Agárdy Gábor kiváló színművészünk halálával ismét eggyel kevesebben vannak a Nemzet Színészei. Ismét tippelésre kérlek benneteket: vajon kit választanak Agárdy Gábor utódjaként a Nemzet Színészei közé? Szeretném azonban a szabályokat egyértelműen rögzíteni, ezért arra kérlek benneteket , hogy maximum 3 nevet jelöljetek meg az általatok vélt valószínűségi sorrendben. Első körben azok között fogok sorsolni, akik a "nyertest" első helyen eltalálják. Ha ilyen nincs, akkor értelemszerűen a második és a harmadik helyen megjelölt személy számít. A nyertesnek küldeni fogok egy Agárdy Gáborról szóló könyvet. Legyen szerencsétek! :)
Mennyi indulatot vált ki a hatalmasokból, ha valaki ott van, ahova egyébként is való: a Nemzet Színészei között. Aki pedig irigyli tőlünk azt a pici szabadságot is, hogy tizenegyen dönthetünk a tizenkettedikről, annak az órája rossz irányba ketyeg. Már ameddig ketyeg."
Tényleg gáz a dolog, de ezt is lehetett volna máshogy kommunikálni.
Pl: "Megkértem Molnár Piroskát, hogy ő mondja el neki, arra gondoltam, hogy János is jobban örülne, ha egy régi kedves kolléganőjétől hallaná az örömhírt."
Ehelyett jött ez a "magának arra se válaszolok, hogy nappal van -e, vagy éjszaka"... :-)
Tehát azért nem választhattak három hónapig új tagot maguk közé, mert a Nemzeti Színház igazgatója foggal-körömmel ragaszkodott ahhoz, hogy neki ott kell lenni és az ő dolga értesíteni az újonnan kitüntetett személyt. Majd miután a magyar nemzeti színjátszás nagyjai erre is legyintettek, hogy jól van, legyen úgy, ahogy a toporzékoló óvodás szeretné, akkor meg egyszerre csak minden indoklás nélkül megtagadja a "kötelességét", hogy ő értesítse elsőként a friss tagot. Dedó.
Amit Vidnyánszky Attila az elmúlt tizeniksz évben művelt a magyar színházművészettel a kultúrpolitika tótumfaktumaként, arra a legenyhébb kifejezés az, hogy lélekromboló.
Tehát a saját kritériumrendszere szerint nincs joga a Nemzeti Színház igazgatójának lenni. Mert én azt mondom.
Azzal amúgy egyetértek, hogy az rtl lélekromboló. Érdekes, hogy a másik, hasonlóan lélekromboló ker tv-nek viszont vígan nyilatkozik, milyen érdekes... :)
És van még egy ikonikus Szomszédok-színész, akinek van esélye a bekerülésre. Igaz, nem volt főszereplő, de főleg a sorozat első szakaszában egy fontos karaktert játszott.
A hírnevét azonban a hatvanas évek kosztümös filmjei alapozták meg.
Szégyen, hogy máig nem kapott semmiféle komoly színészi díjat.
Nemcsák már most abban a korban van, hogy akár meg is kaphatná. És soha, sehol, semmilyen összefüggésben nem merült fel a neve. Mert neki tényleg Vágási Feri volt a NAGY SZEREP.
Azért túlzásokba ne essünk. A még élő Szomszédok-színészek közül a már említett Pásztor Erzsin kívül talán még Epres Attila lehetne hunyorítva Nemzet Színésze szint: ahogy a kiváló és több műfajban otthonosan mozgó Gera Zoltánt is 90 éves korában választották be, mint a szakma nagy öregjét, teret a karakterszínészeknek is jeligére, kb ehhez hasonlatosan tudnám elképzelni mondjuk 25 év múlva Epres Attila kitüntetését, aki egyébként színpadon és szinkronban is nagyszerű, csak valahogy nem az a kifejezett közönségkedvenc - főhős alkat. Ha addigra a grémium tagja lesz mondjuk egy Mácsai Pál, akkor szerintem valamelyik szavazáson könnyedén felmerülhet Epres neve is.
Pár hónapja a Rubicon Budapest éjszakai életével foglalkozott. Az egyik képen ott volt Komlós Juci, húszévesen, szőkén és szexin, kivágott, szupermini táncruhában, csillogó selyemharisnyában, az édesapja mulatójának aligruhás görljei között. Vicces volt.
Közben azért nem árt hozzátenni, hogy Raksányi Gellért, Komlós Juci és Zenthe Ferenc után Kulka a negyedik olyan Nemzet Színésze, aki tagja volt a Szomszédok élcsapatának. És a már elhunyt színésznagyságoknál is minden esetben kitüntetett helyen volt megemlítve a teleregényben való szereplés.
Etus pedig egy egészen jó karakter volt, engem például egyáltalán nem irritált.
