Keresés

Részletes keresés

Fabrik Creative Commons License 2000.10.17 0 0 51
Kedves gib!

Jó látni egy hozzáértő hozzászólásait. Pont ebben a témában (TIPHON) akarom a diplomámat megírni. Kérhetek Tőled segítséget, ha szükségem van rá?

Tényleg, Te a témával foglalkozol (munkahely)?

gib Creative Commons License 1999.08.23 0 0 50
Szeretnék a témával kapcsolatban néhány műszaki kérdést áttekinteni. Remélhetőleg egy-két kérdést megválaszolok, így mindenki tisztábban fog látni a témakörben.
Voice over IP minőségi paraméterek:
A következő különböző minőségi paramétereket különböztjük meg:
Hívásfelépítés minősége - függ az IP hálózat feléledési idejétől, a jelzések terjedési idejétől a hálózaton, a gatekeepereken és gatewayen belüli hívásfelépítési késleltetéstől, felhasználó azonosítás idejétől, a kapcsolt telefon hálózaton belüli hívásfelépítés idejétől.
A hívásfelépítés ideje hosszabb a megszokottnál, lehet 10 s nagyságrendű is.
Kérdés volt a jelzésrendszer. Ezt a H.323. szabvány írja le. Sajnos a szabvány túl megengedő, így az egyes gyűártók általi interpretációja különböző. Sajnos jelenleg ez az oka annak, hogy a különböző gyártók gateway-ei és gatekeeper-jei jelenleg nem interoperabilisek egymással. Természetesen a nemzetközi szabványosítás gőzerővel folyik, így 2000 második felében ezek a problémák várhatóan megoldódnak.

Hivás minősége - függ a vég-vég késleltetéstől, a vég-vég beszéd minőségtől és a csomagvesztés arányától.
A beszéd minősége viszonylag jól kézben tartható, megfelelő kódoló-dekodoló eljárások kerültek kidolgozásra az elmúlt tíz évben az emberi beszéd tömörítésére. Mivel ez egy eléggé szubjektív paraméter un. MOS (Mean Opinion Score) értékkel jellemzik az egyes eljárások minőségét. Ez azt jelenti, hogy több százas mintán végrehajtott kisérletek alapján 1-5-ig rangsorolják az egyes kódolók minőségét. A PCM G.711., 64 kbit/s kodóló, amit telefóniában használunk MOS-ja 4,4, míg IP telefóniában legelterjedtebb kódoló a G. 729, 8 kbit/s (MOS=4.2) vagy a G.726, 16kbit/s (MOS=kicsit rosszabb mint G.729, de még mindig igen jó minőségű). Itt látható az IP telefónia első előnye, a jobb sávszélesség kihasználás. Egy konvencionális telefoncsatorna helyén így 4 párhuzamos IP telefon beszélgetés vihető át közel azonos minőségben.
Vég-vég késleltetés: függ az IP terminál buffer késleltetésétől, a kódoló-dekódoló késleltetésétől, az IP csomagokra bontás és de-jitter buffer késleltetésétől és a hálózat késleltetésétől. Az első kettő jól méretezhető állandó késleltetés az utolsó kettő nagyon hálózat ill. terhelés függő. Ezért nem lehet jó minőségű állandó késleltetésű szolgáltatást nyújtani a publikus Inteneten, csak privát IP hálózatban, ahol dedikált sávszélesség áll rendelkezésre a hang számára, ahol nincsenek ütközések, sorbaállások a csomagok között, mivel csak hang csomagok átvitele van.
A kapcsolt telfóniában 150 msec a megengedett max. vég-vég késleltetés, ezt az emberi kommunikáció maximálisan tolerálja. 150-250 msec még elmegy kategóriája, a beszélgetés közben már érezhető a késleltetés, de még nem zavaró igazán. 250-400 msec itt már zavaró a késleltetés, mig 400 msec felett nem beszélhetünk valós idejű telefon beszélgetés csak un "Walkie-Talkie" üzemmódról.
Csomagvesztés: Mérések azt mutatják, hogy a különböző kódolok esetén max 8% még megfelelő minőséget ad.
A 150 msec késleltetés és a 8% csomagvesztés tartható dedikált sávszélességű átvitel esetén, így kijelenthető, hogy a VoIP igenis alternatív lehetőség a távközlésben a megszokott minőségi paraméterek megtartásával.

