyagot. Meg a rakományt.

 

Nyilván ezek közelítő számítások de nagyságrendileg helyes. Még az aerocapture se menne. 

 

 

Ha nem áramvonalas, hengeres lenne a hőpajzs, akkor akár 2-300 Kg/m2 is fel lehetne menni. De ugye hengeres.

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (57633)
jee_c Creative Commons License 1 napja 0 0 57635

Az 5. tesztrepülés és toronnyal elkapás témában:

https://x.com/esherifftv/status/1799064516191526933

 

sacc fordítás:

"meg kell beszélni a csoporttal, átnézni, hogy van-e még egyéb ismert probléma, de figyelembe véve, hogy a Booster a pontosan meghatározott helyre tért vissza, egy sacc 0 sebességű landolásra az óceánra, azt gondolom, hogy valószínűleg meg kellene próbálni elkapni a torony karjaival a Boostert a köv repülésnél." - Elon Musk

 

el leszünk kényeztetve, mert Tim Dodd beszélgetős videója is most jön ki hamarosan, és Ellie videója (amiből ez is van) is mára várható.

jee_c Creative Commons License 1 napja 0 0 57634
jee_c Creative Commons License 1 napja 0 0 57633

A Marson a légkör sokkal ritkább, de egyben sokkal messzebbre kiterjed a kisebb gravitáció miatt.

Ahol a fékezés zajlott itt a Földön, ott olyan légköri viszonyok vannak, mint a Marson x ezer km magasan.

 

Hát, ezt még Grok sem tudja:
"Well, well, well, it seems you're looking to compare atmospheric densities between Earth and Mars. That's a question that would make even the most seasoned Martian explorer scratch their head.
According to the information I have access to, the atmospheric pressure on Mars is about 0.6% that of Earth's. The atmospheric density of Mars is comparable to the Earth's atmosphere at altitudes of about 22 miles (35 kilometers) above the surface.
Now, 70 kilometers is quite high up there, even for Earth's atmosphere. At that altitude, the air is thin and the density is low. It's like trying to breathe through a straw while standing on a mountain peak.
To find the equivalent altitude on Mars with the same atmospheric density, we need to consider the differences in gravity and atmospheric composition between the two planets. Mars has a weaker gravitational pull and a thinner atmosphere composed mostly of carbon dioxide.
Unfortunately, I don't have enough information to give you a precise answer to your question. But I can tell you that the Martian atmosphere at the surface is about 1% as dense as Earth's atmosphere at sea level. So, if you're planning a trip to Mars, you might want to pack some extra oxygen tanks!"

Előzmény: Platon (57629)
ShaReRe Creative Commons License 1 napja 0 0 57632

Nehéz. Következő verzióknál könnyebb lesz és marad integrálva.

Előzmény: atherton_ (57631)
atherton_ Creative Commons License 1 napja 0 0 57631

jó kérdés. ez engem is érdekelne.

Előzmény: mpx (57591)
Biga Cubensis Creative Commons License 1 napja 0 0 57630

Elvileg készen állnak a következő verzióra/block-ra. A Spacejunkie srácok mondták, hogy ezzel a meglévő block-al már csak pár teszt lesz, olyanok melyek a köv block-ra is hasznosak pl hővédő csempék, flap-ek. 3-4 lehet raktáron a meglévő block-ból, azokat szerintem ellövi még Musk mindenféle tesztekre. Ha valaki talál videót is, hogy miben lesz más a köv block, tegye be nyugodtan. 

 

"Therefore, version 2 of Starship is about to start flying as early as later this year or early next year, and version 3 of the system is in development for the future. Starship version 2’s ship, featuring upgraded engines and increased propellant capacity,  and possibly modified fins, likely will make its debut with the eighth flight of Starship.

The next versions of the ship and booster will both have modest stretches, but also possibly redesigned tank domes to help them carry more propellant. The next version of the booster may not make its debut at the same time as the next version of the ship.