Így kapcsolatom a kultikus művel hamar véget ért, én a Kádar rendszer agyzsibbasztó provincilizmusát és ízléstelenségét láttam benne.
Mert az.
Bugyuta párbeszédek, nagy bölcsességek, "életigazságok" (szeressük egymást, gyerekek, drágul a tej és a kenyér, de hát mit lehet tenni), borzalmas zene, és a színészfelhozatal is vegyes. Pl a feleség megkapta Etus szerepét, aki minden idők legidegesítőbb karaktere magyar sorozatban, pedig a Nagypapától Berényi Mikiig erős a felhozatal.
Az pedig, hogy kultikus. Valakinek a Neoton Família is kultikus, vagy a Dolly Roll, ezzel mit kezdjen az ember?
Valaki meg trollkodásból nézi a mémeket (a sorozat egyetlen értékelhető karaktere egyébként Janka néni volt, de ő is túl volt tolva...)
Ha valami kultikus, az nekem a Csengetett Mylord.
Az országos ismertség meg a színészi nagyság nem feltétlenül jár együtt, sőt.
Kulka mondjuk üdítő kivétel, és őt azért nem csak Magenheim doktorként lehet ismerni.
Ellentétben Chuck Norris féltestvérével, aki örökké Vágási Feri marad, a gazdagréti Batman.
Nehéz komolyan venni ezt a sorozatot, és azt is, hogy ezt egykoron tömegek nézték.
Ez még a jobbik eset, ha a Szomszédok jut eszébe valakinek róla. Én nagyon szeretem, örülök neki, hogy nyert, de nekem mindig Jágó, és a Otellóék kaposvári hitvesi ágyán végrehajtott gerilla akciója jut eszembe róla:-) De akkor még ifjú volt és bohó, és rendezői utasításra tette, amit tett:-)
Egy harmincötéves idézet: "Jagót Kulka János játssza, könnyed eleganciával, fölényes intellektuális vértezettel. (A szereposztás e ponton a legsikerültebb.)"
Nekem a Szomszédokról mindig az jut eszembe, hogy valamikor a nyolcvanas évek közepén készített az MTV egy nyolcrészes sorozatot, Nyolc évszak címmel. A főszereplők Götz Anna és Bubik István voltak. (Bubikkal mint mindig, együtt járt Balkay Géza is.) Egy felnövés történet volt, nekem nagyon tetszett, akkor voltam pályakezdő, nem volt messze tőlem az élethelyzet, amit ábrázolt. A sorozat főcímzenéje Balász Fecó: Évszakok című dala volt, ami még most is, évekkel a szerző halála után is népszerű sláger.
A következő évben az MTV azzal harangozta be a Szomszédokat, hogy ez lesz a Nyolc évszak utóda, mindenben ahhoz hasonló. El is kezdtem nézni, talán két-három epizódot láttam is belőle, de utána nagyon hamar levágtam, hogy Ivancsics Ilona annyiban emlékeztet Götz Annára, hogy nő. Nemcsák a világon semmiben nem emlékeztetett Bubikra. Az is igaz, hogy a korosztályában senki se volt olyan, mint ő. A sorozatban értelmiségi karakterként beállított Csűrös Karolától pedig egyensen hektikus rángást kaptam, ékes bizonyítékát láttam benne, hogy a nepotizmus megbocsáthatatlan bűn. Így kapcsolatom a kultikus művel hamar véget ért, én a Kádar rendszer agyzsibbasztó provincilizmusát és ízléstelenségét láttam benne.
Megjegyzem, a pályafutása első időszakában ő is vidéki színész volt, ugyanakkor Csikos Sándorral ellentétben neki nem jelentett problémát az országos ismertség megszerzése.
Udvaros más taktikát választott, mint a többi színész.
Eddig, aki nem értett egyet Vidnyánszky-val, az inkább (többnyire csendesen) távozott magától. Udvaros inkább belülről kritizálta (sokat), Vidnyánszky meg megunta. Évek óta nem is dolgoztak együtt. Az lehet, hogy a pénzen is vitáztak, meg sok mindenen. Valószínűleg kevés dologban értenek egyet. Azért ez a Nemzet Színésze választás jó hangulatú lehet, a fél társaság szerintem max egy sziát mond az igazgatónak.
Persze nem kell feltétlenül jóban lenni, és VA időszaka sem tart örökké. (Az eddigi tendencia szerint utána rosszabb jön majd.)
Kulka szép választás.
Hogy miért nem (vagy nem sokan) gondoltunk rá? Amiatt, mert fiatal? Hát, szerintem inkább amiatt, mert évek óta alig hallottunk róla, és a nagy zajban 5 perc alatt elfelejtünk mindenkit (tisztelet a kivételnek).
Csak tegnap nem írtam ez be, mert nem akartam ünneprontó lenni.