Ezek után ki-ki maga el tudja bírálni a HIF 250 msec-es követelményének jogosságát, vagy helytelenségét!

A Quality of Service általános szempontjaival egyébként az ETSI TIPHON project 05001 számú anyaga foglalkozik.

Minőség szempontjából így élesen elkülöníthető a publikus Inteneten ill. saját privát IP hálózaton szolgáltató cégek. A megfelelő paramétereket csak a második esetben lehet garantálni.
Két fajta szolgáltatás jöhet szoba ebben az esetben: a nagyobb cégek alközpontjainak IP hálózaton történő összekapcsolása ill. a kapcsolt telefon hálózathoz való hozzákapcsolása, vagy az un. dial-up vagy betárcsázos szolgáltatás, amely bárki által elérhető egy előfizetői kártya segítségével a közcélú távközlési hálózaton keresztül. Az előbbire a HIF idén májusban adta ki az első szolgáltatási engedélyt, míg az utóbbira július végén, mindkettőt a PanTel-nek. Tudomásom szerint jelenleg csak ez a két engedély létezik, más cég még nem folytathat nyilvános IP alapú telefon szolgáltatást. Persze ez csak idő kérdése, csak az szeretném hangsúlyozni, hogy egy hirdetésben megjelenő perc-ár tájékoztatás mögött mindig meg kell nézni az adott megoldás műszaki tartalmát, mivel lehet valami olcsó, ha a használhatósága bizonytalan, nem biztos, hogy az az üdvözítő megoldás.

Nos Creative Commons License 1999.08.19 0 0 49
hát a politikusokat még jó hogy!
;-)
Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.19 0 0 48
Igen csak lehet, hogy ehhez a törvényi szabályozás is hozzásegíti, akkor viszont a politikusokat is utáljuk, nekik is túl nagy hatalmuk van és ráadásul hüjék is, sőt mindenkit utáljunk akinek nálam nagyobb hatalma van :-)))
Nos Creative Commons License 1999.08.19 0 0 47
hát azért, amiért minden cég: szereti inkább o megkeresni a lét mint hogy másokra hagyja - a nagy cégeket azért szoktuk utálni, mert ehhez nagyobb hatalmuk van
Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.19 0 0 46
Nem itt kifejezetten arról van szó, hogy nem engedélyezett ez M.o.-n.
Ebben biztos vagyok, de hogy miért nem azt nem tudom. Esetleg te kedves Nos? (vannak kapcsolataid, szinte minden nagy Távközlési cégnél pl PanTel stb, most több nem jut eszembe)
Nos Creative Commons License 1999.08.19 0 0 45
lehet vagy szabad nem ugyanaz - ugyanis lehet
a Matáv nyilván azért pattogott a callback ellen, mert félti a piacát.
tök1xu
Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.19 0 0 44
Távközlési szolgáltatást külföldre már a PanTel is nyújt, de ígérem hétfőre megtudom miért nem lehet igénybevenni elvileg a Call-back szolgáltatókat.
nyman Creative Commons License 1999.08.19 0 0 43
Eppen figyelhetik, hogy rendszeresen hivod ugyanazt a kulfoldi szamot, majd nehany masodperc mulva teged hivnak kulfoldrol. Egyebkent en sem ertem mi kozuk hozza. Bar itt van valami jogi csurcsavar, hogy tavkozlesi szolgaltatast kulfoldre csak a matav nyujthat. Aztan ebbe azt lehet belemagyarazni amit akarnak. Egy matavos kollegat kellene megkerdezni.