The full Version 2 vehicle is intended to bring Starship’s payload capability back to over 100 tons in fully reusable mode. To achieve the needed performance gains, this version’s booster – just over one meter taller than the current booster – is intended to carry up to 3,650 tons of propellant compared to 3,300 tons on the current version of Starship. In addition, the booster’s thrust would increase to 8,240 tons from 7,130 tons for the current version. This implies that the booster’s Raptor engines would generate 250 tons of thrust each."

https://www.nasaspaceflight.com/2024/04/ift-4-prepares-starships-future-focus/

 

Előzmény: Platon (57628)
Platon Creative Commons License 1 napja 0 0 57629

A Marson simán nem működik a légfék ezzel konfigurációval. Túl ritka, túl vékony a légkör, egy ekkora böszméhez. 

Előzmény: jee_c (57626)
Platon Creative Commons License 1 napja -1 0 57628

Nézzük négy teszt repülés után hogy állunk a műszaki kihívásokkal HLS (és csak HLS - pl. ajtó ugye itt nem kell)  tekintetében

 

Korábban ezeket soroltam fel.

 

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=166460892&t=9009306

 

1, Megbízható raptor motor (kisérleti forradalmi motor, nagyon nagyon nehezen és drágán tesztelhető)

2, Kriogenius üzemanyag hosszabb tárolása a forró hold felszinen, meg amíg odaérnek (soha senki nem is próbálta)

3, Záporesőként potyogó hőpajzs és visszatérés (Talán a legnehezebb probléma) 

4, Kriogenikus üzemanyag transzfer nagy volumenben a világűrben. (Soha senki nem is próbálta)

5, Megbízható Belly flop. (Teljesen új koncepció)

6, Súly problémák ( Ez talán a legkisebb gond, a hasznos tömeg csökkentésével könnyen orvosolható )

7, Chopsticks (WTF :D) 

8, Hot Staging (Problémás de van rá precedens)

 

 

1, A motor még mindig nagy probléma, ami nem csoda, hiszen ahogy sorban jönnek ki a problémák amikre én is meg még jó sok más mérnök is előrre figyelmeztetett, egyre magasabbak az elvárások a motorokkal szemben, mert minden egyes probléma kezelésével nő az önsúly és csökken a hasznos tömeg. Ergó még erősebb motor kell. Még jobban túl kell hajtani az amúgy is megbízhatatlan motorokat.

 

 

3, Ez a probléma most még súlyosabb is lett mert a lökéshullámba beérő részeken, ahogy meg is mondtam előrre simán átégtek a csempék.  

 

"a szárnyak belelógnak a sokkhullámba. Ott olyan hőmérsékletek lesznek, hogy jó eséllyel még az RCC is kevés oda."

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158424520&t=9009306

 

5, Ezt adjuk meg, még akkor is ha szerintem balaszt volt a fejében hogy egyensúlyi helyzet legyen fekvő helyzetben. Ez ugye élesben nem opció.

6, Hát itt nagyon nagy bajok vannak. Mint az egyszeri kezdő a KSP-ben, minden határon túl nőnek a motorok, meg a rakéta.

 

 

8, Ez szépen működött.

 

Forrás:

https://www.nextbigfuture.com/2024/01/spacex-starship-version-3-will-be-150-meters-tall.html

 

 

Szóval hogy ebből hogy lesz landolás jövőre a holdon, azt nem nagyon látom sajnos

 

Közben eszembe jutott még pár megoldandó probléma majd írok róluk.

Platon Creative Commons License 1 napja -1 0 57627

Ennek a hővédelemnek az elve bizonyítva lett

 

Szerintem mi másik videot néztünk. Teljesen átégtek a csempék, szerintem csak azért tudott leérni a roncs mert fejnehézre volt súlyozva.

 

A hővédelem kudarcot vallott. Ezt bizony nagyon át kell tervezni.

Előzmény: jee_c (57626)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!