Ugyanis ilyen alapon egy amerikai telefonkozpontos haverom is visszahivhat, majd kapcsol. Kinek mi koze hozza. De meg mobilszolgaltatok nem hallottam panaszkodni. Nekik tokmindegy, mert a kulfoldi kapcsolat ugyis a matavon keresztul megy, tehat ettol nem lesz kisebb a beveteluk.

Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.19 0 0 42
Én is csak gondolkodom, tehát nem biztos, talán a hívott számból látják, hogy te egy Call-Back szolgáltatást hívtál, mert ők ismerik ezeknek a szolgáltatóknak a hívószámát, vagy valami ilyesmi. A szankciókat sem ismerem, hogy mi lehet.
valesz Creative Commons License 1999.08.19 0 0 41
Uncle Matula,
csak gondolkodom, hogya fenebe lehet ellenorizni a calllback szolgaltatast?
Matav fater lehallga, aztan jelenti, aztan megindul, aztan becsonget, vagy mi? Nekunk hibatlanul muxik. No fear, no problem.

-v-

nyman Creative Commons License 1999.08.18 0 0 40
OFF
Igen, talan a matavnak van valami szankcioja, de szerintem a tobbi szolgaltato nem torodik vele. Mo-rol mobilrol hasznalom nagyritkan. Svedorszagbol viszont rendszeresen. pl. ma is. Mo-ra. :)
Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.18 0 0 38
Én úgy tudom, hogy a Call-back szolgáltatás Magyarországon nincs engedélyezve, csak nehéz ellenőrizni, hogy használják-e vagy sem.
nyman Creative Commons License 1999.08.17 0 0 37
Probaltam a netphone ugy kozel egy evvel ezelott, amivel internetrol barmelyik telefont fel lehet hivni.Mo-ra is letoltheto. Relative olcso. De a minosege hagy nemi kivannivalot, (lehet azota valtozott).

De jelenleg Svedorszagbol kb. 23 Ft-nak megfelelo osszeger hivom az Usa, Angliat, Daniat es 28 Ft pl Nemetorszagot, Franciaorszagot stb. Ha keresnek lehet talalnek olcsobbat, de ez mar eleg olcso ahhoz, hogy ne toltsem az idomet keresgelessel. Minoseg tokeletes. (A ceg tagja a France Telecom es a Deutche Telekom is)

Hasznalok idonkent callbacket egyes orszagokba, ahova ez aranyaiban olcsobb. Ez utobbinak megvan az az elonye, hogy Ny-Europabol egy direct access szamon keresztul barmelyik fulkebol telefonalhatok erre a szamra es az AT&T szolgaltatasat is elerem. Ez viszont szerintem sok esetben kisse draga.

udv
nyman

Nos Creative Commons License 1999.08.17 0 0 36
;-)))
hát igen, örülök is, hogy elsüllyedt az ATM csalók topic...
képzeld, most rács mögül törzsasztalozhatnék (csak nem)
Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.17 0 0 35
Én mindig minden munkahelyemmel korrekt vagyok, nem akarok egy pert a nyakamba ;-)
Nos Creative Commons License 1999.08.17 0 0 34
igazi elkötelezett válasz!
;-)
Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.17 0 0 33
Nos,

Elkerülte a figyelmedet, hogy ez a szám néhány országban jóval kedvezőbb, és ezek azok az országok ahová a Magyarországról indított nemzetközi beszélgetések 95%-a történik. (Németo, U.K stb.). A minőségről pedig az előttem szóló PanTel-es kollége elmondta, hogy egyáltalán nem zavaró a beépített késleltetés.

dzsdzs Creative Commons License 1999.08.17 0 0 32
Erdekelne, hogy milyen meresek alapjan hatarozzatok meg a minoseget. Van-e ertelme olyanokat merni mint a "drotos" telefonoknal, hogy zajszint elore/hatra, csillapitas, ipmulzuszaj etc. ?

Van-e modszer (berendezes) arra, hogy a vegpontok kozzotti minoseget (end-to-end quality) merjetek IP halon?

Nos Creative Commons License 1999.08.17 0 0 31
szia Matula bá'!

Szerinted nem karcsú egy kissé az a 20% megtakarítás - foleg a mesterségesen rontott minoség tükrében?

Matula bácsi Creative Commons License 1999.08.17 0 0 30
Magánszemélyként is érdekelhet, pusztán minimum 20000Ft nemzetközi beszélgetést kell produkálnod ugyanis a PanTel szolgáltatás egyelőre csak nemzetközi hívásokra vonatkozik. Az átlagos megtakarítás 20% körül van a Matáv tarifájához képest. (Van olyan ország ahol ez a szám még kedvezőbb.)
dzsdzs Creative Commons License 1999.08.17 0 0 29
Es milyen jelzesrendszert hasznalnak az IP-telefoniaban? SS7-et, vagy valami specit?
mccheese Creative Commons License 1999.08.17 0 0 28
Magánszemélyek esetén is érdekes lehet a szolgáltatás. De személy szerint nem tudom eldönteni mennyi telefonálás esetén éri meg. A bérelt vonal persze magánszemélynél nem jöhet számításba, de a betelefonálós, második tárcsahangos megoldás már igen.

Mcc

mccheese Creative Commons License 1999.08.17 0 0 27
Na szóval az a 250mses nem vészes. Mi itt benn már most ezt használjuk külföldre telefonáláskor. Egy picit olyan mintha sokáig gondolkodna a túloldal, de nem vészes. Egyébként pontosan 250msec van beállítva (tudomásom szerint)

Mcc

neptancos Creative Commons License 1999.08.17 0 0 26
Valentine!
Na ez az, itten van a Monopólium qtya elhantolva! Kié a matáv?

Mccheese! Magánszemélyként érdekelhet engem a szolgáltatásotk, és ha igen meddeig nem? És mekkora forgalomtól?

És a hozzáértőktől kérdezem: a sávszélesség, minőség, sebesség problémájára mennyire jelent megoldást a kábeles internet elérés?
Bocs, ha triviális))
n.

Valentine Creative Commons License 1999.08.16 0 0 25
mccheese,

Mennyi késleltetést kell produkálnotok? Pont annyit hogy élvezhetetlen legyen a beszélgetés (250+ms)? Zseniális. Hajrá, Magyarország! Van ilyesmire (előírt legjobb minőség) példa külföldön? Orosz és ukrán minta nem érdekel :)

Valentine

jeges Creative Commons License 1999.08.16 0 0 24
Meghallgattam a rádióműsort.
Tudományos műsorként konferálták föl. Én nem sokat értek a telefóniához, de ez a műsor még nekem sem mondott semmi újat. Baromi igénytelen volt.
Ráadásul szerepelt benne Nyírő András főszerkesztő, aki azt találta mondani, az a jövő, hogy az emberek már nem fognak beszélgetni egymással telefonon, hanem csak üzeneteket küldenek.

Ezen még a többiek is mosolyogtak, pedig azok is mondtak egy-két baromságot.

ptata Creative Commons License 1999.08.16 0 0 23
Jelzések nélkül nem megy a távközlés, szóval lesznek ill. maradnak.

Perverz Tata

mccheese Creative Commons License 1999.08.16 0 0 22
Bocs a késői reakcióért, csak közben vidéken voltam bekötni egy ügyfelet :o)

Valóban a Pantel saját hálózaton továbbít IP protokollal. A mérések alapján meghaladjuk minőségben a vezetékes telefon szabványt. Ezt kell most lerontanunk azzal, hogy némi késleltetést kell beiktatnunk a jelfolyamba. De minden egyéb paraméter változatlan marad (sávszél, torzítás stb...)
Kint külföldön aztán már vegyesebb a továbbítás, de még így is eléggé jó minőségű marad.

Mcc

Valentine Creative Commons License 1999.08.16 0 0 21
200 millió forint a szolgáltatás elrontására?!?! Mit gondol ez a hülye állam??? Hol van itt a szolgáltatások versenye, az ügyfelek érdeke, meg minden, ami az összes értelmes helyen prioritást élvez??? Kicsit kiakadtam, bocs.

Valentine

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!